Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Nikon 70s
Fra : Jørgen Lehnemann

Dato : 11-05-07 18:04

Jeg er ejer af en Nikon D 70s.
Er dog lidt ked af, at jeg ikke fik 10.2 pixel som hos den senere
Nikon D80.
Kan det måske lade sig gøre at udskifte censoren med 10.2 M.pixel
eller er det ikke så let?

Hilsen
Jørgen L.

Fra : Jan Boegh

Dato : 11-05-07 19:08

Jørgen Lehnemann (slet 0WJDO) skrev i
11789033850.834973960955264@dtext.news.tele.dk dette:
> [...]
> Nikon D80.
> Kan det måske lade sig gøre at udskifte censoren med 10.2 M.pixel

Glem alt om det.
I øvrigt er væksten i megapixel nok den mindst interessante ting i en
sammenligning mellem de to kameraet.

vh
Jan

http://jan.boegh.net/foto.htm
Billeder fra en dansk 'ørken' http://jan.boegh.net/Album/Milen/index.html

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 11-05-07 20:12

Jørgen Lehnemann (slet 0WJDO) wrote:
> [...]
> Nikon D80.
> Kan det måske lade sig gøre at udskifte censoren med 10.2 M.pixel

Hvorfor? Har du set billeder fra D200 lige du af kassen? D70 leverer
langt bedre billeder hvor det ikke er nødvendigt med megen
efterbehandling. Jeg foretrækker til vher en tid et D70 fremfor et D200
hvad billedets udseende angår.

--
Venligst,
Thomas Schreiber

Fra : AS

Dato : 11-05-07 22:09

"Thomas Schreiber" <fornavn-efternavn@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> foretrækker til vher en tid et D70 fremfor et D200 hvad billedets udseende

??
Muligvis er der noget galt med kameraet eller fotografen.

Fra : Jørgen Lehnemann

Dato : 12-05-07 07:20

AS <no@mail.com> skrev:

>"Thomas Schreiber"
> [...]

Ja, alle for gode indspark.
Det kunne også sagtens være at fotgrafen skulle være bedre til
at betjene sit forholdsvis nye kamara og udnytte alle de mange
muligheder.
Det med sammenligning D70s og D200 overasker mig selvfølgelig
positivt.
Og jeg er efterhånden godt klar over, at det ikke kun drejer sig
om pixel.

Så tak alle.

Hilsen
Jørgen L

Fra : AS

Dato : 12-05-07 07:40

"Jørgen Lehnemann (slet GIGYS)" <prenslev-lehnemann@GIGYSmail.dk> wrote in
message news:11789511130.229772517014801@dtext.news.tele.dk...

> Og jeg er efterhånden godt klar over, at det ikke kun drejer sig
> om pixel.

Præcis. Begge har mange indstillingsmuligheder. Hvis man bruger dem sammen
med hoved, alt bliver fint, og D200 er tydeligt bedre. Hvis alt indtillet på
autopiloten, svært at sige hvilken kamera viser sig bedre og hvornår.

Fra : optiMAL

Dato : 12-05-07 21:32

> [...]
> foretrækker til vher en tid et D70 fremfor et D200 hvad billedets udseende

Jeg købte et Nikon D70s i december 2005 og har netop købt et Nikon D200 - og
der er da enorm forskel på de to kameraer! Det er muligt, at du ikke oplever
den store forskel på billederne (jeg har ikke taget ret mange med det nye
kamera endnu), men det tager da ikke mange timers brug før man i den grad
oplever hvor meget federe det er at arbejde med D200! Det er muligt, at du -
Thomas - er enig med mig... det fremgår ikke direkte af dit svar.

På D200 kan alt indstilles efter brugerens ønsker, mange ting er let
tilgængelige på knapper frem for i menuer, kameraet er superhurtigt og i det
hele taget oser dette kamera langt mere af kvalitet, end D70s'eren. Dermed
ikke sagt, at man så pr. definition tager bedre billeder med den dyrere
model - blot at værktøjet i de rette hænder giver støre fleksibilitet og
arbejdsglæde. Og det betyder da også noget!

