Online kogebog med originaler
Fra : 3140 Abildgaard

Dato : 12-05-07 05:58

Findes der en kogebog på nettet her eller hisset, der bare i nogen grad
forsøger at holde sig til de oprindelige opskrifter?

Ikke fordi jeg har noget mod videreudvikling, men netop fordi jeg engang
imellem har brug for at holde mine egne private initiativer op mod
originalen for at se, om jeg har holdt mig til ideen, eller om jeg igen lod
mig rive for meget med.

Også lidt fordi jeg er lidt sart. Mit blodtryk tåler f.eks. ikke synet af
opskrifter, der i flæng nævner pizza, bernaise, ananas, babymajs og bacon
som om disse kunne have forbindelse med hinanden.

--
|¨ ¨ ¨ ¨ ¨¨ Torben

[OO]
<>'

Fra : Max

Dato : 12-05-07 08:09

Hej Torben.

> Findes der en kogebog på nettet her eller hisset, der bare i nogen
> grad forsøger at holde sig til de oprindelige opskrifter?

Hvordan afgør man hvilken opskrift der er original ?

Jeg vil gerne se en "original" opskrift på frikadeller.

--
Mvh Max

Fra : Ralph

Dato : 12-05-07 11:54

> Jeg vil gerne se en "original" opskrift på frikadeller.

Der påstår min svoger at frikadeller ikke er andet end hakket flæsk, løg,
æg, mel, mælk og salt og peber(til nød havregryn).

Bacon, champignon, chilli, hvidløg, hakket kalv, oliven, ost, oregano kan
altsammen være godt, men på en anden måde og så er det IKKE frikadeller.
Jeg er lidt tilbøjelig til at give ham ret - og i så fald laver jeg ALDRIG
frikadeller.

--
Ralph

Fra : Max

Dato : 12-05-07 12:16

Hej Ralph

> Der påstår min svoger at frikadeller ikke er andet end hakket flæsk,
> løg, æg, mel, mælk og salt og peber(til nød havregryn).

Pointen er vel at det er din svogers udlægning og den er nøjagtig
lige så original som alle de andre der findes rundt omkring.

--
Mvh Max

Fra : Ralph

Dato : 12-05-07 12:09

> Pointen er vel at det er din svogers udlægning og den er nøjagtig
> lige så original som alle de andre der findes rundt omkring.

Tjah, den kan vel kaldes grundopskriften, når den er lavet så er det det
skal til at være sjovt at eksperimentere.

Afviger DIN opskrift ret meget fra førnævnte?

--
Ralph

Fra : Max

Dato : 12-05-07 16:30

Hej Ralph

> Afviger DIN opskrift ret meget fra førnævnte?

Det kommer an på om jeg laver dem som min moder
eller min fader eller kokken jeg er gift med har lært mig.

--
Mvh Max

Fra : F.Kold

Dato : 12-05-07 15:58

Min mor bruger ikke løg i hendes deller. Ergo er hendes opskrift falsk!

Fra : Lars Holst

Dato : 12-05-07 19:20

"Ralph" <rwr@post6.tele.dk> said in

> [...]
> kan altsammen være godt, men på en anden måde og så er det IKKE
> frikadeller. Jeg er lidt tilbøjelig til at give ham ret - og i så fald

I min families oprindelige frikadelle opskrift, som stammer fra min
oldefars slagterforretning i starten af 1900 tallet, var det hakket kalv og
flæsk blandet sammen der var hovedingrdiensen.

Lige bortset fra det har du da nogenlunde ret.
Jeg mener bare man kan lave dem så de smager bedre ved at supplere med røde
krydderier.

--
Lars Holst

Fra : 3140 Abildgaard

Dato : 12-05-07 15:11

Max wrote:
> Hej Torben.

> Hvordan afgør man hvilken opskrift der er original ?
>
> Jeg vil gerne se en "original" opskrift på frikadeller.

Traditionel, om du vil. Det er jo ikke videnskab.

Ralph har allerede givet et glimrende eksempel på traditionelle frikadeller
i tråden.

