Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Adobe Photoshop CS3
Fra : Keld L Smidstrup

Dato : 19-05-07 09:29

Hej
Jeg har besluttet at blive fritids fotograf og har investeret i et nikon
D70S og diverse objektiv og SB-600
Så er det at jeg har fundet ud af man ikke kommer nogen vejene uden Adobe
Så er det at jeg gerne vil have jeres hjælp
Hvilken hæfter-bøger findes der til at hjælpe mig med at komme i gang med
Adobe ?
Og hvor kan man købe dem ?
Mv.Keld

Fra : Niels Andersen

Dato : 19-05-07 10:09

Keld L Smidstrup wrote:
> Jeg har besluttet at blive fritids fotograf og har investeret i et nikon
> D70S og diverse objektiv og SB-600
> Så er det at jeg har fundet ud af man ikke kommer nogen vejene uden Adobe

Haha, hvem i alverden har bildt dig det ind? :)

Jeg bruger ikke Adobe produkter (ja lige ud over PDF-readeren) og jeg
klarer mig fint.

Til billedbehandling bruger jeg i øvrigt The Gimp.

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Ole Pedersen

Dato : 19-05-07 15:53

"Niels Andersen" <niels-usenet@myplace.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> klarer mig fint.
>
> Til billedbehandling bruger jeg i øvrigt The Gimp.

Jeg kan også anbefale The Gimp, det tager tid at lære det at kende, men det
kan nok næste det samme som photoshop og det er gratis!

mvh
Ole

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 19-05-07 23:06

Niels Andersen <niels-usenet@myplace.dk> skrev :

>Jeg bruger ikke Adobe produkter (ja lige ud over PDF-readeren) og jeg
>klarer mig fint.

Der findes da andre og bedre pdf-readerer end Adobes, fx FoxIt.

--
Kerim
(Sura 3, vers 87)

Fra : Lotte

Dato : 20-05-07 00:04

Niels Andersen skrev:

> Til billedbehandling bruger jeg i øvrigt The Gimp.

Hvordan er det med Gimpen og farvestyring - kan den arbejde med
forskellige farverum og hvad med raw-konvertering, findes der et
raw-modul til Gimp?
--
Mange hilsner
Lotte M

http://www.lotte-m.dk

Fra : Niels Andersen

Dato : 20-05-07 07:29

Lotte wrote:
> Hvordan er det med Gimpen og farvestyring - kan den arbejde med
> forskellige farverum og hvad med raw-konvertering, findes der et
> raw-modul til Gimp?

Den almindelige Gimp har ingen farvestyring.
Den kan lave nogle ting med CMYK, HSV, LAB mv, men til generel
redigering kan den kun klare RGB, grayscale og indexed.

Der findes vist en variant der har mere styr på den slags.

Der findes flere raw-konvertere integreret i Gimp, jeg er ret glad for
UFRaw. Den er i øvrigt baseret på DCRaw til selve konverteringen, og den
skulle vist klare sig ret godt i konkurrence mellem de bedste
kommercielle konvertere hvad kvalitet angår.

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Lotte

Dato : 20-05-07 15:42

Niels Andersen skrev:

> Den almindelige Gimp har ingen farvestyring.

Så er det da ikke nemt at lave seriøs billedbehandling.

> Der findes flere raw-konvertere integreret i Gimp,

Jeg har installeret gimp 2.2 (på win XP) og den kan ikke åbne mine
rawfiler (canon 350d) - hvad overser jeg?

> jeg er ret glad for
> UFRaw. Den er i øvrigt baseret på DCRaw til selve konverteringen, og den
> skulle vist klare sig ret godt i konkurrence mellem de bedste
> kommercielle konvertere hvad kvalitet angår.

Den er tilsyneladende ikke i Gimp 2.2 til windows.
--
Mange hilsner
Lotte M

http://www.lotte-m.dk

Fra : Niels Andersen

Dato : 20-05-07 16:49

Lotte wrote:
> Så er det da ikke nemt at lave seriøs billedbehandling.

Det skal jeg ikke kunne sige. Jeg har aldrig forsøgt at ramme en præcis
farve, som den så ud i virkeligheden. Men jeg rammer både hvidt, sort,
50% grå og hvid-balancen. Mine billeder ser fine ud, og jeg ved ikke
hvad jeg går glip af.

Jo, én ting: Sådan som det ser ud på skærmen, er ikke noget jeg kan
forvente vil ligne det på papiret, hvis jeg får det fremkaldt. Men det
på papiret ser ud som jeg forventer (efter at have indstillet alt
korrekt og bekræftet med histogrammer), og det jeg ser på skærmen svarer
til skærmens kvalitet.

