zombie i BOT netværk
Fra : Michael Holm

Dato : 24-04-07 14:11

Kan en mac os x server komme til at fungere som en "zombie i et BOT
kontrolleret netværk ?

(der er nogen der siger vores server har mærkelig aktivitet på port
135:(

--
Michael Holm - ichat: kiaikido [at] mac.com
http://toitsu.dk - http://alexanderteknik.tk

Fra : Peter B. P.

Dato : 24-04-07 18:07

Michael Holm <macsoup@toitsu.dk> wrote:

> Kan en mac os x server komme til at fungere som en "zombie i et BOT
> kontrolleret netværk ?

I teorien ja, men jeg kender ikek nogle programmer eller rootkits der
gør din Mac til en "udød".

> (der er nogen der siger vores server har mærkelig aktivitet på port
> 135:(

Få fat i en packetgrabber og aflyt trafikken, evt. via et Ethernet hub.

--
regards , Peter B. P.
http://titancity.com/blog , http://macplanet.dk

Fra : Michael Holm

Dato : 24-04-07 22:22

Peter B. P. <peter@DIESPAMMERSCUM.dk> wrote:

> I teorien ja, men jeg kender ikek nogle programmer eller rootkits der
> gør din Mac til en "udød".

godt at hører!

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 24-04-07 19:01

> [...]

> kontrolleret netværk ?
>
> (der er nogen der siger vores server har mærkelig aktivitet på port

Hvilken aktivitet ? .. 135 burde ikke bruges til noget på en OS X Server
... ikke iflg. <http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=106439>
men da det er en Microsoft port så måske samba tror den skal gøre et
eller andet ?

/thomas

--
Thomas
Blog & Stuff: http://www.elements.dk/

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 24-04-07 21:29

thomas_lists@elements.dk (Thomas von Hassel) writes:

> [...]
> .. ikke iflg. <http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=106439>
> men da det er en Microsoft port så måske samba tror den skal gøre et

Der blev jo ikke sagt at trafikken startede på maskinen. Jeg tror
bare der bliver tævet på den.

Maskinen burde uanset hvad stå bag en firewall. En almindelig
NAT-router kan sagtens gøre det.

--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 24-04-07 21:49

> Der blev jo ikke sagt at trafikken startede på maskinen. Jeg tror
> bare der bliver tævet på den.
>
> Maskinen burde uanset hvad stå bag en firewall. En almindelig
> NAT-router kan sagtens gøre det.

"mærkelig aktivitet på port 135" læser jeg som om det kommer fra nævnte
maskine ... selvom det lyder usandsynligt ...

Fra : Michael Holm

Dato : 24-04-07 22:22

Thomas von Hassel <thomas_lists@elements.dk> wrote:

> "mærkelig aktivitet på port 135" læser jeg som om det kommer fra nævnte
> maskine ... selvom det lyder usandsynligt ...

Det var også min reaktion
har foreslået at vi får lidt mere info fra "anmelderen" :)

Fra : Michael Holm

Dato : 25-04-07 15:13

Michael Holm <macsoup@toitsu.dk> wrote:

> Det var også min reaktion
> har foreslået at vi får lidt mere info fra "anmelderen" :)

iflg. en irc operator skulle der være installeret en "EnergiMech (emech)
på min maskine...
har kigget på
http://www.energymech.net/features.html
kan ikke helt gennemskue om det skulle være muligt at installere på en
mac server...

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 25-04-07 15:19

Michael Holm wrote:

> [...]
> http://www.energymech.net/features.html
> kan ikke helt gennemskue om det skulle være muligt at installere på en

Ja, den kan nok godt installeres på en mac.

Fra : Michael Holm

Dato : 25-04-07 15:22

Jon Bendtsen <noone@example.com> wrote:

> Ja, den kan nok godt installeres på en mac.

kan du sige noget om hvordan man finder den ?
har ikke kunne finde noget via spotlight....

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 25-04-07 15:43

Michael Holm wrote:

> kan du sige noget om hvordan man finder den ?
> har ikke kunne finde noget via spotlight....

jeg kender ikke programmet, du må selv finde det. Men du kunne jo bare
formatere din harddisk og installere det hele igen.

JonB

Fra : Michael Holm

Dato : 25-04-07 16:14

Jon Bendtsen <noone@example.com> wrote:

> jeg kender ikke programmet, du må selv finde det. Men du kunne jo bare
> formatere din harddisk og installere det hele igen.

ok troede du kendte det - hvor kunne du se at det kunne installeres på
en mac, på deres hjemmeside?

Det er ikke en option at reformatere

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 25-04-07 17:34

Michael Holm <macsoup@toitsu.dk> wrote:

> ok troede du kendte det - hvor kunne du se at det kunne installeres på
> en mac, på deres hjemmeside?

hvis det kan compiles på alt muligt andet så kan det også på OS X med
lidt tweaks. Hvorfor nogen skulle gøre det er et andet spm.

