Fladskærms-TV med flot dansk design
Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 25-04-07 16:12

Hej Mor!

Hermed links til priser på - og billeder af - det nok så omtalte
"pseudo-B&O"-fladskærmsfjernsyn, som jeg personligt synes er eet af de
absolut smukkeste overhovedet på det mere ansvarligt prisbevidste marked.

Det hedder "Amoi LC37AF1E"

("Amoi" er selve mærket og det andet er modelbetegnelsen).

Her er der et ordentligt, stort billede af det:

http://www.hjemmekino.no/produktbilder/tv/220.jpg

Her er priserne og specifikationerne:

http://hifipriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=175564

Og her er katalogarket fra Amois hjemmeside:

http://www.amoi.com/uploadfiles/BCHP_200606061424378.zip

Det er fremstillet i Kina (ligesom stort set alle andre fladskærmsfjernsyn),
men er bogstaveligt talt "Danish Design" og inspirationen fra Jacob Jensens
B&O-produktserier fornægter sig da vist bestemt heller ikke!

Det er jo næsten lige på grænsen til halvkriminelt "designplagiat", om end
det altså for mig at se ironisk nok er langt /pænere/ end de ellers helt
absurd meget dyrere, rigtige B&O-fjernsyn!

(Det er i øvrigt til at dø af grin over at dèn dansk-producerede Kiss
harddisk-optager, jeg viste dig ude i Computer City jo OGSÅ til forveksling
ligner noget - om end dog lidt ældre - B&O! De to ting synes jo således
næsten skabt for hinanden? Ah, okay, der er den slankere Philips-model dog
nok lidt mere i samme minimalistiske "glas og aluminium"-stil)

Som du muligvis kan se, så er det dybest set bygget op af to glasplader med
en børstet aluminiumsramme imellem, og det laves altså bare næppe meget
smukkere eller mere minimalistisk. (Dog kan man måske kritisere at
højttaleren set i sideprofil spidser til i denne "konvekse V-form", men når
det ikke er noget, man lægger mærke til, set forfra, så er det dog alligevel
heller ikke alt for beskæmmende, synes jeg: Eneste virkeligt irriterende
ting er til gengæld de uklædelige grå "blærerøvslogoer", som forhåbentlig er
til at fjerne, hvis man ikke gider at se på dem....)

Dette fjernsyn har endda også nogle overordentligt gode specifikationer:

1) Det er lige præcis de optimale 37 tommer, vi ellers har ledt med lys og
lygte efter, stort: Det måler således helt nøjagtigt 94,4 cm i bredden og
72,8 cm i højden (hvilket skyldes højttaleren i bunden) og er kun 11,3 cm
dybt uden fod (hvis det altså skal hænge på en væg)

2) Dets "billedrør" (fladskærmspanelet) er måske nok "kun" 37 tommer (og
ikke 42), men har ikke desto mindre en solid "FULL High
Definition"-opløsning på hele 1920 x 1080 punkter (i modsætning til alle
disse mange 1366 x 768 punkters "HD-ready" fjernsyn, der dermed kun er
/begrænset/ kompatible med dette "ægte" HD-format, som f.eks. bruges i USA
og Japan), så det kan dermed helt sikkert tage ALLE aktuelt kendte
billedformater, når der engang inden for et par år måtte blive sendt
digitalt antennesignal. Dermed er det altså så "fremtidssikret", som sådan
noget overhovedet kan blive. (Det kan selvfølgelig også vise alle mulige
lavere opløsninger, men du undgår på denne måde om et par år at stå med et
fjernsyn, der strengt taget ikke overholder HD-specifikationerne, fordi det
ikke - i modsætning til dette fjernsyn - har rigtig, fuldcertificeret
HD-opløsning)

3) Som du sikkert kan se er der en "ordentlig" stereohøjttaler på skidtet (i
modsætning til de ellers meget flotte Samsung-modeller med de lydmæssigt
katastrofale reflektions-plasticpaneler)

Som sagt synes jeg simpelthen at det med meget få - og helt afsindigt meget
dyrere! - undtagelser er det klart smukkeste fladskærmsfjernsyn på det brede
marked. (Loewe er ligesom B&O i bedste fald "liebhaveri" og i værste fald
spild af penge, der kan bruges til mange andre sjove ting...)

Det var faktisk oprindeligt også det allerførste fjernsyn, jeg drømmende
tænkte på, da du i sin tid luftede tanken om at købe fladsskærmstv: Jeg
mener jo nok at kende din smag så tilpas indgående at det under hele
processen har stået lysende for mig, som dèt fjernsyn du BURDE have, ikke
mindst fordi det jo til umiddelbar forveksling ligner noget, Jacob Jensen
kunne have tegnet...

