StofaNet SuperSize
Fra : Affrinard

Dato : 16-05-07 17:01

Hej nyhedsgruppe

Jeg kan se, at Telia for nyligt har lanceret SuperSize bredbånd hvilket
lover hastigheder på hhv. 10240/512 og 20480/1024 til ganske rimelige
priser - 359 kr./md. og 399 kr./md. Dog er 20mbit i øjeblikket kun via.
ADSL.

Mit spørgsmål i den forbindelse er hvad hagen kunne være ved det? Jeg er
opmærksom på, at der maksimalt kan leveres 6144/512 i øjeblikket indtil
kabel-tv anlægget er ombygget, som der står.

Er det blot et produkt, Telia er i stand til at levere pga. den
begrænsede skare af husstande, som er i stand til at modtage så store
hastigheder?
Hvorfor betale mere for en 4096/512 FlatRate forbindelse, når man kan få
SuperSize?

Fra : BorreBoy

Dato : 16-05-07 18:17

"Affrinard" <pbartramREMOVE@stofanet.dk> skrev i meddelelsen
> Hvorfor betale mere for en 4096/512 FlatRate forbindelse, når man kan få
> SuperSize?

Godt spørgsmål. Jeg har bestilt Supersize - så vi får se

Fra : John Kjærgaard

Dato : 16-05-07 19:47

Det samme her, jeg bor i yder område hvor jeg har 4096 + 50% og kan ikke
opdrive en hurtigere forbindelse end 5,89 mbit
john

Fra : Lars Jensen

Dato : 18-05-07 14:54

Affrinard skrev:
> Hej nyhedsgruppe
>
> Jeg kan se, at Telia for nyligt har lanceret SuperSize bredbånd hvilket
> lover hastigheder på hhv. 10240/512 og 20480/1024

Lige for en god ordens skyld:

"Med SuperSize får du den højst mulige hastighed efter "best effort"
princippet. Det betyder, at vi på din adresse leverer den hastighed, som
vi har teknisk mulighed for - helt op til 10 eller 20 Mbit afhængig af
det abonnement, du vælger"

Der er altså ikke noget med garanterede hastigheder men "Best Effort",
så at skrive "hvilket lover hastigheder...." er ikke helt korrekt.

Lars B

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 18-05-07 16:51

> [...]
>
> Der er altså ikke noget med garanterede hastigheder men "Best Effort",
> så at skrive "hvilket lover hastigheder...." er ikke helt korrekt.

Hvilket vel også er fair nok at skrive. IMHO.

Thomas
--
Error: Keyboard not attached. Press F1 to continue.

Fra : Lars Jensen

Dato : 18-05-07 17:46

Thomas S. Iversen skrev:

> Hvilket vel også er fair nok at skrive. IMHO.

Helt sikkert - det var blot for at understrege at der ikke er tale om et
produkt med garanterede hastigheder :)

> Thomas

Lars B

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 18-05-07 18:35

Lars Jensen skrev:

> Helt sikkert - det var blot for at understrege at der ikke er tale om et
> produkt med garanterede hastigheder :)

Stofanets kabelinternet blev i sin tid solg med 'garantien': "op
til ti gange hurtigere end ISDN".

--
Bertel

Fra : Lars Jensen

Dato : 18-05-07 19:28

Bertel Lund Hansen skrev:

> Stofanets kabelinternet blev i sin tid solg med 'garantien': "op
> til ti gange hurtigere end ISDN".

Oh ja - nu har jeg jo selv været med fra start, så det kan jeg sagtens
huske :)

Lars B

Fra : Moefman

Dato : 20-05-07 16:13

Hejsa,

Jeg syntes, at nyheden er skidt beskrevet på stofa's hjemmeside.
I sin tid læste jeg, at stofa ville kunne køre 100mbit over kabelnettet, med
en
ny v3 standard. Jeg syntes ikke helt, at det stemmer overens med de 10mbit
vi
tilbydes nu? Der er simplethen for mange ukendte faktore, i den Supersize
udmelding
stofa er kommet med.

