Katteår!!! ( lang )
Fra : Jette & Leif

Dato : 04-07-01 00:52

Hej NG.

Jeg er ny her i gruppen, har fulgt med i ca. 1 mdr.

Jeg har været frivillig medhjælper på Sønderborg & Omegns Kattehjem et par
år og kom så med i bestyrelsen, men er holdt op da helbredet ikke ville være
med mere.

Har selv haft katte i 18 år ( 6 stk. ) og de "yngste" er 11 år ( det er 3
stk ) og den næste hun er 13 år og har sukkersyge, men lever udmærket med
foder fra dyrlægen og så har vi 2 stk. liggende ude i vores græsplæne. Den
"gamle" blev knap 17 år ( manglede 1 mdr. ) hans nyrer, og hvad der nu
følger med alderdommen, kunne ikke mere, og den sidste han havde
katteleukæmi og blev 10 år.

Dyrlægerne syntes det var flot til vi kunne holde liv i ham så længe og han
var en flot hankat, men vi fik dyrlægen til at komme ud til os da han ikke
ville mere, for pludseligt gik det ned af bakken med ham. Så dyrlægen tog
begge vores katte på en gang.
Det var hårdt :((( men det foregik stille og roligt hjemme hos os selv, så
bagefter lag vi den i et "hundetæppe" og begravede den i vores græsplæne
under et stort bøgetræ.

Jeg må nok indrømme at det næste dyr jeg skal have er en hund, da vi begge
er vokset op med hund, så 1 skal vi da have. Jeg er faldet for en
asenji - ligner egentlig en kat i en hundekrop, da den ikke gør, vasker
sig som en kat, elsker sol, om den så kun skinner i vindueskarmen så finder
den nok en plads i solen, men det varer nok nogle år endnu, da jeg ikke vil
tilbyde hverken mine katte eller hvalpen den omvæltning det ville medføre,
så .......

Men katte vil vi altid have, de skal bare have samme alder som den hund jeg
en gang vil have, og da var vi i Kruså til katteudstilling og der faldt min
mand for "Bengalkatten". Der var en sød dame som havde fem killinger på 6
mdr., men hvad glemte vi? jo selvfølgelig og få hendes tlf. nr. men hvad
der går jo nok nogle år endnu inden vores "bestand" af katte skal fornyes,
så vi finder hende nok engang, eller en anden opdrætter. Det var godt nok
en flot katterace og et sind der lige siger spar to, så efter at have haft 6
kattehjems katte, så bliver det næste nok 2 af Bengaleren. ( for 2 skal der
til, samme arbejde, dobbelt fornøjelse ).

Nu da mine katte er så "gamle" som de er syntes jeg det kunne være sjovt og
se hvad det svarer til i menneske år og det fandt jeg på nettet:

Hvor gammel er din kat i "katteår" ?

Dyr bliver ældre på en anden måde end vi mennesker, og specielt for katte
kan det være svært at sige, hvor gammel éns kat egentlig er udregnet i
"katteår".

Herunder ser du et skema, der viser kattens "katteår" sammenlignet med sine
"menneskeår" :

Menneske Kat

2 - 3 mdr. 9 - 12 mdr.
4 mdr. 2 - 3 år
6 mdr. 12 år
12 mdr. 15 år
14 mdr. 18 år
2 år 24 år
3 år 28 år
4 år 32 år
5 år 36 år
6 år 40 år
7 år 44 år
8 år 48 år
9 år 52 år
10 år 56 år
11 år 60 år
12 år 64 år
13 år 68 år
14 år 72 år
15 år 76 år
16 år 80 år
17 år 83 år
18 år 86 år

Nu håber jeg ikke det har været for kedeligt et brev, men det var skønt at
få skrevet det ned om vores to katte ( selv om det er et år siden, så gør
det ondt endnu ), og her i gruppen forstår i ens følelser, hvad man ikke
just kan sige om mine arbejdskollegaer, osv. Det er da KUN
katte!!!!!!!!!!!!!!

Jeg er lidt nervøs for min kat på 13 år ( hende med sukkersyge ) for på
fredag skal hun hen og bedøves og have tænder efterset, så jeg håber hun
vågner igen, de ville beholde hende til hun var vågnet inden vi kunne hente
hende igen, så tryk tommelfinger for vores Kiwi, som hun hedder, til at hun
overlever. Hendes helbred er jo ikke just det bedste, men hun kommer hjem
uanset hvordan.......

Hilsen fra Jette i Braue.

