Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Pension fra helvede
Fra : Anders Mølbjerg Lund

Dato : 21-04-07 17:19

Jeg har de sidste 5 år arbejdet i sommerferien, de sidste 2 år har jeg været
over 20. Således har jeg været underlagt Industriens pension (IP).
Dette betyder at jeg har været tvunget til at indbetale 3,60% af min løn og
at min arbejdsgiver har indbetalt hvad der svarer til 7,20% af min løn.

Begge år har jeg fået den samme ubehagelige overraskelse fra IP et par mdr
efter jeg er stoppet. De skrivet til mig at de kan se at jeg er holdt op med
at arbejde, og at alle de penge der er indbetalt til pension dermed er
benyttet til administration.
Altså er pengene væk. Mere ubehageligt er det når jeg kan se i deres egen
opgørelse at 150kr er blevet brugt til administration. Så jeg kan kun gætte
på at de har holdt julefrokost for resten.
Jeg kan dog beholde mit pension hvis jeg indbetaler 380kr pr mdr. Dette er
dog ikke en mulighed jeg har som studerende.

Men historien stopper ikke her. Nu hvor jeg er ved at gennemgå min
selvangivelse, kan de så se at jeg skal betale 1000kr i skat, for en
Gruppelivsforsikring betalt af pensionskasse. Altså skal jeg betale skat for
at få lov til at smide penge ud af vinduet.

Alt i alt har en pensionsordning som burde være en fordel for mig, betydet
at jeg har smidt adskellige tusinde kroner ud af vinduet. Det er fandeme
surt.

Mvh
Anders Lund

Fra : Dahl

Dato : 21-04-07 21:53

"Anders Mølbjerg Lund" <> skrev
> [...]
> at jeg har smidt adskellige tusinde kroner ud af vinduet. Det er fandeme

Det er den slags historier som er svært at få nogen til at tro på. - Den
slags historier er vist ved at være dagens orden her i DK.
Jeg synes ikke du skal finde dig i det. Det er vel også derfor du skriver
her.
Jeg tænker på, hvilken fagforening har du og, hvad siger de til sagen. En
anden ting, den gruppelivs-forsikring er den stadigvæk i kraft? - Jeg ved
ikke om det er noget nyt, men jeg har ikke før hørt om at man betaler skat
af kollektiv gruppelivsforsikring.

Mvh RD

Fra : Anders Mølbjerg Lund

Dato : 21-04-07 22:35

"Dahl" <rasmus@dahl.mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> slags historier er vist ved at være dagens orden her i DK.
> Jeg synes ikke du skal finde dig i det. Det er vel også derfor du skriver
Nej jeg er godt træt af det. Jeg når i forvejen ikke at tjene specielt mange
penge i sommerferien. Så det beløber sig i op imod 10% af min samlede
lønindtægt efter skat, som går ned i et sort hul. (Ikke medregnet de 7,20%
min arbejdsgiver betaler)

> Jeg tænker på, hvilken fagforening har du og, hvad siger de til sagen.

Jeg er ikke i øjeblikket medlem af en fagforening. Har tidligere været
medlem af HK, og det er da også dem der har stået for den lokale (og vel
også overordnede) overenskomst for min arbejdsplads.

> En
> anden ting, den gruppelivs-forsikring er den stadigvæk i kraft? -

Så vidt jeg forstår, er alt dækning fra IP ophørt.
Det store problem er jo at jeg er sæsonansat, så en forsikringsordning er
slet ikke særlig smart i mit tilfælde. Det mest ånsvage er at jeg arbejder i
en sommerpark, hvor nok ca 80% af de ansatte er sæsonansatte.

Mvh
Anders Lund

Fra : Stop op og læs nu!

Dato : 22-04-07 08:07

Din historie hænger ikke helt sammen.
Med omkring 10% indbetaling ialt til pension har du vel for pokker indbetalt
mere end de 150 kr. som er gået til administration.
Det vil sige at der stadig er en saldo. Den saldo står stadig på din pension
og er ikke forsvundet nogen steder hen. Det du sikkert har fået at vide er,
at din tidligere beregnede pensionsniveau ikke kan fastholdes medmindre du
selv supplerer med de 380 kr/måned. Du genoptager da bare
pensionsindbetalingerne næste gang du arbejder og beløbet vil stille og
roligt vokse.

At du skal betale 1000 kr i skat for din forsikring tror jeg heller ikke
rigtig på. For det første er de overenskomstmæssige forsikringer slet ikke
af den størrelsesorden - for det andet betaler du ikke skat af forsikringen
men af det beløb du har tjent som så er anvendt til forsikring.

