Grovbolle opskrift ønskes
Fra : Tom

Dato : 19-05-07 13:56

Jeg vil gerne lave nogle grovboller.
De skal bruges til nedfrysning og tøs op i mikroen om morgenen og derefter
på brødristeren.

Jo grovere jo bedre, dog ikke helt rugbrød tror jeg

Groft for at skifte væk fra hvidt brød så jeg kan holde mætheden længere.

Har I en god opskrift?

Fra : Ukendt

Dato : 19-05-07 16:05

Tom wrote:
> [...]
>
> Jo grovere jo bedre, dog ikke helt rugbrød tror jeg
>
> Groft for at skifte væk fra hvidt brød så jeg kan holde mætheden

Mine grovboller, bagt på surdej:
(surdejen har jeg købt ved en økologisk købmand, og så holdt den ved lige)

Surdejen blandes med ca 1 dl koldt vand og mel, til konsistensen er blød,
lidt "snotklatagtig" (undskyld, men ved ikke hvordan jeg ellers skal
beskrive det)
Denne fordej står på køkkenbordet og passer sig selv indtil den danner
rigeligt med bobler, hvilket betyder at surdejen er aktiv, det tager mellem
6 og 12 timer, måske længere, afhængig af surdejen.
Derefter blandes dejen færdig*(husk salt, og hvad du ellers plejer at komme
i), æltes og formes til den type brød man gerne vil have.
Brødet skal nu hæve i 4-6 timer inden der skal bages, kan alternativt stå
natten over, bedst med franskbrød i form, og bages som det første om
morgenen. Så er der dejlig morgenmad.
Brødet bages i ovnen som alm gærbrød.
Kan sagtens fryses, og har en længere holdbarhed, pga surdejen.
Der er slet ikke brugt mejeriprodukter, da dejen skal stå ved stuetemperatur
i mange timer, og der dermecd er risiko for at mælkeprodukter bliver sure og
ødelægegr brødet. Der kan dog bruges kærnemælk, det skulle kunne tåle at stå
ved stutemperatur, og har en gavnlig effekt på dejets hævning.
Kærnemælk kan også bruges hvis man vil starte sin egen surdej.

*jeg bruger:
Til fordej:
- grahamsmel
- fuldkorns-speltmel

Til selve dejen:
-grahamsmel
- fuldkornsmel (spelt eller hvede)
- bygmel
- durumhvede

Gryn etc: (skal udblødes, også havregrynene, det giver en bedre konsistens i
brødets krumme)
- kerne (boghvede, hvede, spelt)
- klid (hvede, spelt)
- gryn (spelt, havre, emmer)
- frø (solsikke, hørfrø, græskar mm)

Jeg brugger ikke alle typer mel detc i hver bagning, men bruger hvad jeg
lige føler for.
Er pt igang med en portion brød, der bruger jeg speltmel, grahamsmel,
bygmel, 3 slags gryn og alm hvedemel til når jeg ælter dejen.

Dette brød kan også bages med gær, og blot langtidshæve. Der skal gæren
tilsættes på det tidspunkt hvor surdejen ellers tilsættes, dvs. i fordejen,
og ellers samme fremgangsmåde.
Til ca 1 kilo mel ialt ville jeg allerhøjest bruge 10 gram gær.
Den langsomme hævning betyder rigtig meget for brødets smag, aroma etc.

God bagelyst

Louise

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 19-05-07 16:07

Tom skrev:

> Jeg vil gerne lave nogle grovboller.
> [...]
>
> Jo grovere jo bedre, dog ikke helt rugbrød tror jeg
>
> Groft for at skifte væk fra hvidt brød så jeg kan holde
> mætheden længere.

Jeg anbefale at købe en kornkværn, så du kan grutte dit eget mel.
Melet er 100% fuldkorn (med mindre man sigter det, naturligvis), og
brødet er meget velsmagende og mættende. Min favorit for tiden er
uæltet grydebrød[¹].

Til kager plejer jeg at sigte de allergroveste dele fra, men der er
stadig tale om fuldkornsmel.

Jeg har købt en Fidibus Classic[²], og køber så hele, biodynamiske
kerner hos en af de lokale grønthandlere. Det er let at lave sin
egen melblanding ved at kværne forskellige kornarter sammen.

Mvh,
Klaus

[¹] http://ulink.zone237.dk/2007/04/grydebrd.html
[²] http://xrl.us/fidibus (kort link til top-getreidemuehlen.de)
--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Tom

Dato : 19-05-07 18:54

> Jeg anbefale at købe en kornkværn, så du kan grutte dit eget mel.

Hehe, det er måske at sætte overlæggeren for højt for mig

Altså, jeg defaulter til en blanding man skal tilsætte vand til fra Netto,
hvis det bliver for besværligt

Men det var meget interessant at læse om hvordan man også kan gøre.
Jeg er slet ikke i tvivl om at det er den optimale måde at gøre det på rent
smags- og konsistensmæssigt!

Jeg er nok mest til at købe blandinger af mel, korn og så hælde noget gær og
vand/mælk i og lade det hæve, så i ovnen og så i fryseren.

