Kat kørt ned
Fra : nana sørensen

Dato : 05-05-07 22:57

Hej gruppe...

Vi er lige kommet hjem efter en forfærdelig oplevelese. Vi kommer kørende
fra Gentofte lige ved motorvejen og når i et splitsekund at se en kat sidde
i rabatten. Sekundet efter løber den lige ud foran vores bil. Vi forsøger
desperat at undvige den og bremser, men der var intet at gøre, fordi den var
så tæt på. Vi ramte den og kørte med det samme ind til siden. Der var intet
at gøre, den var helt klart død på stedet. Vi kørte ikke for hurtigt og
kunne intet gøre og det var uundgåeligt. Vi kunne ikke køre mere til siden
uden at ramme autoværnet. Det var så skrækkeligt. Vi græd begge og jeg skreg
som en sindssyg, det var bare så sygt. Min kæreste gik tilbage til katten og
fik flyttet den ind til siden og den var helt sikkert død. Jeg forsøgte at
ringe til falck, men ingen tog telefonen. Min kæreste gik tilbage til katten
for at se efter halsbånd, men den havde intet. Den havde kun en utydelig
øretatovering, som var svær at læse. Han var ved at kaste op. Aldrig har jeg
oplevet noget så hæsligt. Vi kunne bare intet gøre. Jeg tror at vi begge er
lidt i chok. Kan bare ikke stoppe med at græde.

Katten ligger lige før Skoda-forhandleren på samme side på Lyngbyvej nummer
165 ved det store lysende skilt. Den var gråstribet og havde
øretatoveringerne noget i retning af: XDT274 i højre øre og i venstre øre
WD. Det var meget utydeligt og kunne også have været et N eller et M. Vi har
tegnet det på et kort:
http://www.blackmarket.dk/galleryimages/1412/2036458666.JPG
I morgen ringer vi til Falck. Er der andet vi kan gøre? Skal jeg ringe til
dyrelægerne i området? Jeg kan slet ikke have tanken om at nogen savner
deres lille mis. Det er så forfærdeligt.

Det her er det værste jeg har oplevet. Om jeg fatter folk der bare gasser op
og kører videre. For helvede dag også. Jeg skal bare brække mig hele tiden
og vi græder begge endnu. Min kæreste føler sig så skyldig, og han kunne
intet gøre. Jeg prøver at forklare ham at det ikke var hans fejl og at det
ikke kunne være undgået, men han har det så dårligt. Han reagerede på et
splitsekund, men det var alligevel for sent. Jeg kommer aldrig til at glemme
hvor vammel og forfærdelig denne aften var.

Mvh. Nana

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 05-05-07 23:21

nana sørensen <nanatorsk@phobia.dk> wrote:

> [...]
> desperat at undvige den og bremser, men der var intet at gøre, fordi den var
> så tæt på. Vi ramte den og kørte med det samme ind til siden.

Et af de første ting jeg lærte, da jeg gik til køreundervisning var, at
man skal aldrig bremse eller undvige for en hund eller kat på kørebanen.
Tænk om det reddede hunden eller katten, men var skyld i at en bagved-
eller modkørende blev alvorlig såret (lammet og i rullestol for livet)
eller dræbt?

> Der var intet at gøre, den var helt klart død på stedet. Vi kørte ikke for
> hurtigt og kunne intet gøre og det var uundgåeligt. Vi kunne ikke køre
> mere til siden uden at ramme autoværnet.

Så var der jo ikke noget at gøre.

Sådan noget sker. Det kunne ha' været meget værre.

Fra : nana sørensen

Dato : 05-05-07 23:56

"Axel Hammerschmidt" <hlexa@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> Tænk om det reddede hunden eller katten, men var skyld i at en bagved-
> eller modkørende blev alvorlig såret (lammet og i rullestol for livet)

Jeg ved det, og det ved min kæreste som kørte også. Der var ingen på vejen
og ingen fare for at folk kunne komme i klemme. Selv hvis der havde kørt en
bagved, så ville de ikke have ramt os, da vi kørte i siden og kørte helt ind
til siden med det samme. Men tak for det.

> Så var der jo ikke noget at gøre.

Nej, men det gør det ikke federe. jeg er klar over at mange sikkert tænker:
ja ja, det var bare en kat. Det er bare ikke tilfældet for os.

> Sådan noget sker. Det kunne ha' været meget værre.

Ja, og det kunne også have været bedre. men tak for trøsten.

Fra : Niels Peter Hansen

Dato : 06-05-07 10:46

Axel Hammerschmidt wrote:

> [...]
> Tænk om det reddede hunden eller katten, men var skyld i at en bagved-
> eller modkørende blev alvorlig såret (lammet og i rullestol for livet)

Jeg havde så en kørelærer, der sagde, at han selv bremsede for alt, der
havde en puls, hvis det kunne gøres uden at lave værre ulykker (dog ikke
fugle, for de klarede sig altid væk).
Adspurgt om bagvedkørende sagde han, at hvis de kørte ind i én, var det
fordi de ikke havde holdt ordentligt afstand.
Jeg tror ikke landets kørelærere er helt enige om det her ...

Niels Peter

Fra : nana sørensen

Dato : 06-05-07 12:17

"Niels Peter Hansen" <nph@bluewhite.dk> wrote in message

> [...]
> fordi de ikke havde holdt ordentligt afstand.
> Jeg tror ikke landets kørelærere er helt enige om det her ...

Det er rigtigt nok... Vi er selvfølgelig begge klar over at man ikke må
undvige fordi det kan være til fare for andre bilister, men vi er dælme ikke
hardcore nok til bare at køre, som om intet var hændt. Det er slet ikke til
at holde ud, ligemeget hvad man gør.

Fra : .:M:.

Dato : 06-05-07 19:54

Niels Peter Hansen wrote:
> [...]

Andre arters liv er faktisk lige så meget værd, det er kun mennesket selv,
der tillægger sin egen art en uvurderlig betydning. Fint, men det gør ikke
andre arter mindre værd, så selvfølgelig skal man gøre ALT hvad man kan for
at undgå påkørsel af andre levende væsener; mennesker OG andre dyr!
Og de fleste bilister vil være i en situation, hvor en autonom
afværgereaktion automatisk sætter ind.

Din kørelærer har ret.

Fra : Niels Peter Hansen

Dato : 06-05-07 21:00

..:M:. wrote:

> Din kørelærer har ret.

Det tror jeg også, og det er også sådan, jeg selv ville gøre, hvis jeg
kom ud for det. Indtil videre har katten dog været så langt væk, at det
kunne klares ved at slippe speederen ...
Men der er utrolig mange, der tror, færdselsloven forbyder at bremse for
dyr mindre end en hund. Det er ikke tilfældet, det er blot en intern
regel, forsikringsselskaberne er blevet enige om for at kunne fordele
skylden mellem deres klienter.

Niels Peter

Fra : Siri

Dato : 06-05-07 23:04

> [...]
> at undgå påkørsel af andre levende væsener; mennesker OG andre dyr!
> Og de fleste bilister vil være i en situation, hvor en autonom

Hej M - vi er faktisk super-enige, bare så du lige ved det
Med venlig hilsen
Siri
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Eva

Dato : 06-05-07 09:00

"nana sørensen" <nanatorsk@phobia.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> fordi den var så tæt på. Vi ramte den og kørte med det samme ind til
> siden. Der var intet at gøre, den var helt klart død på stedet.

Åh Nana, sikken en skrækkelig oplevelse, jeg kan godt forstå, at du er i
chok og meget ked af det.
Men du må tænke på, at I intet kunne gøre og at katten i det mindste var død
på stedet og ikke lå og led.

Du får lige et mega trøstekram herfra, med håb om, at du snart er ovenpå
igen.

knus fra Eva

Fra : nana sørensen

Dato : 06-05-07 12:23

"Eva" <safeni@gfnet.dk> wrote in message

> [...]
> død på stedet og ikke lå og led.
>
> Du får lige et mega trøstekram herfra, med håb om, at du snart er ovenpå

Det var så fælt... Jeg har stadig følelsen af det der kvalmende bump i
kroppen. Jeg fik heldigvis først den fysiske reaktion, da jeg var gået i
seng. Frøs som ind i helvede, rystede og havde så meget kvalme. Det er helt
forfærdeligt at sådan noget sker. Min mor har en kat der ligner den meget,
som også er udekat. Jeg er godt nok stadig meget blæst over det. Selv min
kæreste, som ellers plejer at være ret hardcore er helt ødelagt og har det
enormt dårligt.
Vi skal ud og køre i bilen her om en times tid. Jeg er glad for at vi kørte
videre lige efter, for ellers havde jeg nok aldrig kunne sætte mig ind i en
bil igen. Og bagefter skal jeg hjem til min mor og kæle med hendes kat. Jeg
skal virkelig arbejde på at få det her ud af systemet. Om jeg seriøst fatter
folk der bare kan køre videre uden at tjekke til dyret. Jeg har snakket med
et par stykker, der var af den mening at det jo bare var en kat, og ikk
enoget at tude over. Gys... Jeg kan slet ikke forstå det.