PS. så kan i godt vågne op, jeg er færdig ((((c;

Fra : Jette & Leif

Dato : 04-07-01 01:07

Hej igen!!

Det er en Basenji jeg er faldet for og ikke en asenji som der står nede i
teksten et sted. SORRY!!!!!

Fra : Jetpool

Dato : 04-07-01 02:13

Det var dejligt at høre fra en der har haft katte i lang tid og passet dem
vel, dt var en sød historie og jeg faldt ikke i søvn.

mvh
Linda, Venus og Freja

Jette & Leif <maletzki@mail.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3b425acc$0$2097$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

Fra : Heidi Høegh

Dato : 04-07-01 06:09

> [...]
> uanset hvordan.......
>
> Hilsen fra Jette i Braue.
>
> PS. så kan i godt vågne op, jeg er færdig ((((c;

Hej Jette
Velkommen, du er kommet helt rette sted, du lyder til at være lige så katte
tosset som os andre
Jeg er ikke faldet i søvn, det er altid dejligt og læse om andre folks
katte, og jeg skal nok huske og krydse fingre på fredag

Med Venlig Hilsen
Heidi Høegh

Fra : Fie & Christian

Dato : 04-07-01 08:46

Hej Jette

(snip dejlig historie om "senior-katte")

Jeg synes det er dejligt hver gang at høre om gruppens katte og hvor højt de
bliver værdsat

Jeg ved ikke om du har Politikens kattebog, men jeg måtte lige læse lidt om
bengalen, nu du nævnte den! Den er også helt utrolig smuk synes jeg. Der
står også at den er immun overfor leukæmi og det er da et plus! Du fik det
sikkert også at vide på udstillingen, men med bengalen skal man virkelig
forske lidt i forfædrene og sikre sig at der er 4 generationer af bengaler
bagud, da den jo er fremavlet ved hjælp af en asiatisk leopardkat
(*gggrrrr*) og det er nok ikke lige temperamentet fra den misser, som man
vil ha' skal være fremherskende!

(snip om kattens alder)

Tja, Tulle og Tilde er nu 18 år i menneskeår, og hvis man skulle drage
paralleler til den menneskelige alder, så er de faktisk begyndt at opføre
sig mere "voksent" De leger og slåsser stadig med hinanden, men stopper
op, når man iagttager den og får den der mine på "hmm hmmm, hvad? Vi leger
altså ikke mere, det er vi for store til!" Tulle er stadig lige nusse-syge,
men kan nu få nok, hvilket hun ikke rigtig har kunne før. Så markerer hun
lige med et nap, rejser sig med en attitude som om hun ville sige "har
steder at være, mennesker at møde........vi ses lige pludselig"
De er altså for dejlige de katte!

Vi krydser fingre og poter her for Kiwi og alle er overbeviste om at hun nok
skal klare det Gitte (var det ikke dig?) kan vist snakke med om hvor
lettede hendes katte var efter en tandrensning

Hilsen
Fie

Fra : Jette & Leif

Dato : 04-07-01 22:19

Hej Fie!

Nej jeg har ikke Politikens kattebog, for 18 år siden fik jeg Lademanns
Katteleksikon, det var måske den eneste der var dengang, jeg kan ikke huske
det. Nogle siger det kommer med alderen men det kunne være jeg
skulle overveje at købe Politikens kattebog, den er nok mere up too date.

Ja, når jeg tænker på hvor gammel Kiwi er i menneskealder ( 68 år !!), så
holder hun sig godt og hun er stadig en lømmel, specielt når jeg vil have
ind om aftenen, så får hun rigtig en tyk hale og så spænder hun rundt om
hushjørnet.

Jeg skal lige nævne at alle vores katte er indekatte med en løbegård, d.v.s.
vi har en stor terrasse, en overdækket terrasse og en gang mellem vort hus
og udhus, og alt det har vi hegnet ind, så vi og vores gæster sidder i
"bur", men det er da lige meget for misserne kan rende ud og ind som det
passer dem og vi kan have stuedøren og hoveddøren åbne uden at der sker
noget.

Ja vores bryggersdør er blevet til vores hoveddør, men hva!!! Alt for
misserne - næsten

Hilsen fra Jette og 4 misser

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 05-07-01 15:05

d. 04/07/01 23:18 skrev Jette & Leif på maletzki@mail.dk i artiklen
3b438851$0$355$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk:

> [...]
> noget.
>
> Ja vores bryggersdør er blevet til vores hoveddør, men hva!!! Alt for

Jeg er ikke misundelig, overhovedet ikke - nej ikke spor! (Suk) )
--
Mange hilsner fra Ann R

Fra : Nina El Falaki

Dato : 04-07-01 17:00

Hej

Gå ind på http://www.bengalklubben.dk/ her findes killingeliste m.m.