Nogen opskrifter der tilgodeser den proces?

Fra : Christian Hansen

Dato : 20-05-07 06:52

#DE GROVE fra siden på Urtekrams femkornsflageblanding#

50g gær
4 dl lunkent vand
2 dl Yoghurt natural - med græsk flødeyoghurt bliver det rigtig godt :)
150g ØKOLOGISKE femkornsflager fra urtekram
2 groft revne æbler med skræl - ca 200g
2 tsk. kanel
2 spsk rørsukker
2 spsk olivenolie
1-2 tsk. salt
800g hvedemel. For en grovere bolle udskrift 200g hvedemel med 200g
grahamsmel.

Gæren røres ud i det lunkne vand. Resten af ingredienserne tilsættes og
det hele æltes godt sammen. Bliver dejen for klistret kan mere mel
tilsættes, men den må gerne være lidt klistret - det giver nemlig de
lækreste boller i sidste ende.
Når den er æltet godt, stilles den til hævning en times tid et lunt sted.

Slå herefter dejen ned, form ca 20 boller og lad dem efterhæve 30 min på
pladen med viskestykke over.

Pensl med vand og/eller sammenpisket æg.

bag ved 200C i 20 mins midt i ovnen

Alle ingredienser kan fås økologisk - måske med undtagelse af græsk
flødeyoghurt.

Husk - bollerne skal ikke køle helt af inden du fryser dem ned. Kom dem
i fryseposer, mens de stadig er varme - ikke brandvarme selvfølgelig.
Sørg for at der er godt med luft i posen, så bliver de ikke så let mast
i fryseren - frys eventuelt ned i små portioner. Ved at fryse dem ned,
mens de stadig er varme, undgår man at skorpen skiller fra selve brødet
- og smagen, når de tøs op er rigtig god. Jeg plejer at tø dem op i ovnen.

Mvh Christian

Fra : Tom

Dato : 20-05-07 09:12

"Christian Hansen" <chrsen@fundanemt.com> wrote in message
> #DE GROVE fra siden på Urtekrams femkornsflageblanding#

Den lyder perfekt!
Takker.

Fra : Heidi

Dato : 21-05-07 17:13

Tom wrote:
> [...]
>
> Jo grovere jo bedre, dog ikke helt rugbrød tror jeg
>
> Groft for at skifte væk fra hvidt brød så jeg kan holde mætheden

Jeg har en god opskrift på nogle grove boller med speltkerner og
speltmel - de har yderligere den fordel at man ikke behøver stå med
fingrene i dejen, hvis man af en eller anden grund er imod det, da dejen
klaskes på en bageplade med en ske - sig til hvis du vil have den, så
prøver jeg lige at grave den frem af gemmerne...

--
Heidi

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 21-05-07 17:50

Heidi skrev:

> Jeg har en god opskrift på nogle grove boller med speltkerner
> og speltmel [...] sig til hvis du vil have den, så prøver jeg
> lige at grave den frem af gemmerne...

Gode opskrifter er altid velkomen her i gruppen, så post du bare løs.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Heidi

Dato : 21-05-07 18:57

Klaus Alexander Seistrup wrote:

> Gode opskrifter er altid velkomen her i gruppen, så post du bare løs.

Jamen så kommer den her

½ liter vand, varmet så gær kan udrøres i det
5 gram gær
1 tsk sukker
1 tsk salt (tror nok jeg har puttet lidt mere i)
250 gram speltmel
100 gram rå havregryn
175 g hvedemel
evt. hele speltkerner
(såvidt jeg husker plejer jeg at skære lidt ned på hvedemelet og
erstatte med tilsvarende gram speltkerner og/eller ekstra havregryn -
sålænge dejen stadig er lidt "flydende", så tror jeg ikke det betyder så
meget hvordan man blander - resultatet er i hvert fald blevet ok hver
gang, selvom jeg har gjort det forskelligt hver gang).

Dejen røres sammen (kan gøres nemt med en grydeske) og stilles i
køleskab og hæver i MIN. 6 timer - gerne mere. Har haft den stående
flere dage uden problemer - der er jo ingen mælkeprodukter i, som kan
stå og blive surt.
Dejen lægges på en plade med bagepapir med en ske, det gør ikke noget at
bollerne bliver lidt uformelige. Hvis de skal bruges til
sandwich/madpakken kan de med fordel trykkes lidt flade, så de bliver
nemmere at gabe over med fyld i.
Bages ved 230 grader (almindelig ovnvarme) i ca. 20 minutter, afhængig
af størrelse. 1 portion passer såvidt jeg husker til 1 bageplade.
Jeg plejer ikke at pensle dem med noget, de behøver jo ikke en blank
overflade som almindelige te-boller, men man kunne sikkert
pensle/sprøjte lidt olie på og drysse krydderier på, hvis man har lyst
til det.
Og som nævnt andetsteds, så bliver de puttet i en frysepose der lukkes
tæt, inden de er kølet helt af, så står de ikke og tørrer ud, og smager
næsten som friskbagt, selvom de bliver frosset ned og genopvarmet.

--
Heidi

--
Heidi