Hvorfor ikke bare gi' de kunder som betaler 400 kr. i dag, en Supersize
forbindelse helt
automatisk. Hvorfor pokker skal der være et gebyr her. Andre udbydere gør
såden noget
helt gratis. Det samme glæder for stofa's familie opkobling, som de også
skal have penge for,
blot fordi mange folk ikke ved, at man sagte kan smide flere computere på
ens net via en
DHCP server. Og så er der ikke noget ekstre at betale hver måned!

Og så er jeg i tvivl omkring hvad udstyr der er på min antennecentral. Stofa
burde sku da kunne
lave en opslags mulighed på deres hjemmeside, så man kunne slå op via
postnr. hvilke hastighed man
kan få, samt hvilke hastighed man på sigt vil kunne få.

Og det med priserne, hvorfor skal en flex 4mbit forbindelse være dyre end en
supersize 10mbit? mystisk!!!

Jeg ved pt. ikke, om jeg skal nappe en 10 ell. 20mbit forbindelse. Pt. har
en 6mbit/384kbit forbindelse. Kommer
jeg til at kunne køre ADSL via stofa, i mit område? Og kan man køre 100mbit
eller hurtigere end 10 på en kabel
forbindelse?

Mvh.
SLL

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 21-05-07 13:58

"Moefman" <moef_man@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> med en
> ny v3 standard. Jeg syntes ikke helt, at det stemmer overens med de 10mbit

Dert tilbydes kun op til * SuperSize via kabel-tv leverer maksimalt
6.144/512 Kbit/s, som der skirves med småt

Det med 100mbit kommer nok først senere og de skal vel også finde nogle at
teste på først.

> Og det med priserne, hvorfor skal en flex 4mbit forbindelse være dyre end
> en supersize 10mbit? mystisk!!!

fordi de vel skulle tilbyde et produkt fordi der måske hopper flere over på
de andre adsl tilbud hos konkurrenterne og har derfor ikke fået justeret de
andre priser endnu?

> [...]
> jeg til at kunne køre ADSL via stofa, i mit område? Og kan man køre
> 100mbit eller hurtigere end 10 på en kabel

du kan nok kun få de 6144/512Kbit som kabelnettet hos stofa udnytter.. mener
ikke stofa levere adsl løsninger hvis de kan levere kabel.tv

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-05-07 14:16

Bjarke Hansen skrev:

> Dert tilbydes kun op til * SuperSize via kabel-tv leverer
> maksimalt 6.144/512 Kbit/s, som der skirves med småt

.... indtil kabelnettet er opgraderet.

> du kan nok kun få de 6144/512Kbit som kabelnettet hos stofa
> udnytter.. mener ikke stofa levere adsl løsninger hvis de kan
> levere kabel.tv

Det gad jeg godt se på skrift. Jeg har bestilt Supersize over
kabel foreløbig, men jeg vil da ikke udelukke at jeg vælger 20
Mbit senere.

--
Bertel

Fra : Moefman

Dato : 21-05-07 14:55

Ja se, det forstår jeg heller ikke. Hvorfor levere stofa ikke ADSL
som alle andre, selvom man har kabel? ADSL har vel ikke noget at gøre med
kabel løsningen?

På kabel, skulle det da være muligt, at køre 10mbit, og ikke kun 6 mbit.
Ellers har jeg
misforstået noget. Så snart alle centraler var opgraderet med nyeste kabel
udstyr, ville
man kunne få 10mbit, hvis kabelføringen og afstanden var i orden. Men måske
jeg har
misforstået noget?

Hvis man ikke kommer over 6mbit på kabel, hvad er ideen så med superzise 10?
Så kunne
stofa ligeså godt bare sætte prisen ned på deres gamle kabel abonnementer.

Det jeg stadig er irriterende over, er deres tidlige udmelding, som lød
nogenlunde sådan her:
"Forbindelsen kan komme op og runde 100 Mbit/s, når Telia i 2007 er klar med
sin nye bredbåndsløsning. Det sker gennem en ny teknisk standard, Docsis
3.0, der kan skrue hastigheden op via Telias Stofa kabel-tv."