--
|¨ ¨ ¨ ¨ ¨¨ Torben

[OO]
<>'

Fra : Tove Krieger

Dato : 12-05-07 15:34

In news:4645caca$0$7612$157c6196@dreader2.cybercity.dk,
3140 Abildgaard <FJERNpialykke@get2net.dk> typed:

> Traditionel, om du vil. Det er jo ikke videnskab.
>
> Ralph har allerede givet et glimrende eksempel på traditionelle
> frikadeller i tråden.

Den opskrift Ralph har givet er, hvad jeg vil kalde traditionelle
frikadeller. Den er brugt af både min mor, mormor og jeg selv i
mange år. Hvis man tilsætter andet, er det _ikke_ frikadeller. Det
er jo også oprindelige opskrifter der spørges om.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Kim Schulz

Dato : 12-05-07 16:04

On Sat, 12 May 2007 16:33:55 +0200
"Tove Krieger" <minimiv_nospam_@privat.dk> wrote:

> [...]
> mange år. Hvis man tilsætter andet, er det _ikke_ frikadeller. Det
> er jo også oprindelige opskrifter der spørges om.

Her i huset er der tradition for at putte finthakket peberfrugt i
frikadellerne - altså er der peberfrugt i vores traditionelle
frikadelle opskrift.
Så længe man ikke kan spore en opskrift tilbage til et bestemt
tidspunkt, så kan man ikke sige at noget er den rigtige eller forkerte
opskrift. Hvor længe skal noget være lavet før at det bliver en
traditionel ting? 5år? 10år? 100år? 500år?

I Danmark har vi ikke opskrift/ret beskyttelse på samme måde som i
Italien hvor de forsøger at vedligeholde deres gamle opskrifter. Dem de
gemmer som "originalen" er og typisk ikke en original opskrift, men
blot noget som et panel bestemmer er "den rigtige".
Den slags plat har vi heldigvis ikke i Danmark, så vi kan stadig kalde
vores frikadeller for frikadeller selv om der både er bacon, feta,
peberfrugt, gulerødder, persille, oliven, mandler, chili osv osv osv i.
Mums og velbekomme!

--
Kim Schulz | Blog: http://www.schulz.dk/
Email: Kim@schulz.dk | Work: http://www.devteam.dk/

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 12-05-07 16:14

Kim Schulz skrev:

> Her i huset er der tradition for at putte finthakket peberfrugt i
> frikadellerne - altså er der peberfrugt i vores traditionelle
> frikadelle opskrift.

Danmark har såmænd heller ikke patent på frikadeller. I Sydafrika
boede jeg et stykke tid hos en afrikaanerfamilie, som regelmæssigt
lavede 'frikadel', som i mistænkelig grad ligede danske frikadeller,
men som havde en del krydderier tilsat. Jeg ville ikke betænke mig
for at betegne retten som 'frikadeller'.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Emil

Dato : 12-05-07 16:36

Abildgaard wrote:

>Findes der en kogebog på nettet her eller hisset, der bare i nogen grad
>forsøger at holde sig til de oprindelige opskrifter?

Oprindelige kan nok ikke opsøges; men gamle, danske opskrifter finder
du bl.a. her:
http://hpholm.dk/hh/
http://www.gamledanskeopskrifter.dk/
http://www.foodtimeline.org/
eller lidt udenlandsk:
http://www.medievalcookery.com/index.shtm

> [...]
>imellem har brug for at holde mine egne private initiativer op mod
>originalen for at se, om jeg har holdt mig til ideen, eller om jeg igen lod

Du har måske kun brug for ét link:
http://www.web-reolen.dk/side26.htm

>Også lidt fordi jeg er lidt sart. Mit blodtryk tåler f.eks. ikke synet af
>opskrifter, der i flæng nævner pizza, bernaise, ananas, babymajs og bacon
>som om disse kunne have forbindelse med hinanden.

Så prøv _alle_ links (og jeg mener alle) på denne side:
http://www.hoerup.dk/mad/archives/cat_molekylr_gastronomi.php
Men vent til du _har_ spist, og sidder med lidt godt til kaffen.

m.v.h. Emil

Fra : 3140 Abildgaard

Dato : 13-05-07 11:29

Emil wrote:

> [...]
> http://www.hoerup.dk/mad/archives/cat_molekylr_gastronomi.php
> Men vent til du _har_ spist, og sidder med lidt godt til kaffen.

Takker. Jeg prøver mig frem.

--
|¨ ¨ ¨ ¨ ¨¨ Torben

[OO]