IP TV
Fra : Jens

Dato : 12-05-07 07:58

Er der nogen der her har IP TV fra Dansk Bredbånd (Syd energi)
Kan man tage både Grundpakke og Viasat på samme Boks.
Mvh
Jens

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 12-05-07 08:50

On Sat, 12 May 2007 08:58:11 +0200, "Jens" <edderkoppen@lite.dk>
wrote:

> Er der nogen der her har IP TV fra Dansk Bredbånd (Syd energi)
> Kan man tage både Grundpakke og Viasat på samme Boks.

Det afhænger af, hvor man er i Syd Energis område.

I Syd Energis eget net (der primært østpå, det der tidligere var ESS),
er Viasat-kanalerne pt. på en separat STB og andre kanaler på en box
fra Syd Energi (faktisk ComX).

I Dansk Bredbånds net (der primært er vestpå omkring Esbjerg, det der
tidligere var SVE) er alle kanaler på samme box fra Dansk Bredbånd.

På ComXs net (der er ca. midt imellem) er det også en separat box.

Kort sagt: Ring 70 11 50 20 med din adresse og få detaljerne.

-A

Fra : Jens

Dato : 12-05-07 20:11

-----

> [...]
>
> I Syd Energis eget net (der primært østpå, det der tidligere var ESS),
> er Viasat-kanalerne pt. på en separat STB og andre kanaler på en box

Hvad er STB? - og ComX? - For noget.

> I Dansk Bredbånds net (der primært er vestpå omkring Esbjerg, det der
> tidligere var SVE) er alle kanaler på samme box fra Dansk Bredbånd.

Jeg kommer fra Esbjerg området (Varde Kommune, så det er helt fint.
Så vidt jeg er orienteret så sendes sinaler mellem Fibernet og Boxen,
eternet!, Kan kan modtage det direkte i en PC med MCE og hvilket hardware
( kort ) skal der eventuel bruges.???

Vh Jens

Fra : Niklas Petersen

Dato : 12-05-07 22:20

Jens wrote:
> Hvad er STB? - og ComX? - For noget.
STB = Set-Top Box
ComX = en internetudbyder (http://comx.dk)

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 13-05-07 08:39

On Sat, 12 May 2007 21:10:30 +0200, "Jens" <edderkoppen@lite.dk>
wrote:

> Jeg kommer fra Esbjerg området (Varde Kommune, så det er helt fint.

"Esbjerg-området" er desværre flere ting. Som sagt: Ring til dem med
din adresse for at være sikker.

> Så vidt jeg er orienteret så sendes sinaler mellem Fibernet og Boxen,
> eternet!,

Det er rigtigt, at man bruger Ethernet mellem fibernet-termineringen
og set-top boxen.

> Kan kan modtage det direkte i en PC med MCE

Du skal ikke bruge for meget tid på det, for der er (eller kommer
ganske snart) kryptering på alle Viasat-kanalerne. Sikkerhedsmodellen
er baseret på indstiks-kort i set-top boxene, og et kryteringssystem
fra NDS.

-A

Fra : Jens

Dato : 13-05-07 19:00

> [...]
> ganske snart) kryptering på alle Viasat-kanalerne. Sikkerhedsmodellen
> er baseret på indstiks-kort i set-top boxene, og et kryteringssystem

Der kunne vel også komme modeller der kan bygges ind i en PC'er (Htpc)?

Vh Jens>

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 14-05-07 06:42

On Sun, 13 May 2007 19:59:51 +0200, "Jens" <edderkoppen@lite.dk>
wrote:

> Der kunne vel også komme modeller der kan bygges ind i en PC'er (Htpc)?

Ja, det kunne der sådan set godt komme (STB'en kan selvfølgelig ikke
noget, man ikke ville kunne gøre med en pc), men der er ingen i dag,
og der er mig bekendt ingen, der har planer om at få sådan et setup
testet af NDS.

-A

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 14-05-07 06:54

Asbjorn Hojmark <Asbjorn@Hojmark.ORG> writes:

[HTPC til f.eks. Viasat]
> [...]
>noget, man ikke ville kunne gøre med en pc), men der er ingen i dag,
>og der er mig bekendt ingen, der har planer om at få sådan et setup

Det er faktisk en del af konceptet, at NDS ikke slipper VideoGuard
løs - hverken som autoriserede CAMs eller i "generelle" STBs.

Det er vist lykkedes et par enkelte producenter at få NDS til at
godkende deres fjernsyn med sådan en. Men det er også det.

