Hvordan får man en kat til at holde sig væ~
Fra : LN

Dato : 08-04-07 19:25

Hej

Vi har en kat rendende meget hos os. Og efterhånden lugter vores
indkørsel ikke så godt,
Vi kan ikke længere have en klapvogn stående ude nogle døgn. Vi
frygter lidt det hyggelige grillaftener med lugt af kattetis Sød
kat men det lugter altså!

Jeg ved katten er sterriliseret, så meget mere kan ejeren jo ikke
gøre.

Men kan man sprøjte med noget der kan få katten til at holde sig væk?
Det skal helst ikke være "giftigt" da vores datter skal kunne lege
frit.

Nogle der har nogle gode husråd?

LN

Fra : Sabina H.

Dato : 08-04-07 19:43

"LN" <spoi@sol.dk> wrote in message
>Men kan man sprøjte med noget der kan få katten til at holde sig væk?
>Det skal helst ikke være "giftigt" da vores datter skal kunne lege
>frit.

>Nogle der har nogle gode husråd?

et godt råd er at "låne" sig frem til bakkeindhold fra en feks fertil
hunkat, gerne i løb, eller en strintende hankat, og så grave det ned hele
vejen rundt om huset... bliv ved med at gøre det med 25-40 cm afstand hele
vejen rundt om ejendommen gerne dagligt eller mindst hver anden dag i en
periode.... sørg for at fordele det, så hele huset er "dækket ind"...

det vil give den fremmede kat indtryk af at "her bor en anden" og den vil
nok i starten prøve at markere sig væk, men hvis man er stædig nok, ender
det nok med at den holder sig væk....
et andet fif der måske kan bruges er tøjdyr der lugter af kat (gerne samme
kat som den med bakken), som bliver sat op forskellige steder i området....
det er et råd man ofte bruger til problemer med at kattene render på bilen
og lign, men måske kan det også bruges i dette tilfælde...

--
Knus,
Sabina

Fra : Gainsbourg

Dato : 08-04-07 19:50

Jeg er lidt i tvivl om, hvad lugten kan skyldes. Katte lugter jo ikke i sig
selv og det er kun lugten fra fertile hankattes urin, der kan være
generende. Og det kan der jo ikke være tale om her, når du skriver at den
mistænkte kat er steriliseret.

Kan der enten være tale om en fertil hankat som netop er blevet kastreret og
hvor der stadig går nogle måneder før hormonerne er helt dampet af? For hvis
det er tilfælder, løser problemet jo snart sig selv. Eller er det måske
vilde fertile hankatte der strinter - eller alternativt hanræve eller måske
hunde, der bliver luftet langs jeres indkørsel? Jeg har haft en del
erfaringer med "katteproblemer", der ved nærmere undersøgelse viste sig at
være genboens hund eller de lokale ræve...

Det kræver måske mere præcis viden om lugtens ophav, for at kunne løse
problemet. Men hvis det kun drejer sig om, at få katte til at holde sig væk,
så er det et godt husråd at plante krydderurten "Løvstikke" som katte ikke
bryder sig om. Det er i øvrigt en dejlig urt at have ved hånden til suppe,
kødretter og fond...men det er vist en anden gruppe

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : OZ3BTO

Dato : 08-04-07 20:04

"LN" <spoi@sol.dk> skrev i en meddelelse
[...]

Hvis i ser katten så jag den væk gerne med jælp fra vandslange eller andet
der kan sprøjte vand .. Katte husker og de fleste kan ikke lide vand

Maj

Fra : Tove Krieger

Dato : 08-04-07 20:36

In news:1176056698.852138.167850@b75g2000hsg.googlegroups.com,
LN <spoi@sol.dk> typed:
> [...]
>
> Men kan man sprøjte med noget der kan få katten til at holde sig
> væk? Det skal helst ikke være "giftigt" da vores datter skal kunne

Det undrer mig lidt at der lugter hvis katten er steriliseret. Er du
sikker på, at det er den kat der er synderen? Har du set den i det
øjeblik den gør det ? Det kan nemlig meget nemt være en anden fertil
hankat, og *det* stinker forfærdeligt.

Du kan evt. købe noget hjortetak-olie på apoteket, ved ikke om Matas
har det. Det lugter ikke særlig godt - det stinker faktisk, (det synes
kattene også, og deres lugtesans er mange gange større end vores). Du
skal bare komme nogle enkelte dråber på jorden der hvor der bliver
tisset. Husk at det kun skal være dråber, endelig ikke så meget at I
selv kan lugte det. Man kan også komme en smule på vatpinde, som man
stikker ned i jorden, selvfølgelig med den ende opad hvor olie er
kommet på.

Ellers er det også som Gainsbourg skriver en god idé at plante
Løvstikke. Den lugt kan katte heller ikke lide.

Som en allersidste udvej kunne du jo lave en lille kasse, fylde noget
grus eller sand i, og placere den evt. under en busk på et lidt
afsides sted i haven. Det råd så jeg i hus og have-gruppen, og det
virkede over al forventning.
--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : .:M:.

Dato : 08-04-07 22:15

LN wrote:
> Jeg ved katten er sterriliseret, så meget mere kan ejeren jo ikke
> gøre.

