Koge kyllingefilet, hvor længe?
Fra : Jan

Dato : 01-05-07 17:16

Kyllingefilet er en af mine favoritter ... såvel stegt som kogt. Kyllingen
kan dog godt blive tør hvis den "får for længe".

Hvor mange minutter koger I jeres kyllingefilet'er, så de lige nøjagtig har
"fået nok"?

Fra : Kim Schulz

Dato : 01-05-07 17:33

On Tue, 1 May 2007 18:16:16 +0200
"Jan" <jan@nixenspammail.dk> wrote:

> [...]
> Kyllingen kan dog godt blive tør hvis den "får for længe".
>
> Hvor mange minutter koger I jeres kyllingefilet'er, så de lige

hvis du holder den lige under kogepunket, så kan du lade det ligge i
ret lang tid uden at den kommer over "fået nok" stadiet.
Det plejer at give noget rigtigt lækkert kogt kylling.

hvis du koger i for varmt vand, så har det en tendens til at blive sejt

--
Kim Schulz | Blog: http://www.schulz.dk/
Email: Kim@schulz.dk | Work: http://www.devteam.dk/

Fra : Gert Krabsen

Dato : 01-05-07 17:41

Kim Schulz wrote:

> [...]
> Det plejer at give noget rigtigt lækkert kogt kylling.
>
> hvis du koger i for varmt vand, så har det en tendens til at blive sejt

Hvordan koger man i for varmt vand? Kogende vand er vel altid ca. 100
grader -
lidt afhængig af lufttryk, men man skal vel ikke kravle op på et bjerg,
når der skal koges kylling

Fra : Kim Schulz

Dato : 01-05-07 17:49

On Tue, 01 May 2007 18:40:53 +0200
Gert Krabsen <fjernkrabsen@fjernkrabsenfjern.dk> wrote:

> Hvordan koger man i for varmt vand? Kogende vand er vel altid ca.
> 100 grader -
> lidt afhængig af lufttryk, men man skal vel ikke kravle op på et
> bjerg, når der skal koges kylling

For varmt vand som i 100grader varmt vand.

Fra : Jens Bruun

Dato : 01-05-07 21:23

"Kim Schulz" <kim@schulz.dk> skrev i en meddelelse

> For varmt vand som i 100grader varmt vand.

Hvis vi forudsætter, at man koger i samme højde eller ved samme tryk, kan
man kun koge ved én temperatur. Det er altså ikke muligt - ved samme
lufttryk - at koge i for varmt eller for koldt vand. Det giver simpelthen
ikke mening at tale om at koge i for koldt eller for varmt vand.

Jeg vil i stedet anbefale at eksperimentere med at lægge kyllingfilet i en
plastikpose og så i varmt vand - f.eks. ved 85 grader i en times tid. Så
garanterer jeg, den ikke kan få for lang tid.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Peter Knutsen

Dato : 02-05-07 03:28

Jan wrote:
> [...]
> kan dog godt blive tør hvis den "får for længe".
>
> Hvor mange minutter koger I jeres kyllingefilet'er, så de lige nøjagtig har

Hvad med stegning i ovn? Jeg har en mikrobølgeovn der ser ud som om at
den også kan lege almindelig ovn, dog maksimalt 210 grader celcius.

Hvor længe skal 800 gram kyllingebrystfilet uden ben have, og ved
hvilken temperatur?

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : edelvang@gmail.com

Dato : 02-05-07 11:53

On 1 Maj, 22:23, "Jens Bruun" <bruun_j...@hotmail.com> wrote:

> Det giver simpelthen
> ikke mening at tale om at koge i for koldt eller for varmt vand.

Måske ikke naturvidenskabeligt, men gastronomisk giver det rimelig
mening: Man pocherer kød (herunder kylling) i vand, der lige netop
bobler, uden at koge vildt og voldsomt. Pasta skal derimod koges i
spilkogende vand, denne behandling ødelægger kød.

Jeg vil tro, den naturvidenskabelige forklaring er, at man i det
første tilfælde kun har kogende vand i bunden af gryden, hvor der ved
høj varme koges vand fra mere af grydens omfang samtidigt. Giver det
mening?

> Jeg vil i stedet anbefale at eksperimentere med at lægge kyllingfilet i en
> plastikpose og så i varmt vand - f.eks. ved 85 grader i en times tid. Så
> garanterer jeg, den ikke kan få for lang tid.

Det lyder som en god løsning.

Fra : Jens Bruun

Dato : 02-05-07 17:17

<edelvang@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> bobler, uden at koge vildt og voldsomt. Pasta skal derimod koges i
> spilkogende vand, denne behandling ødelægger kød.

Hehe. Nu skal dette jo helst ikke udvikle sig til en slåskamp om ord, men
lad gå

Koge er i min bog at koge. Når man koger, ønsker man netop at opnå særlig
temperatur - eller...? Når man pocherer på din beskrevne måde, koger man jo
netop ikke.

BTW: Jeg har hørt, at trykkogere sælges med argumentet, at det kogte kød
bliver mere mørt! Jeg vil nødig spise kød, der via kogning under tryk er
opvarmet til langt over 100 grader helt ind i kernen.

> [...]
> første tilfælde kun har kogende vand i bunden af gryden, hvor der ved
> høj varme koges vand fra mere af grydens omfang samtidigt. Giver det

Jada.

Jeg har ikke emperi til at underbygge følgende, men jeg tror ikke,
temperaturforskellen på vandet i bunden og i toppen af gryden er mere end et
par grader, når man "simrer".

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : edelvang@gmail.com

Dato : 02-05-07 18:56

On 2 Maj, 18:17, "Jens Bruun" <bruun_j...@hotmail.com> wrote:

> BTW: Jeg har hørt, at trykkogere sælges med argumentet, at det kogte kød
> bliver mere mørt! Jeg vil nødig spise kød, der via kogning under tryk er
> opvarmet til langt over 100 grader helt ind i kernen.

Jeg vil lige så nødig. Men trykkogere kan tage en del af
tilberedningstiden på "tunge" grønsagsretter. Smart nok, men ikke nok
til at jeg gider købe en.

> Jeg har ikke emperi til at underbygge følgende, men jeg tror ikke,
> temperaturforskellen på vandet i bunden og i toppen af gryden er mere end et
> par grader, når man "simrer".

Måske har du ret, men ikke desto mindre gør det en enorm forskel for
kødets færdige stand. Det vil enhver køkkenskolebog også fortælle dig.

Måske tæller forskellen ikke alene temperatur, men også den meget
"uro" i vandet?

Mvh
Kevin Borbye Edelvang