Og hvad har de indtil videre givet os. 6mbit, måske 10mbit hvis ens
kabelforbindelse er god.

Efter min mening køre Stofa en marketing kamp lige nu med billige ADSL
udbydere. Og de rager til sig med
arme og ben mht. gebyre på alt som andre steder er gratis.

Deruover kommer ustabiliteten i forbindelse med for hyppige nedbrud af
Internet forbindelsen, eller korte uforklalige
afbrydelser som jeg selv er plaget af.

Efter min mening, skal der strammes op flere steder, hvis stofa for
fortsætte med at være blandt de bedste indenfor
levering af Internet.

Mvh.
Moef

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 21-05-07 15:36

> Ja se, det forstår jeg heller ikke.

Hvad forstår du ikke?

Hvilket tekst svarer du på?

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 21-05-07 15:26

"Bertel Lund Hansen" <unospamo@lundhansen.dk> wrote in message

> ... indtil kabelnettet er opgraderet.

Men det bliver det vel først, når de forskellige antenneforeninger har haft
generalforsamlinger og stofa har sendt regningen videre til
antenneforeningerne? Vil i hvertfald tro at det er antenneforeningen der
skal vælge om deres netværk skal opgraderes til at kunne håndtere Docis3...
Fra telia til antenneforeningen har telia jo bare en fiberforbindelse og
udstyr hos foreningen til at lægge ind i anlægget.

> Det gad jeg godt se på skrift. Jeg har bestilt Supersize over
> kabel foreløbig, men jeg vil da ikke udelukke at jeg vælger 20
> Mbit senere.

Det passede i hvertfald ikke lige det jeg skrev,, prøvede selv lige
oprettelsesformularen.. Der kan man i hvertfald vælge hvad man vil:

"Hvilken forbindelsestype ønsker du?
Den indtastede adresse har både mulighed for at få leveret bredbånd via
ADSL (dit telefonstik) eller kabel-tv (dit tv-stik):

Vælg den forbindelsestype, du ønsker at gøre brug af:
Kabelmodem - kræver, at du har et kabel-tv abonnement hos en antenne- eller
boligforening, der samarbejder med Telia Stofa om bredbånd.

ADSL - Jeg har fastnettelefoni.
Telefonnummer på installationsadressen:

ADSL - Jeg har ikke fastnettelefoni.
Kontakt telefonnummer:

Fra : Moefman

Dato : 23-05-07 01:31

"Bjarke Hansen" <bjarke_h@*.REMOVE*hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Kabelmodem - kræver, at du har et kabel-tv abonnement hos en antenne-
> eller boligforening, der samarbejder med Telia Stofa om bredbånd.

Jeg vil meget gerne vide, om man kan køre 100mbit på den alm. fjernsyns
kabelnet? Stofa
udtaler jo, at i har testet det, og at man kan det. Jeg tvivler nu selv
meget på det, når vi bliver
tilbudt 10mbit via kabel og pludselig skal over på ADSL (sikkert adsl2+) for
at få en 20mbit.
Hvad er normerne for hastigheden, hvad kan man regner med?

Jeg vil meget gerne vide, når nu vejen går gennem ens lokale antenneanlæg (i
mit tilfælde haslev), om man
så stadig som i siger, kan komme op på 100mbit hastigheder via en alm.
kabelmodem forbindelse?

Nu har jeg skiftet til Supersize 10 abonnementet. Betyder det, at jeg
faktisk (når i engang har opgraderet alle
centraler), får en effektiv 10mbit download hastighed?

Mvh.
Moef

Fra : Moefman

Dato : 23-05-07 14:59

Jeg har lige fået svar på et af mine spørgsmål fra stofa kunseservice.

Og det ser ikke ud til, at kabelmodem brugere kommer til at køre mere end
10mbit

Så jeg ved ikke helt hvorfor stofa snakker om 100mbit. Det kommer
sandsynligvis
ikke til at virke, før du har fiber optik lagt ind i dit hus. Og hvem har
det i provinsen,
sikkert ikke mange.