Montér fx det originale batterigreb på din D200 og mærk, hvordan du
pludselig har et top professionelt stykke værktøj i hænderne både til
portrætfotografering og på de lange, intense fototure, hvor det ikke er
smart at skulle skifte batteri så tit. Et godt alternativ til os, der ikke
har råd til en D2'er.

Dette er min personlige oplevelse med netop disse to kameraer. Det er
muligt, at andre tænker anderledes, og det er også helt fint. Vigtigst er
det, at man har det kamera, der giver en den største glæde ved at
fotografere samt de muligheder, man har brug for i de sammenhænge, hvor man
tager sine billeder. Og, ja... i den sammenhæng betyder pixelantallet ikke
det store!

Mikael

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 13-05-07 08:49

optiMAL wrote:
> [...]
> oplever hvor meget federe det er at arbejde med D200! Det er muligt, at du -
> Thomas - er enig med mig... det fremgår ikke direkte af dit svar.

Jeg skrev at billederne ser federe ud lige ud af kassen. Jeg har intet
sagt om at D70 er et bedre hus end D200, men kun udtalt mig om min
mening om billederne lige ud af kassen uden efterbehandling. Der er en
himmel til forskel på de to kameraer billedmæssigt.

> [...]
> tager sine billeder. Og, ja... i den sammenhæng betyder pixelantallet ikke

Jeg vil mene at du kan mere eller mindre det samme med et D70 som med et
D200, det bare ikke helt så let. Min udtalelse var kun myntet på
billedets udseende. Jeg foretrækker stadig D70 fremfor D200.

--
Venligst,
Thomas Schreiber

Fra : AS

Dato : 13-05-07 11:26

> har intet sagt om at D70 er et bedre hus end D200, men kun udtalt mig om
> min mening om billederne lige ud af kassen uden efterbehandling. Der er en
> himmel til forskel på de to kameraer billedmæssigt.

IMHO med lidt gennemtænkte indstillinger kan man spare en del af
efterbehandling bagefter.

Fra : Gert Nielsen

Dato : 13-05-07 12:08

"Thomas Schreiber" <fornavn-efternavn@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> mening om billederne lige ud af kassen uden efterbehandling. Der er en
> himmel til forskel på de to kameraer billedmæssigt.

Jeg skiftede selv til D200 fra D70. Jeg er helt enig i at der er forskel
lige ud af kassen (jpg), selv om det er sjældent jeg bruger det.
D200 belyser billederne mere til højre i histogrammet, så der skal passes på
højlysene. D70 underbelyser en smule ( ca. 1/3EV).
mht kontrast, skarphed og farvegenvgivelse synes jeg de er meget ens. Der
skal nok skrues op på begge i billedmenuen, hvis de skal bruges som
digicams..
Støjmæssigt er D200 klart bedre end D70. vel ca. 1-1½ trin.

Så for mig er billedkvaliteten i D200's favør. Er det forskellen i
lysmåling, der generer dig, eller hvad?

> [...]

> D200, det bare ikke helt så let. Min udtalelse var kun myntet på
> billedets udseende. Jeg foretrækker stadig D70 fremfor D200.

Det kan man! Men på D200 har du alle nødvendige funktioner uden behov for at
gå ind i menuen. D80 er stort set som D70!

Udgangspunktet var, om de 10M pixel er en fordel. Jeg har lavet en del
billeder i A3 fra D70. De er alle blevet helt perfekte.
Jeg vil råde enhver til at investere i gode objektiver frem for et nyt hus.
Skift fra 18-70 til 17-55 i stedet for - i hvert fald først! Det giver en
kvalitetændring der kan ses.
Gert

Fra : Jan Boegh

Dato : 13-05-07 11:10

Thomas Schreiber skrev i 4644bfea$0$90268$14726298@news.sunsite.dk
dette:

> [...]
> langt bedre billeder hvor det ikke er nødvendigt med megen
> efterbehandling. Jeg foretrækker til vher en tid et D70 fremfor et

Øv dig lidt mere.
D200 overgår d70 på alle punkter bortset fra vægten.

