Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Digitalkamera+ video-optager+chip
Fra : nlgeisler84@yahoo.dk

Dato : 19-03-07 18:19

Hej, jeg vil gerne spørge om digitalkameraer´s video-optager hvordan
den virker helt, fordi jeg har ellers prøvet at søge på internettet
uden held, jeg er ikke den der har stor viden om teknologi så jeg har
lidt brug for hjælp. Men jeg ved at nogle digitalkamera-optagerer
tager 25 billeder pr. sek. (25fps), og hvad er højest de kan tage, og
hvad er bedst?
Hvad med digitalkamera´s chip, hvad er forskellen mellem de chip CCD,
CMOS, og FOVEON X3 hvis den er chip , og DIGIC III?

Jeg skal snart til eksamen, så jeg har lidt brug for jeres hjælp

På forhånd tak

Niels

Fra : Leif Langgaard

Dato : 19-03-07 18:29

<nlgeisler84@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
[...]

Prøv også gruppen:

Held og lykke med projektet!

--
Leif Langgaard
"Det er blevet vanskeligt at fotografere, alle de gode billeder er jo taget"

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 19-03-07 19:01

wrote:

> Men jeg ved at nogle digitalkamera-optagerer tager 25 billeder pr.
> sek. (25fps), og hvad er højest de kan tage, og hvad er bedst?

Hvis du mener digital video kameraer, så er news:dk.teknik.tv+video,
som Leif peger på, en bedre gruppe.

Mht. digitalkameraer, er det nok snarere 30 fps, der er de facto
standarden i dag. Canons Ixus-serie kan klare 60 fps, men kun i meget
begrænset opløsning. Vil du selv indsamle viden om det, så gå til
f.eks. http://dpreview.com og brug en halv time på at læse
specifikationer på de nyere modeller.

Mht. hvad der er bedst, så er det naive svar så mange fps som muligt.
Problemet er at man ved at øge fps samtidig sænker den tid der er til
eksponering, så når man bevæger sig højt op skal der mere lys til, for
at sikre ordentlig kvalitet.

> Hvad med digitalkamera´s chip, hvad er forskellen mellem de chip CCD,
> CMOS, og FOVEON X3 hvis den er chip , og DIGIC III?

De tre første er sensorteknologier, mens den sidste er en processor.

http://www.dpreview.com/learn/?/Glossary/Camera_System/sensors_01.htm

http://www.usa.canon.com/consumer/controller?act=ModelFeaturesAct&fcategoryid=144&modelid=14321&pageno=1

> Jeg skal snart til eksamen, så jeg har lidt brug for jeres hjælp

Usenet er sjældent det bedste sted til generel oplysning. Det virker
bedre til konkrete spørgsmål og svar eller diskussioner.
--
JPEGCrops 0.7.4 beta - Tabsfri beskæring af JPEG billeder -
http://ekot.dk/JPEGCrops/

Fra : nlgeisler84@yahoo.dk

Dato : 19-03-07 19:22

On 19 Mar., 19:00, Toke Eskildsen <darkw...@daimi.au.dk> wrote:

> [...]
>
> Usenet er sjældent det bedste sted til generel oplysning. Det virker
> bedre til konkrete spørgsmål og svar eller diskussioner.

Dårlig spørgmål igen, så hvad er forskellen mellem sensor og en chip?
Jeg troede at sensor er en chip

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 19-03-07 20:32

wrote:

> Dårlig spørgmål igen, så hvad er forskellen mellem sensor og en
> chip? Jeg troede at sensor er en chip

Der er lidt sprogforvirring her, for nogen gange mener man en hel chip
når man snakker sensor, andre gange mener man en af de mange lysmålere,
som CCD/CMOS/Foveon chips består af.

DPRreview kalder de enkelt målere for "pixels":
http://www.dpreview.com/learn/?/key=pixels
Det synes jeg er en anelse vildledende, da hver "pixel" i sig selv kun
kan måle intensiteten af en enkelt farve (typisk rød, grøn eller blå).