Lexmark E323 laserprinter
Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 28-04-07 15:19

Hvordan h.... sætter man sådan en fætter op til OS X og OS 9.x?

Det er en netværksprinter, men der kan simpelthen ikke etableres
kontakt. - Vi brugte godt en time i går aftes - via Remote Desktop - på
at få 'hul' igennem - både via DHCP og manuel... no luck. - Den er
koblet op via en ethernet switch. Switchen kan se printer, men der går
tilsyneladende ikke signal fra computer til switch, men der er signal
fra switch til computer. - Alle 3 dioder på switchen lyser...

Hvis der er en 'ekspert' på printerområdet her i Århus området, så vil
jeg da godt give en flaske rød/hvid eller andet for hjælpen.

mvh. Erik Richard
<erikrichard_NOSP@M_stofanet.dk> tlf. 86136640 / 21193841
<erikrichard_NOSP@M_stofanet.dk> <http://www.nisus.com>
NisusWriter Express - The Future In Multilingual Textprocessing

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 28-04-07 15:21

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> writes:

> koblet op via en ethernet switch. Switchen kan se printer, men der går
> tilsyneladende ikke signal fra computer til switch, men der er signal
> fra switch til computer. - Alle 3 dioder på switchen lyser...

Prøv at nulstille krapylet til fabriksindstillingerne, og skift kablet
mellem printer og switch.

Går ud fra I har DHCP-server kørende.
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 28-04-07 17:43

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Prøv at nulstille krapylet til fabriksindstillingerne, og skift kablet
> mellem printer og switch.

Hm, - så bliver jeg nødt til at vente til på mandag, - jeg har ikke
andre liggende... - Men hvad gavn skulle det gøre? - Han kunne få
kontakt til printeren via lexmarks web setup service fra sin egen
computer, men ikke mellem min og printer - ...underligt.

> Går ud fra I har DHCP-server kørende.

Ja, både DHCP med automatisk og manuel opsætning er afprøvet...

Kan det evt. være selve netkortet i printeren, der har en defekt, så det
kun kan se 'den ene vej'?

I øvrigt er der problemer med USB også, da det på OS X kræver USB 2.0
eller tilslutning direkte til indb. USB porte. - Jeg har ikke USB 2
kort, og kan ikke koble til de indb., da jeg så vil miste
tastaturforbindelsen... ÆV!

mvh. Erik Richard

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 28-04-07 17:54

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> writes:

> Kan det evt. være selve netkortet i printeren, der har en defekt, så
> det kun kan se 'den ene vej'?

Næppe.

Jeg kender ikke jeres situation og du skrev ikke ovenstående før.

> [...]
> eller tilslutning direkte til indb. USB porte. - Jeg har ikke USB 2
> kort, og kan ikke koble til de indb., da jeg så vil miste

Det er vist tiden du får en nyere Mac, hva?
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 28-04-07 18:37

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Næppe.
>
> Jeg kender ikke jeres situation og du skrev ikke ovenstående før.

Hm, nok ikke så udførlig som nu, men jeg skrev da, at vi havde afprøvet
både DHCP + manuel opsætning...

> Det er vist tiden du får en nyere Mac, hva?

Jeg tænker stadig...

mvh. Erik Richard

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 28-04-07 19:41

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> writes:

> Hm, nok ikke så udførlig som nu, men jeg skrev da, at vi havde
> afprøvet både DHCP + manuel opsætning...

Jovist, men du skrev IKKE at I faktisk HAVDE fået hul igennem.

Går naturligvis ud fra I har installeret Lexmarks driver til Mac?
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 28-04-07 22:16

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Jovist, men du skrev IKKE at I faktisk HAVDE fået hul igennem.

OK, på den måde. Som jeg skrev, gave 'Preparing' lampen et enkelt blink,
- derefter - ingenting---

> Går naturligvis ud fra I har installeret Lexmarks driver til Mac?

Ja, både det + installeren blev kørt igen for at være helt sikker.
Derudover har jeg også installeret seneste ver. 5.0.0 af Gutenprint. GP
installerer desuden drivere til E320 og E321n, mens Lexmark installeren
kun installerer E323 både L og N samt 321. Driveren til E321 er også
afprøvet nu - stadig intet signal.

mvh. Erik Richard

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 28-04-07 18:53

Erik Richard Sørensen skrev:

> [...]
> kontakt til printeren via lexmarks web setup service fra sin egen
> computer, men ikke mellem min og printer - ...underligt.

Hvilket sprog snakker printeren?
Kan du pinge printeren?

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 28-04-07 19:20

Frank E. N. Stein wrote:

> Hvilket sprog snakker printeren?