Jeg kan godt forstå I er faldet for bengalen, det er en pragtfuld race.

--
Nina El Falaki
Feca somali- & bengalcats

Fra : Jette & Leif

Dato : 04-07-01 21:53

Hej Nina!

Mange tak for oplysningen, men som du nok længe har regnet ud, så har jeg
lavet en mappe der hedder "Bengalkatte" i mit foretrukne og der er mange
hjemmesider om Bengalen.

Og din hjemmeside har stået der siden Kruså udstillingen ))

Men som jeg skrev, så skal vores "gamle" misser nyde deres alderdom uden
forstyrrelser af nye dyr i hjemmet.

Men man har da lov til at "drømme" og følge lidt med hvad der sker omkring
racen og hertil er nettet et rimeligt godt stykke værktøj!!

Og mange tak for den fine modtagelse man får af jer "gamle" i gruppen, man
er jo lidt nervøs i starten for hvordan reaktionen er når der nu melder sig
en "ny" kattetosse. (((c;

Hilsen fra Jette og mine fire misser

Fra : Nina El Falaki

Dato : 06-07-01 00:05

Hej Jette

Her eeeeelsker vi kattenørder

--
Nina El Falaki
Feca somali- & bengalcats

Fra : Jette & Leif

Dato : 07-07-01 15:49

Hej igen!!

Kiwi måtte have 3 tænder ud, de var begyndt at rådne!!!!!

Sikke dog en fredag, først så har jeg fanget noget så dumt som en influenza
( med feber og alt hvad der til hører!! og så i den VARME!! ) Nu må jeg
ikke klage, det er dejligt med sommer, men omkring de 20 grader havde været
udmærket.

Men så fik vi Kiwi hjem igen godt omtåget endnu og ved I hvad det første hun
gør, da hun "vælter" ud af transportkassen? Hen til madskålen, men den var
jo tom så vi fik et blik der sagde, kan i så komme i gang. Hun spiser
næsten en hel skålfuld K/D dåsefoder fra dyrlægen, skal have noget at
drikke, og det skal selvfølgelig være fra vandhanen mens det render i en
tynd stråle.

Det så skægt ud, for hun kunne jo ikke rigtigt koordinere sine bevægelser
endnu, men drikke skulle hun. Resten af aftenen gik med at rende efter
hende, for når hun gik ud på terrassen gik hun jo ikke så langt, så lag hun
sig ned, og som pyldret "kattemor" ville jeg ikke have hun skulle blive
kold, selv om det var varmt udenfor. Inden vi gik i seng kunne hun gå
rimeligt, uden at slingre og i dag lørdag snakker hun som et vandfald hver
gang hun ser os, og hun har det udmærket.

Vi fik forresten at vide hun var en meget flot dame, taget i betragt af at
hun er 13 år og har sukkersyge, så vi blev lige 3cm større af bare stolthed.
Hæ hæ ))

Ikke mere herfra lige nu, så kan alle "kattenørder" have en rigtig god
weekend.

Miauv fra Jette og 4 misser som har det varmt ((((c;

Ps. min mand kom hjem med Politikens kattebog i dag, den er god!! og gæt
hvem der har fået denne nyhedsgruppe med i sit abo. nemlig min mand!!
hæhæ det smitter ))

Fra : Kate

Dato : 08-07-01 22:05

Hej Jette

Velkommen til. Jeg faldt bestemt ikke i søvn.
Mine to katte er i følge din liste lige fyldt 60 år, så kan jeg jo godt
forstå at de er lidt sat, specielt Sofie
Oliwer blev kun 8½ år, så jeg vil mene at det tilsvarer ca. 49 år, ja,
det er klart for ungt, men sygdom er jo svært at gøre meget ved.
Med den alder dine katte har nu ville jeg heller ikke tilføje flere dyr.
Da Oliwer blev aflivet lige før påske overvejede jeg et par dage om jeg
skulle ha' en ny legekammerat til Johan, men jeg vidste også at Sofie,
hvis hun fik en stemme, ville sige nej tak. Sådan blev det, de er jo 11
år gamle og skal ha' lov til at nyde deres otium i fred, hvilket jeg har
fået af vide fra flere sider og også godt selv kan se.
--
Kate

Visit my home page, it's about rabbits, mostly:
http://home7.inet.tele.dk/oliwer
My address is spam blocked. The real one is oliwer@mail.tele.dk