Fra : Nynne Hansen

Dato : 06-05-07 09:08

"nana sørensen" <nanatorsk@phobia.dk> wrote in message
> Hej gruppe...

<snip snip>
> Mvh. Nana

Kære I to!

Jeg forstå sørme godt jeres reaktion, det er en chokerende oplevelse, fordi
man er så magtesløs. Jeg synes I har gjort de helt rigtige ting - og håber
at I kan falde lidt til ro nu - heldigvis led katten ikke, og forhåbentlig
er der da bare 1 vågen medarbejder hos Falck, som kan hente katten!

Stort trøsteknus fra to skovkattebasser og mig
Nynne

Fra : nana sørensen

Dato : 06-05-07 12:25

"Nynne Hansen" <nynnesenRENS@KASSENhotmail.com> wrote in message

> [...]
> katten!
>
> Stort trøsteknus fra to skovkattebasser og mig

Det var så klamt.... Jeg blev helt desperat ved tanken om at bare efterlade
katten i rabatten, selvom den var død. Jeg er så bange for at nogen går
rundt og savner deres kat forfærdeligt, og ikke ved hvor den er. Er det en
god ide´at ringe rundt til dyrelægerne i området også?
Jeg er heldigvis helt sikker på at den ikke led. den er sikkert ikke engang
nået at bange bange, fordi det gik så hurtigt og den bare løb. Men det var
så forfærdeligt ækelt.
Mange tak for støtten til alle.

Fra : Tove Krieger

Dato : 06-05-07 10:28

In news:463cfda6$0$13941$edfadb0f@dread15.news.tele.dk,
nana sørensen <nanatorsk@phobia.dk> typed:

> [...]
> med det samme ind til siden. Der var intet at gøre, den var helt
> klart død på stedet. Vi kørte ikke for hurtigt og kunne intet gøre

Sødeste Nana.

Hvor er det synd at I skulle være de uheldige der ramte katten, men
det sker (desværre)mange tusinde gange om året her i landet og katte
ved jo ikke at en motorvej er farlig. Man kører jo også kun for
hurtigt på motorvejen hvis man overskrider den fastsatte grænse.

I gjorde det helt rigtige, nemlig at stoppe og checke hvor galt det
stod til og undersøgte om der var noget der kunne hjælpe til at finde
ejeren. I har simpelthen gjort hvad jeg synes er menneskeligt muligt i
den situation, og har absolut _intet_ at bebrejde jer selv, husk det
!!!

Mange kører bare videre og lader 2 og 5 være lige, for det var jo
"bare" en kat. Katteejere der bor i nærheden af de store veje finder
desværre mange gange heller ikke ud af førend det er for sent, at det
ikke er så smart at lade katten færdes frit, men tager chancen for at
det går godt. Det er *så* synd for de små dyr, at de skal lide fordi
deres ejere ikke tænker sig om.

Et stort kram til jer begge to fordi I handlede som I gjorde.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : nana sørensen

Dato : 06-05-07 12:34

"Tove Krieger" <minimiv_nospam_@privat.dk> wrote in message
> [...]

> ikke at en motorvej er farlig. Man kører jo også kun for hurtigt på
> motorvejen hvis man overskrider den fastsatte grænse.

Ja, jeg ved det godt. Jeg ryster af vrede ved tanken om dem der bare kører
videre efter at have ramt et dyr. Jeg får lyst til at stemme for at alle
bare holder deres katte lukket inde langt væk fra alle veje, men så tænker
jeg på min mors kat Albert. han har altid været ude og lever det fede frie
liv med naturens goder, kombineret med god mad og masser af kæl derhjemme.
Han ville være så ked af at blive lukket inde, det ville slet ikke være et
godt katteliv for ham. men åååh... Alligevel.

> [...]
> har simpelthen gjort hvad jeg synes er menneskeligt muligt i den
> situation, og har absolut _intet_ at bebrejde jer selv, husk det !!!

Jeg ved det godt, men det føles slet ikke som om det var nok. Jeg hader
tanken om at vi kunne være kørt en anden vej hjem, og katten kunne have
klaret den over vejen. Min kæreste kunne intet gøre. Hvis vi havde kørt mere
til siden, så var vi røget ud i autoværnet og ned på motorvejen. men det
føles bare så skidt.

> [...]
> smart at lade katten færdes frit, men tager chancen for at det går godt.
> Det er *så* synd for de små dyr, at de skal lide fordi deres ejere ikke

Jeg fatter slet ikke hvordan man bare kan køre videre. Som yngre fandt jeg
engang en kat sammen med en veninde. Den lå bare i vejkanten og var kvæstet,
men ingen havde stoppet.

> Et stort kram til jer begge to fordi I handlede som I gjorde.
>
> --
> Venlig hilsen Tove
> Beware of people who dislike cats

Tusind tak for støtten. Min kæreste er stadig enormt bange for at
kattefolkene her i gruppen ville flippe ud og bebrejde ham at han ramte den,
selvom han godt ved at han intet kunne gøre. Han føler sig virkelig som en
morder, det er så forfærdeligt. Da vi kom hjem igår gik vi med det samme
igang med at finde det hele på et kort og skrive numrene ned, så vi vidste
at vi havde gjort alt hvad vi kunne. På vejen hjem så vi endda en anden kat,
men en orangestribet, der sad ved siden af vejen. Vi stoppede bare bilen og
holdt helt stille indtil katten, som var helt okay, listede ind i en busk.
Det var så surrealistisk.

Fra : Gainsbourg

Dato : 06-05-07 12:19

Sikke noget *****! Det må have været frygteligt for jer begge 2. Her er lidt
praktisk som I kan gøre for at nå frem til ejeren. Når man mister en kat, så
er det en stort trøst at vide hvad der er sket med den og høre at den ikke
led.

Du kan enten søge i Dansk Katteregister www.katteregister.dk eller endnu
bedre, ringe til dem på 70 27 04 47. Det hjælper hvis I også kan huske hvad
farve/mønster katten havde.

Katteregistret kan søge i deres øremærkedatabase og hjælpe med at finde
ejeren. Vedkommende vil sikkert meget gerne vide hvor katten er og høre at
den ikke led og at I gjorde det bedste I kunne.

En anden mulighed er at pakke den døde kat ind i et tæppe eller pose og tage
den med til nærmeste Falckstation eller dyrlæge. De kan så scanne katten og
se om den er chipmærket og de kan gnide lidt olie i øret og på den måde få
tatoveringen til at fremstå tydeligere.

Ellers gjorde I det rigtige ved at ringe 70 10 20 30 til Falck. Jeg forstår
ikke, at I ikke kunne komme igennem - det har jeg aldrig oplevet og jeg har
ringer til dem ret jævnligt med at alle de påkørte dyr, som jeg ser langs
vejene og jeg har aldrig oplevet at der var optaget eller ingen svar.

Til alle andre vil jeg minde om, at det døgnet rundt er FULDSTÆNDIG GRATIS
at ringe et tilskadekomment dyr ind og at Falck sender deres dyreambulance
ud og får dem behandlet. 70 10 20 30 - skriv det ned og læg sedlen i bilen!

Med venlig hilsen
Gainsbourg
..

Fra : Tove Krieger

Dato : 06-05-07 13:34

In news:463db985$0$90276$14726298@news.sunsite.dk,
Gainsbourg <isl41688@THORSTENimage.dk> typed:

> [...]
> GRATIS at ringe et tilskadekomment dyr ind og at Falck sender deres
> dyreambulance ud og får dem behandlet. 70 10 20 30 - skriv det ned

En rigtig god idé Gainsbourg, mange tak for den.

Jeg føler med Nana og hendes kæreste, for hvis jeg skal være helt
ærlig, så er det min allerstørste skræk når jeg kører, at jeg skulle
ramme et dyr. Jeg ville blive dybt fortvivlet, men selvfølgelig også
prøve at gøre mit bedste i den situation. Jeg håber og be'r til at jeg
7-9-13 *aldrig* må opleve det.

