Ledning
Fra : Christina og Henrik

Dato : 20-05-07 17:14

Hej,

Vi er ved at gøre klare til sen store tur sydpå om 3 uger, jeg har camperet
før men der var der nogle andre der stod for det praktiske (læs: forælsre),
så det tænkte jeg ikke så meget over.

Nu er det så jeg står og ved vi skal bruge strøm på Pladsen når vi kommer
frem, hvor mange meter skal men tage med? surt og stå at mangle 1½
meter......

Nogle erfaringer, det er camping i frankrig og italien.

Christina & Henrik

Fra : Don't@mail

Dato : 20-05-07 17:25

"Christina og Henrik" <cogh@email.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> meter......
>
> Nogle erfaringer, det er camping i frankrig og italien.

vi har camperet på flere pladser i Italien, og der har vores 25 meter kabel
været rigeligt. God tur

Fra : Dan Andersen

Dato : 20-05-07 18:46

"Christina og Henrik" <cogh@email.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> meter......
>
> Nogle erfaringer, det er camping i frankrig og italien.

Hvis du vil være rimelig fri og kunne lægge sig, hvor man vil uden al for
megen skelen til elstanderen, så er min erfaring 40 meter. Sørg for at købe
et gummikabel på min. 3x1,5 kvadrat - gummukabel for ikke art få skåret
kablet over hvis kablet skal over en grus kørevej - 1,5 kvadrat for ikke at
miste for megen spændning. Invester i et godt kabel og du har det for
livet - det er godt nok dyrt, men det er en god investering. Vi har haft
vores i 20 år uden skader på kablet - sommer og vnterbrug. Husk også at
sætte et Schko stik i den ene ende og lav et overgangs kabel med scuko hun /
euro han. Så er du sikret de fleste steder. I Schweiz bruger de et specielt
stik me tre ben på linie. Der findes et overgangs stik fra Schuko til dette
stik. Kan i reglen købes på stedet..

Mvh. Dan Andersen

Fra : Jens

Dato : 20-05-07 19:00

> [...]
> meter......
>
> Nogle erfaringer, det er camping i frankrig og italien.

25 meter rækker alle de steder jeg har været. I Italien bruger de alle
steder CEE stk (de store runde blå stik), men i Tyskland og Østrig kan man
komme ud for Schuko stik - så lav et kort mellekabel så du kan forbinde til
begge typer.

I DK skal et kabel til en campingvogn være præcist 25 meter (hverken længere
eller kortere) og være gummi-isoleret og være 3x2,5 - I Italien ser de nok
mindre strikst på den slags

/Jens

Fra : Gamle

Dato : 20-05-07 21:31

"Jens" <mugarbeFJERN@smask.dk> skrev i en meddelelse

> I DK skal et kabel til en campingvogn være præcist 25 meter (hverken
> længere eller kortere) og være gummi-isoleret og være 3x2,5 - I Italien
> ser de nok mindre strikst på den slags

Hvor har du det fra.
http://www.dcu.dk/indhold/webside.asp?articleguid=1846&submenuid=4764&menuid=4754&AreaGuid=2287

Tilslutningsledningen mellem standpladsstikkontakten og campingvognen skal
bestå af:
- En stikprop med jordkontakt, efter IEC 60309-2.
- En bøjelig ledning, type H07RN-F eller tilsvarende. Den skal indeholde
beskyttelsesleder og have følgende karakteristika:
- længde max. 25 meter
- Minimum ledertværsnit: 2,5 mm2.
- Farvekode:
Beskyttelseslederen skal være grøn/gul Nullederen skal være lyseblå.
- En apparatkontakt med jordkontakt, efter IEC 60309.

