Jeg overvejer at flytte..
Fra : Åse A.

Dato : 19-04-07 12:41

Jeg overvejer at flytte til Afghanistan.
Jeg er lidt uvidende om, hvilken by jeg bør bosætte mig i, da jeg vil være
sikker på, at der er en kirke, så jeg kan blive ved med at bevare min
kristne tro.
Jeg vil gerne bo i udkanten af Kabul. Er der nogen, der kan fortælle mig,
hvor mange danskere / europæere, der bor i Kabul? Hvor mange kirker er der.
Skal man som kvinde bære burka, i Afghanistan?
På forhånd tak!

Fra : Jesper Nøhr Andersen

Dato : 19-04-07 12:48

> Jeg overvejer at flytte til Afghanistan.

Hvorfor?

> Jeg er lidt uvidende om, hvilken by jeg bør bosætte mig i, da jeg vil være
> sikker på, at der er en kirke, så jeg kan blive ved med at bevare min
> kristne tro.

Kan man ikke bevare sin tro uden en kirke?

Udenrigsministeriet kan sikkert hjælpe

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 19-04-07 12:59

On Thu, 19 Apr 2007 13:47:42 +0200, Jesper Nøhr Andersen
skrev:

> Hvorfor?

Ingen indkomstskat.

> Kan man ikke bevare sin tro uden en kirke?

Det er sværere. En regelmæssig hjælp til vedligeholdelse af
hjernevasken er af største betydning, da fornuft ellers kunne
snige sig ind og sætte sine grimme spor. Det anbefales at gøre
rent mindst en gang om ugen.

Sikkert ikke.

--
Each progressive spirit is opposed by a thousand mediocre
minds appointed to guard the past. ~ Maurice Maeterlinck

Fra : Jesper Nøhr Andersen

Dato : 19-04-07 13:35

> Ingen indkomstskat.

Sikkert heller ingen folkepension...

> [...]
> hjernevasken er af største betydning, da fornuft ellers kunne
> snige sig ind og sætte sine grimme spor. Det anbefales at gøre

Ja det kan selvfølgelig være fornuftigt at være i nærheden af en kirke hvis
fornuftens fordærvende tanker skulle komme snigende som en tyv om natten...

Sikkert rigtigt

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 19-04-07 14:23

On Thu, 19 Apr 2007 14:35:00 +0200, Jesper Nøhr Andersen
skrev:

> Sikkert heller ingen folkepension...

Med en gennemsnitslevealder på 40 år gør det ikke så meget.

--
"Never interrupt your enemy while he is making a mistake" -
Napoleon

Fra : markens

Dato : 19-04-07 13:36

"Jesper Nøhr Andersen" <jesperna@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Hvorfor?

> Kan man ikke bevare sin tro uden en kirke?

Kan man ikke bevare sin tro uden en moske?

Vel ikke inden for hjemmets fire vægge og et højy plankeværk.

Fra : Jesper Nøhr Andersen

Dato : 19-04-07 13:45

> Kan man ikke bevare sin tro uden en moske?

Jeg er hverken kristen eller muslim, så du spørger den forkerte...

Men jeg vil da umiddelbart mene at troen er en sag mellem guden og den
enkelte og ikke nødvendigvis behøver et bestemt hus for at blive
praktiseret. Man behøver heller ikke et klubhus for at dyrke fodboldspillet,
men det er selvfølgelig befordrende for samværet med ligesindede.

Fra : Knud Larsen

Dato : 19-04-07 18:54

"Jesper Nøhr Andersen" <jesperna@stofanet.dk> wrote in message

> [...]
> praktiseret. Man behøver heller ikke et klubhus for at dyrke
> fodboldspillet, men det er selvfølgelig befordrende for samværet med

Religion er altid kollektiv, og som selv en tidligere SF'er og præst Niels
Højlund, siger, så er det i kirken og i samværet med andre troende at troen
overhovedet kan eksistere. Religion er jo også opfundet for at kunne
kontrollere folk, det ville jo være lidt svært hvis den bare var privat.

Fra : Jesper Nøhr Andersen

Dato : 19-04-07 19:38

> [...]
> kontrollere folk, det ville jo være lidt svært hvis den bare var privat.

Ja der er selvfølgelig en afgørende forskel på hvordan det er og hvordan det
BURDE være. Jeg mener afgjort at religion bør være en personlig sag og at
præster og imamer og hvad de selvbestaltede moraltyranner vælger at kalde
sig er aldeles overflødige. Men det er korrekt at den organiserede religion
er skabt for at holde folk under kontrol. I tusindvis af år er folk blevet
styret vha frygt, hjernevask og tåbelige ideer om paradis og helvede.
Dengang var religion et vigtigt og måske nødvendigt redskab for at få
samfundet til at hænge sammen og skabe fællesskab og forklare de hændelser
folk ikke forstod.

Idag har politikerne overtaget rollen som dem der skaber frygt og
fjendebilleder og kirken har ikke længere den samme samfundsmæssige
funktion. Det er mig en gåde at folkekirken ikke for længst er blevet
privatiseret.

Fra : Ralph

Dato : 19-04-07 15:15

"Åse A." <acdc@cc> skrev i en meddelelse
> [...]
> der.
> Skal man som kvinde bære burka, i Afghanistan?

Jeg synes du skal prøve at finde programserien der hed "Verdens Sejeste
Dansker" med Mikala Dirkinck-Holmfeld, sendt sidste efterår. Der blev Merete
Engell kåret som verdens sejeste dansker. Hun fortæller bl.a. om hvordan det
er at være kvinde i Afghanistan, jeg søgte lige lidt, men om ikke andet så
kan du vel betale dig fra det, spørg evt. i radiogruppen.

--
Ralph

Fra : Martin

Dato : 19-04-07 19:39

On 19 Apr., 19:53, "Knud Larsen" <mafishmask...@yahoo.invalid> wrote:

> [...]
> overhovedet kan eksistere. Religion er jo også opfundet for at kunne
> kontrollere folk, det ville jo være lidt svært hvis den bare var privat.

Altid kollektiv... Nu er du sgu på tynd is. Hvad med en anakoret?
Men det er da sandt, at som statistisk fænomen er det ofte kollektivt,
og at der kan findes inspiration i en kollektiv atmosfære.

Mvh
Martin

Fra : Knud Larsen

Dato : 19-04-07 19:42

"Martin" <mlarsen@post7.tele.dk> wrote in message
> [...]

Men det er da sandt, at som statistisk fænomen er det ofte kollektivt,
og at der kan findes inspiration i en kollektiv atmosfære.

Religion er pr definition kollektiv, "tro" kan være noget individuelt.

Fra : Martin

Dato : 19-04-07 20:46

On 19 Apr., 20:42, "Knud Larsen" <mafishmask...@yahoo.invalid> wrote:

> [...]
> og at der kan findes inspiration i en kollektiv atmosfære.
>
> Religion er pr definition kollektiv, "tro" kan være noget individuelt.

Religion kan også være noget individuelt (tag Grosbøl), og "tro"
behøver ikke at være religion

Mircea Eliade taler om religion som fokus på det hellige og undgår
derved overnaturlige væsener. Men som Wikipedia siger er der mange
definitioner og:
Most definitions attempt to find a balance somewhere between overly
sharp definition and meaningless generalities.

Men da diskussionen hører ikke hjemme her vil jeg ikke forsøge at
forklare hvorfor du tager fejl.

Mvh
Martin