Min mand kan tit "spotte" en kat i vejkanten når vi kører, og han har
da også undgået at påkøre nogle gange hvor jeg troede at dyret var
prisgivet. Vi håber begge, at vi aldrig vil komme i den situation hvor
vi skal samle et dyr op på vejen, men man kan jo desværre kun håbe. Vi
passer godt på vor egen lille Mini, og ønsker bare at alle andre
katteejere vil gøre det samme.

Fra : Majbritt Hågensen

Dato : 06-05-07 23:16

he gruppe..

De triste fakta er desværre at ca. 90.000 katte bliver dræbt i trafikken
hvert år i Danmark...det er et snit på 246 katte om dagen..((
Meget trist....

hilsen Majbritt

Fra : Majbritt Hågensen

Dato : 07-05-07 01:10

Rettelse..

Har lige tjekket Dyrenes beskyttelse. der bliver dræbt ca. 70.000 katte i
trafikken om året- 192 katte om dagen i snit...

hilsen Majbritt

Fra : Bjarne

Dato : 07-05-07 07:36

Majbritt Hågensen skrev:
> Rettelse..
>
> Har lige tjekket Dyrenes beskyttelse. der bliver dræbt ca. 70.000 katte i
> trafikken om året- 192 katte om dagen i snit...

Og det er så formentlig det antal, som registreres.
Men det sker ikke altid.

Bjarne

Fra : nana sørensen

Dato : 07-05-07 17:29

"Gainsbourg" <isl41688@THORSTENimage.dk> wrote in message
> [...]
> at ringe et tilskadekomment dyr ind og at Falck sender deres dyreambulance
> ud og får dem behandlet. 70 10 20 30 - skriv det ned og læg sedlen i

Jeg har også brugt Falck en masse før i tiden, men havde intet held denne
gang. Lod telefonen ringe helt ud tre gange, inden jeg opgav. jeg har været
inde på katteregisteret og har forsøgt alle kombinationer af det vi kunne
læse, men uden held. Dælens at de var så utydelige.

Fra : Siri

Dato : 06-05-07 23:52

> nana sørensen skrev:
> Mvh. Nana

Kære Nana... Uhh.... Det må ha været skrækkeligt - at se og vide, at man
om et øjeblik slår nogens elskede væsen ihjel....
Av! I gjorde jeres bedste, og mere kan ingen gøre!
Tag dig kærligt og godt af din mors kat, og føler du for det, så er der
jo masser af internater, der gladelig tager imod enhver smule hjælp - om
det så er eens gamle håndklæder til de hjemløse misser at ligge på.
Det var en modbydelig omgang... Og jeg kan kun sige - godt, at du
reagerer så stærkt, i stedet for at skyde det fra dig. Jeg læste netop i
et psykologisk fagtidsskrift om en grundig undersøgelse om at komme over
traumer, at - de, der fortrængte noget ubehageligt, hos dem kom
erindringen igen og igen - langt mere end hos dem, der ikke skubbede det
tilside og forsøgte bare at glemme. Det tror jeg godt, at jeg vil skrive
under på.
Så du gjorde det helt rigtige ved at skrive til gruppen.
Kram og opbakning herfra - håber, at katten bliver identificeret, så
nogen ikke bare går og savner..... i skræk og bekymring.
Bløde perser- silkepotedask fra Gia også

Fra : nana sørensen

Dato : 08-05-07 13:02

"Siri" <medetsmilKATTE@BAKKEyahoo.dk> wrote in message

> [...]
> nogen ikke bare går og savner..... i skræk og bekymring.
> Bløde perser- silkepotedask fra Gia også

Det var forfærdeligt... Jeg har prøvet at snakke med et par mennesker om
det, men de fleste stille sig helt uforstående overfor det. "det var jo bare
en kat", "Bulede den jeres bil?", "Det er vel folks egen skyld, når katten
løber ude" osv. Det er ret hårdt.
Jeg tog hjem til min mor forleden og voldkælede hendes kat. Det hjalp en
del. Albert-katten er nemlig også udekat og jeg fandt lidt trøst i at vide
at udekatte er glade for deres udeliv, også selvom det sommetider har en
pris.
Det værste er at jeg er ved at glemme hvad der egentlig skete. Jeg har bare
stadig følelsen i kroppen.

Fra : Bjarne

Dato : 08-05-07 19:21

nana sørensen skrev:

> [...]
> pris.
> Det værste er at jeg er ved at glemme hvad der egentlig skete. Jeg har bare

Du er meget menneskelig.
Du har respekt for andre levende væsener.

Der findes også mennesker, der behandler andre mennesker som ting.

Bjarne

Fra : nana sørensen

Dato : 09-05-07 12:47

"Bjarne" <netmolotow@varmpost.com> wrote in message

> Du er meget menneskelig.
> Du har respekt for andre levende væsener.
>
> Der findes også mennesker, der behandler andre mennesker som ting.
>
> Bjarne

Ja, det gør der nemlig... Skræmmende. Som en sagde "Du kan ikke lade dig gå
på af en kat. Det er bare et dyr!" Jeg var ved at brække mig. Jeg håber godt
nok aldrig at je gfår så lidt respekt for liv, også liv der ikke er
menneskeliv. Gys...

Fra : Bjarne

Dato : 09-05-07 17:20

nana sørensen skrev:

> [...]
> på af en kat. Det er bare et dyr!" Jeg var ved at brække mig. Jeg håber godt
> nok aldrig at je gfår så lidt respekt for liv, også liv der ikke er

Det kan godt være, nogle forarges over sammenligningen.
Men da jeg så det, kom jeg faktisk til at tænke på denne diskussion.
Jeg så en dokumentarfilm om den tyske generaloberst Keitel i aftes, en
ledende skikkelse i den tyske Wehrmacht, også kaldet Lakeitel.

Nu var det ikke dyr, det gik ud over, men mennesker, der blev behandlet
på samme måde som man end ikke burde behandle dyr; men som nogle faktisk
gør det.

Umenneskeliggørelsen, råheden er den samme.

Bjarne

Fra : Ukendt

Dato : 07-05-07 01:25

> Mvh. Nana

Av, den historie ved jeg slet ikke hvad jeg skal skrive som svar til ...

Tror jeg holder mig til at komme med små sukkerhistorier om mine katte
istedet. =(

Fra : nana sørensen

Dato : 08-05-07 13:02

"Hans Christian Vang" <......> wrote in message

> Av, den historie ved jeg slet ikke hvad jeg skal skrive som svar til ...
>
> Tror jeg holder mig til at komme med små sukkerhistorier om mine katte
> istedet. =(

Man kan heller ikke sige så meget, og det er okay. Alene det at skrive det
var godt.

Fra : S. Hansen

Dato : 07-05-07 10:12

On Sat, 5 May 2007 23:56:56 +0200, "nana sørensen"
<nanatorsk@phobia.dk> wrote:

> [...]
>splitsekund, men det var alligevel for sent. Jeg kommer aldrig til at glemme
>hvor vammel og forfærdelig denne aften var.

Det er helt klart en rystende oplevelse at køre en kat ned, og det gør
det ikke bedre at ulykken sagtens kunne være undgået, hvis kattens
ejer havde vist sin kat det hensyn at sikre sig at katten ikke render
steder hvor den intet har at gøre.

Iflg. loven må katten kun færdes på ejerens eget område, så havde
kattens ejer efterlevet loven havde i været fri for denne uhyggelige
oplevelse. Håber dette kan fratage noget af jeres skyldfølelse, da det
udelukkende er katteejeren der har ansvaret.

Mvh
Steen

Fra : Bjarne

Dato : 07-05-07 10:55

S. Hansen skrev:

> [...]
> oplevelse. Håber dette kan fratage noget af jeres skyldfølelse, da det
> udelukkende er katteejeren der har ansvaret.

Og er du pedant og reglementsrytter?

Jeg synes godt nok du er led over for katteejere.
Det her handler ikke om jura, men om at et levende væsen er død en
voldsom død, fordi vi mennesker kører meget hurtigt i biler, som dyrene
ofte ikke har en chance for at undvige.

Katte kan ikke udtrykke sig på menneskesprog og henvise til love og
regler, men de har såmænd nok lige så mange følelser og ret til livet
som du har.

Jeg er heldigvis aldrig kommet til at ramme en kat, men har engang ramt
et egern på en motorvej. Det var heller ikke sjovt, og det gjorde meget
indtryk på min datter.