Torben

Fra : Carsten Stage

Dato : 20-05-07 22:16

"Gamle" <cfs4808a@post.cybercity.dk> skrev i meddelelsen

> - længde max. 25 meter

Det er ikke hvad der står i stærkstrømsbekendtgørelsen - det er DCU´s
fortolkning og den er (ofte)ikke korrekt.
I bekendtgørelsen står der ikke noget om max eller min. længde. Der står
blot 25 m

----------
http://147.29.40.91/_GETDOC_/ACCN/B20011250205-regl

708.4 Særlige bestemmelser for tilslutningsmateriel (se fig. 708A).

Tilslutningsledningen mellem standpladsstikkontakten og fritidskøretøjet
skal bestå af:

En stikprop med jordkontakt, efter IEC 60309-2.
En bøjelig ledning, type H07RN-F eller tilsvarende. Den skal indeholde
beskyttelsesleder og have følgende karakteristika:
længde 25 meter
[...]

Carsten Stage

Fra : Gamle

Dato : 20-05-07 22:39

"Carsten Stage" <stage_nospam@fabel.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Beskyttelseslederen skal være grøn/gul
> Nullederen skal være lyseblå.
> En apparatkontakt med jordkontakt, efter IEC 60309.

Det er ikke betryggende for campister, at de ikke kan regne med DCU.
Men det kan være de ved noget vi andre ikke ved eller kan læse os til vedr.
elkablerne.

Mvh.
Torben

Fra : Carsten Stage

Dato : 21-05-07 04:46

> Det er ikke betryggende for campister, at de ikke kan regne med DCU.

Det har du helt ret i! men det er set så mange gange, at jeg ikke tager
deres ord for givet. Trist, men nødvendigt.

> Men det kan være de ved noget vi andre ikke ved eller kan læse os til
> vedr. elkablerne.

Hvis det bare var så vel.

--
Med venlig hilsen,

Carsten Stage

Fra : Ebbe Rasmussen

Dato : 20-05-07 22:32

Gamle wrote:
> "Jens" <mugarbeFJERN@smask.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

Hej Torben

Det står sådan set her
http://147.29.40.91/_GETDOC_/ACCN/B20011250205-regl

kap. 708.4
Det med de 25 meter står altså i stærkstrømsbekendtgørelsen.
Ebbe

Fra : Gamle

Dato : 20-05-07 22:48

"Ebbe Rasmussen" <ebbe87fup@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> kap. 708.4
> Det med de 25 meter står altså i stærkstrømsbekendtgørelsen.

Hej Ebbe.

Ja men der står så ikke hverken max eller min. Se mit andet svar.
Og der kan være fornuft i en max. længde på 25 m, hvorimod det er tåbeligt,
hvis det ikke må være mindre.
Hvis du ligger klods op af tilslutningsstedet, kunne du være fristet til at
rulle de overskydende meter sammen i en kompakt rulle hvorved risikoen for
overophedning kan være tilstede ved max strømudtag. En alm. kabeltromle skal
være rullet helt ud for at du må trække max ud. Ellers er det (som regel)
max 1000W. Der sidder en termosikring som afbryder strømmen, hvis man
trækker for meget ud. Sådan er min kabeltromle med 10 m indrettet.

Mvh.
Torben

Fra : Carsten Stage

Dato : 21-05-07 04:43

> Ja men der står så ikke hverken max eller min. Se mit andet svar.
> Og der kan være fornuft i en max. længde på 25 m, hvorimod det er
> tåbeligt, hvis det ikke må være mindre.

Det har du principielt ret i - men sammenhold det med, at der i samme
bekendtgørelse står noget i retning af, at standeren skal være højst 20 m.
til der hvor man forventes at opstille telt eller campingvogn, så hænger det
sammen... Du vil altid kunne nå standeren, uden at skulle ty til at forlænge
kablet.

> [...]
> det (som regel) max 1000W. Der sidder en termosikring som afbryder
> strømmen, hvis man trækker for meget ud. Sådan er min kabeltromle med 10 m

Enig, og derfor er det specielt vigtigt at rulle hele kablet ud, hvis man
bruger det ulovlige og tynde 40 m. på kun 1,5 kvadrat, som er nævnt
andetsteds i denne tråd.

