katte og grus
Fra : C.H

Dato : 06-05-07 09:38

Det er så ikke kattegrus, jeg her taler om, men et fænomen jeg har
observeret hos et par af mine katte, når de holder sommer ude i
gårdspladsen.

Jeg ved at nogle gnavere gør det og at heste også ynder at finde et sted med
løst sand og grus for at rulle sig i det. Men at katte gør det samme, det er
en overraskelse for mig.
Jeg er ikke klar over, om det bare er disse to katte, som har lidt særlige
vaner - som katte jo ofte har - eller om det rent faktisk er noget, der
hører til arten?
Hvad siger I?

CH

Fra : Claudia Mørk

Dato : 06-05-07 10:14

Hej CH

Vi fik et læs grus hjem for et par uger siden, og der gik også kun en lille
time, så havde den ældste af vores katte overtaget herredømmet over det her
grus. Der blev rullet, fejet grus og undersøgt til den helt store
guldmedalje. De andre 3 katte har ikke virket videre interesseret i gruset,
andet end at de synes det er rart at ligge på det og solbade..

Claudia

Fra : Tove Krieger

Dato : 06-05-07 10:36

In news:f1k44f$crn$1@newsbin.cybercity.dk,
C.H <vaxen7@hotmail.com> typed:
> [...]
> Jeg er ikke klar over, om det bare er disse to katte, som har lidt
> særlige vaner - som katte jo ofte har - eller om det rent faktisk

Du kan trygt stole på, at de fleste katte ruller i sand og grus når de
har lejlighed til det. Mini gør det i hvert fald (Mivser gjorde også),
så jeg tror en gang imellem at jeg har fået en ny kat, når hun kommer
med pelsen fuld af "noget gråt noget" fra fars grusbunke i baghaven.
Det gør sikkert gavn af én eller anden slags, men hvilken gavn har jeg
ikke luret endnu

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Kate

Dato : 06-05-07 12:12

"Tove Krieger" <minimiv_nospam_@privat.dk> wrote in

> Det gør sikkert gavn af én eller anden slags, men hvilken gavn har
> jeg ikke luret endnu

Mange dyr ruller sig i grus eller sand, fugle støvbader f.eks. ret
meget. Det forekommer mig at det har at gøre med at holde utøj nede. At
mine pelsbunker så ikke har utøj ændrer ikke ved at de også ruller sig,
her er det så bare i det sand myrerne får skubbet op ml fliserne på
terassen.

--
Kate

Pas på hvor du køber kat. Læs www.katteinfo.com
Se kattenes have og andre ting om mit liv med katte.
http://oliwer.dk/

Fra : Niels Peter Hansen

Dato : 06-05-07 10:41

C.H wrote:
> [...]
> vaner - som katte jo ofte har - eller om det rent faktisk er noget, der

Jeg ved ikke med andre dyr, men det at rulle sig i noget hos katte har
bl.a. med afmærkning af territorium at gøre: ikke alene kommer
territoriet til at lugte af katten, katten kommer også til at lugte af
territoriet.
Jeg har så også en privat hypotese om, at det at rulle sig og at strække
sig er med til at holde kattens bevægeapparat i form, altså en art
"yoga". Det siges jo også, at indisk yoga er inspireret af kattens
bevægelser.

Niels Peter

Fra : Gainsbourg

Dato : 06-05-07 12:02

De fleste katte ruller sig i jordsand/grus i mere eller mindre grad - det er
en del af deres instinktive pelspleje.

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : C.H

Dato : 06-05-07 12:07

"Gainsbourg" <isl41688@THORSTENimage.dk> skrev i en meddelelse
> De fleste katte ruller sig i jordsand/grus i mere eller mindre grad - det
> er en del af deres instinktive pelspleje.
>
> Med venlig hilsen
> Gainsbourg

Jeg tænkte netop at det har noget med pelspleje at gøre - men som Tove
skriver lidt tidligere, så er det svært at regne ud, hvordan det mon
fungerer.

Og så synes jeg faktisk det er sjovt, at det kun er to af de fire misser,
der har denne forkærlighed for fint grus og sand...

CH - der hermed takker for svarene...

Fra : Mette Lambert

Dato : 06-05-07 19:50

> [...]
>
> Og så synes jeg faktisk det er sjovt, at det kun er to af de fire misser,
> der har denne forkærlighed for fint grus og sand...

Jeg blev sidste weekend kvarterets bedsteste missemor - jeg lagde nyt
fugesand ud *SSSS* Nuiiiii - hvor kan man rulle sig mange steder og
endda lige midt i en solstribe.......Bailey kan finde en plet sand på
størrelse med en tokrone og han vil vælte sig i den *skøre kræ*.
Guinness er LIDT mere moderat, men ikke meget, så sat sammen med de
andre besvarelser, vil jeg mene, at det er mere reglen end undtagelsen,
at katte gør det (og med STOR nydelse endda)

Med venlig hilsen
Mette Lambert
- Tøm kattebakken ved privat svar