Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Fejl i JPEG-filer på CF-kort
Fra : Ukendt

Dato : 29-03-07 17:13

Hej gruppe,

Netop hjemvendt fra Rom finder jeg ud af, at en mindre del af mine
billedfiler er defekte - se eksempler på

http://jacobwaage.dk/fejl/fejl1.jpg
http://jacobwaage.dk/fejl/fejl2.jpg
http://jacobwaage.dk/fejl/fejl3.jpg

Er 100% sikker på, at det er CF-kortet, den er gal med (da fejlen ikke
optræder på de billeder, der ligger på mine andre kort). Men hvad er det,
der er galt?

Der er tale om et 2 GB "My Memory" CF-kort.

Mvh.
Jacob

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 29-03-07 19:22

jacob wrote:

> Er 100% sikker på, at det er CF-kortet, den er gal med (da fejlen
> ikke optræder på de billeder, der ligger på mine andre kort).

Har du prøvet at overføre to gange og se om fejlen optræder samme sted?

> Men hvad er det, der er galt?

JPEG-filerne ser ud som om der er en enkelt bit (eller byte)-fejl. Hvis
du har tålmodighed og lidt teknisk snilde, burde du kunne redde de tre
billeder. Det drejer sig om at lokalisere den fejlgivende bit/byte og
få sat den rigtige værdi ind.
--
JPEGCrops 0.7.4 beta - Tabsfri beskæring af JPEG billeder -
http://ekot.dk/JPEGCrops/

Fra : Steffen Poulsen

Dato : 02-04-07 07:38

Toke Eskildsen wrote:

> [...]
> du har tålmodighed og lidt teknisk snilde, burde du kunne redde de tre
> billeder. Det drejer sig om at lokalisere den fejlgivende bit/byte og

Det lyder spændende - kan du komme nærmere ind på trial/error proceduren
/ algoritmen? (Man tager sin HEX-editor og så .. ?)

// Steffen

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 02-04-07 12:50

Steffen Poulsen wrote:

[Snip Redde JPEGs]

> Det lyder spændende - kan du komme nærmere ind på trial/error
> proceduren / algoritmen? (Man tager sin HEX-editor og så .. ?)

Simpelt set, ja. Det kan virke, når antallet af bytefejl er meget lavt.

For at undgå at bruge dagevis og blive bims, bliver man naturligvis
nødt til at lave en programstump eller et script til det, men ellers er
det ligetil.

Find den syndige byte eller så tæt på man kan komme:
for (i = 0 ; i < 100 ; i++)
make_image_copy_with not byte(filstørrelse/100 * 0)
Den svære del her er at ramme den rigtige byte, når der skal skimmes en
hel del billeder igennem. Ovenstående skal naturligvis gentages nogen
gange med større og større præcision.

Generer derefter 256 udgaver af billedet med forskellige værdier på den
den plads der blev fundet. Virker det ikke, så prøv med pladsen før
eller efter.

Det hele kan naturligvis gøres smartere ved at lave HTML-sider med
billederne, evt. med thumbnails, så man hurtigere kan overskue det.

Jeg har før overvejet at lave en form for webservice til det, men jeg
er ikke sikker på at thumbnails er gode nok til at bedømme resultatet
og hvis der skal sendes hele billeder i stor stil, kan min usle 1MBit
ikke klare det. Det ville nu være sjovt at eksperimentere lidt med, så
det kommer på listen over overspringsprojekter.

Fra : Steffen Poulsen

Dato : 02-04-07 07:24

jacob wrote:
> [...]
>
> Er 100% sikker på, at det er CF-kortet, den er gal med (da fejlen ikke
> optræder på de billeder, der ligger på mine andre kort). Men hvad er det,

Jeg har engang benyttet en USB-kortlæser der genererede netop denne type
fejl med min PC for ca. hver 5-6 mb (~hvert tyvende billede med det
kamera jeg brugte på det tidspunkt)

Jeg har gemt den for interessens skyld, men den har et stort stykke rødt
tape med en advarsel på sig.

Køb/lån en anden type/mærke kortlæser og forsøg med den vil være rådet
herfra - om det "bare" er kompatibiliten med netop din PC den er gal med
eller det er en decideret hardwarefejl på læseren kan man evt. lade være
med at grave i.

// Steffen

Fra : Steffen Poulsen

Dato : 02-04-07 07:55

Steffen Poulsen wrote:
> Jeg har engang benyttet en USB-kortlæser der genererede netop denne type
> fejl med min PC for ca. hver 5-6 mb (~hvert tyvende billede med det
> kamera jeg brugte på det tidspunkt)

Forresten, antager jeg for meget og du allerede har prøvet at flytte
billederne på flere forskellige måder (og vi dermed kan konkludere at
det _er_ "originalen" det er gået ud over) - så er der forskellige
(Windows) programmer på markedet der påstår at kunne hjælpe i dette
tilfælde (payware):

http://www.hketech.com/JPEG-recovery/sample.php
http://www.officerecovery.com/pixrecovery/product_information.htm

// Steffen

Fra : Steffen Poulsen

Dato : 02-04-07 07:40

jacob wrote:
> http://jacobwaage.dk/fejl/fejl1.jpg

Vil du gøre én af dem tilgængelig i oprindeligt format, så vi evt. kan
prøve Tokes metode af?

// Steffen

Fra : Ukendt

Dato : 02-04-07 13:47

"Steffen Poulsen" <steffen@[RemoveThis]forskernet.dk> skrev i en meddelelse

> Vil du gøre én af dem tilgængelig i oprindeligt format, så vi evt. kan
> prøve Tokes metode af?

Hey... jeg har lagt een af originalerne ud på

http://jacobwaage.dk/fejl/original.jpg

Vh
Jacob

Fra : Ukendt

Dato : 02-04-07 13:51

Denne her fungere vist bedre...
http://jacobwaage.dk/fejl/original.JPG

)

Fra : Steffen Poulsen

Dato : 03-04-07 21:05

jacob wrote:
> Denne her fungere vist bedre...
> http://jacobwaage.dk/fejl/original.JPG

Jeg har prøvet at splidse den sammen på
http://www.forskernet.dk/col/col.jpg.

Som jeg oplever det er det ikke en bit-fejl der var tale om her, men
mere noget med at der er blevet puttet "for meget" (tilføjet støj fra
overførslen) ind i midten af billedet.

Har du prøvet at flytte billedet ved hjælp andre midler? Dvs: Prøve at
flytte vha. kameraets USB- eller Firewire-tilslutning i stedet for
kortlæseren (hvis kameraet har sådant), prøvet at bruge kortlæseren fra
en anden PC eller i den dur?

Jeg tror stadig det er den vej du vil få mest held af.

// Steffen

Fra : Ukendt

Dato : 05-04-07 10:31

> [...]
> anden PC eller i den dur?
>
> Jeg tror stadig det er den vej du vil få mest held af.

Jeg er sikker på, at fejlen ligger på kortet - billedfejlen kunne nemlig
også ses når man browsede i billederne på kameraets skærm. Så tror det er
kortet, der er defekt..