Din snak om skyldfølelse ændrer overhovedet ikke noget andet end at det
er en modbydelig anklage imod de mennesker, som har mistet en kat, fordi
de vurderede, at den kunne have så meget glæde over at færdes i det fri,
at de ikke ville afskære den fra det, selvom de vidste, at det indebærer
en risiko.
Har du set katte, som løber i det fri, klatrer i træer, ruller sig i
sand og jord eller ligger i græsset og nyder solen?

Mjauuu

Bjarne

Fra : S. Hansen

Dato : 07-05-07 13:55

On Mon, 07 May 2007 11:55:08 +0200, Bjarne <netmolotow@varmpost.com>
wrote:

> [...]
>Det her handler ikke om jura, men om at et levende væsen er død en
>voldsom død, fordi vi mennesker kører meget hurtigt i biler, som dyrene

Uanset hvad du mener, så påtager du dig et ansvar når du køber et kat,
hvilket bl.a. indebære at du skal passe på din kat, og ikke bringe
katten i en situation hvor den med stor sansynlighed bliver indblandet
i en trafikulykke. Prøv at kigge på den statistik andre har skrevet
om. Den taler i mine øjne sit eget tydelige sprog om katteejeres
manglende respekt for det dyr de har anskaffet sig i "kærlighedens"
navn. !!!!!!!!!!!!!

Steen

Fra : Bjarne

Dato : 07-05-07 18:05

S. Hansen skrev:

> Uanset hvad du mener, så påtager du dig et ansvar når du køber et kat,
Hvem siger katten er købt?
Vi har flere katte som har fundet os og ikke omvendt.
> hvilket bl.a. indebære at du skal passe på din kat, og ikke bringe
> katten i en situation hvor den med stor sansynlighed bliver indblandet
> i en trafikulykke.
Hvad kender du til sandsynligheden for den enkelte kats vedkommende?
> Prøv at kigge på den statistik andre har skrevet
> om. Den taler i mine øjne sit eget tydelige sprog om katteejeres
> manglende respekt for det dyr de har anskaffet sig i "kærlighedens"
> navn. !!!!!!!!!!!!!
Det var inderligt modbydeligt grimme ord.

Men statistikken siger absolut intet om den enkelte kat eller katteejer.
Den siger egentlig kun at biler er farlige for dyr (og mennesker)

Vi har boet på en fredelig villavej og haft en vidunderlig kat, som døde
af alderdom 17 år gammel.
Jeg vil vove at påstå, at hun havde et rigtigt godt katteliv og nød
hvert eneste øjeblik hun var ude at lege, ligesom hun nød at kravle op i
køkkenvinduet og få lov at komme ind og spise og hygge.
Jovist levede hun da med risikoen for de farlige biler, men det er en
afvejning af, om hun skulle være lukket inde døgnet rundt eller have det
mere sjovt på bekostning af en vis risiko.

Bor man lige ved siden af motorvejen, skal man selvfølgelig ikke gerne
lukke katten ud.
Men ved du, hvor svært det er at holde en kat inde altid uden at den en
dag slipper ud gennem et åbent vindue eller en dør, inden man når at
reagere?

Det er så nemt at fordømme andre, men nogle gange er det bedre at tænke
sig om.

Bjarne

Fra : lh

Dato : 07-05-07 18:31

"Bjarne" <netmolotow@varmpost.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> reagere?
>
> Det er så nemt at fordømme andre, men nogle gange er det bedre at tænke

Hvis en kat aldrig har prøvet at komme ud er det faktisk ikke svært at holde
en kat inde. Jeg har selv katte der dog kan komme ud i løbegård, men oplever
aldrig de tigger om at komme ud eller sidder ved dørene og vil ud.
Så gør man en ordentlig indsats, så kan det sagtens lade sig gøre at holde
katte inde på egen grund. Om katten/ne kan løbe frit, syntes jeg afhænger af
hvor man bor. Bor man i by ud til offentlige veje, så bør man holde katten
på egen grund (også af hensyn til naboer som måske ikke ønsker kat). Det kan
gøre med en kattegård eller at indhegne haven.
Men bor man langt fra alfavej ude på landet syntes jeg godt at en kat kan
leve det frie liv. Dog skal man så her tage sig i agt i jagttiden, og ja,
der er farer også dér.
Ukastrerede dyr kan være sværere at holde inde og hjemme. En ukastreret
hankat vil strejfe langt og kan derfor let blive offer for en bil selvom man
bor langt fra vej ude på landet.

lh

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 07-05-07 19:54

"lh" <lhmail@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Hvis en kat aldrig har prøvet at komme ud er det faktisk ikke svært at
> holde en kat inde.

Jamen Harald her, tigger ikke mere om at komme ud!, han får udgang i sele
indtil jeg får sikret haven mod houdinikatte som ham, vi bor godt nok i en
lille fredelig flække, men har desværre en hovedvej langs den ene side af
huset, og hvilken vej han vil vælge at gå, kan jeg aldrig komme til at
bestemme, hvis han fik lov at rende som han ville.
Jeg ville ihvertfald blive meget ked af det, hvis han blev drønet over en
dag, og det ved jeg at resten af husstanden også ville, de to øvrige katte
har frit lejde, men de bliver inde i haven, men er også en anden type katte.

> [...]
> på egen grund (også af hensyn til naboer som måske ikke ønsker kat). Det
> kan gøre med en kattegård eller at indhegne haven.

vi kan kun være helt enige her!

> Men bor man langt fra alfavej ude på landet syntes jeg godt at en kat kan
> leve det frie liv. Dog skal man så her tage sig i agt i jagttiden, og ja,
> der er farer også dér.

nemlig, her sidste efterår, var der en episode hvor en jæger var blevet set
"aflive" katte på en måde jeg slet ikke vil skrive om her, ganske
forfærdeligt, eneste grund var at den gik på "hans jagtmark". som slet ikke
var hans, men en stubmark har passerede.

> Ukastrerede dyr kan være sværere at holde inde og hjemme. En ukastreret
> hankat vil strejfe langt og kan derfor let blive offer for en bil selvom
> man bor langt fra vej ude på landet.

en ukastreret kat har slet ikke noget at gøre i det fri hvis man ikke har
styr på hvor den færdes, det er så bare min mening. Det er uansvarligt og
gavner ikke det store problem med overproduktion af katte.

mvh. marie

Fra : Bjarne

Dato : 07-05-07 20:07

lh skrev:

> [...]
> en kat inde. Jeg har selv katte der dog kan komme ud i løbegård, men oplever
> aldrig de tigger om at komme ud eller sidder ved dørene og vil ud.
Vi har selv tre indekatte, som trives meget fint, selvom den ene meget
gerne vil prøve at komme ud og lege

Men min erfaring er også, at katte er mindst lige så forskellige som
mennesker er forskellige, også hvad det angår

> [...]
> leve det frie liv. Dog skal man så her tage sig i agt i jagttiden, og ja,
Uha ja.
> Ukastrerede dyr kan være sværere at holde inde og hjemme. En ukastreret
> hankat vil strejfe langt og kan derfor let blive offer for en bil selvom man
> bor langt fra vej ude på landet.

Ukastrerede hankatte er heller ikke nemme at have indendørs. Der er vist
ikke noget fornuftigt alternativ tul det lille indgreb (overgreb) mod
katten.

Bjarne

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 07-05-07 20:49

Bjarne skrev
<Ukastrerede hankatte er heller ikke nemme at have indendørs. Der er vist
ikke noget fornuftigt alternativ tul det lille indgreb (overgreb) mod
katten.>

som du selv skriver *Men min erfaring er også, at katte er mindst lige så
forskellige som mennesker er forskellige, også hvad det angår* de ord
gælder såmænd osse fertile hanner, og nej da jeg opdrættede, løb heller ikke
mine hanner frit, de boede inde i huset hos os andre. Så også det kan man
godt )

--
Marianne Cat Hellemose
***Ailurophil***

Mahatma Ghandi

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 07-05-07 20:43

Bjarne skrev
<Men ved du, hvor svært det er at holde en kat inde altid uden at den en dag
slipper ud gennem et åbent vindue eller en dør, inden man når at reagere? >

Ja så er det nok heller ikke mere svært i de 25 + år mine katte kun
har været indekatte, har jeg på trods af et rend af unger ud og ind, kun
haft 2 *uheld* som omgående blev opdaget og katten hentet ind, det er vel
snarere et spørgsmål om man er indstillet på, at sådan skal det være, selv
om det *kan* være besværligt.

--
Marianne Cat Hellemose
***Ailurophil***

Mahatma Ghandi

Fra : Bjarne

Dato : 07-05-07 20:56

Marianne Hellemose skrev:
> [...]
> snarere et spørgsmål om man er indstillet på, at sådan skal det være, selv

Ha, du kender nok ikke Otto.

