Raid - spejling?
Fra : genemesis

Dato : 24-05-07 16:55

Hvis man vil køre raid med spejling (kan ikke lige huske hvilket nr
det er), skal diskene så være sat op til det fra start af eller kan
man starte med én harddisk og så senere sætte en anden i, der så skal
spejle den første?

Fra : Simon [2610]

Dato : 25-05-07 05:47

(undskyld jeg kom til at emaile svaret til dig istedet for reply til gruppen
i første omgang, her er det igen)

> [...]
> det er), skal diskene så være sat op til det fra start af eller kan
> man starte med én harddisk og så senere sætte en anden i, der så skal

Hej,

Det hedder Raid 1 (mirroring).

Jeg ved ikke om det er generelt, men på min raid controller har du 1 master
disk, og når du så vælger at lave et array så kan du vælge at kopiere alt
indholdet fra den til den anden, hvorefter du så køre med dem som var de 1.
Her kan du derfor godt køre med din disk alene først, men ikke hvis den
sidder på controlleren, men hvis du har den direkte på dit mb eller i en
anden controller.
Jeg vil tro du altid får lov til at kopiere indholdet fra den ene til den
eller de andre, der skal jo være mulighed for at rebuilde.

Mvh.Simon

Fra : Klaus Jørgensen

Dato : 26-05-07 08:12

Simon [2610] wrote :

> [...]
> indholdet fra den til den anden, hvorefter du så køre med dem som var de 1.

Spørgeren har da vel ikke en master disk på din raid controller?

--

/klaus

Hold din (udbyders) mailserver fri for spam;
krypter din email-adresse til højre for "@".

Fra : lars

Dato : 26-05-07 10:27

"genemesis" <genemesis@jubii.dk> wrote in message
> [...]
> det er), skal diskene så være sat op til det fra start af eller kan
> man starte med én harddisk og så senere sætte en anden i, der så skal

diskene behøver ikke være sat op fra starten af du kan godt lave dit mirror
sæt senere. HUSK mirror er aldrig en backup løsning blot ekstra sikkerhed.

hilsen lars