Hjemmeside der viser samling at PC trin fo~
Fra : Knud Gjøl

Dato : 04-05-07 18:55

Jeg havde engang adressen på en hjemmeside, hvor der var meget udførlige
instruktioner om hvordan en PC skulle samles og så den også virkede
bagefter.

Findes den endnu?

Fra : Steen

Dato : 08-05-07 13:28

Var det den her: http://www.frankie.dk/samlepc.htm

Fra : Henning

Dato : 08-05-07 14:12

On Tue, 8 May 2007 14:28:12 +0200, "Steen" <steen.kolding@stofanet.dk>
wrote:

>Var det den her: http://www.frankie.dk/samlepc.htm

Forhåbentlig ikke - citat fra siden:
"Først skal du enten have et Antistatisk armbånd på håndleddet, eller
i det mindste røre ved noget jordet inden du overhovedet rører ved
nogle af delene.
Statisk elektricitet er den visse død for avanceret elektronik, og for
at undgå at du "slår gnister" skal du lige jordes grundigt inden du
begynder. Tag f.eks. godt fat i et vandrør eller en radiator, så
skulle du være sikker på at være statisk afladet."

Undskyld - men hvad f..... har en radiator eller et vandrør at gøre
med en pc? Typisk uvidenhed - og så tilmed annoncere med det...

Fra : chicco

Dato : 08-05-07 15:04

On Tue, 08 May 2007 15:11:41 +0200, Henning <no.mail@all.invalid>
wrote:

> [...]
>
>Undskyld - men hvad f..... har en radiator eller et vandrør at gøre
>med en pc? Typisk uvidenhed - og så tilmed annoncere med det...

det lyder da til at det er dig der lyder uviden, du tænker måske ikke
på statisk elektricitet, når du roder med en pc ? hvis ikke skal jeg
da aldrig have lavet en ved dig, og jo et vandrør eller radiator er
noget af det bedste du kan bruge til at blive afladet på !!!!

Fra : Hauge

Dato : 08-05-07 15:06

chicco wrote:
> ..og jo et vandrør eller radiator er
> noget af det bedste du kan bruge til at blive afladet på !!!!

Nej det er noget af det værste, hvis du tror at en radiator er jordet, så
skulle du sætte dig ind i den virkelige verden.
Flere steder er radiatorer tilsluttet med PEX-rør, de er lavet af plast, og
altså 100% ikkeledende, og vandet er ikke nok til at lave en jording, kun en
vanding.

/Hauge

Fra : chicco

Dato : 08-05-07 16:18

On Tue, 8 May 2007 16:06:23 +0200, "Hauge" <hauge@CUTsmart-tech.dk>
wrote:

> [...]
>altså 100% ikkeledende, og vandet er ikke nok til at lave en jording, kun en

dette er hvad jeg har læst

EMC kursus kan afholdes på mange forskellige niveau.

Gennem mit EMC arbejde siden 1982 har jeg ofte set hvordan EMC / EMI
problemer gøres større end de i virkeligheden er. Det allerstørste
problem er oftest af få folk til at tænke helt anderledes end man har
været vant til.

Som eksempel på hvor fejlagtig man kan forstå tingene omkring
overspænsingsbeskyttelse og jordingsanlæg - det vil sige hvorledes man
beskytter elektronikken og elinstalltionen imod lynnedslag /
lyntransient påvirkninger så har det været den generelle forståelse
igennem mange år - at den "rigtige" beskyttelse bestod af
overspændingsafledere - og så en god jordforbindelse - her med vægten
lagt på betydningen af lav overgangsmodstand til jord...???

Det er helt forkert. Den rigtige beskyttelse tager udgangspunkt i den
totale form for potentialeudligning, og montering af
overspændingsafledere i forhold til denne fælles potentialeudlignede
reference ( jord ) -på den måde er bygningens armeringsjern, stålbuer,
større metalkonstruktioner og rør mv. en langt bedre reference - når
det hele er udlignet til hinanden, end noget som helst jordspyd der er
hamret ned til kineserne - og dette uanset hvor lav overgangsmodstand
til jord man har målt.

så jeg vil stadig mene at de kan bruges

Fra : Hauge

Dato : 08-05-07 17:06

chicco wrote:
> så jeg vil stadig mene at de kan bruges

Det må du også gerne, så er jeg glad for at det ikke er min pc du skal rode
med.

/Hauge

Fra : chicco

Dato : 08-05-07 17:12

On Tue, 8 May 2007 18:06:17 +0200, "Hauge" <hauge@CUTsmart-tech.dk>
wrote:

>Det må du også gerne, så er jeg glad for at det ikke er min pc du skal rode
>med.
>
>/Hauge

Det ville jeg nok også hellere være fri for tror du ikke !!!