Ideen er, at når der findes meget få og "sikre" implementeringer,
er det meget sværere at omgå eller lave fusker-løsninger ud af.
Som med alt andet er det nok et spørgsmål om tid, men hvis tiden
bliver lang nok, er målet jo nået.

Samtidig er rettighedshaverne glade, fordi man har en rimelig stor
sikkerhed for, at folk kan optage på deres STB, men ikke hive data
ud af den. På den måde er man sikker på, at der ikke bliver spredt
for meget indhold ad uautoriserede veje.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Jens

Dato : 14-05-07 10:53

"Klaus Ellegaard" <klausellegaard@msn.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> ud af den. På den måde er man sikker på, at der ikke bliver spredt
> for meget indhold ad uautoriserede veje.

OK. Så er spørsmålet hvordan får man sinalet ind i HTPC, Hvilket kort er
bedst og billigs til den STB fra Dansk Bredbånd, som kan tage alle
programpakker, jeg forventer at der skal to bokser på, for at både kan
optage og se fjernsyn samtidig.

Mvh Jens

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 14-05-07 16:29

On Mon, 14 May 2007 11:52:38 +0200, "Jens" <edderkoppen@lite.dk>
wrote:

> Så er spørsmålet hvordan får man sinalet ind i HTPC, Hvilket kort er
> bedst og billigs til den STB fra Dansk Bredbånd, som kan tage alle
> programpakker,

STB'en leverer RGB over SCART.

> jeg forventer at der skal to bokser på, for at både kan optage og se
> fjernsyn samtidig.

Der er kun én udgang på STB'en, så hvis man vil se en anden kanal end
den man optager, skal man i hvert fald have to.

-A

Fra : Jens

Dato : 14-05-07 21:13

> STB'en leverer RGB over SCART.
Hvilken kort skal man så sætte i PC'ren (htpc), gerne med en link til.

MvhJens

Fra : Jesper Lund

Dato : 14-05-07 21:28

Jens wrote:

> Hvilken kort skal man så sætte i PC'ren (htpc), gerne med en link
> til.

Du skal nok lede længe efter et capture kort med RGB (SCART-type) input.
Hvis STBen kan spytte S-video ud, er det noget nemmere at finde et
capture kort. Alle producenter bør have et kort med S-video input.

--
Jesper Lund

Fra : Jens

Dato : 14-05-07 21:41

"Jesper Lund" <usenet@jesperlund.com> skrev i en meddelelse

> Du skal nok lede længe efter et capture kort med RGB (SCART-type) input.
> Hvis STBen kan spytte S-video ud, er det noget nemmere at finde et capture
> kort. Alle producenter bør have et kort med S-video input.

Det gør den nok også, forslag til capture kort.??

Mvh Jens

Fra : Jesper Lund

Dato : 14-05-07 21:50

Jens wrote:

> Det gør den nok også, forslag til capture kort.??

Et passende Hauppauge kort,
http://www.hauppauge.co.uk/pages/products/compare_products.html
afhængig af dine præferencer, f.eks. om du vil lave MPEG-2 encodning i
hardware eller software. Husk at checke om "RCA/Svid In" rent faktisk er
S-video eller bare composite. Mit eget kort (WinTV Express har kun
composite, men jeg bruger det også kun til VHS capture).

--
Jesper Lund

Fra : Jesper Lund

Dato : 14-05-07 21:36

Klaus Ellegaard wrote:

> [...]
> ud af den. På den måde er man sikker på, at der ikke bliver spredt
> for meget indhold ad uautoriserede veje.

Ligesom alle andre "smarte" DRM systemer er der bare et problem: det
virker [heldigvis] ikke...

http://en.wikipedia.org/wiki/Videoguard
Citat: "Several groups managed to reverse-engineer VideoGuard to the
point where a legitimate subscriber's card can be read and utilised
firmware to decrypt only those channels that subscriber is authorised to
view. A software CAM emulator for the DreamBox & Triple-Dragon
Linux-powered satellite receivers, along with the Diablo, Dragon and
T-Rex Conditional Access modules. However, many broadcasters choose to
pair their cards to a specific STB serial number, meaning that a paired
(also called "married") card can only be used in a broadcaster-supplied
STB, or by using the serial number from said receiver with one of the
reverse-engineered solutions"

DRM er software, og software kan hackes og modificeres. Alle løsninger i
citatet involverer et originalt kort; der er blot tale om at man får
mulighed for at lave [flytbare] optagelser eller bruge en anden STB,
f.eks. din HTPC.