--
Med venlig hilsen,

Carsten Stage

Fra : T. Hartung

Dato : 21-05-07 16:11

> Enig, og derfor er det specielt vigtigt at rulle hele kablet ud, hvis man
> bruger det ulovlige og tynde 40 m. på kun 1,5 kvadrat, som er nævnt
> andetsteds i denne tråd.

hehe - nu var det vist Italien han skulle til - så med de få Amp. han kan
trække der - er sikringen vist røget før kablet smelter )) -

Med et 2,5 mm2 kabel kan der - selv i oprullet tilstand, trækkes de 10A -
kabeltromlen der sigtes på længere oppe i tråden er vist de billige 0,75
mm2.
--
mvh.
T. Hartung

Fra : Gamle

Dato : 21-05-07 17:48

T. Hartung wrote:

> [...]
>
> Med et 2,5 mm2 kabel kan der - selv i oprullet tilstand, trækkes de
> 10A - kabeltromlen der sigtes på længere oppe i tråden er vist de

Ja een fra onkeld Harald.

Men jeg har set eksempler på tynde sorte gummi kabler koblet til 13 Amp
sikringer. Og dér var det ikke sikringen der røg. Nu var der tale om et
meget langt kabel der var rullet tæt på en sammenrullet søndagsavis.
Det er åbenbart ikke alle steder, hvor campingfatter tjekker om man bruger
lovlige kabler.

Mvh.
Torben

Fra : Jan Boegh

Dato : 22-05-07 09:09

Gamle skrev i 4651cd3d$0$90268$14726298@news.sunsite.dk dette:

> Det er åbenbart ikke alle steder, hvor campingfatter tjekker om man
> bruger lovlige kabler.

Næh, han har forhåbentligt mere nyttige sysler end dette. Hvor mange ulykker
registrerer man om året forårsaget af ulovlige ledninger på campingpladser?

vh
jan

http://jan.boegh.net/foto.htm
Billeder fra en dansk 'ørken' http://jan.boegh.net/Album/Milen/index.html

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 22-05-07 22:29

"Jan Boegh" <spamhater@nowhere> skrev i en meddelelse

> Næh, han har forhåbentligt mere nyttige sysler end dette. Hvor mange
> ulykker registrerer man om året forårsaget af ulovlige ledninger på
> [...]
Det er ikke noget jeg praler af, men jeg dummede mig faktisk for et par år
siden med ulovlig ledning. Vi kom til Kroatien og der skulle man
selvfølgelig bruge et særligt Kroatisk stik, som jeg ikke lige havde.
Jeg sprang så over hvor gærdet var lavest og fik købt et stik, som jeg
monterede på en alm. lysledning og så et eurostik i den anden ende, så kunne
jeg koble det sammen med de lovlige ledninger jeg havde medbragt.
En aften havde vi så virkelig fået tændt for alt muligt elektrisk, herunder
en elektrisk grill.
Min hjemmelavede ledning blev så varm, at der gik ild i den. Heldigvis var
der en nabo hjemme, som så da den begyndte at brænde og satte ild i det
tørre græs.
Så der skete ingen skade - men det var jo desværre ikke min skyld.
Så jeg måtte bide i det sure æble og montere stikket på mit lovlige kabel i
stedet, og så kunne den trække det hele.
Jeg ved det var dumt osv, så jeg behøver ingen moralprædikener i anledning
af ovenstående.
Det var blot et lille eksempel på, at det ikke er uden grund, at man bør
bruge de godkendte ledninger med et kvadrat der kan trække al den strøm, som
vi kan finde på, med alt det udstyr som vi nu medbringer.

Kurt

Fra : Jens

Dato : 21-05-07 21:52

> [...]
>
> kap. 708.4
> Det med de 25 meter står altså i stærkstrømsbekendtgørelsen.

Jeg talte sidste år med en "klog" fra Sikkerhedsstyrelsen og han fastholdt
at det var præcist 25 meter, hverken mere eller mindre.