Det lyder ikke til at det er dén steriliserede kat, som forårsager
tisseriet. Som andre har skrevet, det er kun fertil hankattes urin, der
lugter så kraftigt, at mennsker kan finde lugten generende.
Umiddelbart lyder det som en anden (fertil) kat eller en hund eller et
vildt dyr. Prøv at se om du ikke kan "fange" synderen i "gerningsøjeblikket"
(tisseriet) og få et glimt af hvem dyret er.

Fra : news.tele.dk

Dato : 09-04-07 22:01

".:M:." <dont.even@bother.net> skrev i en meddelelse

> [...]
> vildt dyr. Prøv at se om du ikke kan "fange" synderen i
> "gerningsøjeblikket" (tisseriet) og få et glimt af hvem dyret er.

Ja, så syntes jeg i skal kigge forbi og indånde "duften" fra vores
steriliserede bengaler og burmeserhankatte. De har åbenbart ikke fundet ud
af, at der ikke er noget "han" i dem mere. De strinter af hjertens lyst og
det stinker ganske forfærdeligt - mindst lige så slemt som den ukastrerede
hankat, der huserer her engang imellem. Den sidste kastrerede burmeser vi
har lugter overhovedet ikke i nær samme grad.

/Claus

Fra : LN

Dato : 09-04-07 07:34

On 8 Apr., 21:35, "Tove Krieger" <minimiv_nosp...@privat.dk> wrote:
> [...]
> --
> Venlig hilsen Tove
> Beware of people who dislike cats- Skjul tekst i anførselstegn -

Nej jeg har ikke set den tisse i gerningsøjeblikket. Der har i mange
år rendt en stor rødstribet kat her - men vi har aldrig været generet
af det. Nu er genboens nye lille stribede kat kommet til og så lugter
det pludseligt sådan så vi gik ud fra det var den. Den er hos os
rigtig meget - alle steder.

LN

Fra : Katja Lykkegaard And~

Dato : 09-04-07 08:51

> [...]

af det. Nu er genboens nye lille stribede kat kommet til og så lugter
det pludseligt sådan så vi gik ud fra det var den. Den er hos os

Kan det så ikke være den store røde, der netop er begyndt på strinteriet for
at markere sig over for den lille nye.

Hilsen Katja :D

Fra : LN

Dato : 09-04-07 11:37

On 9 Apr., 09:51, "Katja Lykkegaard Andersen" <B...@c4-life.dk> wrote:

> [...]
> at markere sig over for den lille nye.
>
> Hilsen Katja :D- Skjul tekst i anførselstegn -

Jo det kunne det vel egentlig godt. synes bare ikke den rødstribede er
her særlig meget. Og altid på den anden side af huset.

Uanst hvilken kat det er, er det i hvert fald generende.

LN

Fra : S. Hansen

Dato : 10-04-07 13:07

On 8 Apr 2007 11:24:58 -0700, "LN" <spoi@sol.dk> wrote:

> [...]
>
>Men kan man sprøjte med noget der kan få katten til at holde sig væk?
>Det skal helst ikke være "giftigt" da vores datter skal kunne lege

Det allerbedste råd er at informere kattens ejer om reglerne i loven
om mark og vejfred - herunder bla. hvilke rettigheder du har for at
slippe af med katten

http://www.dyrenes-beskyttelse.dk/docs/markogvejfred

Venlig hilsen
Steen

Fra : Bjarne

Dato : 12-04-07 20:13

S. Hansen skrev:

> Det allerbedste råd er at informere kattens ejer om reglerne i loven
> om mark og vejfred - herunder bla. hvilke rettigheder du har for at
> [...]

Jeg synes det er det absolut ringeste råd der er fremkommet.

Jeg finer det ret modbydeligt at true en kats mennesker om
"rettigheder", man har for at "slippe af med" deres kat.

Ikke mindst, når det kan ses i tråden, at det ikke engang vides med
sikkerhed, hvilken kat det er der forårsager duften.

Tænk om man "slap af" med katten og duften fortsatte?
Så fortjente katten næsten, at man også "slap af" med de pågældende
mennesker.

Bjarne

Fra : S. Hansen

Dato : 13-04-07 11:37

On Thu, 12 Apr 2007 21:13:26 +0200, Bjarne <netmolotow@varmpost.com>
wrote:

>Jeg synes det er det absolut ringeste råd der er fremkommet.

Du mener det er et dårligt råd at gøre opmærksom på gældende
lovgivning og rettigheder. ??????????

>Jeg finer det ret modbydeligt at true en kats mennesker om
>"rettigheder", man har for at "slippe af med" deres kat.

Jeg finder det modbydeligt at påføre andre mennesker tvungen omgang
med ens kat. Specielt når dette sker tros en meget klar lovgivning på
området.

>Ikke mindst, når det kan ses i tråden, at det ikke engang vides med
>sikkerhed, hvilken kat det er der forårsager duften.

Det er i mine øjne også ligegyldigt hvilken kat der er årsagen til
problemet. For uanset hvilken kat der er tale om er det ejerens pligt
at holde katten på eget.

Steen