Spørgsmål om RAM
Fra : Martin Bak

Dato : 08-05-07 12:19

Jeg ville gerne forbedre min maskine, og derfor tjeckede jeg med "everest"
hvilke RAM jeg har i, for eventuelt at købe en stribe mere.

Mine RAM er Nanya DDR SDRAM 256MB. Men under egenskaber får jeg kun oplyst
at der er 192 RAM. Er en af blokkene stået af, eller hvad?

Hvis det er tilfældet, så skal den stribe der sidder i maskinen i forvejen
jo også skiftes. Så kan jeg vel ligesågodt købe noget helt andet og
stærkere, -eller hvad?

Hvordan får jeg i denne situation mest mulig kraft ud af en overkommelig
investering?

--
Martin

Fra : Karl Erik Nielsen

Dato : 08-05-07 12:38

> [...]
> stærkere, -eller hvad?
>
> Hvordan får jeg i denne situation mest mulig kraft ud af en overkommelig

Måske der er et integreret grafikkort der bruger de sidste 64MB?

Fra : Laziter [9440]

Dato : 08-05-07 12:42

> [...]
>
> Mine RAM er Nanya DDR SDRAM 256MB. Men under egenskaber får jeg kun oplyst
> at der er 192 RAM. Er en af blokkene stået af, eller hvad?

Mit gæt er at du har onboard grafikkort og der er tildelt 64 MB RAM dertil.
Derfor viser Everest "kun" de 192 MB

Alt efter hvilket bundkort du har i maskinen kan du roligt gå efter at købe
RAM så du har min. 1 GB.
Det giver et godt boost i ydelsen hvad angår harddisk arbejde.

Hvad består dit system iøvrigt af:

Bundkort?
CPU?
Osv. ?

Hvis vi får det at vide vil det være en del lettere at guide dig i den
rigtige retning og så undgår du at købe noget du måske ikke kan bruge

Mvh
Benjamin

Fra : Martin Bak

Dato : 08-05-07 13:08

"Laziter [9440]" <laziter@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Hvis vi får det at vide vil det være en del lettere at guide dig i den
> rigtige retning og så undgår du at købe noget du måske ikke kan bruge

Selvfølgelig. Her er lidt info:

http://www.martinbak.dk/privat/Report.htm

Martin

Fra : ShutEye

Dato : 08-05-07 13:22

<klip>

> Selvfølgelig. Her er lidt info:
>
> http://www.martinbak.dk/privat/Report.htm

Hiv de gamle klodser ud og sæt f.eks. disse i:
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=96798
Du kan også gå op til 2Gbyte:
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=73241

Ingen af delene koster jo det store.

Fra : Laziter [9440]

Dato : 08-05-07 13:25

> Selvfølgelig. Her er lidt info:
>
> http://www.martinbak.dk/privat/Report.htm

Sådan!
Rart at se en full spec af en PC for en gangs skyld

Du kan roligt købe op til 2 GB (2 x 1 GB) stænger hvis du føler for det.
Bundkortet understøtter nemlig op til 2 GB, sikkert mere men hellere være på
den sikre side

Nu ved jeg ikke om du bruger PC'en til spil, men i så fald vil jeg anbefale
dig at købe et AGP grafikkort.
Et godt kort til billige penge er nVidias 7600GS eller 7600GT.
Selv har jeg købt et 7600GS til min maskine og det klarer fint de spil jeg
stopper i.

Men det er jo op til dig hvor meget du vil ofre på maskinen, der er stadig
nogle gode år tilbage i den hvis den får lidt at lege med

Mvh
Benjamin

Fra : Martin Bak

Dato : 08-05-07 14:44

> [...]
>
> Men det er jo op til dig hvor meget du vil ofre på maskinen, der er stadig
> nogle gode år tilbage i den hvis den får lidt at lege med

Takker. Det vil jeg prøve. Er der enighed om, at nævnte Kingston vil være et
godt køb? Det virker jo overkommeligt.

Martin

Fra : Laziter [9440]

Dato : 08-05-07 14:56

> Takker. Det vil jeg prøve. Er der enighed om, at nævnte Kingston vil være
> et godt køb? Det virker jo overkommeligt.

Det var så lidt
Ja Kingston går man sjældent galt i byen med, de er populære og laver ganske
udmærkede RAM blokke

Mvh
Benjamin

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 08-05-07 20:51

> "Laziter [9440]" <laziter@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Takker. Det vil jeg prøve. Er der enighed om, at nævnte Kingston vil være
> et godt køb? Det virker jo overkommeligt.
>
> Martin

Hvad skal du bruge al den ram til? I dag klarer du dig med 192 mb og et
onboard grafikkort. Det viser jo ikke ligefrem, at du har et kæmpe behov,
hvis du hidtil har kunnet klare dig med det.
Med 1 gb kommer man meget langt og hvis man vil have mere, skal der være et
særligt behov, ellers er det spild af penge.
Hvis du vil til at spille, kan du evt. kombinere det med at indkøbe et bedre
grafikkort. Men hvis du ikke mener, at du har problemer med grafikken, så
lad det være som det er.
Inden du opgraderer alt for meget, burde du nok nærmere beskrive, hvad dit
behov er, således at du kunne blive rådgivet ud fra det, istedet for bare at
fylde op med noget, som måske ikke gør dig lykkeligere.

Kurt

Fra : ShutEye

Dato : 08-05-07 22:09

<klip>
> Inden du opgraderer alt for meget, burde du nok nærmere beskrive, hvad dit
> behov er, således at du kunne blive rådgivet ud fra det, istedet for bare
> at fylde op med noget, som måske ikke gør dig lykkeligere.

Rigtigt nok, men for 500,- får han 1GB ram og det er mere end 500,- værd i
lykke med windows xp på maskinen :)
Det vil _virkelig_ gøre en stor forskel.

Fra : Martin Bak

Dato : 08-05-07 22:09

> Hvad skal du bruge al den ram til? I dag klarer du dig med 192 mb og et
> onboard grafikkort. Det viser jo ikke ligefrem, at du har et kæmpe behov,
> hvis du hidtil har kunnet klare dig med det.

Det gør jeg jo netop ikke, hvilket er grunden til mit ønske om en
forbedring.

Martin