Andet multimedie
bentjuul 3670
Hvid er ikke længere hvid
Fra : Claus Nielsen

Dato : 21-05-07 14:18

Hej NG,

Efter jeg har skiftet grafikkort (fra indbygget Fujitsu Siemens onboard) til
Asus EN7900GS TOP, er farven hvid ikke længere hvid, men nærmere gul.

Jeg kan finde ud af at det må være pga. mit farveskema, men hvordan får jeg
det til at se godt ud igen? I selve Windows kan den godt vise en hvid farve,
men i Photoshop / Windows Billedvisning (jeg kører Vista), er det gult.

Hjææælp...

Takker

--
Hilsen
Claus

Fra : Jakob Bøhm

Dato : 21-05-07 14:52

Claus Nielsen wrote:
> [...]
> men i Photoshop / Windows Billedvisning (jeg kører Vista), er det gult.

Du skal geninstallere farve-profilen for din monitor. Det er en fil (en
slags "driver", men det er bare en datafil), som fortæller avancerede
grafikprogrammer hvor meget din kombination af skærmkort og monitor
forvrænger farverne. Almindeligt output fra f.eks. Windows ignorerer
farve-profilen, så der gør det ikke den store forskel.

Der kan også være nogle "avancerede" indstillinger for dit nye skærmkort
for disse ting, og disse kan også stå forkert.

Begge sæt indstillinger hentes frem ved at højreklikke på desktoppen,
vælge indstillinger (properties), sidste tab, avanceret. Der er nu en
tab for farvestyring (color management) og måske en eller flere ekstra
tabs for skærmkortet. Der er også nogle andre tabs som ikke er så
interessante i denne sammenhæng.

--
Jakob Bøhm, M.Sc.Eng. * jb@danware.dk * direct tel:+45-45-90-25-33
Danware Data A/S * Bregnerodvej 127 * DK-3460 Birkerod * DENMARK

Fra : Claus Nielsen

Dato : 29-05-07 12:02

Hej Jokob,

Det var en forkert driver der gjorde problemet.

Tak for input.

Hilsen
Claus