Andet multimedie
bentjuul 3670
Skalére flere billeder på én gang
Fra : /Ole \(6000\)

Dato : 03-05-07 08:43

½øjs@.

Jeg er ved at få en fis af at nedskalere billeder. Mit kamera tager
billeder, der fylder ca. 2 mb, og det er jo lidt belastende, hvis man lige
skal sende lidt rundt omkring.

Hvilket program kan bruges til at nedskalere flere billeder på én gang?
Jeg har Gimp2, men kan vel ellers finde, hvad der skal bruges.

/Ole

Fra : Jakob Bøhm

Dato : 03-05-07 09:33

/Ole (6000) wrote:
> [...]
>
> Hvilket program kan bruges til at nedskalere flere billeder på én gang?
> Jeg har Gimp2, men kan vel ellers finde, hvad der skal bruges.

Prøv ImageMagick, det er et gratis kommandolinieværktøj til den slags.

Så kan du bare køre Imagemagick-kommandoen convert med passende
parametre på hvert billede.

På UNIX (bourne shell) er kommandoerne
$ mkdir -p out
$ for aa in *.jpg ; do /sti/convert ARGUMENTER ${aa} out/${aa} ; done
På Windows (NT/2000/XP/2003/Vista) er kommandoerne
C:\ditkatalog>md out
C:\ditkatalog>for %A in (*.jpg) do C:\sti\convert ARGUMENTER %A OUT\%A

Bemærk at der er to udgaver af ImageMagick:

Q8 til billeder med op til 24 bits per pixel (8 bits pr. farve)
Q16 til billeder med op til 48 bits per pixel (16 bits pr. farve)

Q16 kan også klare de billeder som Q8 kan klare, men bruger mere tid og
hukkommelse fordi mellemregningerne laves med 48 bit per pixel.

--
Jakob Bøhm, M.Sc.Eng. * jb@danware.dk * direct tel:+45-45-90-25-33
Danware Data A/S * Bregnerodvej 127 * DK-3460 Birkerod * DENMARK

Fra : steen

Dato : 03-05-07 10:49

> Hvilket program kan bruges til at nedskalere flere billeder på én gang?
> Jeg har Gimp2, men kan vel ellers finde, hvad der skal bruges.
>
> /Ole

Irfan View har en batch funktion og er gratis

MVH
Steen

www.gral.dk links for photoshop entutiaster

Fra : Karsten

Dato : 03-05-07 16:59

"/Ole \(6000\)" <x@xx.xxx>skrev:

> [...]
>
>Hvilket program kan bruges til at nedskalere flere billeder på én gang?
>Jeg har Gimp2, men kan vel ellers finde, hvad der skal bruges.

hej, prøv at kikke på:

http://www.freeimagebrowser.com/resize/

den snupper lige et helt folder og nedskalerer
hurtigt og nemt

mvh. Karsten

Fra : /Ole \(6000\)

Dato : 03-05-07 18:38

> hej, prøv at kikke på:
>
> http://www.freeimagebrowser.com/resize/
>
> den snupper lige et helt folder og nedskalerer
> hurtigt og nemt
>
> mvh. Karsten

Lige nøjagtig, hvad jeg havde brug for. Skide godt Karste, mange tak.
Også mange tak for gode forslag til Jakob og Steen.

/Ole

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 03-05-07 18:49

"/Ole (6000)" <x@xx.xxx> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Hvilket program kan bruges til at nedskalere flere billeder på én gang?
> Jeg har Gimp2, men kan vel ellers finde, hvad der skal bruges.

Hej Ole.

Microsoft har lavet et PowerToys der hedder Image Resizer, der højreklikker
du bare på de billeder du vil resize, det er nemt og det fylder ikke meget
(521 KB). Du kan hente det her
http://www.microsoft.com/windowsxp/downloads/powertoys/xppowertoys.mspx
Linket er ude i højre side, lidt nede på siden.

--
Mvh. Jørgen Nielsen.
Fjern nomorespam ved svar på E-mail.