Bjarne

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 08-05-07 06:18

Bjarne skrev
<Ha, du kender nok ikke Otto. >

*gg* næh det gør jeg godt nok ikke, men jeg har da haft nogle der var
kløgtige nok til selv at åbne vinduer og døre,
hvilket resulterede i det ene af de to *uheld* så jeg måtte sætte små kæder
på vinduerne, så de kun kunne åbnes på klem, og sætte skyderigler på dørene
) dertil kommer så at når der var killinger, kom flokken op på 15-17
katte, så der var lidt at holde styr på, men det blev hurtigt en "livsstil",
kig rundt, luk den dør før den næste åbnes o.s.v. )

--
Marianne Cat Hellemose
***Ailurophil***

Mahatma Ghandi

Fra : S. Hansen

Dato : 08-05-07 13:11

On Mon, 07 May 2007 19:05:19 +0200, Bjarne <netmolotow@varmpost.com>
wrote:

>Hvem siger katten er købt?
>Vi har flere katte som har fundet os og ikke omvendt.

Dette er kun en diskussion om ord, tager du en kat til dig har du også
ansvaret for den.

>Hvad kender du til sandsynligheden for den enkelte kats vedkommende?

Med ca 650.000 katte i landet og 70.000 katte der dræbes hver år i
trafikken, giver det katten mere end 10% sansynlighed for at den
bliver dræbt i trafikken

>Men statistikken siger absolut intet om den enkelte kat eller katteejer.
>Den siger egentlig kun at biler er farlige for dyr (og mennesker)

Biler er langt farliger for dyr end mennesker, og derfor bør et
menneske beskytte sin kat mod en så voldsom måde at blive dræbt på.
Hvis man ihvertfald vil sin kat det bedste. !!!!!!!!

> [...]
>afvejning af, om hun skulle være lukket inde døgnet rundt eller have det
>mere sjovt på bekostning af en vis risiko.

En risiko på 10 % er i mine øjne en alt for stor risiko.
Lad så være med at tage udgangspunkt i din egen kats risiko, den har
vi andre ingen mulighed for at bedømme.

>Det er så nemt at fordømme andre, men nogle gange er det bedre at tænke
>sig om.

Der er ikke tale om at fordømme andre. men derimod tale om at få folk
til at tænke sig om.

Fra : Bjarne

Dato : 08-05-07 19:25

S. Hansen skrev:

> Der er ikke tale om at fordømme andre. men derimod tale om at få folk
> til at tænke sig om.

Nej, problemet med dig er at du fordømmer og mangler medfølelse med
andre levende væsener.
Det er muligvis noget, du ikke kan gøre for.
Nogle mennesker er så godt som helt følelseskolde over for andre. De
kaldes vist psykopater.

Bjarne

Fra : S. Hansen

Dato : 09-05-07 12:20

On Tue, 08 May 2007 20:24:51 +0200, Bjarne <netmolotow@varmpost.com>
wrote:

> [...]
>Det er muligvis noget, du ikke kan gøre for.
>Nogle mennesker er så godt som helt følelseskolde over for andre. De

Det er da uhyggeligt at blive kaldt en psykopat fordi man forsøger at
få folk til at passe ordentlig på sine husdyr, og iøvrigt tage hensyn
til sine medmennesker, og iøvrigt få dem til at følge dansk
lovgivning.

Men hvis du mener jeg er følelskold fordi jeg ønsker at kattene kan
slippe for disse uhyggelige ulykker, ja så fortrækker jeg at ar være
dette, fremfor at risikere at få ens husdyr dræbt i trafikken.

og så er det iøvrigt ikke et niveau jeg ønsker at diskutere på

eod

Steen

Fra : Bjarne

Dato : 09-05-07 17:03

S. Hansen skrev:

> [...]
> få folk til at passe ordentlig på sine husdyr, og iøvrigt tage hensyn
> til sine medmennesker, og iøvrigt få dem til at følge dansk
Jeg har ikke kaldt dig en psykopat.
Så godt kender jeg dig overhovedet ikke, at jeg kan udtale mig om det.
Jeg bruger ikke psykopat som skældsord.

> og så er det iøvrigt ikke et niveau jeg ønsker at diskutere på
Nej men så læs hvad der skrives.

Bjarne

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 10-05-07 07:39

Bjarne skrev
<Jeg har ikke kaldt dig en psykopat. Så godt kender jeg dig overhovedet
ikke, at jeg kan udtale mig om det.
Jeg bruger ikke psykopat som skældsord.>

Hmm, d. 8/5 kl 20.24 skrev du sådan her;

[...]

i min verden/forståelse er det meget tæt på (

--
Marianne Cat Hellemose
***Ailurophil***

Mahatma Ghandi

Fra : Bjarne

Dato : 10-05-07 11:18

Marianne Hellemose skrev:
> [...]
> vist psykopater. >
>
> i min verden/forståelse er det meget tæt på (

Jo, jeg kan godt se, at det kan ligne, hvis man konkluderer baglæns. Man
skal passe på, hvad man siger, for ikek at blive misforstået.

Men så vil jeg godt sige helt klart, at jeg aldrig ville drømme om at
kalde nogen for psykopat uden at kende dem så godt, at jeg kunne stå
inde for udtrykket. Det kan man selvfølgelig ikke gøre ud fra nogle
udtalelser her.
Der er trods alt et stykke vej fra at give udtryk for, at man er iskold
over for at dræbe levende væsener og til at man gør alvor af det.
Men det er en kendsgerning, at der lever folk iblandt os, som har det på
den måde.

Bjarne

Fra : nana sørensen

Dato : 08-05-07 13:04

> [...]
> oplevelse. Håber dette kan fratage noget af jeres skyldfølelse, da det
> udelukkende er katteejeren der har ansvaret.

Selv efter den oplevelse mener jeg stadig at en kat skal have lov til at
komme ud. Man kan ikke lukke en udekat inde. jeg ville gerne at flere havde
anskaffet soig en stor løbegård allerede inden de får katten, men når en kat
først har smagt den rå frihed, så er det sgu dyreplageri at holde den inde.
Loven kan man så bare stikke skråt op, desværre.

Fra : S. Hansen

Dato : 08-05-07 13:14

On Tue, 8 May 2007 14:03:31 +0200, "nana sørensen"
<nanatorsk@phobia.dk> wrote:

> [...]
>først har smagt den rå frihed, så er det sgu dyreplageri at holde den inde.
>Loven kan man så bare stikke skråt op, desværre.

Det var da en besynderlig holdning at have til dansk lovgivning, og
hensynet til andre mennesker.

Steen

Fra : nana sørensen

Dato : 08-05-07 15:11

"S. Hansen" <skidt_fjern_dette@tele2adsl.dk> wrote in message

> Det var da en besynderlig holdning at have til dansk lovgivning, og
> hensynet til andre mennesker.
>
> Steen

Hvad kan man bruge den lov til? At spærre sine katte inde?

Fra : S. Hansen

Dato : 09-05-07 12:13

On Tue, 8 May 2007 16:11:25 +0200, "nana sørensen"
<nanatorsk@phobia.dk> wrote:

>"S. Hansen" <skidt_fjern_dette@tele2adsl.dk> wrote in message

>Hvad kan man bruge den lov til? At spærre sine katte inde?

At mennesker der gerne, af den ene eller anden årsag, vil være fri for
katte kan blive dette. (Der findes faktisk mennesker der ikke kan tåle
katte)

At Katte ikke kommer ud for en ulykke da de ikke aner hvordan man skal
færdes i trafikken.

Steen

PS
Hvis du mener din kat skal kunne færdes frit står det dig tilgengæld
frit for at købe et område der er så stort at katten kan færdes der
uden at genere andre eller komme tilskade i trafiken

Steen

Fra : nana sørensen

Dato : 09-05-07 12:51

> At mennesker der gerne, af den ene eller anden årsag, vil være fri for
> katte kan blive dette. (Der findes faktisk mennesker der ikke kan tåle
> katte)

Jeg syntes heller ikke at kolort og grisegylle lugter godt, faktisk kaster
jeg op af lugten, men derfor forventer jeg ikke at der ikke stinker på
landet, og at bonden lukker sine dyr inde i lugttætte tanke. Der findes også
folk der ikke kan tåle bier og hvepse. Shit happens. Der er dyr i naturen.
Også katte.

> At Katte ikke kommer ud for en ulykke da de ikke aner hvordan man skal
> færdes i trafikken.
> ¨

mange katte ved det godt, heldigvis. Børn bliver også kørt ned, men dem
forventer du vel også skal være spærret inde?

