Sukker i grønsager ?
Fra : Dopedog

Dato : 11-05-07 22:04

Hejsa.

Jeg har sukkersyge, og lavede så en kæmpe salatskål her til det meste af
fredagen. Jeg kogte nogle ris, og blandede dem sammen med tomatskiver,
agurkeskiver, salat (fra et salathovede), rød og grøn peber. Altsammen var
noget som jeg "selv havde skåret ud". Altså købt det som det var, og så
skåret det ud ... Ja, jeg vrøvler

Anyway ... Efter første måltid var mit blodsukker steget ret meget. Da jeg
så tog anden portion, steg det helt vildt igen.

Er der sukker i grønsager eller hvordan og hvorledes ? Jeg synes det virker
ret mystisk nemlig.

-Ronnie

Fra : Gainsbourg

Dato : 11-05-07 22:17

> Er der sukker i grønsager eller hvordan og hvorledes ? Jeg synes det

Der er kulhydrat i _meget_ beherskede mængder i de grøntsager du nævner, men
den store "synder" i denne sammenhæng er ris, der jo næsten er ren
kulhydrat. Nogle få tomater, agurker, peberfrugter og et salathoved har ikke
gjort nogen forskel i denne sammenhæng efter min mening - de består af en
masse vand og en lille smule energi.

Det virker som om du ved meget lidt om kost i forhold til at du er
diabetiker, så jeg tror at du vil have glæde af at gå på biblioteket og låne
nogle bøger om kost og sukkersyge

Du kan søge på næringsindhold i de enkelte ingredientser i din mad her:
http://www.foodcomp.dk/fvdb_namesearch.asp

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Peter Knutsen

Dato : 12-05-07 02:53

Gainsbourg wrote:
> [...]
> den store "synder" i denne sammenhæng er ris, der jo næsten er ren
> kulhydrat. Nogle få tomater, agurker, peberfrugter og et salathoved har ikke

Det handler ikke kun om at ris indeholder kylhydrat. Ris har, såvidt jeg
husker, et ganske højt såkaldt "glykemisk indeks", hvilket betyder at
ens blodsukker stiger hurtigt hvis man spiser det. Man kan også have
fødevarer, f.eks. noget mere fiberrigt, som indeholder mange kulhydrater
men alligevel har et moderat eller måske endda et lavt glykemisk indeks.

Det er i hvert fald hvad jeg kan huske fra biologi i gymnasiet.

> gjort nogen forskel i denne sammenhæng efter min mening - de består af en
> masse vand og en lille smule energi.
[...]

Jeg er enig med dig i at hopinghunden bør sætte sig ind i tingene, når
han nu har diabetes.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Ukendt

Dato : 12-05-07 09:42

> Det virker som om du ved meget lidt om kost i forhold til at du er
> diabetiker, så jeg tror at du vil have glæde af at gå på biblioteket
> og låne nogle bøger om kost og sukkersyge

Som jeg har skrevet i et andet svar på denne post, er det nok endnu bedre at
bede om en henvisning til en diætist.
Som diabetiker her man ret til at få vejledning hos en diætist, og det er
gratis for diabetikeren.
Personligt beder jeg min diabeteslæge på sygehuset om en henvisning, når jeg
fx føler at jeg trænger til at få frisket nogle ting op, og der er ingen
problemer i at få en sådan henvisning. Diætisten holder til på samme
afdeling på sygehuset, og det er den samme diætist jeg har gået hos i snart
10 år.

Louise, type-1-diabetiker siden 1994

Fra : Jens Bruun

Dato : 11-05-07 22:17

"Dopedog" <ostejorgenskimSLETDETHER@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> Er der sukker i grønsager eller hvordan og hvorledes ?

Ja, der er sukker i mange grøntsager. Derudover er ris en stor
kulhydratbombe.

> Jeg synes det
> virker ret mystisk nemlig.