Fra : AS

Dato : 13-05-07 11:27

"Jan Boegh" <spamhater@nowhere> wrote in message

> Øv dig lidt mere.
> D200 overgår d70 på alle punkter bortset fra vægten.

Jeg vil tror, at D200 overgår også i vægten

Fra : Jan Boegh

Dato : 13-05-07 19:59

AS skrev i 3KB1i.24$tq4.6@news.get2net.dk dette:

> Jeg vil tror, at D200 overgår også i vægten

touché!

Fra : Arne Jensen

Dato : 12-05-07 21:14

Hej Jørgen

Det skal du ikke være ked af. Jeg har nu et Nikon D80 - som ikke har givet
mig større glæde - eller bedre billeder,
efter at have solgt mit D70.

Med venlig hilsen
Arne

"Jørgen Lehnemann (slet 0WJDO)" <prenslev-lehnemann@0WJDOmail.dk> skrev i
meddelelsen news:11789033850.834973960955264@dtext.news.tele.dk...

Fra : Jan Boegh

Dato : 13-05-07 11:11

Arne Jensen skrev i 46461ff3$0$13994$edfadb0f@dread15.news.tele.dk
dette:
> Hej Jørgen
>
> Det skal du ikke være ked af. Jeg har nu et Nikon D80 - som ikke har
> givet mig større glæde - eller bedre billeder,
> efter at have solgt mit D70.

Bruger du ikke søgeren. Alene den gør en verden til forskel.

Fra : Per Falkjær

Dato : 13-05-07 13:32

Jan Boegh skrev:
> Arne Jensen skrev i 46461ff3$0$13994$edfadb0f@dread15.news.tele.dk
>
> Bruger du ikke søgeren. Alene den gør en verden til forskel.
>
> vh
> Jan

Jan, har du justeret optagelsesindstillingerne i D200 og i givet fald
hvilke?
Nogle gange er det forventeligt, at man skal igennem sit workflow for at
få billederne, som man gerne vil have dem, men andre gange gør det nu
ikke noget, at de kan bruges mere eller mindre direkte fra sensoren.
mvh - Per

Fra : Jan Boegh

Dato : 13-05-07 20:01

Per Falkjær skrev i 464704e3$0$1445$edfadb0f@dread14.news.tele.dk dette:

> [...]
> at få billederne, som man gerne vil have dem, men andre gange gør det
> nu ikke noget, at de kan bruges mere eller mindre direkte fra

Jeg må erkende, at jeg normalt bruger RAW. Jeg tror kun, at jeg har brugt
jpg en enkelt gang.

Fra : Steinar

Dato : 21-05-07 23:28

On May 13, 9:00 pm, "Jan Boegh" <spamhater@nowhere> wrote:

> Jeg må erkende, at jeg normalt bruger RAW. Jeg tror kun, at jeg har brugt
> jpg en enkelt gang.
>
> vh
> Jan
>
> --
> Fotoamatør af Guds (u)nåde. | A: Der er altså også et liv uden for nettet!
> PS: Knipserier kan findes på | B: Såååeh - har du et link?http://jan.boegh.net/foto.htm
> Billeder fra en dansk 'ørken'http://jan.boegh.net/Album/Milen/index.html

Jeg har haft begge kameraer - D70S og nu D200 og Thomas Schreiber har
faktisk ret - som udgangspunkt, idet det har taget mig en hel del tid
at få lige så gode - eller bedre - billeder ud af D200, som jeg fik
af D70S. Man skal virkelig lære kameraet - D200 - og alle dets
indstillinger at kende, før det bliver bedre.

Men det bliver det så også, og det kan virkelig udnytte gode
objektiver, og billederne ENDER med at blive bedre - hen ad vejen. Det
var faktisk lidt frustrerende i starten, at man skulle sidde og
"savle" over "gamle" D70S-billeder, fordi man ikke havde lært D200
ordentligt at kende.