Fra : Hauge

Dato : 08-05-07 17:58

chicco wrote:
> Det ville jeg nok også hellere være fri for tror du ikke !!!

Jo du ville sikkert give fortabt alligevel, og det er du jo klar over.

/Hauge

Fra : chicco

Dato : 08-05-07 18:47

On Tue, 8 May 2007 18:57:45 +0200, "Hauge" <hauge@CUTsmart-tech.dk>
wrote:

>Jo du ville sikkert give fortabt alligevel, og det er du jo klar over.
>
>/Hauge

Nok noget du har misforstået lille mand
Har lavet pc´er de sidste 13 år
Så der skal nok lidt mere end din spand til at gøre mig fortabt !!!!

Fra : Hauge

Dato : 08-05-07 19:58

chicco wrote:
> Nok noget du har misforstået lille mand

Tjaeh, lille er vel så meget sagt.

> Har lavet pc´er de sidste 13 år

Men det betyder vel kun, når du mener det du gør om jord og radiatorer, at
du stadig bruegr den erfaring du fik det første halve år.

> Så der skal nok lidt mere end din spand til at gøre mig fortabt !!!!

Tjaeh, tror ikke vi skal diskutere hvem der kender mest til "spande" her.

/Hauge

Fra : Henning

Dato : 08-05-07 20:26

>Nok noget du har misforstået lille mand
>Har lavet pc´er de sidste 13 år

Tja, jeg har spist døde dyr de sidste 40 år, men jeg overlader det
stadig til slagteren at slagte koen for mig...

Fra : chicco

Dato : 08-05-07 21:38

On Tue, 08 May 2007 21:26:29 +0200, Henning <no.mail@all.invalid>
wrote:

>Tja, jeg har spist døde dyr de sidste 40 år, men jeg overlader det
>stadig til slagteren at slagte koen for mig...

Tja det kan jeg godt se, men du går jo hellere ikke til slagteren med
en pc!!!! ligesål vel at du ikke går til en pc repratør for at få
slagtet en gås, så jeg ved ikke lige hvad det har med sagen at gøre,
vi har alle hver vores synspunkter på de forskelige ting og lad os
endelig blive ved med det!!!! så lad du endelig slagteren slagte dine
døde dyr

Fra : Holst

Dato : 08-05-07 15:10

chicco wrote:

> [...]
> da aldrig have lavet en ved dig, og jo et vandrør eller radiator er
> noget af det bedste du kan bruge til at blive afladet på !!!!

Det forudsætter dog, at der ikke er blevet anvendt PVC-rør til
VVS-installationerne.

Fra : Henning

Dato : 08-05-07 19:29

> [...]
>da aldrig have lavet en ved dig, og jo et vandrør eller radiator er
>noget af det bedste du kan bruge til at blive afladet på !!!!

Statisk elektricitet har intet med hverken vandhane, radiator eller
potteplanter at gøre! Det er bedøvende ligegyldig om der er 10.000
volt forskel på dig og en tilfældig radiator i den anden ende af
stuen. I samme øjeblik du fjerner poterne fra din radiator og går over
gulvtæppet til dit arbejdsområde er kroppen opladet igen. Det der er
vigtigt i dette spil er dit potentiale i forhold til komponenterne du
arbejder med! Så er alt andet bedøvende ligegyldigt! En ESD-måtte med
tilhørende ledning er alt der behøves - til forskel til mange andre er
jeg uddannet inden for området og har arbejdet med det i snart 20 år!

Fra : Hauge

Dato : 08-05-07 20:30

Hej
Henning wrote:
> [...]
> potteplanter at gøre! Det er bedøvende ligegyldig om der er 10.000
> volt forskel på dig og en tilfældig radiator i den anden ende af

Det bedste man som almindelig bruger kan gøre, er at holde den ene hånd på
kabinetet hele tiden mens man roder med inholdet.
Så er diverse jordforbindelser ligegyldige.

Mvh Hauge

Fra : Henning

Dato : 09-05-07 16:15

On Tue, 8 May 2007 21:29:58 +0200, "Hauge" <hauge@CUTsmart-tech.dk>
wrote:

>Hej
>
>Det bedste man som almindelig bruger kan gøre, er at holde den ene hånd på
>kabinetet hele tiden mens man roder med inholdet.
>Så er diverse jordforbindelser ligegyldige.

Korrekt

Fra : Holst

Dato : 08-05-07 15:09

Henning wrote:

> Undskyld - men hvad f..... har en radiator eller et vandrør at gøre
> med en pc? Typisk uvidenhed - og så tilmed annoncere med det...

Ja, det er utroligt, som folk skilter med deres uvidenhed.

Fra : Toki Lee

Dato : 15-05-07 16:16

Vil anbefale denne side
http://www.hardwaresecrets.com/