Ændre netværksområde USA -> DK?
Fra : jonas@delfs.dk

Dato : 24-04-07 21:12

Hej gruppe

En kammerat har en MacBook (Core 2 Duo, hvid, 2 Ghz) købt i USA og
skal nu på et trådløst netværk i DK. Det virker umiddelbart ikke, og
der står noget med netværksområde: USA.

What to do?

På forhånd tak!

Mvh. Jonas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 24-04-07 21:49

<jonas@delfs.dk> wrote:

> [...]
>
> En kammerat har en MacBook (Core 2 Duo, hvid, 2 Ghz) købt i USA og
> skal nu på et trådløst netværk i DK. Det virker umiddelbart ikke, og

Start med at kigge her:

<http://en.wikipedia.org/wiki/802.11g#Channels_and_international_compati
bility>

Men det skulle kun gælde for access points ... selve maskinen skulle
gerne bare hoppe på de tilgængelige netværk ?

hvor præcist står der "USA" ?

/thomas

--
Thomas
Blog & Stuff: http://www.elements.dk/

Fra : Jonas Delfs

Dato : 24-04-07 23:39

Thomas von Hassel skrev:

> Men det skulle kun gælde for access points ... selve maskinen skulle
> gerne bare hoppe på de tilgængelige netværk ?

Har tjekket med ham igen. Han kan ind i mellem komme på andre netværk,
så det er åbenbart deres konkrete netværk i opgangen. Det viser sig at
det kører på kanal 13, som jo er Europe only. Det begynder at give mening...

> hvor præcist står der "USA" ?

Under "Om denne Mac" står der under "Netværk"->"AirPort kort"->AirPort
område: USA.

Er det mulig at ændre denne indstilling så han kan komme til at bruge
kanalerne 12+13, eller er det hardware specifikt? I så fald, hvordan?

Mvh. Jonas

Fra : Jonas Delfs

Dato : 25-04-07 00:11

Jonas Delfs skrev:
> [...]
>
> Er det mulig at ændre denne indstilling så han kan komme til at bruge
> kanalerne 12+13, eller er det hardware specifikt? I så fald, hvordan?

Er det måske noget med at AirPort-kortet skal re-flashes med en
Europæisk firmware for at kunne bruge kanal 13? Hvordan? :/

Mvh. Jonas:)

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 25-04-07 04:27

Jonas Delfs <jonas@delfs.dk> wrote:

> Er det måske noget med at AirPort-kortet skal re-flashes med en
> Europæisk firmware for at kunne bruge kanal 13? Hvordan? :/

Det gør man ikke ... I gamle dage ville jeg bare bytte airport kortet
.... men det er lidt af en operation idag.

Må man spørge hvorfor han har købt den i USA ?

/thomas

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 25-04-07 02:59

Jonas Delfs <jonas@delfs.dk> wrote:

> Er det måske noget med at AirPort-kortet skal re-flashes med en
> Europæisk firmware for at kunne bruge kanal 13? Hvordan? :/

nej, hans kort kan køre hele vejen op til kanal 13.

Fra : Jonas Delfs

Dato : 25-04-07 10:43

Morten Reippuert Knudsen skrev:

> nej, hans kort kan køre hele vejen op til kanal 13.

Ja, men da kun 1-11 er tilladt i USA, og det er hvad den er konfigureret
til, kan han på nuværende tidspunkt ikke forbinde til et netværk på
kanal 13. Det er det vi skal have lavet om - nogen der ved hvordan?

Det kan vel ikke passe at der er nogle danske netværk man ikke kan komme
på, hvis man kommer på ferie i DK med sin amerikanske computer?

Mvh. Jonas

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 25-04-07 13:01

Jonas Delfs <jonas@delfs.dk> wrote:

> Morten Reippuert Knudsen skrev:

<snip>

> Ja, men da kun 1-11 er tilladt i USA, og det er hvad den er konfigureret
> til, kan han på nuværende tidspunkt ikke forbinde til et netværk på
> kanal 13. Det er det vi skal have lavet om - nogen der ved hvordan?

Hvorfor overhovedet bruge kanal 13 (eller kanal 12 for den sags skyld)?
Den ligger tilpas tæt op ad kanal 11 til at trafik på begge kanaler vil
genere dem der bruger den anden kanal. Der skal som bekendt være 5
ledige kanaler mellem på 2,4GHz båndet før der ikke er overlap.

> Det kan vel ikke passe at der er nogle danske netværk man ikke kan komme
> på, hvis man kommer på ferie i DK med sin amerikanske computer?

Jo da. Og i Japan bruger de 14 kanaler.

Fra : Jonas Delfs

Dato : 25-04-07 13:05

Axel Hammerschmidt skrev:

> Jo da. Og i Japan bruger de 14 kanaler.

Så kortet kan ikke, og kommer ikke til at bruge kanal 13?

Mvh. Jonas

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 25-04-07 13:26

Jonas Delfs <jonas@delfs.dk> wrote:

> Så kortet kan ikke, og kommer ikke til at bruge kanal 13?

Det kan afhænge af hvad det er for et chipset Apple har brugt.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 25-04-07 11:38

> nej, hans kort kan køre hele vejen op til kanal 13.

Ved du (eller andre) forresten hvad det er for chipset der sidder i det
trådløse netkort en Macbook (Core 2 Duo, hvid, 2 Ghz)?

I Macworld (US) fra April er der en artikel (The Power of 'n' :
Explained) om Apples nye Airport Extreme - denne gang med pre-n, meget
forvirrende at de ikke har givet det en anden betegnelse end det
"Extreme" der var i forvejen og som ikke var pre-n.

Her står der bl.a at Apples Intel Core 2 Duo Macs er forsynet med disse
pre-ne kort. De kan øjensynlig osse opererer på 5GHz båndet, men kun på
de "ældre" 8 kanaler. I dag tillader 802.11a standarden osse i USA
ellers (det har været tilladt fra starten i EU) at bruge op til 23
kanaler. Og de er ikke-overlappende modsat kanalerne på 2,4GHz båndet.

Og så står der faktisk osse i artiklen, at Apples hardware i Intel Core
2 Duo Mac'ene kun bruger 11 kanaler på 2,4GHz båndet.