--
Jesper Lund

Fra : Kaare

Dato : 15-05-07 18:41

> [...]
> citatet involverer et originalt kort; der er blot tale om at man får
> mulighed for at lave [flytbare] optagelser eller bruge en anden STB,

I DB løsningen er den som nævnt samtidig parret med STBen.

- Men derfor ser det jo stadig ud til at en kunde ville kunne bruge sin egen
maskine hvis han/hun både har et kort og en STB fra DB. Kunden betaler altså
derfor stadig for produktet, men kan bruge det i sin HTPC.

Men det er lidt en hård vej at skulle igennem for at få det til at virke.
Men alt er jo muligt (med den rigtige tid).

/Kaare

Fra : Jesper Lund

Dato : 15-05-07 19:44

Kaare wrote:

> I DB løsningen er den som nævnt samtidig parret med STBen.

Bruger man overhovedet kortløsninger (ala CI/CAMs i DVB) i IPTV
sammenhænge? Argumentet for kryptering og kort er at DVB signalerne
broadcastes til alle, og derfor er man nødt til at sikre at kun de
betalende kunder kan se programmerne. Med IPTV er der en slags fast
kredsløb mellem hovedstation og slutbruger.

Med hensyn til parring af kort (hvis det bruges) og STB er den slags i
et vist omfang styret af software, og hvis denne software kan reverse
engineeres (som for Videoguard i wikipedia artiklen), kan man formentlig
lade sin egen box eller HTPC "imitere" den officielle STB.

Jeg synes at erfaringerne (CSS, ACCS, m.v.) viser at hvis man kan
afspille noget, så kan man også lave en [flytbar] kopi, hvis man altså
er kreativ nok (derimod er jeg ikke så sikker på at man vil kunne se et
program, som man ikke har betalt for, blot fordi man er kreativ nok).

> [...]
> bruge sin egen maskine hvis han/hun både har et kort og en STB
> fra DB. Kunden betaler altså derfor stadig for produktet, men kan

Har DB PCI indstikskort, eller tænker du på analoge outputs (f.eks.
S-video) fra STBen som feedes til et capture kort i HTPCen?

> Men det er lidt en hård vej at skulle igennem for at få det til
> at virke. Men alt er jo muligt (med den rigtige tid).

Generel kommentar, ikke DB-relateret: der er nogen som har al den tid,
som det kræver, nemlig de "scene release groups", som producerer "rips"
(releases) af TV serier som hurtigt ender på fildelingsnetværk (således
at de på vestkysten i USA kan downloade Prison Break før det bliver
sendt lokalt...). Signalleverandøren kan gøre sig store anstrengelser
for at forhindre optagelser i at blive flyttet fra den lukkede STB til
flytbare medier, men disse grupper plejer at kunne omgå den slags. Den
almindelige bruger uden den fornødne hacker-uddannelse kan man
selvfølgelig altid stoppe, men her vil der typisk højst være tale om at
optagelserne bliver flytttet på en DVD til sommerhuset (ja, Hollywood må
ryste af skræk). Og hvad der er mere væsentligt: hvis man gør det alt
for besværligt for den almindelige bruger at optage og gemme programmer,
tror jeg snarere at man *fremmer* deltagelsen i fildelingen. Fildeling
er nemt, og der er ingen restriktioner på hvor optagelserne kan flyttes
hen.

--
Jesper Lund

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 15-05-07 21:32

On Tue, 15 May 2007 20:44:10 +0200, "Jesper Lund"
<usenet@jesperlund.com> wrote:

> [...]
> til alle, og derfor er man nødt til at sikre at kun de betalende
> kunder kan se programmerne. Med IPTV er der en slags fast kredsløb

Meget kort sagt[1] er det en misforståelse. Man kan godt nok lave en
hel del sikkerhed i selve netværket, men det ændrer ikke ved, at der
er broadcast-medier undervejs. Det er *ikke* at sammenligned med et
fast kredsløb.

Derudover leverer Dansk Bredbånd jo mange steder i landet via andre
udbyderes netværk og at forsøge at påtvinge samme sikkerhedsmodel på
alle de (ret forskellige) netværk ville ikke være god brug af tid, når
man har en anden løsningsmodel at tage ned af hylden, uanset at den
har nogle meget væsentlige ulemper.

