Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Ryst din støv: virker det ?
Fra : Mogens Hansen

Dato : 22-03-07 07:22

http://pixinfo.com/en/articles/ccd-dust-removal/

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : ;o\)-max-

Dato : 22-03-07 08:24

"Mogens Hansen"
> http://pixinfo.com/en/articles/ccd-dust-removal/
>

> --
> Venlig hilsen
>
> Mogens Hansen

Skide godt Mogens.!!

Ved ikke om skribenterne blir betalt pr. ord det er en
ret langtrukken text, men pyt en fed test og meget pinlig
og klar konklution - Olympus og jeg har på fornemmelsen
at Sigmas system virker, Canon, Pentax, Sony - reklame fis.
Skam jer )-max-

Fra : MW

Dato : 22-03-07 13:08

"-max-" <max@bamarzone.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> og klar konklution - Olympus og jeg har på fornemmelsen
> at Sigmas system virker, Canon, Pentax, Sony - reklame fis.

Producenterne har jo lært at reklame virker, kunderne løber efter sidste nye
wunderbaum med tungen/kreditkortet hængende ud af halsen, så det kan vel
ikke undre at det bliver udnyttet.

mvh/MW

Fra : Hans Kruse

Dato : 22-03-07 11:16

> http://pixinfo.com/en/articles/ccd-dust-removal/

Ikke så godt, men spørgsmålet er vel også, hvor realistisk denne test er.
Jeg noterede mig ved læsning af 1D mkiii whitepaper at man forsøger at undgå
den statiske ladning, der nævnes som potentielt problem i tested af 400D.
Hvis ikke systemet virker i et professionelt kamera som dette, så bliver der
nok en del klager til Canon.

--
Kind Regards/Med venlig hilsen,
Hans Kruse

Fra : Jan Boegh

Dato : 23-03-07 17:44

Hans Kruse skrev i 46025754$0$90268$14726298@news.sunsite.dk dette:
> [...]
> problem i tested af 400D. Hvis ikke systemet virker i et
> professionelt kamera som dette, så bliver der nok en del klager til

Ah mon ikke professionelle brugere kan skelne markedsføringscrap fra
realiteter?

Eller så synes de i virkeligheden ikke at der er tale om et problem. Det er
mit indtryk fra bl.a. denne gruppe at rædslen over støv på sensoren er
nogenlunde omvendt proportional med erfaringerne med det.

vh
Jan

http://jan.boegh.net/foto.htm
Billeder fra en dansk 'ørken' http://jan.boegh.net/Album/Milen/index.html

Fra : Preben

Dato : 23-03-07 20:31

> [...]
> er mit indtryk fra bl.a. denne gruppe at rædslen over støv på sensoren
> er nogenlunde omvendt proportional med erfaringerne med det.

Har ikke renset min sensor i 1½ år nu - og der er først nu kommet en
plet der mærkbart kan ses på blændetal 18, så nu mener jeg det er på
tide at få renset den - hehe.

Ej, har simpelthen ikke fået taget mig sammen til at gøre noget ved det
- må hellere få den blæsebold, så det er til at gå til.

Jeg har lavet diverse tests af støv på sensoren, og det er faktisk ikke
særlig galt med støv, så tager det ganske roligt.

En af mine bekendte renser en gang om måneden eller lign. og hans
sensorer ser typisk værre ud end min egen. Der er nok forskel på hvordan
statisk elektricitet er på de forskellige sensorer.
Han har også haft en del problemer med olie, men det er nu heller ikke
noget jeg har bemærket (det er selvfølgeligt svært at sige).

Fra : P. Rongsted

Dato : 22-03-07 11:31

On Thu, 22 Mar 2007 07:22:21 +0100, "Mogens Hansen"
<mogens_h@dk-online.dk> wrote:

> http://pixinfo.com/en/articles/ccd-dust-removal/

Ja, det virker til en vis grad. Udover flere Nikon DSLR har jeg også
et Olympus E-500. Jeg renser ikke E-500 nær så ofte, som de andre. Men
jeg bruger det dog heller ikke så meget.

Noget støv på sensoren sidder bare for fast til at en rystetur er nok
til at fjerne det. Til gengæld er der sjældent noget støv, som kan
pustes væk på E-500. Det oplever jeg, ofte at man kan på Nikon.

Så jeg ser det er det mest en funktion, man kan bruge til
markedsføring - ikke løsningen på et problem.

Peter