> [...]
> frit for at købe et område der er så stort at katten kan færdes der
> uden at genere andre eller komme tilskade i trafiken

Nu har jeg faktisk slet ikke kat selv, men er med på en lusker. Hvis jeg
havde en kat, så ville det være en udekat, med alt hvad det indebærer, også
trafikrisiko. Kattens liv er klart federe som udekat. Og hvis du giver en
million, så flytter jeg gerne i eksil og tager udekattene med mig.
ALLESAMMEN!

Fra : S. Hansen

Dato : 09-05-07 13:43

On Wed, 9 May 2007 13:51:25 +0200, "nana sørensen"
<nanatorsk@phobia.dk> wrote:

> [...]

>folk der ikke kan tåle bier og hvepse. Shit happens. Der er dyr i naturen.

Katte er tamdyr og opsøger derfor mennesker.
Vilddyr derimod skyer mennesker.

>mange katte ved det godt, heldigvis. Børn bliver også kørt ned, men dem
>forventer du vel også skal være spærret inde?

Bliver mere end 10% af alle børn kørt ned ????

> [...]
>trafikrisiko. Kattens liv er klart federe som udekat. Og hvis du giver en
>million, så flytter jeg gerne i eksil og tager udekattene med mig.

Hvorfor skal jeg betaler for at du kan holde kat. Hvis du mener en kat
skal holdes under bestemte forhold er det udelukkende op til dig at
give katten disse muligheder. Hvis du ikke mener du har mulighed for
dette så må du lade være med at holde kat, og ikke tage det som en
selfølgelighed at din kat er velkommen alle steder - for tro mig, det
er den ikke - heller ikke hos andre der holder kat.

Jeg respektere din ret til at holde kat, hvad med om du respekterede
min ret til at blive fri for en kat.

Steen

Fra : Ukendt

Dato : 08-05-07 14:45

<nanatorsk@phobia.dk> wrote:

>Loven kan man så bare stikke skråt op, desværre.

Det lyder faktisk som en rigtig fin idé du har fået.

Det vil jeg så også gøre fremover - jeg vil skyde samtlige katte, der
viser sig i min have og smide dem på lossepladsen !

Fra : nana sørensen

Dato : 08-05-07 15:12

<Verner> wrote in message news:kjv043l6khe75i50vj8gfv9uaigtvo03o0@4ax.com...

> Det lyder faktisk som en rigtig fin idé du har fået.
>
> Det vil jeg så også gøre fremover - jeg vil skyde samtlige katte, der
> viser sig i min have og smide dem på lossepladsen !

Tak for oplysningen. Man kan bare sige mere om dig som person ud fra det du
har skrevet, end ud fra at jeg ikke mener at en katteindespærringslov kan
bruges til noget i praksis.

Fra : Ukendt

Dato : 08-05-07 15:16

On Tue, 8 May 2007 16:12:13 +0200, "nana sørensen"
<nanatorsk@phobia.dk> wrote:

> en katteindespærringslov ...

Ja - man bruger de love man synes om - og er ligeglad med resten..

Fra : nana sørensen

Dato : 09-05-07 12:53

<Verner> wrote in message news:md1143965lojmpt0on281nmufp93fuc2pi@4ax.com...

> Ja - man bruger de love man synes om - og er ligeglad med resten..

ja, undskyld mig. Men sådan er jeg. Der er enormt meget i den danske
lovgivning jeg ikke syntes er i orden, og jeg betragter det ikke som om at
bare fordi noget er vedtaget, så er det rigtigt. Jeg kan godt overskue at se
stort på de ting jeg ikke er med på, men jeg tager da også min straf hvis
det skulle blive et problem. F.eks at min evt. kommende kat måske kunne
blive kørt ned.

Fra : Winnie

Dato : 09-05-07 15:05

"nana sørensen" skrev >

> [...]
> se stort på de ting jeg ikke er med på, men jeg tager da også min straf
> hvis det skulle blive et problem. F.eks at min evt. kommende kat måske

DIN straf?

- Winnie

Fra : Pernille

Dato : 09-05-07 15:18

"Winnie" <winnie@schildknecht.123dk> skrev i en meddelelse
> "nana sørensen" skrev >

> DIN straf?

Mener du den straf det er, at miste sin kat?

Tror du virkelig ikke, at vi har love og regler, for at beskytte os selv?
Det tror jeg!

Fra : Kate

Dato : 09-05-07 16:24

> , men jeg tager da også min straf hvis
> det skulle blive et problem. F.eks at min evt. kommende kat måske
> kunne blive kørt ned.

Må meget undskylde, men den forstår jeg ikke. du er vildt oprevet og
ked af at have kørt en kat ned, men samtidig vil du ikke tøve med at
påføre andre den risiko? Det forstår jeg simpelthen ikke.
Jeg ville også blive enormt ked af at køre et dyr ned, derfor er mine
ikke med til at udgøre den risiko.

Og hvorfor er det dig der bliver straffet hvis din kat bliver kørt ned
med store smerter til følge?

--
Kate

Pas på hvor du køber kat. Læs www.katteinfo.com
Se kattenes have og andre ting om mit liv med katte.
http://oliwer.dk/

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 10-05-07 07:45

Kate skrev (stooort snip)
<Jeg elsker katte og dyr i det hele taget, men jeg vil gerne selv bestemme
hvilke dyr der er i min have og ikke mindst i mit hjem, derfor kan jeg også
godt blive træt af mine naboer over at deres katte løber frit, men jeg lader
det *aldrig* gå ud over kattene.>

Flot sagt ) og jeg er aldeles enig i alt hvad du skriver,
ansvar og hensyn er vel kodeordene her.

--
Marianne Cat Hellemose
***Ailurophil***

Mahatma Ghandi

Fra : Bjarne

Dato : 10-05-07 11:30

Marianne Hellemose skrev:
> [...]
> det *aldrig* gå ud over kattene.>
>

> Flot sagt ) og jeg er aldeles enig i alt hvad du skriver,

Helt enig.

Og der findes ingen facitliste for, hvornår naboerne er ansvarlige.

Jeg mener under alle omstændigheder, at det er en ansvarlig holdning,
hvis man efter grundige overvejelser kommer frem til, at det giver så
meget livskvalitet for katten at komme ud og lege, at man vælger at
acceptere en vis risiko.

Hvor stor risiko man vil acceptere, kan vi diskutere og have forskellige
meninger om, men hvis målet er at tage hensyn til kattene, så er
meningen god nok.

Hvis man bor lige ved siden af en motorvej, er jeg dog tilbøjelig til at
vurdere anderledes end hvis man bor et fredeligt sted med meget ringe og
langsom biltrafik.

Hensyn til naboer må være et spørgsmål om almindelig gensidig respekt,
ligesom det er i alle andre forhold.

Der er nogle, som i ramme alvor vil skyde en kat, der forvilder sig ind
på naboens hellige græsplæne, fordi det irriterer dem.

Jeg har engang følt behov for voldelig adfærd over for naboer, som
larmede med motorcykler, holdt fester midt om natten, udsendte stinkende
autolak, havde maskiner kørende i weekenden eller havde generende møgunger.

Det er efter min opfattelse en del værre end en lille kat, som sniger
sig gennem hækken.

Men jeg ville trods alt aldrig true med at skyde motorcyklisten, kaste
tåregas ind til festen, hælde syre i maskinerne eller give møgungerne
gift. Det er noget man er nødt til at løse uden at bruge vold. Vold
fører meget sjældent til andet end mere vold.

Bjarne

Fra : Bjarne

Dato : 08-05-07 19:05

Verner skrev:

> Det lyder faktisk som en rigtig fin idé du har fået.
>
> Det vil jeg så også gøre fremover - jeg vil skyde samtlige katte, der
> viser sig i min have og smide dem på lossepladsen !
Så vil jeg gerne af et oprigtigt hjerte ønske dig den samme skæbne.
Du er et ondt menneske.

Bjarne

Fra : Ukendt

Dato : 08-05-07 22:53

On Tue, 08 May 2007 20:05:22 +0200, Bjarne <netmolotow@varmpost.com>
wrote:

>Så vil jeg gerne af et oprigtigt hjerte ønske dig den samme skæbne.
>Du er et ondt menneske.

Er man et ondt menneske, fordi man ikke mener at man skal overholde
loven ?

Fra : Bjarne

Dato : 09-05-07 05:17

Verner skrev:

> Er man et ondt menneske, fordi man ikke mener at man skal overholde
> loven ?

