Colorwise
Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 16-05-07 20:46

Har nogen en idé om, hvorfor jeg på enkelte installationer af OS
10.4.9 har mulighed for at vælge Colorwise i printerdriveren til
en Canon CLC4040 farvelaser og på andre ikke? Det drejer sig om
nøjagtig samme printerdriver(*) og samme OS-installation, men et
eller andet må jo være forskelligt. Jeg kan bare ikke gennemskue
hvad.

(*) <http://software.canon-europe.com/software/0024742.asp?model=>.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 17-05-07 08:07

> [...]
> nøjagtig samme printerdriver(*) og samme OS-installation, men et
> eller andet må jo være forskelligt. Jeg kan bare ikke gennemskue

Jeg er ikke helt klar over om det er under "instalable options" på din
printerkø eller i print dialogen forsklellen er.

Tjek i al fald om "installable options" er konfigureret ens og om
printerkørerne bruger samme PPD.

Mht forskelle på installation kan du jo tjekke om maskinerne har de
samme PPD Plugins installeret i /Library/Printers/PPD\ Plugins/.

tjek evt rettighederne på disse plugins, af erfaring ved jeg at
installeren til clc2620/3200/3220 sætter nogle "alternative"
rettigheder på Firery PPD Plugin'en, der gør at PPD Pluginen kun kan
indlæses af den administrator konto som installerede PPD og PPD Plugin.

quick fix:

sudo chmod -R 755 /Library/Printers/PPD\ Plugins

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 17-05-07 12:47

Morten Reippuert Knudsen skrev:

> Jeg er ikke helt klar over om det er under "instalable options"
> på din printerkø eller i print dialogen forsklellen er.

På nogle få af maskinerne ser det sådan her ud:
<http://tgm.dyndns.dk/Canon/CLC4040-H1/ColorWise_til.png>

På de fleste, ser det sådan her ud:
<http://tgm.dyndns.dk/Canon/CLC4040-H1/ColorWise_fra.png>, hvor
jeg også just bemærker, at 'Printer Info' mangler.

> Tjek i al fald om "installable options" er konfigureret ens og
> om printerkørerne bruger samme PPD.

Jeg er ikke helt med på, hvad du mener med "instalable options".
Mener du ekstraudstyret inde under Systemindstillinger -> Udskriv
& Fax -> Udskrivning -> Indstil Printer...? Hvis ja, så har jeg
tjekket om det står ens på dem alle, og det gør det.

PDD'en er den samme på dem alle (Canon CLC4040-H1 PS Ver1.0).

> Mht forskelle på installation kan du jo tjekke om maskinerne har
> de samme PPD Plugins installeret i /Library/Printers/PPD\
> Plugins/.

Det har de.

> sudo chmod -R 755 /Library/Printers/PPD\ Plugins

Det ændrer desværre heller ikke på noget, men det skyldes måske
at jeg får en fejlmelding, trods det at jeg har trukket Plugins-
mappen ind i terminalvinduet, så det kan vel ikke være sti-navnet,
som er forkert.

sudo chmod - R 755 /Library/Printers/PPD\ Plugins/
chmod: R: No such file or directory
chmod: 755: No such file or directory

Nu vi snakker printere, ved nogen herinde så i øvrigt hvor OS X
gemmer 'Arkiverede indstillinger' for en given printer? Altså:
<http://tgm.dyndns.dk/Canon/CLC4040-H1/Arkiverede_indstillinger.png>.
Jeg kunne godt tænke mig at finde den fil, eller evt. filer, og
få den/dem kopieret ud på alle maskiner, så man slipper for at
skulle oprette dem på hver enkelt (dovenskaben længe leve).

--
Hilsen
Madsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 17-05-07 16:39

> PDD'en er den samme på dem alle (Canon CLC4040-H1 PS Ver1.0).

> Det har de.

Er det en balnding af intel og PPC computere? umidelbart ser det ud
som om EF3M4066 PPD Plugin'en udelukkende er til PPC.

> [...]
> som er forkert.

> sudo chmod - R 755 /Library/Printers/PPD\ Plugins/

Der skal ikke være melelmrum mellem "-" og "R"

> [...]
> få den/dem kopieret ud på alle maskiner, så man slipper for at
> skulle oprette dem på hver enkelt (dovenskaben længe leve).