Jeg tror du skulle læse dine papirer ordentligt igennem før du hidser dig
op.

Knud

"Anders Mølbjerg Lund" <06amlSLETDETTE@nanostud.aau.dk> skrev i en
meddelelse news:462a3968$0$90271$14726298@news.sunsite.dk...

Fra : Anders Mølbjerg Lund

Dato : 22-04-07 11:41

"Stop op og læs nu!" <saxxtteniisen@bit.lk> skrev i en meddelelse
> Din historie hænger ikke helt sammen.
> Med omkring 10% indbetaling ialt til pension har du vel for pokker
> indbetalt mere end de 150 kr. som er gået til administration.

Ja jeg har indbetalt flere tusinde. Men af årsopgørelsen fremgår det bare
150kr er gået til administration. Senere hen får jeg så et brev, hvor der
står at det hele er gået til administration og risikodækning. Men syntes da
det er utroligt at risikoen for at jeg som 21årrig skal på pension inden for
denne denne periode på få mdr hvor jeg er dækket, er så stror at det koster
flere tusinde kroner at forsikre mig.

> Det vil sige at der stadig er en saldo.

Nej det står klart i de breve jeg har fået, at da jeg ikke længere
indbetaler, er det allererde indbetalte beløb gået til risikodækning og
administration.

> Den saldo står stadig på din pension

Nej. Det er en pension af forsikringstypen. Det er samme situation hvis jeg
havde indbetalt i 40 år, og derefter dør, så er der ingen penge til min
familie.

> og er ikke forsvundet nogen steder hen. Det du sikkert har fået at vide
> er, at din tidligere beregnede pensionsniveau ikke kan fastholdes
> medmindre du selv supplerer med de 380 kr/måned. Du genoptager da bare

Nej. Det er ikke det der står i brevet. Og det fremgår da heller ikke af min
årsopgørelse fra 2006, at jeg har overført nogen indbetaling fra 2005.

> [...]
> af den størrelsesorden - for det andet betaler du ikke skat af
> forsikringen men af det beløb du har tjent som så er anvendt til

Ja det troede jeg også. Men jeg skal åbenbart beskattes af den værdi som en
gruppeforsikring udgør- Syntes det er meget unfair. Jeg har ikke set nogen
beregning af beløbet, men det er 1000kr der er opgivet til Skat.

> Jeg tror du skulle læse dine papirer ordentligt igennem før du hidser dig
> op.

Det har jeg skam gjort. Og flere af mine kollegaer har fået samme glædelige
meddelse fra IP.

Mvh
Anders Lund

Fra : alexbo

Dato : 22-04-07 11:58

"Anders Mølbjerg Lund" < skrev

> [...]
> inden for denne denne periode på få mdr hvor jeg er dækket, er så stror at
> det koster flere tusinde kroner at forsikre mig.

Du blander helt klart pension og gruppelivsforsikring sammen.
Selskabet er ligeglad med hvornår du går på pension, du får pension udbetalt
i forhold til dine indbetalinger.

Læs nu de papirer.

mvh
Alex Christensen

Fra : Anders Mølbjerg Lund

Dato : 22-04-07 12:17

> Du blander helt klart pension og gruppelivsforsikring sammen.
> Selskabet er ligeglad med hvornår du går på pension, du får pension
> udbetalt i forhold til dine indbetalinger.
>
> Læs nu de papirer.

Så må du hellere få ordlyden i brevet:

"
Ophør af medlemskab
Dit medlemskab af Industriens Pension ophører den 1. april 2007. Du har
derfor ikke ret til forsikringsdækning fra Industriens Pension efter denne
dato.

Dine pensionsbidrag er brugt til at betale for din risikodækning og
administration m.v.

Du kan vælge at betale pensionsbidrag for egen regning. På den måde kan du
bevare retten til dine forsikringsdækninger og fortsætte opsparingen af
alderspension.

Hvis du ønsker at betale pensionsbidrag for egen regning, skal du
underskrive og sende aftalen inden 14 dage (,,,)
"

Mvh
Anders Lund

Fra : alexbo

Dato : 22-04-07 13:03

"Anders Mølbjerg Lund"

> [...]
> derfor ikke ret til forsikringsdækning fra Industriens Pension efter denne

På IP hjemmeside kan man se at indbetalingerne går dels til en
forsikringsdækning ved død og invaliditet, og en aldersbetinget pension.

Desværre kan man ikke se hvordan de indbetalte beløb fordeles, men for dit
vedkommende har forsikringsdelen og administrationen åbenbart taget hele
indbetalingen, så der intet er til pensionen.

