Hævelse ved halerod
Fra : Jakob

Dato : 08-04-07 18:21

Hej

Vores kat er hævet ved haleroden, og kan ikke ret godt gå eller sidde ned,
men ud over det virker den frisk og klar. Vi kan godt ae den på stedet, men
det ser ikke ud til at katten ligefrem nyder det, og hvis man trykker lidt
give han lyd fra sig, hvilket han ellers aldrig gør.

Vi har ikke mulighed for at besøge en dyrlæge før i morgen, så vi ville høre
om nogen har et bud på hvad problemet kan være? Han har orm, hvis det kan
have noget med det at gøre...

Hilsen

Jakob

Fra : lh

Dato : 08-04-07 18:32

"Jakob" <whisky@***post4.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> høre om nogen har et bud på hvad problemet kan være? Han har orm, hvis det

Mit gæt er en byld under opsejling! Et meget almindeligt sted efter bid fra
andre katte f.eks.

lh

Fra : Gainsbourg

Dato : 08-04-07 19:41

Lyder som en lokal infektion (byld) - typisk fra bid. I bør, som I selv er
inde på, søge dyrlæge i morgen tidlig. Den slags infektioner kan desværre
udvikle sig livstruende over forholdsvis kort tid, så I bør holde et øje på
ham og hans tilstand indtil i morgen tidlig.

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Tove Krieger

Dato : 08-04-07 20:14

In news:461936ef$0$90268$14726298@news.sunsite.dk,
Gainsbourg <isl41688@THORSTENimage.dk> typed:
> [...]
> infektioner kan desværre udvikle sig livstruende over forholdsvis
> kort tid, så I bør holde et øje på ham og hans tilstand indtil i

Jeg er også næsten sikker på at det er en byld, også at det stammer
fra et bid. Der er mange grimme bakterier på kattetænder. Det kan jeg
tale med om, efter at have været i nærkontkakt med en
katte-hjørnetand, så jeg måtte på skadestuen med en hånd der pludselig
var blevet dobbelt så tyk.

Symptomerne er fuldstændig som dem én af mine fhv. katte havde. Meget
øm ved haleroden og hævet. Dyrlægen åbnede bylden, og betændelsen flød
i stride strømme. Godt at du tager den til dyrlæge imorgen, den skal
jo også have noget penicillin. Det gør helt sikkert temmelig ondt på
katten.

-
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Jakob

Dato : 08-04-07 22:20

Hej

Det lyder godt at I mener at det "bare" er en byld

Tak for budene

Fra : Ukendt

Dato : 09-04-07 09:51

"Jakob" <whisky@***post4.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> Det lyder godt at I mener at det "bare" er en byld

En byld kan dog hurtigt sprede sin betændelse, så håber i tager til dyrlæge
hurtigt.
Vi havde fornyligt en lidt langhåret hvalp, hvor der pludselig var en hel
"plade" af pels, der kunne bevæges. Det viste sig også, at være en byld - en
af de andre hvalpe, har nok taget lidt for hårdt fat i ham. Vi kom til
dyrlægen og efter grundig vask af såret viste det sig, at der var et stort
hul i ryggen ( under pelsen ) på hvalpen. Han fik noget penicillin og blev
vasket hver dag. Huden var dog død og faldt af, i et område på størrelse med
en 5 krone, men det helede pænt op igen. Blev dog lidt forskrækket over,
hvor hurtigt den betændelse havde bredt sig....

--
Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Tove Krieger

Dato : 09-04-07 10:32

In news:46195c90$0$179$edfadb0f@dread11.news.tele.dk,
Jakob <whisky@***post4.tele.dk> typed:
> Hej
>
> Det lyder godt at I mener at det "bare" er en byld
>
> Tak for budene

Ja, lad os da håbe det, selvom det kan være slemt nok for katten.
Kommer du lige tilbage og fortæller hvordan det er gået ?

Fra : Jakob

Dato : 09-04-07 13:12

Hej igen

Det var en byld lige ved haleroden, så han har fået lagt dræn ind, og er på
antibiotika de næste dage

Hilsen

Jakob

Fra : Tove Krieger

Dato : 09-04-07 13:21

In news:461a2d95$0$196$edfadb0f@dread11.news.tele.dk,
Jakob <whisky@***post4.tele.dk> typed:
> Hej igen
>
> Det var en byld lige ved haleroden, så han har fået lagt dræn ind,
> [...]

Mange tak for tilbagemeldingen Jakob. Godt at der er ordnet nu, og at
han ikke har ondt mere, smerterne går som regel væk så snart bylden er
fjernet. Kram til den lille missemand herfra.

Fra : Ukendt

Dato : 09-04-07 15:54

"Jakob" <whisky@***post4.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Hej igen
>
> Det var en byld lige ved haleroden, så han har fået lagt dræn ind, og er
> på antibiotika de næste dage

Dejligt, at han kom i behandling. Smerterne er nok ikke så slemme, når han
nu er kommet i behandling.
Lidt dumt spørgsmål måske: men hvordan fungere sådan et dræn ? Er det bare
en slange, der stikker ud, eller er den under huden, eller noget helt tredie
?

God bedring med ham !

--
Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Jakob

Dato : 09-04-07 18:46

> Lidt dumt spørgsmål måske: men hvordan fungere sådan et dræn ? Er det bare
> en slange, der stikker ud, eller er den under huden, eller noget helt
> tredie ?

Den her gang er det en gummislange som stikker ud i begge ender af bylden,
tidligere har han haft gazebind som dræn

Hilsen
Jakob

Fra : Mette Lambert

Dato : 09-04-07 19:43

> Den her gang er det en gummislange som stikker ud i begge ender af bylden,
> tidligere har han haft gazebind som dræn
>
> Hilsen
> Jakob

Som tidligere "dræn-haver" kan jeg sige, at gummislangen går stærkere på
mennesker, men nok er en anelse irriterende at have på, når man er kat
:( Skal I så også rense det eller mener dyrlægen, det hele kommer ud med
slangen?

Med venlig hilsen
Mette Lambert
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Jakob

Dato : 10-04-07 21:35

>Skal I så også rense det eller mener dyrlægen, det hele kommer ud med
> slangen?

Han skal have antibiotika-piller, og så har vi fået noget streptocillin der
skal sprøjtes ind i bylden. Vi skulle eventuelt selv rense omkring drænet,
men han kan selv nå slangen, og slikker det rent omkring, og på torsdag skal
drænet ud igen.

Hilsen
Jakob