Hvilken pc-skærm til denne mac ?
Fra : Jakob

Dato : 01-05-07 18:32

hey

Det er årevis siden jeg har været forbi gruppen da min gamle powermac
desværre blev udskiftet med en pc :0)

Nu er der dog dukket et spørgsmål op som jeg håber i kan hjælpe med.. Jeg
har brug for at finde en bredformat lcd skærm til en ældre powermac G4
733 men kan sgutte huske hvordan det er med tilbehør til de maskiner.

Kan enhver standard PC skærm bruges til de maskiner eller hvordan ?

Det ser ud til at der er et AGP-skærmkort i den noget ældre geforce. Den
skærm vi bruger nu er muligvis defekt men det er en af de ældre
bredformat mac lcd's.

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Jon

Dato : 01-05-07 18:51

Jakob <nono@ni.invalid> wrote:

> [...]
> har brug for at finde en bredformat lcd skærm til en ældre powermac G4
> 733 men kan sgutte huske hvordan det er med tilbehør til de maskiner.

De der fungerte vel bra med 20" og 23" widescreen-skjermene til Apple,
og det betyr vel minst 1680*1050, kanskje opp til 1920*1200. Vanlig VGA
eller DVI (sjekk utgangen på kortet).
--
/Jon
Mail: echo 36199371860304980107073482417748002696458P|dc

Fra : Jakob

Dato : 01-05-07 18:54

In article <1hxgcdq.16jvduf1tl25r3N%see_signature@mac.com.invalid>,
see_signature@mac.com.invalid says...

> De der fungerte vel bra med 20" og 23" widescreen-skjermene til Apple,
> og det betyr vel minst 1680*1050, kanskje opp til 1920*1200. Vanlig VGA
> eller DVI (sjekk utgangen på kortet).

Er ikke lige helt med på hvad du mener. Den nuværende kører 1680 gange
1050 men er det du mener at alle pc skærme kan bruges ? Humlen i det her
er at jeg gerne vil købe en pc skærm hvis de kan fås billigere en apples
tilsvarende størrelser.

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Jon

Dato : 01-05-07 19:14

Jakob <nono@ni.invalid> wrote:

> [...]
> 1050 men er det du mener at alle pc skærme kan bruges ? Humlen i det her
> er at jeg gerne vil købe en pc skærm hvis de kan fås billigere en apples

Ja - alle skjermer med tilsvarende oppløsning og samme type tilkobling
kan brukes.

Fra : Jakob

Dato : 01-05-07 21:57

In article <1hxgdks.1fvvb6rvpu7sqN%see_signature@mac.com.invalid>,
see_signature@mac.com.invalid says...

> Ja - alle skjermer med tilsvarende oppløsning og samme type tilkobling
> kan brukes.

Takker

Jakob

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 01-05-07 19:55

Hej Jakob

Jakob wrote:

> Er ikke lige helt med på hvad du mener.

Det Jon mener, er, at du sagtens kan sætte selv en 23" skærm til den med
opløsning op til 1920x1200. Men som jeg har svaret dig, så kan den endda
sagtens trække en 24" widescreen uden problemer.

> Den nuværende kører 1680 gange 1050 men er
> det du mener at alle pc skærme kan bruges ?

Ja!

> Humlen i det her er at jeg gerne vil købe en pc skærm hvis de kan
> fås billigere en apples tilsvarende størrelser.

Du kan sagtens få kvalitetsskærme helt ned til omk. 22-2300kr. for en
20" widescreen - fx. fra HP eller Medion. Vil du ofre noget mere på både
finish, højere opl. større skærm osv., så kan du fx. købe en HP Business
Line 21" til ca. 4000kr., en 22" Samsung til ca. samme pris, Acer
AL2416Ws 24" til 5525kr. + ca. 600kr. for det specielle DVI kabel hos
MidtData. Både Acer, HP og Samsung registreres og genereres automatisk
af OS X 10.4.x, så der skal ikke installeres noget i systemet. - Det er
bare plug-and-play...

mvh. Erik Richard

<erikrichard_NOSP@M_stofanet.dk> <http://www.nisus.com>
NisusWriter Express - The Future In Multilingual Textprocessing

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 02-05-07 06:22

Jakob <nono@ni.invalid> writes:

> [...]
> 1050 men er det du mener at alle pc skærme kan bruges ? Humlen i det her
> er at jeg gerne vil købe en pc skærm hvis de kan fås billigere en apples

Vær opmærksom på at PC-skærme svinger meget i pris og kvalitet. Jeg
tøver fx med at opgradere min 19" 1280x1024 skærm på pinden fordi jeg
er bange for at jeg ikke kan få samme kvalitet til en fornuftig
penge. (Mit fokus er læsbarhed og ikke farveægthed).