Nej, selvfølgelig ikke.
(Man har dog lov at tænke sig om)

Men hvis man siger
"Det vil jeg så også gøre fremover - jeg vil skyde samtlige katte, der
viser sig i min have og smide dem på lossepladsen !"

og det er der en person som kalder sig Verner, der skrev...
Så er man det efter min mening. Og den der skrev det hører selv hjemme
på lossepladsen. Hvor afstumpet og følelseskold har man lov at være?

Bjarne

Fra : S. Hansen

Dato : 09-05-07 12:33

On Wed, 09 May 2007 06:16:36 +0200, Bjarne <netmolotow@varmpost.com>
wrote:

>Nej, selvfølgelig ikke.
>(Man har dog lov at tænke sig om)

Men en katteejer behøver ikke tænke sig om !!!!!!!!!!
Han behøver ihvertfald ikke iflg. dig følge loven.

Steen

Fra : nana sørensen

Dato : 09-05-07 12:55

> Men en katteejer behøver ikke tænke sig om !!!!!!!!!!
> Han behøver ihvertfald ikke iflg. dig følge loven.
>

> Steen

Tror du ikke en katteejer tænker over risikoen? Jo, de gør! De vurderer bare
at kattens liv som udekat og de kvaliteter der er derved, overskygger
risikoen.

Fra : Kate

Dato : 09-05-07 15:17

> Tror du ikke en katteejer tænker over risikoen? Jo, de gør! De
> vurderer bare at kattens liv som udekat og de kvaliteter der er
> derved, overskygger risikoen.

Helt seriøst, nej, det tror jeg mange ikke gør. Det er nærmest et
mantra at katte da skal løbe frit, det er jo deres natur.

Når jeg så spørger hvorfor det så kke gælder for hunde, marsvin,
kaniner, grise og ja, nævn dem selv, så bliver folk så mærkeligt lange
i spyttet.

Jeg har selv 3 katte, disse 3 er ikke så gamle endnu, men før dem havde
jeg også 3 katte. Alle disse katte har været indekatte. !, jeg siger og
skriver, én kat har haft problemer med at være indekat. Heldigvis havde
jeg på det tidspunkt så fået købt mig et hus, hvor haven kunne
indhegnes og katten kan nu få lov at komme ud i haven. Da jeg købte
huset her, spurgte alle, selv gamle venner som kender min holdning, om
kattene så ikke skulle have fri adgang til at gå ud. Øhh, nej! Hvorfor
skulle de være mindre i fare opad en landevej end af en hovedvej?

Samtidig mener jeg at det da er mig der har anskaffet mig kat, ikke min
nabo, jeg vil heller ikke have naboernes hunde ind i min have, så det
er vel fair nok at min kat heller ikke færdes i deres. Der er faktisk
folk, som med rette, betragter katte som en gene, men det er bare ikke
kattens skyld, den gør bare som katte gør, det er os mennesker som
pådutter andre mennesker vores dyr.

Fra : Winnie

Dato : 09-05-07 18:30

"Kate" skrev
> [...]
>
> Når jeg så spørger hvorfor det så kke gælder for hunde, marsvin,
> kaniner, grise og ja, nævn dem selv, så bliver folk så mærkeligt lange

(klip)

> [...]
> kan jeg også godt blive træt af mine naboer over at deres katte løber
> frit, men jeg lader det *aldrig* gå ud over kattene.

Hej Kate,
Tak fordi du skriver alt det jeg ikke orker at skrive igen, igen...
- Winnie, med to skønne indekatte i fuld trivsel

Fra : Bjarne

Dato : 09-05-07 16:55

S. Hansen skrev:

> Men en katteejer behøver ikke tænke sig om !!!!!!!!!!
> Han behøver ihvertfald ikke iflg. dig følge loven.

Du blander det hele sammen.
Selvfølgelig bør en katteejer tænke sig om.
Ifølge dig og Verner skal man ikke tænke sig om; bare følge "loven".

Bjarne

Fra : nana sørensen

Dato : 09-05-07 12:54

<Verner> wrote in message news:s7s1431amqp4a6m3iofcm4nrt5f9dabc64@4ax.com...

> Er man et ondt menneske, fordi man ikke mener at man skal overholde
> loven ?

Næh, man er ond og grim at høre på, hvis man på baggrund af andres
holdninger vil give sig til at skyde katte. (Hvilket også er ulovligt.)

Fra : S. Hansen

Dato : 09-05-07 13:50

On Wed, 9 May 2007 13:54:08 +0200, "nana sørensen"
<nanatorsk@phobia.dk> wrote:

>Næh, man er ond og grim at høre på, hvis man på baggrund af andres
>holdninger vil give sig til at skyde katte. (Hvilket også er ulovligt.)

Ikke nødvendigvis.

Lov om mark og vejfred giver mulighed for at aflive andre folks katte.

Det er så en anden diskussion hvordan denne aflivning skal finde sted,
og lad mig lige slå fast at det er absolut den sidste mulighed over
for en katteejer som nægter at følge loven.
Og det er selfølgelig fuldstændigt uretfærdigt at det er katten der
skal betale prisen

Steen

Fra : Bjarne

Dato : 09-05-07 16:56

S. Hansen skrev:

> [...]
> for en katteejer som nægter at følge loven.
> Og det er selfølgelig fuldstændigt uretfærdigt at det er katten der

Ergo er du bevidst tilhænger af uretfærdighed.
Klamt.

Bjarne

Fra : Winnie

Dato : 09-05-07 18:35

"Bjarne" skrev

> Ergo er du bevidst tilhænger af uretfærdighed.
> Klamt.

Bjarne. Endnu en gang korser jeg mig over din argumentation og
diskussionsteknik. Forhold dig dog til fakta - du har fået serveret rigelig
mængder - også i denne tråd!
- Winnie

Fra : Bjarne

Dato : 09-05-07 18:47

Winnie skrev:

> Bjarne. Endnu en gang korser jeg mig over din argumentation og
> diskussionsteknik.
Jamen det er da nemt nok at sige, for på den måde kan du nedgøre uden at
du behøver at begrunde det.

> Forhold dig dog til fakta - du har fået serveret rigelig
> mængder - også i denne tråd!

Jeg forstår ikke din bemærkning, for fakta udgør en meget lille brøkdel
af denne tråd. Det meste er følelser og holdninger i forhold til om
katte må opholde sig udendørs eller ej.

Til gengæld har alle haft lejlighed til at sige, hvad de synes, og måske
skal vi bare prøve at enes om at være uenige.

Bjarne

Fra : Niels Pein

Dato : 09-05-07 19:48

<Verner> skrev ...

> Er man et ondt menneske, fordi man ikke mener at man skal overholde
> loven ?

Man er et ondt menneske hvis man ønske at skyde en kat (et levende væsen),
vel vidende at denne kat muligvis er en eller anden persons kæreste eje
("eje" er måske en tilsnigelse her).

Det skulle da ikke være så svært at forstå Verner.

Hvis du ikke forstår det, så er du ikke blot ond, men også smådum. De to
ting hænger vist ofte sammen har jeg hørt.
--
Niels

Fra : Ukendt

Dato : 10-05-07 08:28

On Wed, 9 May 2007 20:47:55 +0200, "Niels Pein" <fornavn@efternavn.dk>
wrote:

>Man er et ondt menneske hvis man ønske at skyde en kat (et levende væsen),
>vel vidende at denne kat muligvis er en eller anden persons kæreste eje
>("eje" er måske en tilsnigelse her).

Bemærkningen om at skyde kattene, skulle nu mere ses som et eksempel
på ikke at overholde loven.

Hvis katteejerne ikke skal overholde reglerne, hvorfor skal jeg så
gøre det ?

Hvis det er en "persons kæreste eje" som du skriver, så er det godt
nok en underlig måde at vise det på - syns' du ikke ?

Jeg har aldrig oplevet at folk køber en hundehvalp, og derefter lader
den rende væk og passe sig selv - har du ?

(og skån mig nu for det sædvanlige bavl om at det er kattens natur..)

Er det bare sådan, at kattefolket er nogle dovne og egoistiske
mennesker ?

Fra : nana sørensen

Dato : 09-05-07 12:54

> Så vil jeg gerne af et oprigtigt hjerte ønske dig den samme skæbne.
> Du er et ondt menneske.
>
> Bjarne

Måske ikke ond, bare typen der kommer med dumme bemærkninger, fordi han så
tror at folk bliver freaked til at give ham ret. Tsk... bare lad ham.

Fra : Bjarne

Dato : 07-05-07 11:42

nana sørensen skrev:
> Hej gruppe...