Jeg skal ikke opfordre mogen til at forbryde sig mod reglerne, men vil
indrømme at jeg i mange år har brugt et 20 meter plastik kabel på 3x1 uden
problemer. Det er først nu jeg har anskaffet det "rigtige" kabel idet en
campingfatter truede med at afbryde mig hvis jeg ikke monterede det korrekte
kabel. Der er een gang at købe det og så har man ikke mere vrøvl med det.
50 m kabel fås p.t. hos Onkel Harald for 500 kr - dette deler man med en
camping-kolega og anvender de stik man havde på det "ulovlige" kabel. - så
det kan gøres for 250 kr.

....og nej, DCU har ikke altid styr på det hele, hvem har forresten det?

/Jens

Fra : Bjørn Hansen

Dato : 21-05-07 04:36

Jeg har 2 ledninger a ca. 15 meter, som kan sættes sammen
såfremt der er behov for en rigtig lang en.
Det kan være irriterende at rulle een lang kraftig ledning ud og
sammen. Den er både tung, uhåndterlig og har det med at
forvikle sig, hvis ikke den er på en rulle, som jo også fylder.
2 mindre kan bedre styres og er lettere hver for sig.
Det er sjældent at der er behov for mere end 15 m.
Desuden kan man så også montere på 2 af pladsens udtag.

Hilsen Bjørn

Fra : Jens

Dato : 21-05-07 21:54

"Bjørn Hansen" <bjørn@vilikkehave.emails> skrev i en meddelelse
> [...]
> Det er sjældent at der er behov for mere end 15 m.
> Desuden kan man så også montere på 2 af pladsens udtag.

Man må ikke lave samlinger - igen i.flg. den kloge fra Sikkerhedsstyrelsen.

/Jens

Fra : Bjørn Hansen

Dato : 21-05-07 22:49

> Man må ikke lave samlinger - igen i.flg. den kloge fra
> Sikkerhedsstyrelsen.
>
> /Jens
Det er ikke tale en samling, men en sammenkobling.
Hilsen Bjørn

Fra : Jens

Dato : 22-05-07 17:52

> Det er ikke tale en samling, men en sammenkobling.
> Hilsen Bjørn
Dette er stadig en samling af to kabler - og ikke tilladt i.flg.
Sikkerhedsstyrelsens kloge mand.

Kravet er eet ubrudt 3x2,5 gummikabel med en længde på 25,00 meter (!!)

Og så kan den vist ikke trækkes længere

Mvh

Jens

Fra : Bjørn Hansen

Dato : 22-05-07 18:44

"Jens" <mugarbeFJERN@smask.dk> skrev i meddelelsen

> Kravet er eet ubrudt 3x2,5 gummikabel med en længde på 25,00 meter (!!)
>
> Og så kan den vist ikke trækkes længere

Hm hm, min lille kommentar hører nok ikke hjemme i gruppen men,
mit elkabel til min el. græsslåmaskine har hjerken jord eller en længde
på 25m eller en tykkelse fra sælgers side.
Her er der vist uopdyrket land for mange kloge hoveder.

Hilsen Bjørn

Fra : Jan

Dato : 22-05-07 21:46

> [...]
> på 25m eller en tykkelse fra sælgers side.
> Her er der vist uopdyrket land for mange kloge hoveder.

Nææ det er muligt men her gælder Stærkstrømsbekendtgørelsen kapitel 708.4
heller ikke.
Det er den der gælder for det kabel denne tråd omhandler.

Venligst

Jan

Fra : Sten Bo

Dato : 22-05-07 22:31

> [...]
> på 25m eller en tykkelse fra sælgers side.
> Her er der vist uopdyrket land for mange kloge hoveder.

Næ..Jeg er sikker på at der er præcise regler på området. Hvis det var det
du var i tvivl om.

Der er vist noget med at håndværktøj skal være dobbeltisoleret, symbol,
firkant inden i en anden firkant og det må så ikke være jordet. Du har
pligt til at tjekke stikkene og tilslutningerne kvadrat kabelkravet og det
kloge hoved burde vel først og fremmest være dit.