Jeg mener at have forstået at Dell's større fladskærme skulle være af
samme tekniske kvalitet som Apple's, men til en lidt lavere pris.

--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 01-05-07 19:38

Hej Jakob

Jakob wrote:
> [...]
> 733 men kan sgutte huske hvordan det er med tilbehør til de maskiner.
>
> Kan enhver standard PC skærm bruges til de maskiner eller hvordan ?

Du kan sagtens sætte en ganske alm. std. skærm til den. Pt. sidder jeg
selv ved en 733mhz med en Acer AL2416Ws 24" skærm med opl.
1920x1200@60hz. Leveres med VGA kabel, men special DVI kabel kan købes
seperat.

> Det ser ud til at der er et AGP-skærmkort i den noget ældre geforce.

Hvis det er med NVidias GForce, så er kortet på 733mhz en GForce
2MX/32mb VRAM med VGA+ADC stik. 867mhz findes med enten en Gforce
2MX/64mb VRAM VGA+DVI eller GForce 4MX/64mb VRAM DVI+ADC. Dual 800mhz
med GForce 4MX/64 eller ATI Radeon 9000Pro/64mb DVI+ADC som standard.
Andre kort kunne fås efter build-to-order (BTO).

> Den skærm vi bruger nu er muligvis defekt men det er en af de
> ældre bredformat mac lcd's.

Hvis det er med ADC, så er det muligt, det kun er ADC stikket i selve
skærmen, der er gået. - Jeg har det det et par gange på de ældre Apple
Cinema skærme....

Fra : Jakob

Dato : 01-05-07 22:00

> Du kan sagtens sætte en ganske alm. std. skærm til den. Pt. sidder jeg
> selv ved en 733mhz med en Acer AL2416Ws 24" skærm med opl.
> [...]

fint fint, er det da et specielt kabel der skal bruges når skærmen skal
bruges til maccen ?

> Hvis det er med NVidias GForce, så er kortet på 733mhz en GForce
> 2MX/32mb VRAM med VGA+ADC stik.

Jeg er ret sikker på at det lige præcis er det kort.

> Hvis det er med ADC, så er det muligt, det kun er ADC stikket i selve
> skærmen, der er gået. - Jeg har det det et par gange på de ældre Apple
> Cinema skærme....

Meget interessant. De symptomer vi har er at der kommer et bredt bånd i
den ene side af skærmen med utrere farver. Det kommer on og off og nogen
gange sker det på hele skærmen. Kan sådan et stik skiftes, og hvis ja
hvad koster noget sådant ?

Hygge

Jakob

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 01-05-07 22:43

Jakob wrote:

> fint fint, er det da et specielt kabel der skal bruges når skærmen skal
> bruges til maccen ?

Nej, kun hvis man vil koble til et grafikkort med DVI stik. VGA kablet
medfølger.

> [...]
> den ene side af skærmen med utrere farver. Det kommer on og off og nogen
> gange sker det på hele skærmen. Kan sådan et stik skiftes, og hvis ja

Hm, striber på skærmen kan betyde både defekt i ADC stikket, men også en
defekt i det 'lakridsbånd', der kobler skærmpanelet til den øvrige
elektronik i skærmen... - I begge tilfælde drejer det sig formentlig om
en 'kold lodning'.

Tja, i begge tilfælde vil det blive halvdyrt - formentlig omk. 1500kr..
- Det er nærmmest en std. pris for en skærmreparation. - Kabinetstikket
vil du højst sandsynlig selv kunne skifte, hvis du har nogen kendskab
til elektronik. 'Lakridsbåndet'/kontaktbånd er noget bøvl at rode med.

Hvis din skærm er den gamle 20" Cinema, så vil jeg mene, det ikke kan
betale sig at ofre 1500kr. på den, men hvis det er den første 23"
Cinema, så er det efter manges - inkl. min - mening noget af det
flotteste, der nogensinde er lavet af Apple. Og hvis der ellers ikke er
picelfejl eller andre fejl, så ville jeg ihvertfald selv få den istandsat.

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 01-05-07 21:02

Jakob <nono@ni.invalid> wrote:
> [...]

> 733 men kan sgutte huske hvordan det er med tilbehør til de maskiner.

> Kan enhver standard PC skærm bruges til de maskiner eller hvordan ?

ja - en skærm er en skærm.

Fra : Jakob

Dato : 01-05-07 22:01

In article <guikg4-3he.ln1@wm.reippuert.dk>, spam@reippuert.dk says...

> ja - en skærm er en skærm.

fint fint, grunden til at jeg spørger er blot at i "gamle" mac dage var
en skærm ikke blot en skærm, pc versus mac og sådan.

Hygge

Jakob

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 02-05-07 17:21

Jakob <nono@ni.invalid> wrote:
> In article <guikg4-3he.ln1@wm.reippuert.dk>, spam@reippuert.dk says...