~/Library/Preferences/com.apple.print.PrintingPrefs.plist
~/Library/Preferences/com.apple.print.custompresets.plist

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 17-05-07 18:40

Morten Reippuert Knudsen skrev:

> Er det en balnding af intel og PPC computere? umidelbart ser det
> ud som om EF3M4066 PPD Plugin'en udelukkende er til PPC.

Det er udelukkende PPC-maskiner.

> Der skal ikke være melelmrum mellem "-" og "R"

Ok. Nu røg kommandoen afsted uden fejlmeddelelser, men desværre
gav det ikke adgang til ColorWise og Printer Info. En genstart
af maskinen hjalp heller ikke.

Måske skulle man prøve at kopiere samtlige PPD'er fra en af de
maskiner, hvor det virker over på en, hvor det ikke gør, men jeg
kan umiddelbart ikke se, hvorfor det skulle hjælpe, når de alle
i forvejen bruger den samme PPD, og i øvrigt kun har behov for
denne ene, for at kommunikere korrekt med printeren.

> ~/Library/Preferences/com.apple.print.PrintingPrefs.plist
> ~/Library/Preferences/com.apple.print.custompresets.plist

Herligt!

--
Hilsen
Madsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 17-05-07 20:11

> Det er udelukkende PPC-maskiner.

ok, normalt ville ColorWISE menupunktet også være streget ud såfremt
du havde brugt en PPC plugin på en intel mac.

> Ok. Nu røg kommandoen afsted uden fejlmeddelelser, men desværre
> gav det ikke adgang til ColorWise og Printer Info. En genstart
> af maskinen hjalp heller ikke.

Jeg kan se at installeren dumper PPD pluginene i
/Library/Printers/Canon/PS3/PDEs

tjek rettighederne på dem og se om de kan indlæses hvis du kører:

sudo chmod -R 755 /Library/Printers/Canon/PS3/PDEs/EF3M4066*

Alternativt kan du jo fjerne dine opsattae køer til printeren og
oprette dem igen.

Vær opmærksom på at du skal genstarte dine applikationer før de
indlæser den nye printerkø. Hvis du sletter køen, opretter den igen
med nye settings vil de applikationer der ikke efterfølgende er blevet
lukket og startet stadig se den gamle printerkø.

Såfremt det ikke er et spørgsmål om rettigheder på EF3M4066
(CW).plugin kan jeg forstille mig at dit problem skyldes at
printerkøerne uden colorwise er oprettet inden EF3M4066 (CW).plugin er
installeret.

korrekt, det vil ikke hjælpe.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 17-05-07 21:03

Morten Reippuert Knudsen skrev:

> Jeg kan se at installeren dumper PPD pluginene i
> /Library/Printers/Canon/PS3/PDEs

I den mappe har jeg på alle maskinerne fire filer:
EF3M4066(CW).plugin
EF3M4066(FJN).plugin
EF3M4066(IS).plugin
EF3M4066(PINFO).plugin

> tjek rettighederne på dem og se om de kan indlæses hvis du
> kører:
>
> sudo chmod -R 755 /Library/Printers/Canon/PS3/PDEs/EF3M4066*

Det giver ikke adgang til ColorWise og Printer Info, hvis det er
det, du mener med indlæses. Desuden insisterer diskværktøjet på
at ændre rettighederne på den mappe, hvis jeg efter ovenstående
kommando reparerer disktilladelser.

> Alternativt kan du jo fjerne dine opsattae køer til printeren og
> oprette dem igen.

Mener du at fjerne printeren og oprette den igen? Det er i så
fald også prøvet uden held.

> Såfremt det ikke er et spørgsmål om rettigheder på EF3M4066
> (CW).plugin kan jeg forstille mig at dit problem skyldes at
> printerkøerne uden colorwise er oprettet inden EF3M4066
> (CW).plugin er installeret.

Jeg har installeret printeren på nøjagtig samme måde på dem alle.
Først er installeren kørt og derefter er printeren oprettet inde
i Systemindstillinger -> Udskriv & Fax. Tidligere havde vi en CLC
2620, men da den også var installeret på samme måde på dem alle,
er det næppe stumper fra den, som giver adgang til ColorWise på
nogle og på andre ikke.

--
Hilsen
Madsen