Genstarter uden varsel
Fra : Nielsen

Dato : 22-05-07 19:25

Øv øv øv

Troede at jeg snart kunne slippe for, at min PC genstarter uden varsel, men
den gør det stadigvæk:

Jeg har følgende PC:

- CPU: AMD X2 4200+
- Bundkort: ASRock AM2NF6G-VSTA
- Ram: 2 GB (2x1024 mb Kingston)
- XP SP2
- Onboard-grafik bruges

Mht. ram-modulerne kan jeg nævne, at jeg har udskiftet de oprindelige ram
(dengang var der også genstart uden varsel) med de nævnte nye ram-moduler
(og stadigvæk genstarter den!).

Kan bundkortet være problemet? Eller hvad kan det ellers være?

- Nielsen

Fra : Morten Fjendbo

Dato : 22-05-07 20:02

"Nielsen" <nielsen81SLETDETTE@gmail.com> skrev i en meddelelse news:46533588$0$90265$14726298@news.sunsite.dk...
> [...]
> (og stadigvæk genstarter den!).
>
> Kan bundkortet være problemet? Eller hvad kan det ellers være?

Hvis du er sikker på det ikke er dine RAM (test dem) så kunne et godt bud være din PSU (strømforsyning)

Mvh Morten Fjendbo

Fra : Michael

Dato : 22-05-07 20:24

"Morten Fjendbo" <dxl@(REMOVE)dxlnet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Kan bundkortet være problemet? Eller hvad kan det ellers være?

Hvis du er sikker på det ikke er dine RAM (test dem) så kunne et godt bud

Et andet bud kan være din cpu-køler.
Er den ikke monteret korrekt, ikke kører rundt, for meget støv eller defekt
taco-signal fra ventilator, kan den også lave bøvl.

Mvh
Michael

Fra : Ole C

Dato : 22-05-07 21:06

Nielsen skrev blandt andet:

> Øv øv øv
>
> Troede at jeg snart kunne slippe for, at min PC genstarter uden
> varsel, men den gør det stadigvæk:

Er der ingen oplysninger i loggen?
Kontrolpanel>Administration>Logbog

Kommer der ingen fejlmeddelelse inden den genstarter?
Kontrolpanel>System>Avanceret>Start og Genoprettelse. Fjern markering i
"Genstart automatisk".

--
vh
Ole C.

Fra : Nielsen

Dato : 22-05-07 21:40

> Er der ingen oplysninger i loggen?
> Kontrolpanel>Administration>Logbog

Skal jeg da lige se på - der er en masse forskellige ting i loggen !

> Kommer der ingen fejlmeddelelse inden den genstarter?

Nej - det kommer helt uden varsel.

> Kontrolpanel>System>Avanceret>Start og Genoprettelse. Fjern markering i
> "Genstart automatisk".

OK - er gjort !

Tak for råd...

/Nielsen

Fra : Ole C

Dato : 22-05-07 22:24

Nielsen skrev blandt andet:

> Skal jeg da lige se på - der er en masse forskellige ting i loggen !

Og der er muligvis nogle hints blandt eventuelle fejlmeddelelser.

> Nej - det kommer helt uden varsel.

Det kan være du ikke når at se dem. Derfor mit råd:

> OK - er gjort !

Og så må du vende tilbage hvis der er flere oplysninger ad den vej

--
vh
Ole C.

Fra : Jan Vennike

Dato : 23-05-07 05:08

> [...]
> (og stadigvæk genstarter den!).
>
> Kan bundkortet være problemet? Eller hvad kan det ellers være?

Det er vel ikke den sædvanelige gamle traver med manglende køling ??

CPU'en skal køles ordentligt men hvis der så ikke er udluftning i
kabinettet, dvs mindst en blæser til at puste ind forfra og en til at suge
ud bagtil (ud over strømforsyningen), kan der jo ophobes varme i kabinettet.

Og der er jo ikke kun CPU'en der skal køles - andre ting på bundkortet (inkl
ram) kan jo også blive for varme uden ordentlig gennemtræk.

For at checke om det er det der tilfældet, må du installere det værktøj der
fulgte med bundkortet til at overvåge temperaturer (både CPU og kabinet) -
eller hente Motherboard Monitor
(http://www.download.dk/index.asp?prog=33348&selOS=Windows) - kan dog være
en anelse besværlig at sætte op for knap så nørdede personer

/Jan