> fint fint, grunden til at jeg spørger er blot at i "gamle" mac dage var
> en skærm ikke blot en skærm, pc versus mac og sådan.

jo det var.

Fra : Jakob

Dato : 02-05-07 21:21

In article <tbqmg4-074.ln1@wm.reippuert.dk>, spam@reippuert.dk says...
> jo det var.

Ahh come on så var det noget med stik der ikke var kompatible, er det
bare for at være på tværs ?

Har man altid kunne bruge en hvilken som helst pc skærm til en mac sådan
uden videre ?

Jakob

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 02-05-07 21:37

Hej Jakob

Jakob wrote:
> In article <tbqmg4-074.ln1@wm.reippuert.dk>, spam@reippuert.dk says...
>
> Ahh come on så var det noget med stik der ikke var kompatible, er det
> bare for at være på tværs ?

Nej, Apple stikket er faktisk ældre end VGA stikket. Det gamle 15-pins
Apple stik er faktisk samme str. som det oprindelige COM-port stik til
de første computere...

> Har man altid kunne bruge en hvilken som helst pc skærm til en mac sådan
> uden videre ?

I princippet ja. - Var/er man fiks på fingrene, så kan man selv udskifte
det gamle 15-pins Apple stik til det nuværende VGA D-sub 15-pins VGA
stik på fx. en Apple MultiScan 1710AV, (hvis der da er nogen tilbage af
dem). Men siden ihvertfald 1993 har man også kunnet få en adapter med
Apple hunstik til VGA hanstik, så man har kunnet bruge en Apple skærm på
en alm. PC og en adapter med VGA hunstik til Apple hanstik, så en
hvilken som helst std. VGA/SVGA skærm kan bruges på de ældre Mac.

Fra og med Blue&White G3 har alle Mac været forsynet med VGA, DVI
og/eller ADC stik.

Lige nu kører jeg fx. med en 19" HP fladskærm på min gamle Beige G3 via
en adapter, klarer snildt 1600x1200@75hz i millioner af farver....

mvh. Erik Richard

Fra : Jakob

Dato : 02-05-07 22:35

In article <4638f676$0$4156$ba624c82@nntp02.dk.telia.net>,
NOSPAM@NOSPAM.dk says...

> Fra og med Blue&White G3 har alle Mac været forsynet med VGA, DVI
> og/eller ADC stik.

ok jeg kender ikke det her ADC stik men det er vist det der er på den
apple skærm "bredformat" som vi bruger nu. Findes der en adapter fra
vga/dvi og til adc så jeg kan bruge den standard pc skærm jeg er på jagt
efter ?

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 03-05-07 14:23

Jakob wrote:
> In article <4638f676$0$4156$ba624c82@nntp02.dk.telia.net>,
> NOSPAM@NOSPAM.dk says...
>
> ok jeg kender ikke det her ADC stik men det er vist det der er på den
> apple skærm "bredformat" som vi bruger nu.

Ja, og det ene af de to stik, du har på dit NVidia grafikkort.

> Findes der en adapter fra vga/dvi og til adc så jeg kan bruge den
> standard pc skærm jeg er påjagt efter ?

Ja, der findes følgende adaptere
-DVI hunstik -> ADC hanstik
-DVI hunstik -> VGA hansik
-ADC hunstik -> DVI hanstik
-ADC hunstik -> VGA hanstik
-VGA hunstik -> DVI hanstik
-VGA hunstik -> ADC hanstik

Nogle af dem er ret dyre, hvis de skal købes seperat, men svjh. følger
der ADC->DVI med til de fleste af Apples skærme. Nogle gange kan man
også finde dem brugte i div. EDB markedsgrupper til priser fra 50-150kr.
afhængig af type.

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 03-05-07 06:37

Jakob <nono@ni.invalid> wrote:
> [...]

> bare for at være på tværs ?

> Har man altid kunne bruge en hvilken som helst pc skærm til en mac sådan

såfremt man har haft det rette interface og skærm og grafikkort
iøvrigt kan finde frem til en opløsning de begge kan lide: ja

Det gælder stadig, uanset om du sidder på en PC eller en mac.

Fra : Per Rønne

Dato : 02-05-07 09:18

Jakob <nono@ni.invalid> wrote:

> Nu er der dog dukket et spørgsmål op som jeg håber i kan hjælpe med. Jeg
> har brug for at finde en bredformat lcd skærm til en ældre powermac G4
> 733 men kan sgutte huske hvordan det er med tilbehør til de maskiner.

Tjae, den understøtter 1920*1200 pixler, så en 23" Apple Cinema-skærm må
vel være det optimale?

Jeg regner selv med at købe en sådan skærm. Kan såvel bruges til min
gamle G4/867 som min nye MacBook.

<http://www.everymac.com/systems/apple/powermac_g4/stats/powermac_g4_733
..html>
--