(Og hva' fa'en, B&O er jo egentlig også bare hæderlige Phillips-komponenter
i smuk indpakning, som man siger!)

Desværre koster det altså så til gengæld også ca. 12.000 kroner (hvilket jeg
dog alligevel synes er ret billigt i betragtning af både størrelsen på de
ellers meget sjældne 37 tommer, det smukke design og endelig den teknisk set
supergode "full HD"-opløsning). Det kostede oprindeligt ca. 15.000, men er
nu heldigt nok muligvis "inden for rækkevide" i forhold til dit afsatte
budget.

De eneste to latente tekniske "mangler", jeg ellers måtte kunne komme på,
når jeg for en god ordens skyld OGSÅ skal være kritisk på dine vegne er:

1) at der kun er een HDMI-indgang (som erstatter scart- og antennestik ved
tilslutning af f.eks. harddisk-optagere, kameraer, og lignende), men så
længe du alligevel i givet fald vil komme til at trække antennesignalet via
harddisk-optageren ( ganske ligesom man man idag trækker antennesignalet
gennem en evt. VHS-båndoptager), så burde det ikke i sig selv give nogen
problemer. Der ER dog "monitor-indgang" til at man således kan bruge
fjernsynet som stor(!) computermonitor, hvis man måtte få brug for dèt.

2) Der er desværre ikke indbygget digital-tuner, så man får altså - ud over
den desværre lige så obligatoriske strømforsyning, der dog har et pænt
stykke kabel til fjernsynet og således kan gemmes af vejen - uundgåeligt "en
ekstra boks", når man skal engang skal modtage digitalt fjernsyn.
(Det ville også fordyre fjernsynet ganske uhyrligt at indbygge sådan een,
som måske heller ikke formatmæssigt holder i længden...)

Jeg håber dog alligevel at dette fjernsyn falder i din smag, og i så fald
vil jeg helt klart anbefale dig at bruge pengene på dèt i stedet for først
at købe et måske desværre ganske snart "forældet" B&O for ca. 5000 kr nu OG
om et par år alligevel skulle ud og købe et billigere (og måske knap så kønt
og højspecificeret?) 32" fladskærms-tv, hvorved du kommer til at bruge ca.
lige så mange penge i alt over to omgange: Jeg ville i hvert fald selv
foretrække at bruge pengene på at investere i eet rigtig godt og smukt
fjernsyn end risikere at skulle foretage to langsigtet "ærgelige" indkøb
over tid.

Okay, på dèn måde får du jo så måske ikke lige realiseret din gamle drøm om
et rigtigt B&O i denne omgang, men du får da i hvert fald noget som jeg selv
synes designmæssigt er MINDST lige så flot (og selvfølgelig meget fladere!),
ligesom det jo altså har relativt "fremtidssikrede" top-specifikationer og
endelig også lige præcis den ønskede størrelse...

Det er jo helt klart op til dig selv, hvad du vælger og jeg skal hverken
presse på eller stå i vejen for at du muligvis måtte have lyst til at
realisere drømmen om et B&O: Jeg ville dog bare ikke selv risikere at brænde
så mange penge, som 5000 kr immervæk er i forhold til, hvad man ellers kan
få for pengene i fladskærmsregi, af på et smukt, men desværre nærmest
allerede teknisk "forældet" fjernsyn. (Hvis B&Os billedrørsfjernsyn - som
man vel må forvente - falder yderligere i pris, kan man måske altid overveje
det, hvis det kan bruges til den tid, men 5000 er altså ifølge min mening
bare for dyrt, også uanset den afsindige før-pris...)

KH
Anders

Fra : Poul Nielsen

Dato : 25-04-07 16:20

meddelelse news:462f6fc8$0$52147$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> [...]
> "pseudo-B&O"-fladskærmsfjernsyn, som jeg personligt synes er eet af de
> absolut smukkeste overhovedet på det mere ansvarligt prisbevidste marked.

Der er kun at sige til det at B&O´s aktier står usædvanligt godt, deres
købere har næppe kopivarer i ders stuer. Har man stil har måske B&O hvem
ved??

Fra : N_B_DK

Dato : 25-04-07 16:37

"Poul Nielsen" <meget@n.com> wrote in message
> Der er kun at sige til det at B&O´s aktier står usædvanligt godt,
> deres købere har næppe kopivarer i ders stuer. Har man stil har måske
> B&O hvem ved??

Mener du Brok og Omkostninger / Brum og Overstyring ?

Ville end ikke have det stående i værkstedet!

--
MVH. N_B_DK
Boykot Berlinske!

Fra : Hr. Jensen

Dato : 25-04-07 17:48

On Wed, 25 Apr 2007 17:37:16 +0200 "N_B_DK" <N_B_DKSPAM@hotmail.com>
sent the following smoke signals:

>"Poul Nielsen" <meget@n.com> wrote in message
>
>Mener du Brok og Omkostninger / Brum og Overstyring ?

