Anbefaling af gamle film
Fra : Principher

Dato : 06-05-07 17:29

Jeg har set Key Largo og er helt vild med stil og fortælleteknik :)
Overvejer hvad det næste skridt skal være, nogle forslag? Jeg vil
foretrække at filmene kan købes i DK og har danske undertekster, ingen
af disse er dog ufravigelige krav hvis filmen er god.

Jeg har fundet frem til at filmtypen er "Film Noir" men der er mange
inden for den genre. De steder på nettet hvor jeg kan finde
anmeldelser er filmtitlerne på engelsk så jeg har lidt svært ved at
gætte hvad den danske titel er, har forsøgt og fundet bland andet "Den
Tredje Mand" der skulle være god.

Hvis der er andre gamle film man *skal* have set er I velkomne til
også at nævne dem selv om det ikke er film noir... For tiden kæmper
(ikke at det er den store kamp) jeg mig igennem de Akira Kurosawa
bokse der er udgivet.

Fra : Jesper

Dato : 06-05-07 18:42

Principher <andreas03@hotmail.com> wrote:

> [...]
> også at nævne dem selv om det ikke er film noir... For tiden kæmper
> (ikke at det er den store kamp) jeg mig igennem de Akira Kurosawa

This Gun For Hire(Frank Tuttle, 1942)
The Woman In the Window (Fritz Lang, 1944)
Nightmare Alley (Edmund Goulding, 1946)
Touch of Evil(Orson Wells, 1958)
Night of the Hunter (Charles Laughton, 1955)
White Heat (Raoul Walsh, 1949)
Gilda (Charles Vidor, 1946)
I Am a Fugitive From a Chain Gang (Mervin LeRoy, 1932)
Prisoner of Shark Island (John Ford, 1936)
They Drove By Night (Raoul Walsh, 1940)
The Most Dangerous Game (Irving Pichel & Ernest B. Schoedsack, 1932)

Den sidstnævnte film ligger lidt i udkanten af genren men den er yderst
seværdig!
--
Jesper

Fra : Principher

Dato : 07-05-07 17:14

Jesper wrote:

> [...]
> The Most Dangerous Game (Irving Pichel & Ernest B. Schoedsack, 1932)
>
> Den sidstnævnte film ligger lidt i udkanten af genren men den er yderst
Tak for listen, så er der vidst noget at gå i gang med. Jeg genkender da
nogle af navnene.

Fra : Optimus Prime

Dato : 07-05-07 10:42

Principher skrev:
> [...]
> også at nævne dem selv om det ikke er film noir... For tiden kæmper
> (ikke at det er den store kamp) jeg mig igennem de Akira Kurosawa

Tag et kig på Warners Film Noir Collections - de er udgivet i R1 (USA)
og får generelt ret gode reviews...

Du kan se dem her:
http://www.laserdisken.dk/html/search.dna?DO=sog&sogfelt=Film+Noir

Fra : Principher

Dato : 07-05-07 17:12

Optimus Prime wrote:

> Tag et kig på Warners Film Noir Collections - de er udgivet i R1 (USA)
> og får generelt ret gode reviews...
>
> Du kan se dem her:
> http://www.laserdisken.dk/html/search.dna?DO=sog&sogfelt=Film+Noir

Takker, lyder lovende og så er prisen jo heller ikke værst :)

Fra : Ukendt

Dato : 08-05-07 19:56

"Principher" <andreas03@hotmail.com> wrote in message

> Takker, lyder lovende og så er prisen jo heller ikke værst :)

De samme film er væsentligt billigere her:
http://www.axelmusic.com/list?searchstring=film+noir&searchMediaType=1&search=SEARCH&searchType=narrow