Rettigheder
Fra : Niels

Dato : 06-05-07 10:35

http://sputnik.tv2.dk/index.php/channel_id-5930856.html?forside
kan man læse:

"Desperate Housewives: Sæson 2
Sæson 2 af Desperate Housewives kan ses frem til 15. maj. Pga.
rettigheder kan serien desværre ikke ses via Mac og Linux."

Hvordan hænger rettigheder og operativsystem mon sammen?

--
Niels

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 06-05-07 10:46

Niels skrev:
> [...]
> rettigheder kan serien desværre ikke ses via Mac og Linux."
>
> Hvordan hænger rettigheder og operativsystem mon sammen?

Det hænger sammen med det valgte system til beskyttelse af rettighederne
og dets understøttelse i operativsystemerne.

Fra : Niels

Dato : 06-05-07 11:05

> Det hænger sammen med det valgte system til beskyttelse af rettighederne
> og dets understøttelse i operativsystemerne.

Thank you, Sir Humphrey!

Fra : Lyrik

Dato : 06-05-07 12:58

Den 06.05.2007 kl. 11:34 skrev Niels <nboegh@gmail.com>:

> [...]
> rettigheder kan serien desværre ikke ses via Mac og Linux."
>
> Hvordan hænger rettigheder og operativsystem mon sammen?
++++++++++++++++++
Det hænger sådan sammen at Microsoft har lagt store anstrengelser i at
kunne levere det nogle paranoide rettighedshavere kræver. De har
naturligvis arbejdet ud fra den betragtning at kan de levere "DRM-varen"
så får de alle de paranoide kunder. En af de vigtigste er direktøren for
Time Warner, som virker som den mest paranoide. De er gennemsyret af en
"nærrighedskultur" der kun tænker på at skrabe til sig.
Det har Microsoft haft held med.
De har udviklet en krypteret nøgle til deres Windows Mediaplayer. Op til
version 10 versionsnummer som slutter på ...1036, kommer nøglefilen ned
på Computeren og bliver gemt. Men med de nye DRM-raffinementer bliver
nøglen liggende på serveren således at den skal hentes derfra for at
spille materialet.

Jeg købte Terminator 2 i High Definition .wmv fra USA. Den er nok det
værste eksempel jeg kan komme på. Da jeg skulle spille den på
computeren-glem Mac-men i Windows "bootcamp" version, så ville den ikke
engang spille.
Rettighedshaveren checkede mit ip-nummer og konstaterede at da jeg ikke
boede i USA eller Canada, så måtte jeg ikke se filmen!;-(
Jeg prøvede med en amerikansk proxy-ip, som jeg havde læst tidligere havde
virket, men det var senere forpurret. Rettighedshaveren havde åbenbart en
speciel, ikke på forhånd averteret glæde i at forbyde ikke
Amerikaner/canadiere at se den købte film.

Jeg sender nu filmen med en kammerat til USA, hvor han vil forsøge at få
nøglen så jeg kan se filmen efter han er kommet retur.

Dette DRM-uvæsen som er aldeles fremmed for vores kulturelle standard
skyder sig selv i foden. Færre kunder. Had fra de forbrugere der er deres
kunder, men som de betragter som fjender. DRM er allerede en fossil kultur.
Microsoft har monopoliseret disse DRM-kunder med deres Mediaplayer og
nøglefiler. De trænger til endnu en EU-bøde!

Hilsen
Jens

--
Kommentér emnet, ikke afsenderen. Snakken har karaktér af sammenkomst,
ikke videnskabelige facts.