Printersprog? - PCL, emuleret PS3 og AppleTalk

> Kan du pinge printeren?

Den dukker op med det samme, når der vælges 'Tilføj printer' efter
installering af software, når printeren tændes, så computeren kan
åbenbart se printeen, men ikke overføre signal... - Printeren giver et
enkelt gult blink i 'Preparing' dioden...

mvh. Erik Richard

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 29-04-07 10:41

> Printersprog?

Ja.

> - PCL, emuleret PS3 og

> AppleTalk

Forsøger du at udskrive via AppleTalk?
Hvis, så siger det at du får printerens konfigurationsside frem ikke
noget om at der skulle være forbindelse til printeren eller ej.

Du skal prøve at pinge printeren.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 29-04-07 13:35

Frank E. N. Stein wrote:

> Ja.

> Forsøger du at udskrive via AppleTalk?

Har forsøgt både det og via LineDriver (den anden af tre muligheder, den
tredie er JetDirect) - intet sker...

> Hvis, så siger det at du får printerens konfigurationsside frem ikke
> noget om at der skulle være forbindelse til printeren eller ej.

Ham, der hjalp mig over RD, kunne se printeren i Printerværktøj, men
ingen forb. fra computer til printer - kun fra printer _til_ computer.

> Du skal prøve at pinge printeren.

Øh... det har jeg da vist glemt, vhordan man gør.

mvh. Erik Richard

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 29-04-07 13:47

> [...]
>
> Ham, der hjalp mig over RD, kunne se printeren i Printerværktøj, men
> ingen forb. fra computer til printer - kun fra printer _til_ computer.

Det ville betyde at du slet ikke kunne snakke med den. Printeren siger
ikke noget (særligt) uden en forespørgsel.

Når du ser printerens konfigurationsside, taler du TCP/IP med den.
Når du prøver at printe til den, snakker du garanteret AppleTalk til den.

Det ville være en fordel for dig at også tale TCP/IP med printeren når
du vil printe til den.

> Øh... det har jeg da vist glemt, vhordan man gør.

Åbn terminalen og skriv ping [printerens ip-adresse].

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 09-05-07 23:55

Frank E. N. Stein wrote:

> Det ville betyde at du slet ikke kunne snakke med den. Printeren siger
> ikke noget (særligt) uden en forespørgsel.

Vi har nu også prøvet, om han kunne få kontakt til printeren via hans
egen computer med Lexmarks Webprint Toolkit. Han kan heller ikke få
forbindelse til den. Når han prøver, giver 'Preparing' lampen ét blink
og går igen på 'Standby'.

> [...]
> Når du prøver at printe til den, snakker du garanteret AppleTalk til den.
>
> Det ville være en fordel for dig at også tale TCP/IP med printeren når

Jep, er også afprøvet, både med DHCP + manuel opsætning - ingen resultat...

> Åbn terminalen og skriv ping [printerens ip-adresse].

Computeren kan se printer, men ikke skabe forbindelse.

Har nu prøvet med AppleTalk slået fra, - intet resultat udover et blink
i 'Preparing', derefter igen til 'Standby'

Har prøvet med 3 forskellige ethernetkabler - intet resultat - udover
det famøse blink.

Min egen konklussion er, at det må være den switch, jeg bruger, der er
noget galt med. - Også fordi, jeg har fået en del problemer med at
downloade - eller bare loade en website. Switchen er som sagt en -
8-ports - 10/100/1000mbits. - Jeg fik en (begrundet) mistanke, da jeg
forsøgte med en anden port, hvorved forbindelsen til selve computeren
fra Stofanet blev afbrudt...

Så en ny switch eller switch med router vil nok være det eneste, der kan
hjælpe nu. - Men hvilken skal jeg så købe - Cisco, IOGear, D-LInk????

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 29-04-07 20:27

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@nospam.dk> wrote:

> [...]
> andre liggende... - Men hvad gavn skulle det gøre? - Han kunne få
> kontakt til printeren via lexmarks web setup service fra sin egen

Så er det da bare at oprtte en lpr kø til den adresse, printerens kø
hedder sikkert enten "print" eller "lp"

> , men ikke mellem min og printer - ...underligt.

egentlig ikke. brugeren har formegenlig en router stående mellem dig
og ham og han har formegenlig kun forwardet porte til sin egen maksine.

> Kan det evt. være selve netkortet i printeren, der har en defekt, så det
> kun kan se 'den ene vej'?

nej, som nævnt tror jeg han sidder bag en router. og han har af
indlysende årsager ikke forwardet porte mellem sin printer og
internettet.