Når så IP skriver "forsikringsdækning fra Industrien Pension" så kan det
selvfølgelig give et indtryk af en pension, men det er en forsikring.
Den er så nu udløbet fordi der ikke indbetales til den.
Pensionen er slet ikke kommet i gang, for der var ikke indbetalinger nok til
den.

Man kan også købe en pensionsordning hos Codan, men det er stadig en pension
og ikke en forsikring, selv om Codan er et forsikringsselskab.
Codan er et forsikringsselskab der sælger pensioner ved siden af.
Industriens Pension er et pensionsselskab, der sælger forsikringer ved siden
af.

http://www.industrienspension.dk/medlemmer/din_pension_ip.htm

Du bør forøvrigt kunne logge ind og få dine tal, også en forklaring på den
lidt mærkelige 1000kr,s beskatning.
Dine og arbejdsgiverens indbetalinger har til at starte med været før skat,
d.v.s sige skattefri, men hvis pengene er brugt til formål der ikke er
fradragsberettiget, skal du betale skat af dem.

mvh
Alex Christensen

Fra : Stop op og læs nu!

Dato : 22-04-07 13:18

Nu er der ingen pensionsordninger, hvor 'flere tusinde' forsvinder i adm. så
der er noget du har misforstået.
Jeg ved ikke hvor meget du tjener, men lad os bare sige du har brutto 15.000
kr om måneden i 2 måneder.
Det vil sige du (og arbejdsgiveren) leverer ca. 3000 kr. til pensionen hvert
år du arbejder - det beløb forsvinder altså ikke bare.
Få nu lige checket, hvad det er du taler om og hvad der står på din
pensionskonto - der er en side, hvor man ved hjælp af digital signatur kan
slå op og se aktuel saldo.

meddelelse news:462b3ba6$0$90264$14726298@news.sunsite.dk...

Fra : Neuman

Dato : 22-04-07 15:39

"Stop op og læs nu!" <saxxtteniisen@bit.lk> skrev i en meddelelse
> Nu er der ingen pensionsordninger, hvor 'flere tusinde' forsvinder i adm.
> så der er noget du har misforstået.

Så sent som i år blev jeg opmærksom på at jeg havde ca 30.000 stående på en
pension hos Nordea. Jeg havde tjent ca. 1000,- i renter men skulle betale
1.100,- i årligt administrationsgebyr. Det fandt jeg ikke som nogen god
forretning hvorfor jeg bad om at få pengene udbetalt med 60% rente i stedet.
Så jo - gebyrerne KAN være grådige.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 22-04-07 15:50

Den 22-04-07 16.38 skrev Neuman følgende:

> [...]
> forretning hvorfor jeg bad om at få pengene udbetalt med 60% rente i stedet.

Og du er sikker på, at du ikke også har haft en ordning med både
forsikring og pension? I så fald skal du selvfølgelig sammenligne med,
hvad en tilsvarende forsikring ville koste andetsteds - det kan vise sig
at være en bedre forretning at have den sammen med pensionsordningen.

Men hvis du eller dine eventuelle efterladte ikke har brug for en
forsikring, er det selvfølgelig surt, hvis den ikke kan fravælges.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Screamer Radio: Hør og optag din yndlingsmusik via radiostationer på

Fra : Neuman

Dato : 22-04-07 16:09

> [...]
> hvad en tilsvarende forsikring ville koste andetsteds - det kan vise sig
> at være en bedre forretning at have den sammen med pensionsordningen.

Jeps....der var ingen forsikring inde i det her. Det var en "tvungen"
pension oprettet af en tidligere arbejdsgiver hvilket til gengæld samtidigt
betød at det var ret sværet at slippe ud af deres kløer.

Fra : Anders Mølbjerg Lund

Dato : 22-04-07 17:13

"Stop op og læs nu!" <saxxtteniisen@bit.lk> skrev i en meddelelse

> Jeg ved ikke hvor meget du tjener, men lad os bare sige du har brutto
> 15.000 kr om måneden i 2 måneder.

Det er meget godt ramt.

> Det vil sige du (og arbejdsgiveren) leverer ca. 3000 kr. til pensionen
> hvert år du arbejder - det beløb forsvinder altså ikke bare.

Det ser det altså ud til, men vil undersøge det nærmere

> Få nu lige checket, hvad det er du taler om og hvad der står på din
> pensionskonto - der er en side, hvor man ved hjælp af digital signatur kan
> slå op og se aktuel saldo.

Jeg kan ikke logge ind. Systemet foreslår at det er fordi jeg ikke er
medlem, hvilket jo også står i det brev jeg har refereret tidligere. Jeg vil
prøve at ringe til IP en af dagene, for at høre hvad de har at sige.

Mvh
Anders Lund