Ovalt eller rundt strygestål?
Fra : Morten Hessellund

Dato : 02-05-07 09:05

Hej!

Jeg står over for at skulle købe et strygestål og kan se, at der
findes både runde og ovale udgaver.

Er der nogen fordele ved den ene type frem for den anden?

/Morten

Fra : Tove Krieger

Dato : 02-05-07 12:18

In news:1178093122.991502.321300@o5g2000hsb.googlegroups.com,
Morten Hessellund <hessellund@gmail.com> typed:
> [...]
> findes både runde og ovale udgaver.
>
> Er der nogen fordele ved den ene type frem for den anden?

Jeg tror at formen er ligegyldig, men materialet er iflg. min søn
meget vigtigt. Han har "Global" knive og et rundt _keramisk_
strygestål som han ikke vil undvære for guld. Jeg tror nok at det er
lidt dyrere end det traditionelle, men det skulle være alle pengene
værd.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Jens Bruun

Dato : 02-05-07 22:18

> [...]
> strygestål som han ikke vil undvære for guld. Jeg tror nok at det er
> lidt dyrere end det traditionelle, men det skulle være alle pengene

Det er ikke bare alle pengene værd, men helt essentielt i forbindelse med
Global-knive, hvor stålet er hårdere end et normalt slibestål. Forsøger man
at slibe en Global-kniv på et traditionelt slibestål, er det slibestålet,
man skærper - ikke kniven.

Jeg har selv Global-knive, og har fået fingre i et originalt Global
diamant-slibestål. Se, det rykker, omend det koster latterligt meget og
effekten ikke længere er, som den var de første gange.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Jens Bruun

Dato : 02-05-07 22:19

> [...]
> diamant-slibestål. Se, det rykker, omend det koster latterligt meget
> og effekten ikke længere er, som den var de første gange.

Udskift venligst "slibestål" med "stygestål" i ovenstående. På forhånd
tak...

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Linde

Dato : 02-05-07 17:53

"Morten Hessellund" <hessellund@gmail.com> skrev i en meddelelse
Hej!

Jeg står over for at skulle købe et strygestål og kan se, at der
findes både runde og ovale udgaver.

Er der nogen fordele ved den ene type frem for den anden?

Jeg tror ikke, formen har det store at sige. Dengang i de glade dage på
slagteriet brugte vi firkantede Raadvad-stål, med to riflede og to glatte
sider. Det var en stor fordel at kunne stryge på den glatte, hvorved man
kunne rette æggen op uden at slibe på den...den holdt meget længere. Jeg
brugte faktisk aldrig den riflede side, når først kniven var så sløv kunne
den alligevel ikke anvendes på slagtekæden. Jeg har stadig stålet, men må
indrømme at jeg ikke har knive skarpe nok til at drage fordel af den glatte
side.

Mvh
Linde

Fra : Kim Schulz

Dato : 02-05-07 18:06

On 2 May 2007 01:05:23 -0700
Morten Hessellund <hessellund@gmail.com> wrote:

> Hej!
>
> Jeg står over for at skulle købe et strygestål og kan se, at der
> findes både runde og ovale udgaver.
>
> Er der nogen fordele ved den ene type frem for den anden?

Typisk er det to forskellige overflader. Det runde er er typisk
keramisk overflade eller almindelig hår står overlade (traditionelt
strygestål). De ovale er typisk med diamantstøv i overfladen og tager
derfor meget stål af kniven ved slibning.
De første bruges til at holde kniven skarp, imens den sidste type kan
bruges hvis der er kommet store hakker og man vil slibe dem væk. Man
bør ikke bruge det sidste i daglig brug, da det kan slide en kniv ned
på ingen tid.

--
Kim Schulz | Blog: http://www.schulz.dk/
Email: Kim@schulz.dk | Work: http://www.devteam.dk/

Fra : -V-

Dato : 02-05-07 22:02

On May 2, 1:17 pm, "Tove Krieger" <minimiv_nosp...@privat.dk> wrote:
> [...]
> strygestål som han ikke vil undvære for guld. Jeg tror nok at det er
> lidt dyrere end det traditionelle, men det skulle være alle pengene

Det behøver skam ikke at være dyrt:
http://www.hwl.dk/Default.aspx?ID=2730&M=Shop&PID=15381&ProductID=1545404

Jeg bruger det langt oftere end mit tilsvarende 'stål'-stål, som ret
beset kun er til opretning af en sløv æg.

-V-

Fra : Morten Hessellund

Dato : 03-05-07 10:22

Takker for jeres input. Det stål, jeg har kig på, er et Dickoron, som
tilsyneladende er udført i samme materiale (ikke diamant) uanset
formen. Men da det ovale p.t. er en del billigere end det runde,
bliver det det, jeg går efter.

http://www.hwl.dk/Default.aspx?ID=2730&M=Shop&PID=15381&ProductID=1544903

Morten

Fra : Kim Schulz

Dato : 03-05-07 15:59

On Wed, 2 May 2007 23:18:12 +0200
"Jens Bruun" <bruun_jens@hotmail.com> wrote:
[snip]
> Jeg har selv Global-knive, og har fået fingre i et originalt Global
> diamant-slibestål. Se, det rykker, omend det koster latterligt meget
> og effekten ikke længere er, som den var de første gange.

og det er den direkte vej til hurtigt nedslidte knive - også selv om
det er global knive.