(Min "skærm" er bare den der sidder fast på min bærbare, som bare var
den billigste der var til salg den dag i den butik, for nogle år siden.
Den kan ikke justeres (ud over styrken på baggrundsbelysningen i hele 10
trin), og farverne og især lysstyrken ændres alt efter synsvinkel.
Derfor gider jeg ikke engang prøve på at kalibrere den.)

> Jeg har installeret gimp 2.2 (på win XP) og den kan ikke åbne mine
> rawfiler (canon 350d) - hvad overser jeg?

Dårlig formulering, undskyld. Jeg mente "kan integreres". :)

> Den er tilsyneladende ikke i Gimp 2.2 til windows.

Windows? Så kan jeg ikke hjælpe dig, men du skal de i hvert fald
installere den raw-converter du vil bruge. :)
Jeg aner ikke om UFRaw kan køre i Windows, eller hvilke alternativer der
er. Jeg har ikke undersøgt det, da det ikke er relevant for mig.

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Lotte

Dato : 20-05-07 17:37

Niels Andersen skrev:
[snip om farver og skærm]

Jeg arbejder ved en hardware-kalibreret skærm og selv om min printer
bare kører med standard-profiler, så printer den - alt andet lige - det
jeg ser på skærmen. Det er vanedannende, at arbejde ved en kalibreret
skærm

> Dårlig formulering, undskyld. Jeg mente "kan integreres". :)

Ok, det vil jeg forske lidt i

> [...]
> Jeg aner ikke om UFRaw kan køre i Windows, eller hvilke alternativer der
> er. Jeg har ikke undersøgt det, da det ikke er relevant for mig.

Min interesse for Gimp skyldes, at jeg har en ekstra computer stående
hos kæresten, hvor jeg har installeret Fedora og i øvrigt forsøger at
finde gode alternativer til det software, som jeg arbejder med herhjemme
på windows. Jeg kan ikke huske hvad Gimp version jeg har der, men de
ligner nu hinanden til forveksling.
--
Mange hilsner
Lotte M

http://www.lotte-m.dk

Fra : AS

Dato : 19-05-07 10:30

"Keld L Smidstrup" <keld(fjern)@l-smidstrup.dk> wrote in message
> Hej
> Jeg har besluttet at blive fritids fotograf og har investeret i et nikon
> D70S og diverse objektiv og SB-600

IMHO det er dårlig investering, medmindre du vil tjene noget ved at
fotografere. Lige da du gik ud af butikken, prisen er faldet ca. 1/3 del

> Hvilken hæfter-bøger findes der til at hjælpe mig med at komme i gang med
> Adobe ?

Der findes en rimmelig god serie "Classroom in a Book" til mere eller mindre
alle Adobe's programmer. Fint nok for at starte ved at lave noget praktisk,
mens man ikke kender programmet for meget.

Fra : Flemming Aagaard

Dato : 19-05-07 10:40

"Keld L Smidstrup" <keld(fjern)@l-smidstrup.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>Du kan købe fra nettet eller fra boghandlen. Du kan med fordel starte med
>at købe nogle af de billege ,gode hæfter fra f.eks.Libris
Du finder en oversigt på www. libris.dk
Selv har jeg været igennem de fleste gratis programmer, men er nu endt med
Adobe Photoshop Elements 5. som kan købes for 600-700kr
Det er rigeligt stort og omfattende til mit brug.
Hilsen Flemming Aagaard

Fra : XenoCypraZ

Dato : 19-05-07 10:46

Keld L Smidstrup skrev:
> [...]
> Så er det at jeg gerne vil have jeres hjælp
> Hvilken hæfter-bøger findes der til at hjælpe mig med at komme i gang med

Jeg ville nok anbefale Photoshop Elements til at starte med.
Af den ene grund at den kan det som de fleste har behov for.

Mvh

Nikolaj

Fra : XenoCypraZ

Dato : 19-05-07 10:47

XenoCypraZ skrev:

> Jeg ville nok anbefale Photoshop Elements til at starte med.
> Af den ene grund at den kan det som de fleste har behov for.
>

> Mvh
>
> Nikolaj

Det var noget vrøvl jeg fik skrevet,
Det jeg mente var at jeg ville anbefale Photoshop Elements, da den er
længe nok til de fleste.

Fra : Knud Iversen

Dato : 19-05-07 13:23

"Keld L Smidstrup" skrev i en meddelelse

> [...]
> Så er det at jeg gerne vil have jeres hjælp
> Hvilken hæfter-bøger findes der til at hjælpe mig med at komme i gang med

Prøv at søge online, feks google søg på tutorials. personligt finder jeg det
svært bare at læse en bog uden at vide hvilken information jeg søger.

Hent istedet en prøveversion af photoshop, åbn et foto find ud af hvad du
vil redigere, søg online på emnet.

alternativ f.eks. saxo.dk har mange bøger, her kan du se lidt om hvad der er
på markedet.