Og ADSL kan ikke tilbydes til antenneforenings kunder, aner ikke hvorfor. Så
hvis
man i provinsen vil op på hastigheder over 10mbit, skal man sikkert kikke
efter en
ADSL2+ udbyder, som kan levere via TDC's kabelnet.

Med andre ord, stofa er stadig ikke kommet op på niveau med andre Internet
udbydere (ADSL2+),
eftersom stofa tilsyneladende kun kan levere ADSL2+ i begrænset omfang, i
bestemte større byer

Så det stofa engang var - billigst i forhold til hastighed, det er de altså
ikke mere. Udviklingen og konkurrencen
er blevet for stor til at de kan følge med.

Konklusion:
Nu har jeg lige opgraderet til supersize 10, blot for at få abonnementet
lidt billigere. Jeg regner ikke mere, at få
højere hastighed, eftersom ens kabel kvalitet muligvis kan sætte en
begrænsning der. Ganske som ved ADSL, øv!!

Og hvis stofa så tror, at de kan leve højt og længe op en 10mbit
kabelforbindelse, før der sker noget andet tiltag, så
vil jeg sandsynligvis kikke mig efter noget andet Internet. Hvis jeg kan få
ADSL2+ hos en anden udbydere til samme ell.
billigere pris, så smutter jeg.

Mvh.
Moef

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 23-05-07 15:15

On Wed, 23 May 2007 15:59:10 +0200, "Moefman" <moef_man@hotmail.com>
wrote:

> Det kommer sandsynligvis ikke til at virke, før du har fiber optik
> lagt ind i dit hus. Og hvem har det i provinsen, sikkert ikke mange.

Nej, lige i dag er det sikkert ikke mange, men alle elselskaberne er i
gang med at grave fiber ned *også* i provinsen. Jeg vil endda næsten
sige *især* i provinsen.

-A

Fra : Lars Jensen

Dato : 24-05-07 09:42

Moefman skrev:
> Jeg har lige fået svar på et af mine spørgsmål fra stofa kunseservice.
>
> Og det ser ikke ud til, at kabelmodem brugere kommer til at køre mere end
> 10mbit

Jeg tror ikke du skal regne med, at den enkelte kundeservicemedarbejder
ved ret meget om, hvad der kommer til at ske med Docsis3.0 i fremtiden
osv...

Det er korrekt, man har været ude at sige, at 100Mbit vliver muligt i
løbet af 2007 - men jeg har ingen steder læst eller hørt om, at der
skulle komme et produkt der hedder 100Mbit i 2007.

Lars B

Fra : Moefman

Dato : 25-05-07 03:05

Det med 100mbit ligger flere år ud i fremtiden. Der er enkelte steder hvor
der er lagt fiber
i provinsen. Flere jeg kender, som bor i nybyggeri, har ikke engang fået
fiber langt ind. Så
jeg tror ikke, at man skal forvente noget de næste par år i hvert fald.

Og ja, det irritere mig en smule, at Stofa fatisk offentligt har snakket om
100mbit i løbet af
2007, og fået det til at lyde som om, at det hele kom til at køre via vores
alm. kabelmodem.
Det er sku kun for at holde på deres kunder længst muligt, et rent
markedsførings trick, øv!

Men okay, jeg hoppede på den. Havde ellers fået Cybercity Solo 8mbit lagt
ind, men kunne
kun få omkring 6mbit. Og da Stofa udtalte sig om 100mbit og 2007, så var jeg
hurtig til at
afmelde CC's Solo abonnement, og vende tilbage til stofa. Det skulle jeg
aldrig have gjort.

Men man kan selvfølgelig stadig finde noget andet. ADSL2+ ville sikkert have
givet mig noget mere
hastighed end 10mbit (som jeg måske kan få hos stofa, hvis jeg er hældig).
Og sikkert en noget mere
stabil forbindelse. Jeg har i lang tid haft "dropout" problemer på
Internettet, hvor forbindelse dør i
10-20 sekunder, og vender selv tilbage.

