'Putteren vil ikke starte
Fra : CK®

Dato : 03-05-07 21:13

Hej!

Kærestens Zitech computer vil ikke starte. Det er en stationær sag, som har
skabt sig lidt i et stykke tid, ved at den frøs under opstart og nu vil den
slet ikke noget.
CPUfan og blæseren i strømforsyningen kører begge fint, jeg har prøvet at
resette CMOS på bundkortet og et par gange er det lykkedes mig at komme ind
i BIOS, hvor den så fryser, inden jeg kan nå at kigge på noget som helst.
Øv!
Altså, jeg regner med at det ikke er Windows XP, som laver ravage i den, når
den ikke engang kan starte op, så jeg kan komme ind i BIOS eller forbi
POST-skærmen. Nogle ideer?

Specs:
300W PSU
MB: Gigabyte K8NMF-9 socket 939
Athlon64 3200+
2 x 512 MB DDR Ram
WinFast GeForce 6600 Pci-E
Teac floppy
Hitachi Deskstar 160 GB SATA HD
Lite-On DVD brænder

Venligst
Claus

Fra : Mads

Dato : 03-05-07 21:59

On Thu, 3 May 2007 22:12:55 +0200, "CK®" <kaplov@image.dk> wrote:

> [...]
>den ikke engang kan starte op, så jeg kan komme ind i BIOS eller forbi

Tjek hvor varm køleprofilen på CPU'en bliver.
Selvom blæseren kører kan køleren godt være
fyldt med støv der ødelægger kølerens virkning.

Tjek også at samme køler nu også sidder ordentligt
på CPU'en. Hvis maskinen har været flyttet kan den
måske have forskubbet sig så den ikke har 100%
kontakt med CPU'en.

Tjek om de to RAM moduler sidder ordenligt i
soklerne. Prøv evt. at køre med først det ene
RAM modul og derpå det andet. Det kunne jo
være en stang dårlig RAM.

mvh Mads

Fra : Michael Witting

Dato : 03-05-07 22:05

--klip--
> Tjek om de to RAM moduler sidder ordenligt i
> soklerne. Prøv evt. at køre med først det ene
> RAM modul og derpå det andet. Det kunne jo
> være en stang dårlig RAM.
>
> mvh Mads

Jeg har også en ide om det kan være RAM'en den er gal med.
Den ene kreds kan være stået af.
Det gjorde den på min PC or et par måneder siden

/Michael

Fra : ShutEye

Dato : 03-05-07 22:12

> Tjek hvor varm køleprofilen på CPU'en bliver.
> Selvom blæseren kører kan køleren godt være
> fyldt med støv der ødelægger kølerens virkning.

Yep. Har lige renset køleprofilen på min hjemme-webserver.
Den stod og blev ~60° uden at lave noget - efter lidt støvsugning (pas nu
godt på statisk elektrisitet) røg temperaturen ned på ~41°. Så det har MEGET
at sige.

> Tjek også at samme køler nu også sidder ordentligt
> på CPU'en. Hvis maskinen har været flyttet kan den
> måske have forskubbet sig så den ikke har 100%
> kontakt med CPU'en.

Mjnaaa - kun hvis det er en eller anden oversize tingest.
Normalt flytter de sig ikke lige.

> Tjek om de to RAM moduler sidder ordenligt i
> soklerne. Prøv evt. at køre med først det ene
> RAM modul og derpå det andet. Det kunne jo
> være en stang dårlig RAM.

Yep. Eller start med at trykke dem ret hårdt i bund og vrik lidt samtidig -
det skal gerne lige knirke lidt :)

Det kan også sagtens være strømforsyningen der er blevet træt - måske
mulighed for teste med en anden?