Jeg synes, det virker mere mystisk, at du ved mindre om sukkersyge og
fødevarers sukkerindhold end mig, der ikke lider af sukkersyge.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Ukendt

Dato : 12-05-07 09:39

Dopedog wrote:
> [...]
> Da jeg så tog anden portion, steg det helt vildt igen.
>
> Er der sukker i grønsager eller hvordan og hvorledes ? Jeg synes det

Hej Ronnie

De grøntsager du nævner påvirker ikke dit blodsukker..
Men hvor meget ris kom du i salaten? For ris påvirker dit blodsukker ret
meget!

Jeg er selv Type-1-diabetiker, og ved fra egne erfaring at de eneste
grøntsager der påvirker dit blodsukker er majs.
Mange siger at der er sukkr i gulerødder etc, men de påvirker på ingen måde
dit blodsukker..
Jeg har i hvert tilfælde snildt kunne spise ½-3/4 kg gulerødder på en dag
uden at mit blodsukker rokkede sig det mindste. Tværtimod blev mit
blodsukker mere stabilt af gulerødderne, altså i timerne efter indtaget, da
fibrene i gulerødderne gjorde at simple kulhydrater fra andet mad blev
"neutraliseret", og derved ikke påvirkede blodsukkeret..

Ronnie, nu ved jeg ikke hvordan din diabetes er reguleret, og jeg ved ikke
hvor du går til kontrol etc, men jeg vil foreslå at du evt kontakter din
behandler for at få en tid hos en diætist. Det har du ret til som
diabetiker, og det er gratis for dig.
Jeg har flere gange set at du har stillet spørgsmål her, og i andre grupper
på usenet, om nogle ting som ens diabetesbehandler normalt bruger meget tid
på at forklare.

Du må meget gerne maile privat til mig på louiseDOTkrarupATprivatDOTdk
Vi er nogenlunde jævnaldrende, ved jeg, fra nigle af dine indlæg tidligere.
Jeg har haft diabetes i 13 år, og kender efterhånden mange af de både
positive og negative sider ved at have diabetes.

Mange hilsener fra Louise

Fra : Peter Knutsen

Dato : 12-05-07 16:44

Louise wrote:
> [...]
>
> Jeg er selv Type-1-diabetiker, og ved fra egne erfaring at de eneste
> grøntsager der påvirker dit blodsukker er majs.

Majs er heller ikke en grøntsag, men en kornsort - fuldstændig ligesom ris.

> [...]
> fibrene i gulerødderne gjorde at simple kulhydrater fra andet mad blev
> "neutraliseret", og derved ikke påvirkede blodsukkeret..

Det ville også have været mit gæt, at fibrene i gulerødderne gør at
kulhydraterne optages langsomt. Udover at der vel ikke er specielt mange
kulhydrater i gulerødder.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Ukendt

Dato : 12-05-07 16:56

Peter Knutsen wrote:

> [...]
>
> Det ville også have været mit gæt, at fibrene i gulerødderne gør at
> kulhydraterne optages langsomt. Udover at der vel ikke er specielt

De kulhydrater jeg nævner i denne sammenhæng er ikek kulhydrater i selv
gulerødderne, men kulhydrater i den øvrige kost, fx i brød, ris, pasta etc.
Den stivelse der er i gulerødder er så komplekse kulhydrater at de ikke kan
optages i kroppen, men går direkte igennem systemet. Det er den
stivelse/fibre de rer med til bl.a. holde maven i orden.

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 12-05-07 18:08

Peter Knutsen skrev:

> Det ville også have været mit gæt, at fibrene i gulerødderne gør
> at kulhydraterne optages langsomt. Udover at der vel ikke er
> specielt mange kulhydrater i gulerødder.

Der er heller ikke specielt mange fibre (i størrelsesordenen 3 g
fibre pr. 100 g gulerod).

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Ukendt

Dato : 12-05-07 18:36

Klaus Alexander Seistrup wrote:

> Der er heller ikke specielt mange fibre (i størrelsesordenen 3 g
> fibre pr. 100 g gulerod).
>
> Mvh,

Måske ikke, men set i lyset af at man skal have 20-25 gram fiber dagligt,
passer det da med at man, uden de store problemer, får dækket sit fiberbehov
ved at spise gullerødder, især rå.