Typisk, at stofa ikke kan se der er noget galt, og har givet mig et par nye
modemer, som ikke har hjulpet
en disse. Jeg kender flere i min familie, som også oplever Internet udfald i
periode.
Mit eget problem viser sig ca. >2 gange om ugen. Og om sommeren syntes jeg
næsten altid, der er flere
drift problemer, sikkert pga. torden mv. Jeg syntes det er skidt

Hvad siger i, har i aldrig har problemer med Stofanet Internet?

Mvh. Moefman

Fra : Allan Willems Joerge~

Dato : 25-05-07 12:24

> [...]

> 100mbit i løbet af
> 2007, og fået det til at lyde som om, at det hele kom til at køre via vores

Stofanet er andet og mere end bare Internet via kabelmodem. Jeg kunne
godt tænke mig at se på skrift hvor Telia Stofa har givet indtryk af at
der specifikt var tale om kabeltv-baseret 100Mbit Internet.

--
Med venlig hilsen / Best regards
Allan Willems Joergensen

"Hmmmone bullet left. Think I can get them to line up?"

Fra : Moefman

Dato : 25-05-07 14:45

Hejsa,

Først vil jeg lige skrive, at jeg har fået et nyt svar fra Telia's
kundesupport (citat):

Citat: P.T. kan vi dog med sikkerhed sige at på et kabelmodem kan man ikke
får mere en 6mb og som du selv nævner er den billigere end den forbindelse
du har nu så under alle omstændigheder er det en fordel for dig at
opgraderer til supersize. citat slut

Her skriver en kundesupporter til mig, at jeg aldrig kommer over 6mbit med
kabel modem. Det er i hvertfald ikke det jeg læser, når jeg læser om det nye
Supersize - men derimod, at man kan komme op til maks 10mbit, hvis der er
nyt udstyr på ens central.
Så nu er det med Supersize for kabelmodem brugere pludselig kun noget der
rører ved måneds prisen. Det bliver være og være.

Vedr., hvor jeg har det fra med de 100mbit på kabelnettet. Hvis du tjekker
nedenstående link, så er det for mig svært, at tænke anderledes end 100mbit
ell. i hvertfald mindst 20mbit på kabelmodems. Hvis vi tager udgangpunkt i,
at noget af båndbredden reserveres til HD TV og andet. Det er i hvertfald
såden jeg læser det:

http://www.pcworld.dk/art/6672?a=category&i=225

Mvh.Moef

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 25-05-07 15:14

Moefman skrev:

> [...]
>   får mere en 6mb [...]

> Her skriver en kundesupporter til mig, at jeg aldrig kommer over 6mbit med

Det ville jeg ikke lægge vægt på når det hele er så nyt. Jeg
læser på Telias sider at kommende kabelmodemmer kan køre 10 Mbit.

Jeg har i øvrigt selv bestilt Supersize 10 med forventning om at
det ikke er mere end 6 Mbit til at begynde med.

--
Bertel

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 25-05-07 23:09

> [...]

> 100mbit ell. i hvertfald mindst 20mbit på kabelmodems. Hvis vi tager
> udgangpunkt i, at noget af båndbredden reserveres til HD TV og andet. Det

her er Telia´s pressemeddelse omkring de 100Mbit:
http://telia.dk/omtelia/presse/pressemeddelelser/20060911/

i kunne jo prøve at ringe til den tekniske direktør og høre hvordan det går
med planerne (nummeret står nederst i beskeden)

Fra : Allan Willems Joerge~

Dato : 26-05-07 07:31

> [...]

> Supersize - men derimod, at man kan komme op til maks 10mbit, hvis der er

Med al ære og respekt for det arbejde kundeservicefolk laver, så skal
man tænke på at de ikke nødvendigvis ved alt om alt.

> [...]
> at noget af båndbredden reserveres til HD TV og andet. Det er i hvertfald

Jeg kan godt huske pressemeddelelsen, nu. Hvis du læser
pressemeddelelsen (som en anden har linket til) så står de fleste
oplysninger du efterlyser der, blandt andet omkring udruldning og et
hint om hvorfor det ikke er alle, der umiddelbart kan få det (DOCSIS
3.0).

