Hej Jakob
Jakob wrote:
> lyrik@heaven.dk says...
>> Generelt har jeg lagt mærke til at hvis der har været en fejl hos Apple,
>> så har det pressens bevågenhed svarende til den "heilende
>> Messerschmidt"
,- og nogenlunde lige så "fyldig" substans.
>
> Sorry men der er en overraskende stor vilje til at forsvare apple her.
> De laver da ligesom alle andre elektronikproducenter skæverter engang
> imellem og når man har set hvordan det fuldstændigt nægter at gå i
> dialog over fejl der jo kan dukke op så synes jeg det er fantastisk at
> forbrugerstyrelsen gider at gå i flæsket på dem.
Selvfølgelig gør de det. Men vi skal også lige sætte det hele i en mere
realistisk sammenhæng. Apples markedsandel er stigende støt og roligt
igen. Det betyder helt klart, at der vil komme flere 'skævertr'. Men man
skal så blot lige sammenligne med de andre mærkevarefabrikanter og deres
markedsandel. Gør man det, vil man klart se, at antallet af 'skæverter'
hos Apple ligger temmelig meget lavere - målt pr. 1000 solgte enheder i
forhold til IBM, HP, Acer, Toshiba og Fujitsu-Siemens.
Det, der klart er underligt, er, at hver eneste gang, der kommer en
skævert fra Apple, så ryger det hurtigere end omgående direkte til
Forbrugerstyrelsen og til både de elektroniske og skrevne medier.
Så vi noget tilsvarende, da IBM sendte en hel serie af mere eller mindre
defekte bærbare på markedet i 1998? - ikke en lyd fra hverken presse
eller forbrugermyndighederne! - Hørte vi bare et enkelt pip fra
'vagthundene', da HPs Presario serie kom ud, og hvor ca. 2 ud af 3 var
mere eller mindre defekte? - Ikke et pip! - - Så og hørte vi noget til
Forbrugerråd/Forbrugerstyrelse, da Microsoft sendte Win95 på markedet,
og hvor det ene netværk efter det andet bare gik ned pga. et elendigt
styresystem? - Ikke et pip! Men såsnart der er et æblelogo på, så gør
'hundene' som rasende... Det synes jeg ikke er fair!
Jeg kender en del folk både hos HP, IBM/WMData og Apple qua mit gamle
arbejde med test af software til handicappede - primært talegenkendelse
og talesyntese til blinde og svagtseende. Jeg har altid fået en utrolig
fin behandling hos Apple, mens de to andre har været nærmest ligeglade -
især HP Danmark og IBM. IBM holdt jeg helt op med at arbejde for. De er
overhovedet ikke til at kommunikere med. Hvad angår HP, så tog jeg
kontakt direkte til HP i USA, og det gav helt andre resultater.
Skal jeg sige noget - hm... negativt om Apple, så er det det, at de godt
kunne være mere udadvendte overfor offentligheden og ikke nærmest mure
sig inde ved fx. at undlade at kommentere. - Selvom jeg i visse tilfælde
godt kan forstå, at de ikke gider kommentere noget, der er åbenlys
misinformation fra især TV og den skrevne presse...
> Bare fordi man er fan behøver man jo ikke være blind. Der var da såvidt
> jeg ved en del ipods hvor skærmen knækkede og tastaturer som blev slidt
> for hurtigt af. Som leverandør af dyrere livstilprodukter burde der være
> no nonsense fra deres side af. Det virker ikke sådan.
De ting har været oppe at vende her i gruppen flere gange.
- Hvad
angår iPods, tja, så er det jo ikke alle, der er lige søde ved deres
ting... Jeg har set, hvordan især unge mennesker smider med deres iPods,
- det er lige, så jeg krummer tæer.
- Det er der da ikke noget, der
kan holde til... Men skråler forbrugermyndighederne op, når det samme
sker på en Creative mp3 afspiller? - ikke en lyd fra dem...
Hvad angår slidtage på tastaturerne på visse MacBook, iBooks og
AluBooks, så er/har det været et problem, fordi Apple har valgt at bruge
nogle plaststoffer, der er mere miljøvenlige, men desværre ikke så
holdbare som de gamle produkter. - Det er både godt og skidt.
Et kritikpunkt, der er mere relevant, er den til tider meget lange
ventetid på at få repareret div. skader og fejl. - Men det skyldes jo -
igen, - at Apples markedsandel er vokset temmelig meget mere end
forventet, hvorved de har oparbejdet et efterslæb, fordi de slet ikke
har været gearet til at kunne konsumere de ekstra fejlbehæftede varer,
der qua større salg automatisk vil komme. Det er en meget klar fejl, at
de ikke straks, da de så, at markedsandelen i solgte enheder steg så
meget, gik ind og foretog en opnormering af deres reparations- og
serviceværksteder. Jeg tror, det kom meget bag på dem - især her i
Europa og i Australien / New Zealand, hvor flaskehalsene er absolut størst.
mvh. Erik Richard
--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Rgds. Grüße, Mvh. Erik Richard Sørensen, Member of ADC
<mac-man_NOSP@M_stofanet.dk> <
http://www.nisus.com>
NisusWriter - The Future In Multilingual Textprocessing
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~