Jeg bruger for tiden en el-kædesav og det fremgår helt tydeligt af
vejledningen.

Vi har engang fået en udredning af en elektriker i her gr. Vi undrer os
også over den uhensigtsmæssige Danske 3 benede - så der skal skiftes stik
på f.eks en kaffemaskine - eller anvendes adapter hvis det ske være godt.
Hurra for HPFI der formentlig har redet livet på mange.

Der findes en nyhedsgr for el- via google her
http://groups.google.com/group/dk.teknik.el/topics

Fra : claus b.p.

Dato : 23-05-07 22:02

> [...]
> på f.eks en kaffemaskine - eller anvendes adapter hvis det ske være godt.
> Hurra for HPFI der formentlig har redet livet på mange.

Jeg undrer mig endnu mere over at man dels lovligt kan sælge apparater med
Schuko stik (de tyske) selvom de skal jordtilsluttes, og at det er lovligt
at have hul til det tredje ben i en stikdåse eller forlængerledning, uden at
der er jordledning i kablet! Hul i hovedet, - men ganske lovligt iflg.
Demko.
Til gengæld er det nu fornuftigt med strenge regler på campingpladser ol. De
brænder forfærdeligt hurtigt sådan nogle klude- eller paphuse. Gælder
iøvrigt også lystbådehavne.

/Claus

Fra : Jan Boegh

Dato : 24-05-07 11:22

claus b.p. skrev i 4654abda$0$46970$edfadb0f@dread16.news.tele.dk dette:

> [...]
> eller forlængerledning, uden at der er jordledning i kablet! Hul i
> hovedet, - men ganske lovligt iflg. Demko.

Hvorfor - de danske krav om fejlstrømsbeskyttelse gør vel i en eller anden
grad jordforbindelsen overflødig. Men det er hamrende sværty at knokle et
trebenet stik ned i en dåse med kun to huller - uanset at jordbenet ikke
skal bruges til noget.

> ol. De brænder forfærdeligt hurtigt sådan nogle klude- eller paphuse.
> Gælder iøvrigt også lystbådehavne.

Jeg troede kun det var både, der brændte og ikke havnene

Fra : Bjørn Hansen

Dato : 23-05-07 23:35

> Kravet er eet ubrudt 3x2,5 gummikabel med en længde på 25,00 meter (!!)
>
> Og så kan den vist ikke trækkes længere

Jo, den kan trækkes langt længere. Nu camperer jeg aldrig
i Danmark, men i Norge, Tyskland og mest Frankrig.
Stærkstrømsbekendtgørelsen kapitel 708.4 gælder vel kun
i Danmark.
Hvad siger klogeÅge så ... at der er en EU/FN bekendtgørelse?

Hilsen Bjørn

Fra : John Roger Johansen

Dato : 24-05-07 08:58

Bjørn Hansen wrote:

> [...]
> i Danmark.
> Hvad siger klogeÅge så ... at der er en EU/FN bekendtgørelse?

Så vidt jeg vet er dette et EU-direktiv og Norge er med i EØS og har
derfor også denne regelen. Sverige også.

John Roger

Fra : Ole JN

Dato : 06-06-07 05:25

> Så vidt jeg vet er dette et EU-direktiv og Norge er med i EØS og har
> derfor også denne regelen. Sverige også.
>
> John Roger

For Tyskland og Schweiz er det de samme krav der stilles til kablet, 25 m.
3x2.5 mm2 type H07RN-F eller tilsvarende.

Ole

Fra : ADRIA 472 LU

Dato : 24-05-07 06:09

Vi medbringer to kabler et på 25 meter , og et på 10 meter , og i 80% af
tilfældene er det på 10 meter nok , men jeg har da haft brug for 35 meter et
par gange , men så samler man dem bare , og jeg plejer at pakke samling ind
i plastikpose.
Har lig været på skovvejens camping ved Bårring vig og på Bøsøre camping
begge på fyn og der var 10 meter nok.

kim