Med venlig hilsen / Best regards
Allan Willems Joergensen

"This city has a heart as big and grimy as all outdoors!" (Tick)

Fra : Moefman

Dato : 27-05-07 22:22

Jeg syntes det er noget rod med det nye Supersize, og de hastigheder der kan
leveres - ellers
måske ikke kan leveres?!

For det første syntes jeg også, at stofa hurtigst muligst skal sende noget
material ud til deres kunder
på det nye Supersize. Og det skal foregå via alm. post. Der sidder jo
sikkert folk, og betaler 400 kr.
for en flexrate forbindelse, hvilke nu kan gøres til ca. 350kr. Men stofa
skal nok lige ha' de sidste penge med

I det link der er beskrevet, står der jo direkte, at man kan køre 100mbit på
et alm. kabel modem, blot stationen og
modem er opdateret. Jeg mener nu nok, at de fleste sikkert skal ha' et helt
nyt model, efter mit f.eks. ikke køre meget
højere end 50mbit maks. Men alle personer man snakker med hos stofa, har
forskellige meninger, hvilke er noget rod.

Jeg vil meget gerne ha' en udførlig uddybning omkring hvad vi får og ikke
får i fremtiden via vores kabelmodems. Samtidig
også noget mere viden omkring central opgraderingen. Og jeg tror ikke, at en
chef er den rigtige person at snakke med
Så får man sikkert bare en ny utroværdi historie haha fra cirkus Stofa

Fra : Allan Willems Joerge~

Dato : 27-05-07 22:43

> [...]

> chef er den rigtige person at snakke med
> Så får man sikkert bare en ny utroværdi historie haha fra cirkus Stofa

Jeg har "kendt" Kaj Skov i en del år efterhånden og han falder ikke
under min definition af utroværdig.

Lars B har udtalt sig en del om emnet, han er nok noget af det mest
troværdige du finder.

Prøv i øvrigt at læse http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html

Med venlig hilsen / Best regards
Allan Willems Joergensen

"Look! It's Flea! It's Flea!" "Flea is cool." huh huh huh

Fra : Moefman

Dato : 29-05-07 11:37

Jeg er nået dertil, at jeg vil give stofa nogle måneder med Supersize. Hvis
ikke min hastighed
kommer over 6mbit, så er jeg smuttet over til ADSL2+.

Jeg forstår bare ikke, hvorfor stofa ikke kan tilbyde ADSL alle steder som
andre kan?

Vurderende faktorer som kan få mig til at skifte fra Kabel til ADSL:
- Højere hastighed ved ADSL2+
- Prisen er den samme ell. bedre hos andre udbydere.
- Bedre stabilitet set hos andre udbydere (Min modem forbindelse bliver ofte
afbrudt i 10-20 sekunders intervaller!)

Tre vigtige ting, som sikkert allerede har fået mange til at skifte til en
ADSL udbyder!

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 29-05-07 13:17

> Jeg forstår bare ikke, hvorfor stofa ikke kan tilbyde ADSL alle steder som
> andre kan?

Kan de også godt. Sådan principielt set. Men om de gør det er en anden
sag.

> - Bedre stabilitet set hos andre udbydere (Min modem forbindelse bliver ofte
> afbrudt i 10-20 sekunders intervaller!)

Hvad siger _din_ stofa kundekonsulent til den information?

Iøvrigt skal du nok ikke regne med at Adsl2+ er det mest stabile her i
verden.

Thomas
--
Error: Keyboard not attached. Press F1 to continue.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 29-05-07 13:47

On Tue, 29 May 2007 12:37:27 +0200, "Moefman" <moef_man@hotmail.com>
wrote:

> Jeg forstår bare ikke, hvorfor stofa ikke kan tilbyde ADSL alle steder
> som andre kan?

Ja, lad os nu se... De kan levere et Internet-produkt på deres *egne*
kabler eller de kan levere en tilsvarende ydelse på deres største
konkurrents kabler *og* putte penge direkte i konkurrentens kasse. Mon
ikke de helst vil bruge deres egne kabler? Mon ikke det er derfor, de
ikke 'kan' levere på ADSL, de steder hvor de har egne kabler?

-A