Knald & Luffe...

--
Thomas

The Hangman's Knot Inn

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 25-04-07 17:12

Poul Nielsen wrote:
> [...]
>>

> Der er kun at sige til det at B&O´s aktier står usædvanligt godt,
> deres købere har næppe kopivarer i ders stuer. Har man stil har måske

Nåja, når man som ung og nogenlunde teknisk interesseret mand skal hjælpe
sin gamle moder - som da godt nok HAR det lille væghængte B&O-anlæg
derhjemme, men dog ikke lige yderligere 150.000 kr på bogen til dèn slags
pjat - med at finde fladskærms-tv og hun desværre synes brændt varm på de
prisdumpede B&O-billedrørsfjernsyn, hun ellers så længe har drømt om, så må
man jo hellere advare hende instændigt imod at købe sådan noget rent ud sagt
halv-forældet bras, der alligevel hverken kan gengive 16:9 format (SÅ kan vi
ellers snakke om seriøs "letterboxing"!) eller bruges, når vi allesammen
indenfor overskuelig fremtid bliver sat på digitalt signal...

Og SÅ flotte synes jeg sgu' såmænd ikke engang disse infame
B&O-fladskærmsfjernsyn til priser, man ellers sagtens kunne få et
fornuftigt, firhjulet køretøj fra nyt for, egentlig er: Tværtimod synes jeg
faktisk at mange af B&Os nyeste fjernsyn og anlæg har et decideret ærgeligt
design, når man tænker på, hvad man - som her - ellers kan få for så
uhyrligt mange penge. Joda, måske er det bare rønnebærrene der er sure, men
jeg ville nu nok hellere gå i f.eks. Hi-fi-klubben eller andre
specialforretninger, hvis jeg virkelig skulle have noget seriøst udstyr, der
kan væsentligt mere end måske at "fremstå skulpturelt" i slukket tilstand...

Nuvel, jeg beklager dybt - og dèt såmænd ikke engang bare for min egen søgte
forfængeligheds skyld - at den røg ud til jer, jeg fik selvfølgelig bare
lige trykket "opret meddelelse" mens jeg var herinde på dk.politik og sendt
skidtet helt uden at opdage fejlen i tide...

Sorry!

Anders Peter Johnsen

Fra : hanzen

Dato : 25-04-07 16:18

meddelelse news:462f6fc8$0$52147$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Hej Mor!

Åh, lille Anders Peter dog. Mor bliver glad hvis hun ser dit indlæg.
Hvorfor foreslår du ikke din mor at hun får en email adresse så I kan skrive
direkte til hinandne?
))))))
Hils Mor

--
hilzen
hanzen

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 25-04-07 16:41

hanzen wrote:
> [...]
>
> Åh, lille Anders Peter dog. Mor bliver glad hvis hun ser dit indlæg.
> Hvorfor foreslår du ikke din mor at hun får en email adresse så I kan

Arh, fuck da også!

Beklager at jeg fik sendt forkert!

---
Mvh
Anders Peter Johnsen

Fra : hanzen

Dato : 25-04-07 16:45

meddelelse news:462f76a2$0$52108$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> Arh, fuck da også!
>
> Beklager at jeg fik sendt forkert!

Det skal du da ikke beklage.
Vi vil så gerne have lidt at more os over.
Hils Mor
--
hilzen
hanzen

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 25-04-07 16:50

hanzen wrote:
> [...]
> meddelelse news:462f76a2$0$52108$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> Det skal du da ikke beklage.
> Vi vil så gerne have lidt at more os over.

Det skal jeg da gøre!

Anders Peter Johnsen

Fra : Tveskaeg

Dato : 26-04-07 10:51

On Wed, 25 Apr 2007 17:12:09 +0200, "Anders Peter Johnsen"
<anderspj@REMOVE_THISwebspeed.dk> wrote:

> [...]
>
>Det hedder "Amoi LC37AF1E"
>
>("Amoi" er selve mærket og det andet er modelbetegnelsen).

Op i røven med B&O det er alt for dyrt set i forhold til kvaliteten.

Må jeg anbefale et Acer 3705 MGW.

1920x1080 i/p, indbygget 100Mbit lan og 54Mbit wireless samt alle de
stik og tilslutningsmuligheder man kan forlange.

Koster under det halve af et højrøvet og opreklameret B&O!!

Fra : Martin Larsen

Dato : 26-04-07 14:30

On Thu, 26 Apr 2007 11:50:56 +0200, Tveskaeg <nobody@noone.com> wrote:

>Op i røven med B&O det er alt for dyrt set i forhold til kvaliteten.

En kender af jysk dialekt ville nok betænke sig ved at købe A møg

Mvh
Martin