Er der adgang til denne server udefra ? (web, ssh ftp etc. ?)

/thomas

Fra : Michael Holm

Dato : 25-04-07 17:44

> [...]

> lidt tweaks. Hvorfor nogen skulle gøre det er et andet spm.
>
> Er der adgang til denne server udefra ? (web, ssh ftp etc. ?)

ja via ssh og afp (også kører den webmail + lidt server for lidt
websider)

en foreslog at det var en anden maskine der havde "maskeret" sig med
vores IP nr. .... ved ikke hvor svært det er (i film er det vist nemt :)

Dem der sendte problemet skrev at man kunne søge efter nogle filer med
flg. komando, hvad jeg har prøvet via terminal, uden at finde noget...
som root: find / -name .set

har sat en firewall op foran vores net nu (det var noget vi skulle havde
gjort alligevel, selvom jeg syntes det er lidt paranoid :)

Den stopper ikke noget lige nu, men logger og den kunne ikke se noget
aktivitet på port 135 nu...

anmeldelsen skrev at det var reg. 18/4 kl 02:33...

det er lidt underligt, og det kunne være meget sjovt at finde ud af hvad
det var..

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 25-04-07 17:52

> [...]

> en foreslog at det var en anden maskine der havde "maskeret" sig med
> vores IP nr. .... ved ikke hvor svært det er (i film er det vist nemt :)

UDP er nemt, en rigtig TCP forbindelse kan derimod ikke spoofes ...

> [...]
>
> har sat en firewall op foran vores net nu (det var noget vi skulle havde
> gjort alligevel, selvom jeg syntes det er lidt paranoid :)

Nej, det er ikke paranoid, det er bare en god idé ...

> [...]
>
> anmeldelsen skrev at det var reg. 18/4 kl 02:33...
>
> det er lidt underligt, og det kunne være meget sjovt at finde ud af hvad

sjov ... og ret vigtigt hvis der er nogen der har kompromiteret jeres
netværk ...

/thomas

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 25-04-07 20:14

Michael Holm wrote:

> ok troede du kendte det - hvor kunne du se at det kunne installeres på
> en mac, på deres hjemmeside?

Der står at det virker på de fleste unix'er, så virker det som regel
også på en mac.

> Det er ikke en option at reformatere

Hvis du er hacket kan det være at du ikke har andre muligheder.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 25-04-07 20:52

Jon Bendtsen <noone@example.com> writes:

> Hvis du er hacket kan det være at du ikke har andre muligheder.

Det er meget enkelt - hvordan kan man være sikker på at alt skramlet
er væk?

Det kan man ikke uden at reformmatere.
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 25-04-07 20:59

> Det er meget enkelt - hvordan kan man være sikker på at alt skramlet
> er væk?
>
> Det kan man ikke uden at reformmatere.

Jeg ville ikke stole på en maskine ... heller ikke hvis det bare var en
kraftig mistanke om kompromitering.

/thomas

Fra : Michael Holm

Dato : 25-04-07 22:06

> Jeg ville ikke stole på en maskine ... heller ikke hvis det bare var en
> kraftig mistanke om kompromitering.

Det kan du godt havde ret i, jeg syntes blot aldrig at jeg har hørt om
nogen mac os x server der har været udsat for kompromitering, man hører
jo om det med de andre platforme, men kan I henvise til et eneste link
på nettet, hvor folk skriver at der Mac os x server er blevet
kompromiteret ??
(siger ikke det ikke kan ske, men blot at jeg ikke har læst om det)

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 25-04-07 23:50

Michael Holm wrote:

> [...]
> kompromiteret ??
> (siger ikke det ikke kan ske, men blot at jeg ikke har læst om det)

Det kan være et eller andet 3. party software som har givet adgangen.

Fra : Allan

Dato : 26-04-07 09:12

Jeg har faktisk haft det samme problem med en linux boks en gang, der
blev sløv fordi den blev udsat for konstante angreb på port 135.
Angrebene var naturligvis ufarlige, da de gik efter win.exe filen, men
det sløvede maskine gevaldigt.

/Allan

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 26-04-07 09:16

Allan <minkonto@gmail.com> wrote:

> [...]
> blev sløv fordi den blev udsat for konstante angreb på port 135.
> Angrebene var naturligvis ufarlige, da de gik efter win.exe filen, men

Der er også forskel på at være udsat for et flood angreb og så have en
box der _måske_ er hacket ..

/thomas

Fra : Max Andersen

Dato : 26-04-07 09:22

Allan wrote:
> [...]
> blev sløv fordi den blev udsat for konstante angreb på port 135.
> Angrebene var naturligvis ufarlige, da de gik efter win.exe filen, men

Det burde faktisk ikke sløve din pc særlig meget, hvis du har firewall
på, så kaster den bare pakkerne i havet.

Hvis du derimod har porte åbne og de angriber dem, så sløver det voldsomt.

firewalls er gode, især hvis de er indbygget i routeren :)

Max