CPU Køler og Varme ?
Fra : Aardvark

Dato : 01-05-07 20:32

Hej gruppe.

Jeg har fornyeligt købt mit en Freezer Pro 64 køler fra Artic Cooling.
CPU'en den er på et en Ahtlon64 - X2 - 5200 Dual core. Det hele sidder på
et ASUS M2N32 Deluxe bundkort.

Hvad er normal temperatur på denne CPU med en normal køler ?
Og den nye køler har muligheden for Q-Fan control.
Er det noget man skal bruge ?

Mvh.

Brian

Fra : Olsen

Dato : 01-05-07 21:58

"Aardvark" <AardvarkFJERNES@AardvarkFJERNES.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Hvad er normal temperatur på denne CPU med en normal køler ?
> Og den nye køler har muligheden for Q-Fan control.

Jeg har en tilsvarende køler og kontrol med køleren kan varmt anbefales.
Min styres af BIOS, og den kører stort set altid ved laveste hastighed
jeg har defineret.
Vedr. temperaturen er det nok meget individuelt, da den jo hænger
sammen med hvad din PC har af kørende processer.
Min AMD64 4000+ ligger på ca. 38 grader hvis jeg ikke har noget specielt
kørende og er ikke set over 46 grader uanset hvad jeg har gang i.
Temperaturen kunne godt sænkes yderligere ved at hæve hastigheden
på CPU-blæseren, men den er stort set ikke hørbar som den er nu,
så det kan jeg fint leve med.

Fra : Aardvark

Dato : 03-05-07 20:42

"Olsen" <ofentlig@post.cybersity.dk> wrote in

> [...]
> gang i. Temperaturen kunne godt sænkes yderligere ved at hæve
> hastigheden på CPU-blæseren, men den er stort set ikke hørbar som den

Damn !
Min kører min. 10 grader højere, idle...og kun gud ved hvad når den er
presset. Bundkortet (og køler) er ellers specifikt købt til at skulle
holdes extra kold.Alene M2N32 bundkortet har mere kobber indbygget, end
en mellemstor gammeldags kobberkedel
Mit Thermaltake kabinet har (ret stor) kabinet blæser bagerst.
Hvad kan være galt ?

Skal siges, at min PSU, er en 480 watt (kan ikke huske hvad mærke).

/Brian

Fra : ShutEye

Dato : 03-05-07 22:20

> [...]
> Hvad kan være galt ?
>
> Skal siges, at min PSU, er en 480 watt (kan ikke huske hvad mærke).

Den blæser bagerst den trækker vel luft _ud_ af kassen ikke?
Er der et sted der kan komme luft ind?
Puster din cpu-blæser ned på køleren eller suger den?
Min erfaring er (pga kabinetblæseren og PSU'ens blæser(e)) at det er bedst
den suger.
Så trækker den også lidt luft forbi rammen på de fleste bundkort.
Er der brugt ordenlig kølepasta mellem cpu og køleprofil?

Hmmm nu kan jeg ikke lige komme på mere :)

Fra : Aardvark

Dato : 04-05-07 22:04

"ShutEye" <no@no.no> wrote in news:f1djl4$d52$1@news.datemas.de:

> [...]
> Er der brugt ordenlig kølepasta mellem cpu og køleprofil?
>
> Hmmm nu kan jeg ikke lige komme på mere :)

Kabinet blæser er std.monteret.
CPU køler er vendt korrekt.
Det med pasta kan det måske være, da det smattede meget ud da jeg
monterede CPU køler tårnet. Selve metallet i tårnet er nærmest koldt når
maskinen kører.

/Brian