Hej Nana

Noget af det som gør mennesker menneskelige er, at vi kan føle med andre
levende væsener, og jeg ønsker aldrig at komme i den situation, som i
har oplevet, men det kan faktisk ske for os alle.
Vi mennesker har indrettet vores infrastruktur på en måde, som ikke
tager ret meget hensyn til andre levende væsener, og derfor er det også
livsfarligt for bl.a. børn at færdes på vejene, og forældre er i et
eller andet omfang nødt til at fortrænge angsten, når de sender børnene
ud, fordi det så nemt kan gå galt.

Men alt det er jo politik, og jeg siger det mere for at sige, at i ikke
kan gøre for det skete, hvis vi ville have færre dyr slået ihjel, måtte
vi enten spærre alle dyr inde eller indrette vores trafik anderledes.
Og det har vi jo ikke "råd" til, fordi vi skal være effektive for at
konkurrere med alle de andre, der også skal være effektive hele tiden...

Lad os i stedet håbe, at katten har haft et godt katteliv indtil ulykken
skete.

vh

Bjarne

Fra : S. Hansen

Dato : 07-05-07 14:12

On Mon, 07 May 2007 12:41:58 +0200, Bjarne <netmolotow@varmpost.com>
wrote:

> [...]
>livsfarligt for bl.a. børn at færdes på vejene, og forældre er i et
>eller andet omfang nødt til at fortrænge angsten, når de sender børnene

Jeg håber da ikke at der er nogle forældre der sender deres børn ud i
trafikken uden at have lært dem hvordan de skal færdes i trafikken, i
modsat fald vil jeg da anbefale dig at melde forældrene til
myndighederne.

At vide hvordan man færdes i trafikken nedsætte sansynligheden for
ulykker meget kraftigt, vil jeg da lige gøre dig opmærksom på.

Og mig bekendt er der ikke mellem 100 og 200 trafikulykker om dagen
med børn, hvilket statikken siger der er med katte.

Så den sammenligning med børn holder ikke.

Steen

Fra : Bjarne

Dato : 07-05-07 18:08

S. Hansen skrev:

> [...]
>
> At vide hvordan man færdes i trafikken nedsætte sansynligheden for
> ulykker meget kraftigt, vil jeg da lige gøre dig opmærksom på.

Man kan godt nok blive meget klog af at snakke med dig.
Det var jeg aldrig kommet i tanker om ellers.

Nu er der lige det at børn er børn og ikke altid gør det man prøver at
dressere dem til.

Bjarne

Fra : S. Hansen

Dato : 08-05-07 09:40

On Mon, 07 May 2007 19:08:04 +0200, Bjarne <netmolotow@varmpost.com>
wrote:

>Man kan godt nok blive meget klog af at snakke med dig.
>Det var jeg aldrig kommet i tanker om ellers.

Nej det tænkte jeg nok, specielt når du kan finde på at sammenligne så
to vidt forskellige ting som børn og katte.

>Nu er der lige det at børn er børn og ikke altid gør det man prøver at
>dressere dem til.

Enig, men der sker stadigvæk ikke ca. 200 trafikulykker om dagen hvor
børn kommer til skade grundet manglende opsyn med dem.

Steen

Fra : Majbritt Hågensen

Dato : 08-05-07 14:02

Hej Steen Hansen

Jeg har tidligere angrebet dine holdninger om dette emne med inde /
udekatte.
Efter vores sidste heftige debat gik jeg længe rundt og tænkte over tingene,
læste disse kedelige tal på dræbte katte i trafikken m.m.
Jeg må medgive dig, at du har ret i dine holdninger, det er katteejerens
ansvar at passe på sin kat, og dermed også værne den imod trafikken.
Det er jo forfærdeligt med ca 70.000 dræbte katte om året. Ganske vist er de
alle ikke hus-katte, men de stammer alle fra en tamkat.
Sørgeligt-sørgeligt

hilsen Majbritt

Fra : S. Hansen

Dato : 09-05-07 12:30

On Tue, 8 May 2007 15:01:56 +0200, "Majbritt Hågensen"
<maajer@oncable.dk> wrote:

> [...]
>Det er jo forfærdeligt med ca 70.000 dræbte katte om året. Ganske vist er de
>alle ikke hus-katte, men de stammer alle fra en tamkat.

Hej Majbritt

Jeg takker for dit indlæg, og så kan jeg da samtidig også fortælle dig
at inden jeg begyndte at læse/skrive i denne gruppe, fandt katte
inderligt ligegyldige, men idag kan jeg bedre forstå folks følelser
for katte.

Hvis du lover at holde det for dig selv, kan jeg da også godt tilstå
at jeg engang imellem kigger på nogle af billederne der bliver henvist
til her, men behold det venligst for dig selv

Hilsen
Steen

Fra : Majbritt Hågensen

Dato : 21-05-07 14:15

Hej Steen

Ja-ja pas nu på det ikke ender med du bliver "slave" en skønne dag ))

hilsen Majbritt

Fra : nana sørensen

Dato : 08-05-07 13:09

> [...]
> levende væsener, og jeg ønsker aldrig at komme i den situation, som i har
> oplevet, men det kan faktisk ske for os alle.

Ja, det kan. Ækelt nok.

> [...]
> livsfarligt for bl.a. børn at færdes på vejene, og forældre er i et eller
> andet omfang nødt til at fortrænge angsten, når de sender børnene ud,

Jah, I know. Jeg kender heldigvis også masser af udekatte, som har levet et
fedt liv udenfor og er døde mæt af dage af alderdom uden at komme i nærheden
af en bil. men øv...

> [...]
> konkurrere med alle de andre, der også skal være effektive hele tiden...
>
> Lad os i stedet håbe, at katten har haft et godt katteliv indtil ulykken

Det håber jeg også at den har. det undrer mig dog stadig hvad der kan få en
kat til at løbe direkte ud foran en bil på den måde. Vi kørte slet ikke i
nærheden af den og der var ikke biler på vejen ellers.

Fra : Bjarne

Dato : 08-05-07 19:18

nana sørensen skrev:

> Det håber jeg også at den har. det undrer mig dog stadig hvad der kan få en
> kat til at løbe direkte ud foran en bil på den måde. Vi kørte slet ikke i
> nærheden af den og der var ikke biler på vejen ellers.

Jeg har tit set katte løbe i fuld fart over vejen, og det er nok et
instinkt, at det gælder om at løbe hurtigt for at undgå farer.

Der har eksisteret katte i tusinder af år, men en så modbydelig
indretning som bilen med 100 km/t på kryds og tværs i naturen har ikke
eksisteret meget mere end 100 år. Det er et våben, som kattenes
instinkter slet ikke er forberedt på.

Uhyggeligt nok vil kattene nok "lære" det gennem evolution efterhånden,
men det er ikke nogen rar måde.

Bjarne

Fra : nana sørensen

Dato : 09-05-07 12:57

> Jeg har tit set katte løbe i fuld fart over vejen, og det er nok et
> instinkt, at det gælder om at løbe hurtigt for at undgå farer.

Jeg kunne forstå det, hvis vi havde kørt i nærheden af den, eller hvis den
havde været på vej over vejen, da vi kom kørende. men den sag bomstille,
lige indtil vi var fem meter fra den, men til højre for katten. Så løb den,
DIREKTE ud foran bilen. Øv...

> [...]
> som bilen med 100 km/t på kryds og tværs i naturen har ikke eksisteret
> meget mere end 100 år. Det er et våben, som kattenes instinkter slet ikke

Ja... Det må være det. Nok lignende det der sket i harens hovede, når den
fryser i forlygternes lys.

> Uhyggeligt nok vil kattene nok "lære" det gennem evolution efterhånden,
> men det er ikke nogen rar måde.
>
> Bjarne

Nej, det er det godt nok ikke. Men jeg håber.

Fra : Bjarne

Dato : 09-05-07 17:02

nana sørensen skrev:

> [...]
> lige indtil vi var fem meter fra den, men til højre for katten. Så løb den,

Ja, men det sker jo også for børn.
Og voksne.

Og sagen er vel, at i kattenes lange historie har de næppe nogensinde
været nødt til at passe på hurtige metalgenstande, som kommer susende
fra siden og kan nå dem, selvom der er 5 meters afstand.

Du har intet galt gjort; hvis den slags ulykker skal begrænses, så skal
vi indrette et samfund, hvor vi er mindre afhængige af biler.
Det er vist meget sjældent, at katte rammes af tog.
Det går mere ud over køer.
Men det er en anden sag.

Bjarne