Sko er en lortet soldatermode
Fra : Bo Warming

Dato : 19-04-07 02:08

Sko er en lortet soldatermode

Af alle vore mange beklædningsgenstande er sko de mest kritisable.

I mine fire år som ulandsarbejder søgte jeg at lære af afghanerne og
zambianerne m.m. og blev især hooked på at gå barfodet , hvilket jeg stort
set er fortsat med, incl om vinteren og under gymnasieansættelser, hvor
elever på Søborg Gymnasium og Hellerup HF fandt det OK og fik så gode
eksamenskarakterer, at jeg blev tilbudt varig ansættelse, hvad jeg sagde
nej til pga nyfødt søn, som jeg hellere ville have tid til.

Når jeg andre ansættelsses-steder blev fyret efter velgennemført eksamen var
det heller ikke et problem med min aparte sko-mode - det
blufærdighedskrænker kun, når fx rektor er Enhedsliste og antiracist, og der
ønskes chikane mod misundte mig.

Sålænge man går, fryser man ikke om fødderne, selv på saltede islagte veje,
men venter man længe stillestående ved et busstoppested eller cykler fra
Nørrebro til Søborg i hård frost, så kan meget lette forfrysninger opstå, så
jeg droppede vanen da.

Men jeg tror 99% af danskere med fordel kunne gå barfodet året rundt og "mærke
verden" og spare tid. Kun en gang for hver ca tusind timers gang på stenbro
har jeg fået glasskår i fødderne og det giver faktisk minimale smerter, og
de kommer ud af sig selv igen efter nogle dage (og gav aldrig blødning)

At stenaldermanden fandt på fod-statussymbolet, er nok startet med jagt,
hvor man står på lur om vinteren og hvor man ikke er i bevægelse, og så har
skind om fodsålerne været klogt - og på Grønland livsnødvendigt.

Siden har soldater marcheret så langt, at hudreparation ikke kunne gendanne
afslidt hud, hvis ikke skind om fodsålerne,

Ved kamp har hårde støvler været både rustning og våben - som det ses hos
visse ungdomsbander i dag. Men listige lette sneakers vinder

Danskeren, der ikke slås, har kun den fordel af fodtøj at vise sin gode smag
og rige pung - og isolation nogle ganske få dage om året (undtagelse: hvis
man ikke går meget og pludselig går lange strækninger - og arbejdsstøvler,
hvis man taber tunge ting, er også berettiget, og jeg har engang fået
blodforgiftning efter læsion på fodens overside, da jeg bar forhammere mm
gennem haven

Før jeg begyndte i Danmark at lege ulandsmenneske, havde jeg det ofte
fodkoldt indendørs om vinteren og tykke uldsokker og støvler gjorde sagen
værre. Men når fodnøgenhed sikrer bevægelsesfrihed opstår godt blodomløb, om
man bliver helt ufølsom for kulde.

Der er stor og værdifuld æstetik i tøj mode, og fodtøj indgår. Men kun meget
lapsede kvinder vil ikke nyde velbefindende ved bare tær endnu mere - og det
er sexet på den fede måde, syns jeg.