Kattekillinger uden mor?
Fra : Hans

Dato : 04-05-07 09:07

Hej

Vi har længe overvejet, at få en kat. Nu har min sviginde fået 3
killinger, men de har mistet deres mor i en alder af 4 uger. Kan det
give kattene problemer i deres voksenliv? Bør vi finde en anden kat,
som har haft deres mor gennem de første 8 uger?

På forhånd tak
Hans

Fra : Gainsbourg

Dato : 04-05-07 12:13

> Vi har længe overvejet, at få en kat. Nu har min sviginde fået 3
> killinger, men de har mistet deres mor i en alder af 4 uger. Kan det give
> kattene problemer i deres voksenliv?

I princippet ja, men det hjælper at killingerne stadig har deres søskende og
hvis I vælger 2 søskende fra kuldet, så vil I få katte der trives bedre og
har langt mindre risiko for at udvikle adfærdsproblemer, som generelt er et
større problem med alenekatte.

>Bør vi finde en anden kat, som har haft deres mor gennem de første 8 uger?

12 uger! Aldrig nogensinde tage killinger fra mor og søskende før de er
mindst 12 uger. Og nej, hvis killingerne er sunde og vaccinerede og har haft
masser af menneskekontakt hele livet, så ville jeg ikke tøve med at vælge 2
dejlige killinger fra kuldet. (Men først når de er 12 uger).

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Heidi

Dato : 04-05-07 22:56

<klip Og nej, hvis killingerne er sunde og vaccinerede og har haft
> masser af menneskekontakt hele livet, så ville jeg ikke tøve med at vælge
> 2 dejlige killinger fra kuldet. (Men først når de er 12 uger).
</klip>

Vissevasse for noget vås med 12 uger i denne situation!!
Når der ingen mor-kat er, er det totalt ligemeget hvor gammel killingerne
er, da de jo alligevel ikke har kontakt med en voksen kat. Man skal dog blot
sørge for at der så er to killinger, så de kan lege/lære af hinanden,
alternativt en kat i det nye hjem...

Tværdimod vil jeg faktisk mene det er langt bedre de kommer ud parvis
hurtigst muligt da en familie kan give to killinger langt mere opmærksomhed
og omsorg end hvis man skal passe et helt kuld.

Jeg ville ikke betænke mig ved at tage TO killinger fra sådan et kuld, men
jeg gør det jo mest i voksne katte :)

Hilsen Heidi
Miver og Mulles mor
--
Min omplaceringskat søger nyt hjem læs mere her:
http://kortlink.dk/3q5t

Fra : Gainsbourg

Dato : 05-05-07 01:43

> [...]
> blot sørge for at der så er to killinger, så de kan lege/lære af hinanden,

Sikke dog et både uhøfligt og tåbeligt svar. Prøv lige at læse dit indlæg og
tråden igennem igen!!

Når kuldet består af 3 killinger og man tager 2 fra - hvor mange er der så
tilbage??! Ja, præcis - een! Skal jeg forstå dit indlæg sådan, at du glad og
gerne dømmer den sidste killing til aflivning eller er du bare ligeglad med
dens skæbne? For alene i verden uden mor og søskende i en alder af 4 uger -
det kommer der vist ikke ret meget harmonisk kat ud af i længden

Så jo, mon ikke det alligevel var en meget god ide at vente de anbefalede 12
uger? Og måske også lige trække vejret og tænke sig om næste gang, før du
farer i blækhuset og skriver et svar der faktisk kan gøre forskellen mellem
chancen for et nogenlunde katteliv og håbløse odds :-/

/Gainsbourg

Fra : .:M:.

Dato : 05-05-07 21:29

Hans wrote:
> [...]
> give kattene problemer i deres voksenliv? Bør vi finde en anden kat,
> som har haft deres mor gennem de første 8 uger?

Killinger skal *altid* være mindst 12 uger før de tages fra moderen, ellers
risikerer de at få adfærdsproblemer når de bliver ældre, bl.a. tendens til
(i menneskeøjne) urenlighed.
Hvis din svigerinde har andre voksne katte, er det ikke helt så galt.
Killingerne vil kunne lære katteadfærd,- ikke optimalt men dog ok, af andre
voksne katte.
Hvis ikke, bør din svigerinde finde en ammekat el sted med andre, der kan
tage killingerne i "kattepleje" indtil de er gamle nok (12 uger).

Hvis de i øvrigt præges ordentligt og får en rolig opvækst er der ingen
problemer i at I får en af killingerne, men FØRST når den er 12 uger - det
gælder uanset hvad..

/M

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 08-05-07 14:32

".:M:." <dont.even@bother.net> wrote in message

> [...]
> problemer i at I får en af killingerne, men FØRST når den er 12 uger - det

Davs du.
Læs lige lidt nærmere i det oprindelige indlæg.
Jeg tillader mig lige at citere:
"Nu har min svigerinde fået 3 killinger, men de har mistet deres mor i en
alder af 4 uger."
Så det er ikke af ond vilje eller p.g.a. uvidenhed, at mislingerne kommer
hjemmefra i så ung en alder.

Venlig hilsen

Aragorn_DK

www.bmwmc.dk
www.politimotorcykler.dk - ikke endnu.

Fra : .:M:.

Dato : 08-05-07 20:15

Aragorn Elessar wrote:
> [...]
> i en alder af 4 uger."
> Så det er ikke af ond vilje eller p.g.a. uvidenhed, at mislingerne

Foruden at deres mor er død, vil det være decideret dyremishandling at
fjerne så små killinger fra deres trygge vante omgivelser, der udgør hele
deres verden for dermed at placere dem i ukendt miljø med nye mennesker,
lugte, lyde, ting og omgivelser og uden andre artsfæller/katte. Indtil
killingerne er 12 uger, skal de således stadig ikke hjemmefra, medmindre der
er tale om en amme, der vil dække deres behov og dermed fungere som
beskytter for resten af deres verden.
Det er derfor, at jeg foreslår at finde en erstatning i form af en amme
eller en lidt ældre kat, der kan tage sig af dem til de er 12 uger.
Der er ikke tale om ond vilje overhovedet, men killingernes TARV og start på
livet. Dét er det eneste der tæller...

/M