Mad på bål
Fra : F.Kold

Dato : 05-05-07 07:14

Hej NG

Vi har iaften tænkt os at tilberede 1 kg oksemørbrad incl. tilbehør på bål.
Men hvordan?

Det skal være noget med at varme nogle sten op, og så grave hele molevitten
ned i et stykke tid.

Er der nogen der vil dele ud af deres erfaring på området, eller linke til
en hjemmeside med udførlig beskrivelse.

Med venlig hilsen
Flemming Kold

PS. Har Googlet!

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 05-05-07 07:29

F.Kold skrev:

> Er der nogen der vil dele ud af deres erfaring på området,
> eller linke til en hjemmeside med udførlig beskrivelse.

Der er en del inspiration at hente hvis man søger på google
efter 'grubestegt':
http://www.google.com/search?q=grubestegt

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : F.Kold

Dato : 05-05-07 07:40

Kendte ikke lige til ordet "Grubestegt".

Tak for inspirationen.

F.Kold

Fra : MLN

Dato : 05-05-07 09:33

Du kan pakke den ind i salt dej, Halvt salt halvt mel tilsat vand til det
ikke klistre.
Dejklumpen indeholdende din steg (krydret efter behag) smider du så direkte
ind i bålet og dækker den med gløder/brænde og holder gang i bålet en time
til halvanden.
Ud med den forkullede klump, åbn den og indeni er der den dejligste steg

Yours
MauerMan

Fra : Max

Dato : 05-05-07 12:18

Hej Flemming

> Det skal være noget med at varme nogle sten op, og så grave hele
> molevitten ned i et stykke tid.

Grav et hul, fyld sten i bunden, giv din mørbrad noget salt
og pebber, pak den ind i friske bregneblade og våde
aviser. Læg den oven på stenene og læg et lag sten
ovenpå, fyld lidt jord på og tænd et solidt bål ovenpå
det hele og lad det brænde en 5-6 timer.

--
Mvh Max

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 05-05-07 13:20

"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> writes:

> [...]
> aviser. Læg den oven på stenene og læg et lag sten
> ovenpå, fyld lidt jord på og tænd et solidt bål ovenpå
> det hele og lad det brænde en 5-6 timer.

Du skal tænde et bål nede i hullet ovenpå stenene. Når det har brændt
godt en tid, skal du fjerne alle rester af bålet og lægge kødet ned.
Dæk med varme sten fra et andet bål, så kødet er omgivet af varme
sten. Hæld godt med jord over og vent. Det er ikke nødvendigt med
noget bål ovenpå.

Husk at du absolut ikke må bruge flint!

Mvh Trine

--
Overnatning for op til fire personer i egen lejlighed. Hunde er velkomne.
Butik med kurve, frostsikre stentøjsfigurer, brugskunst og meget mere.

Fra : Max

Dato : 05-05-07 13:47

Hej Trine

> Du skal tænde et bål nede i hullet ovenpå stenene. Når det har brændt

Nej jeg skal ikke.

--
Mvh Max

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 05-05-07 15:07

> Nej jeg skal ikke.

Sikke et konstruktivt svar!

Så lad være. Det er sådan vi altid har gjort det og det virker. Og
udnytter brændet en hel del bedre.

/Trine

Fra : Max

Dato : 05-05-07 15:26

Hej Trine

> Så lad være. Det er sådan vi altid har gjort det og det virker. Og
> udnytter brændet en hel del bedre.

Jeg har ikke bedt om råd, derfor vil jeg lade være :)

Fortæl hvad du ved til spørgeren og ikke til mig.

--
Mvh Max

Fra : Kert Rats

Dato : 05-05-07 16:02

> [...]
> molevitten ned i et stykke tid.
>
> Er der nogen der vil dele ud af deres erfaring på området, eller linke til

Læg mursten en et kvadrat/rektangel i passende størrelse. Brænd bål i
murstens-ildstedet, gerne armtykke stykker træ.
Brænd i et par timer, og du vil opleve, at du har fået produceret et meget
varmt ildsted med de rigtige (og bedste) trækulsgløder, som kan vare i lang
tid, en time vil jeg anslå, måske mere afhængig af, hvor meget træ, du har
brændt.

Alt bliver himmelsk på en sådan grill.

Håber, at du kan nå det til i aften. Ellers prøv en anden god gang - du vil
ikke fortryde det!

Venligst

Kert Rats

Fra : Lars Holst

Dato : 05-05-07 22:31

"F.Kold" <FJARENfkold@DETTEmail.dk> said in

> [...]
>
> Er der nogen der vil dele ud af deres erfaring på området, eller linke
> til en hjemmeside med udførlig beskrivelse.

En såkaldt jordovn.
Søg på google.

Det er forresten meget udbredt og ofte brugt i Oceanien og Mikronesien.

--
Lars Holst

Fra : F.Kold

Dato : 07-05-07 11:00

Det blev en succes.

Bålet blev tændt klokken 14:00 med en masse håndstore sten inden i. 4 timer
senere, kokken 18:00 tog vi stenene ud med en skovl og lagde dem i hullet vi
havde gravet 50x50x60.
Mørbraden var kort brunet på panden, sammen med løg og champignon. .
Saltdejen blev rullet ud på bagepapir og løg og champigning blev drysset ud
over. Mørbraden blev placeret oven på, og så blev saltdejen lukket rundt om.
Bagepapiret lod vi blive omkring, da dejen var en smule klistret.

Mørbraden ned i hullet til de varme sten, og der gik omgående ild i
bagepapiret. Stenene var altså rigtig varme!

I forvirringen "glemte" vi at ligge varme sten oven på stegen, inden vi
dækkede hullet med jord, hvorfor denne del af dejen ikke var meget bagt, da
vi 1½ time senere gravede mørbraden op.

Godt nok var mørbraden gennemstegt da vi fik den gravet op og pakket ud af
saltdejen, men den smagte perfekt og var stadig dejlig mør. Saltdejen havde
afgivet meget saltsmag til mørbraden, hvorfor det må tilrådes at lave en
lidt mildere saltdej end 1-1 af mel og salt.

Det er bestem ikke sidste gang jeg tilberede min aftensmad på den måde.
Tak for alle gode råd og links.

F. Kold.