Og endelig behøver der jo ikke være en *fornuftig* grund til at det er
sådan. Vi taler om en brance (rettighedshaverne), hvor der er mange
følelser involveret og ikke altid en god forståelse af teknikken. Når
man taler med nogle af dem, der ejer materialet, kan man godt møde
argumenter i stil med 'Fordi far siger det'.

-A
[1] Det her er jo en udbyder-gruppe, ikke en netværksgruppe.

Fra : Jesper Lund

Dato : 15-05-07 22:11

Asbjorn Hojmark wrote:

> [...]
> en hel del sikkerhed i selve netværket, men det ændrer ikke ved,
> at der er broadcast-medier undervejs. Det er *ikke* at

Point taken. Tak for det

> [...]
> teknikken. Når man taler med nogle af dem, der ejer materialet,
> kan man godt møde argumenter i stil med 'Fordi far siger det'.

Naturligvis. Udover Hollywood er der jo også nogle leverandører af DRM
systemer, som gerne vil pleje deres indtjening, uagtet om deres
produkter virker eller ej.

--
Jesper Lund

Fra : Kaare

Dato : 16-05-07 18:45

> [...]
> engineeres (som for Videoguard i wikipedia artiklen), kan man formentlig
> lade sin egen box eller HTPC "imitere" den officielle STB.

Bestemt, og præcis det jeg mener. IPTV er jo IP baseret, og dermed ville et
netværkskort også uden større kvaler kunne det samme som ethernet porten i
en STB. :)
Det jeg mener er jo så netop at hvis man både har en STB liggende (så man
kender serienummer, MAC etc) og et kort til at den anden del af
krypteringen, skulle det kunne lykkedes med en HTPC med et netværkskort
tilsluttet direkte i stikket.

At forbinde S-Video udgangen på STBen til et IO kort bliver aldrig fedt
(selvom et mediecenter jo så med IR kan skifte kanal på STB'en). Der er en
forskel på et analogt S-video signal, og et direkte digitalt signal.... især
når man så vil køre HD kanaler også.

Men det er IKKE en nem løsning, og jo derfor kun for dem der har tid nok...

> Har DB PCI indstikskort, eller tænker du på analoge outputs (f.eks.
> S-video) fra STBen som feedes til et capture kort i HTPCen?

DB har ikke nogle indstikskort. Der er heller ikke nogle på tegnebrættet.
Der sniffes lidt rundt omkring for at finde bedre løsninger til mediecentre.
Men selv efter en løsning skulle blive fundet, vil den skulle forbi
rettighedshaverne.

> [...]
> forhindre optagelser i at blive flyttet fra den lukkede STB til flytbare
> medier, men disse grupper plejer at kunne omgå den slags.

Personligt vil jeg aldrig mene at det kan betale sig at stræbe efter det
100% sikre system. Rettighedshaverne vil gerne leve i en verden hvor det er
muligt. Men der vil altid være dem er finder omvejene.

Helt OT. kender jeg en musiker der undrede sig over at man kalder det for
beskyttelse af kunstnerens rettigheder. Den normale opfattelse af en kunster
er en person der skaber noget kreativt for at udtrykke følelser i mennesker,
og som derfor normalt ikke har den store interesse i økonomi. Det handler
derfor om arbejdet og ikke pengene. Hvor mange "kunstnere" kender man
egentlig der bare ønsker at lave filmen eller musikken for at bevæge
mennesker, og ikke bare gør det for at blive kendt og tjene mange penge?

Som du selv siger risikerer rettighedshaverne altid at miste grebet, hvis
det bliver for nemt og konsekvensløst at finde materialet via pirateri?

Men det var godt nok efterhånden OT. :)

/Kaare

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 15-05-07 21:35

"Jesper Lund" <usenet@jesperlund.com> writes:

>Ligesom alle andre "smarte" DRM systemer er der bare et problem: det
>virker [heldigvis] ikke...

Derfor min pointe med at det er en stakket frist.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Jens

Dato : 16-05-07 07:01

"Jens" <edderkoppen@lite.dk> skrev i en meddelelse

> Er der nogen der her har IP TV fra Dansk Bredbånd (Syd energi)
> Kan man tage både Grundpakke og Viasat på samme Boks.
> Mvh
> Jens
>

>Jeg takke alle der har svaret eller kommet med kommentar i denne tråd. Jeg
>vender tilbage når engang de har fået lagt fibernet ned i vejen.
Mvh Jens