Windows blå skærm....:-(
Fra : Thomas Kleis

Dato : 21-05-07 21:54

Hej NG

Jeg har problemer med at min stationære computer spontant genstarter ved
krævende arbejde. Dvs 3Dmark programmer, Matlab/Simulink, antivirusscanner
og andre programmer der kan få en computer på overarbejde. Halvdelen (sådan
ca.) af gangene får jeg den famøse blå skærm frra windows med indikation om
hardwarefejl. Jeg får selv først mistanke til mine RAM, men maskinen gjorde
det desværre også inden jeg skiftede til Kingston HyperX ram. Kan der være
andre hardware komponenter der får maskinen til at genstarte og vise blå
skærm? Jeg har testet maskinen i benchmark programmet Passmark BurnInTest
V.4 og har ingen fejl fundet. Maskinen har netop fået reinstalleret OS, men
lavede samme fejl før også. Hvad gør jeg?

Maskinens HW er:
AsRock K7VT6 bundkort
AMD Barton2500+ processor
2x512 Mb KingstonHyperX ram
Asus grafikkort Gforce 6600gt 128 Mb

På forhånd tak.
Mvh Thomas Kleis

Fra : Gamle

Dato : 21-05-07 22:20

Thomas Kleis wrote:
> Hej NG
>
> Jeg har problemer med at min stationære computer spontant genstarter
> ved krævende arbejde. Dvs 3Dmark programmer, Matlab/Simulink,
snip

Evt. køleren som ikke har god nok kontakt til CPU'en. Så kan den blive for
varm ved hårdt arbejde.
I så fald skal du nok lægge ny kølepasta på (ultra tyndt lag) og sørge for
ordentlig kontakt.

Mvh.
Torben

Fra : Thomas Kleis

Dato : 22-05-07 13:38

"Gamle" <cfs4808a@post.cybercity.dk> wrote in message

> [...]
> varm ved hårdt arbejde.
> I så fald skal du nok lægge ny kølepasta på (ultra tyndt lag) og sørge for

Temperaturen er checket i BIOS efter genstart til lidt over 50 grader. Ikke
noget der burde vække bekymring.

Mvh Thomas

Fra : Taba

Dato : 21-05-07 22:26

> [...]
> V.4 og har ingen fejl fundet. Maskinen har netop fået reinstalleret OS, men
> lavede samme fejl før også. Hvad gør jeg?

Et defekt bundkort eller CPU kan også give "RAM fejl". Har du prøvet at
køre Prime95 (torture test) og Memtest86+ for at se om de giver fejl?
Hvis de giver fejl kan det både være CPU, bundkort og RAM.

Jeg går ud fra at der ingen problemer er med kølingen af din CPU...?

--
/Taba - www.ITzonen.dk - Anmeldelser, Nyheder og Forum

Fra : Thomas Kleis

Dato : 22-05-07 13:39

Fra : Taba

Dato : 22-05-07 21:41

> Temperaturen er checket i BIOS efter genstart til lidt over 50 grader. Ikke
> noget der burde vække bekymring.

Det er flot, men har du prøvet de 2 andre ting jeg foreslår?

--
/Taba - www.ITzonen.dk - Anmeldelser, Nyheder og Forum

Fra : Thomas Kleis

Dato : 25-05-07 11:36

I første omgang genstartede computeren når Prime95 kørte, så det fik jeg
ikke meget ud af. Jeg har efterfølgende kobles DVD-drevet og en af mine
harddiske (1 ud af 3) fra. Det har hjulpet. Prime95 kan nu få lov at køre så
lang tid det skal være. Andre benchmark programmer kan lige ledes køre uden
maskinen genstarter. MemTest86 fandt heller ikke nogen fejl.

Det lader vel til at det er enten den ene harddisk eller strømforsyningen
der er problemer med. Som udgangspunkt burde en 400W PSU til følgende specs
vel være ok.
Amd barton 3000+
AsRock K7VT6 viaKT600
1024 Mb Ram
GForce 6600GT
2 stk IDE Hdd
1 stk SATA Hdd
1 DVD/RW drev

Det har før kørt uden problemer, men der kan selvfølgelig opstå fejl på
skidtet undervejs.

Mvh Thomas

Fra : Lars & Jane

Dato : 25-05-07 14:05

Download seatool fra www.seagate.com den virker også fint til andre diske
og det er nemt.....
Mvh Lars...

Fra : Peter

Dato : 21-05-07 22:59

> Hej NG

Når du får den blå skærm, får du også en 0X000...... fejlkode.
Kopier denne fejlkode over i Google, og undersøg hvad den forsager den.

PeterB

Fra : Thomas Kleis

Dato : 22-05-07 13:56

"Peter" <doc_069@hotmail.com> wrote in message

> "Thomas Kleis" <thomaskleisREM@VEgmail.com> skrev i en meddelelse
>>
> Når du får den blå skærm, får du også en 0X000...... fejlkode.
> Kopier denne fejlkode over i Google, og undersøg hvad den forsager den.

Jeg fik netop en der hed 0x0000008E hvilket Microsoft mente var grundet en
fejl i læs/skriv fra/til hukommelse og kunne fikses med en XP opdatering.
Systemet skulle allerede være fuldt opdateret. Men ellers holder jeg øje med
fejlkoderne

Mvh Thomas

Fra : Hans

Dato : 22-05-07 08:38

Thomas Kleis wrote:
> [...]
> har ingen fejl fundet. Maskinen har netop fået reinstalleret OS, men
> lavede samme fejl før også. Hvad gør jeg?

Tjek om der skulle være dårlige elektrolytkondensatorer på bundkortet. De må
hverken lække eller bule ud i toppen.

Hans

Fra : Lars & Jane

Dato : 22-05-07 20:38

> Tjek om der skulle være dårlige elektrolytkondensatorer på bundkortet. De
> må hverken lække eller bule ud i toppen.
>
> Hans

Kan være ustabil psu, eller dårlig hd, har du ikke en anden disk du kan
prøve med ?
Mvh Lars...

Fra : Thomas Kleis

Dato : 22-05-07 20:49

"Lars & Jane" <ljgk@vejen-net.dk> wrote in message

> "Hans" <nospam@kvik.org.invalid> skrev i en meddelelse

> Kan være ustabil psu, eller dårlig hd, har du ikke en anden disk du kan
> prøve med ?

Strømforsyningen(400W) er relativ ny og har ikke tidligere været problemer
med. Harddisken er spritny og computeren lavede samme nummer før med den
gamle harddisk også.

Mvh Thomas

Fra : Thomas Kleis

Dato : 25-05-07 18:05

Ok, nu har delene i min computer været koblet fra en for en, og der er
blevet testet. Ingen fejl fundet. Det eneste der er skiftet er
tastaturet...........og nu genstarter min maskine ikke mere. Har prøvet
alverdens benchmark og stresstest programmer uden at den brokker sig, som
den gjorde før. Havde sgu ik regnet med at det skulle være tastaturet der
gav problemer! Eller er jeg offer for en række underlige tilfældigheder?

Mvh Thomas