Olsen skrev:
> Der er netop ikke garanti på den længere, men dog reklamationsret, hvilket
> burde stille køber nogenlunde ens, forudsat man ikke selv har ødelagt
> noget.
Jeg har sakset følgende fra
http://www.forbrug.dk/klage/retogpligt/kobelovsguide/3/
"Her gælder følgende regler for, hvem der skal bevise at varen har fejl:
0-6 måneder: fejl der viser sig i denne periode formodes at have
været tilstede på købstidspunktet, medmindre sælgeren
sandsynliggør at det ikke er tilfældet.
7-24 måneder: forbrugeren skal bevise, at den fejl eller
mangel, der klages over, var til stede på købstidspunktet.
Forbrugerklagenævnet kan evt. lade en uafhængig sagkyndig
undersøge varen."
Jeg er lidt i tvivl om hvordan det skal tolkes - fejlen var jo netop
ikke til stede ved køb, men er kommet efter 5-6 måneders regelmæssig
brug... Om det så er en mangel at en moderne mobiltelefons tastetur ikke
kan holde til 6 måneders brug ved jeg så ikke...
> Butikken skal indtage telefonen som en reklamation.
Det vil de jo også gerne; men lod mig samtidig forstå at det var rep.
for egen regning - og en værkstedstime plus en tilfældig reservedel
overskrider jo hurtigt værdien af selve telefonen.
Jeg er simpelthen i tvivl (hvilket jeg ikke er ene om dømt ud fra
svarene her i tråden), for hvis det kan tolkes som en fejl ved telefonen
at tasteturet ikke kan holde i 6 måneder gør at sælger skal betale for
rep er det jo fint nok; men hvis nu det viser sig at der fx blot er
kommet skidt og møj ind under tasteturprintet eller sådan noget, så
ender jeg med en regning der sandsynligvis er på størrelse med værdien
af telefonen
Jeg kan selvfølgelig vælge at presse på, måske få min telefon repararet
gratis og ende med at være på deres "sorte" liste næste gang man skal
bruge kundepleje - alternativet er at sælge den som lettere defekt og
måske få et par hundrede kroner mindre end ellers... jeg vælger nok
desværre det sidste og så har butikken opnået det de ville