Mvh Knud

Fra : per f andersen

Dato : 19-05-07 15:35

Jeg må tilslutte mig de øvrige:
Prøv først at bruge noget simplere program, f.eks. PhotoSop Elements 5, og
hvis du efter en rum tid er sikker på, at det ikke er tilstrækkeligt til dit
behov, så kan du overveje PhotoShop CS3
Photoshop CS3 er et meget omfattende program - man vil temmelig sikkert
blive mere forvirret end hjulpet det første lange stykke tid, især hvis man
ikke på forhånd kender til fotobehandling.

mvh per

Fra : Pepe

Dato : 19-05-07 16:39

"Keld L Smidstrup" <keld(fjern)@l-smidstrup.dk> skrev i meddelandet
> [...]
> Så er det at jeg gerne vil have jeres hjælp
> Hvilken hæfter-bøger findes der til at hjælpe mig med at komme i gang med

Photoshop CS för Digitalfotografer findes på Svenska, måske på Dansk också?
http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iID=3037270

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 19-05-07 16:43

Keld L Smidstrup skrev følgende i et indlæg på Usenet:
> Så er det at jeg har fundet ud af man ikke kommer nogen vejene
> uden Adobe

Du kan nu komme meget langt med Photoshop Elements 5, som andre
nævner - det har alle de grundlæggende ting fra Adobe Photoshop -
jeg brugte det i starten, og det var egentlig OK.

Gimp er til gengæld gratis - men det var jeg ikke så begejstret
for - men det er nok bare et spørgsmål om tilvænning

Jeg valgte så at skifte til Corel Paint Shop Pro 10 - det kan de
samme ting, og føles mere "rigtigt" for mig - men det er en
smagsssag - så prøv dig frem - de fleste kan hentes i
prøve-versioner før man køber.......

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard

Fra : Ravn

Dato : 19-05-07 16:45

Hej
Jeg bruger selv Paint Shop Pro 9 (ca. 1000,- kr.) og er godt tilfreds: Alt
hvad der kan laves i C53 kan også laves i PSP.

Mvh.
Ravn

Fra : Keld L Smidstrup

Dato : 20-05-07 10:21

Tak til alle der har skrevet .....
Nu har jeg noget at gå efter

Mv Keld

Fra : Per Falkjær

Dato : 20-05-07 20:13

Keld L Smidstrup skrev:
> [...]
> Så er det at jeg gerne vil have jeres hjælp
> Hvilken hæfter-bøger findes der til at hjælpe mig med at komme i gang med

Jeg vil give dig ret i, at det i de fleste tilfælde ender med, at du
kommer til at bruge et Adobe produkt - og det vil ikke være noget tilfælde.
Hvis du vil være fritids fotograf, går jeg ud fra, at du skal ud og tage
billeder af nogle begivenhedder eller mennesker, hvor du ofte kommer
hjem med en masse billeder, som du så skal i gang med at behandle, og så
kommer vi over i det, som kaldes det digitale work-flow. Her kan jeg
ikke nok anbefale Adobe Lightroom til at behandle og arkivere dine
billeder. Ændringer kan du synkonisere på de næste 8 ens optagelser.
Du kan lave spot-healing og clone, som du endda også kan synkonisere.
Du vil aldrig fortryde køb af Lightroom.
Du finder nogle meget fine instruktionsvideoer på nettet.
Hvis du endelig skal over i pixel editering bruger jeg altid Photoshop
Elemets 5.0 selv om jeg også har en CS2. Elements har jeg købt i en
sam-pak med Premier Elements 3.0 og så kan du lave slideshow og lave DVD
som om du var professionel.
Held og lykke med dine planer - det kamera kommer du til at blive glad
for - og det er i øvrigt aldrig kameraets skyld, hvis du ikke får gode
billeder)
mvh - Per

Fra : Hans

Dato : 20-05-07 20:39

"Per Falkjær" <pefa_FJERN@.mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Held og lykke med dine planer - det kamera kommer du til at blive glad
> for - og det er i øvrigt aldrig kameraets skyld, hvis du ikke får gode

Herligt, så glad du er for Adobe. Hvad spurgte spørgeren om?

Fra : ;o\)-max-

Dato : 21-05-07 01:25

"Keld L Smidstrup"
> [...]
> Så er det at jeg gerne vil have jeres hjælp
> Hvilken hæfter-bøger findes der til at hjælpe mig med at komme i gang med Adobe ?

www.amazon.co.uk er en god kilde til bøger, uhm hvis du kan klare
dig med engelsk, photoshop cs3 gir over 40 muligheder.. Ikke alle
udgivet endnu..

Jeg har haft en del af de tidligere udgaver af "photoshop bible" de
er nogenlunde så store og tykke, som det nye og gamle testamente
tilsammen, måske knabt så underholdende, tilgengæld indeholder de
sandheden - om photoshop - "Classroom in a book" bøgerne plejer
også at være meget brugbare. -max-