den fælder!
Fra : Bjørn Larsen

Dato : 04-04-07 18:53

Min huskat er begyndt at fælde noget så voldsomt. Hun er snart 1 år gammel.
Vi har været næsten helt forskånet for løse hår indtil nu.
Er det fordi den skifter pels efter vinteren eller fordi den er ved at blive
voksen?

Vi giver den stadig killing tørfoder. God kvalitet fra dyrehandlen. Men
måske den skal have vitaminer el.l.?

På forhånd tak for hjælpen!

/Spilopmager

Fra : Tove Krieger

Dato : 04-04-07 19:02

In news:iDRQh.27$hs5.12@news.get2net.dk,
Bjørn Larsen <spilopmager@hotmail.com> typed:
> [...]
> at blive voksen?
>
> Vi giver den stadig killing tørfoder. God kvalitet fra dyrehandlen.
> Men måske den skal have vitaminer el.l.?

Mine katte har altid fældet voldsomt på denne årstid, så jeg tror det
er ganske normalt. Jeg har altid kunnet rede store håndfulde pels af
dem når de fælder. De skal jo af med vinterpelsen på én eller anden
måde

Er næsten sikker på at det ikke skyldes Vitaminmangel.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Morten Siem

Dato : 04-04-07 23:00

> [...]
> måde
>
> Er næsten sikker på at det ikke skyldes Vitaminmangel.

det må vist siges, som tove siger det så rigtigt, at være uhyre meget
normalt på denne årstid. jeg kan selv børste ½ kat af balthazar hver
morgen. killingefoder (og senere kastratfoder?) er så godt, så det er
næsten udelukket, at det skyldes vitaminmangel. hera fælder ikke endnu -
sært nok -.
venlig hilsen
balthazar, hera og morten

Med venlig hilsen
Morten Siem
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Ragna

Dato : 05-04-07 09:31

Som de første besvarere har sagt, så fælder kattene på denne årstid, og det
kan ikke undgås.
Min erfaring er dog, at man kan minimere fælderiet resten af året ved at
give katten gærtabletter som godbid hver dag.
De kan fås i ethvert supermarked, og de giver en flot og skinnende pels.

--
Venlig hilsen, Ragna

Fra : Tove Krieger

Dato : 05-04-07 11:47

In news:4614b3b3$0$15894$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk,
Ragna <rahasNEJ@TAKtdcadsl.dk> typed:
> [...]
> ved at give katten gærtabletter som godbid hver dag.
> De kan fås i ethvert supermarked, og de giver en flot og skinnende

Det er nemlig rigtigt Ragna. Mini (og tidligere også Mivser) får
gærpiller hver dag, og nu er jeg begyndt med de gærpiller med
tranebær, som bl.a. også forebygger problemer med urinvejene. De er
såmænd ikke ret dyre (kan købes i supermarkederne), og kattens pels
skinner og er rigtig flot.

Fra : Siri

Dato : 05-04-07 16:55

> [...]
> tranebær, som bl.a. også forebygger problemer med urinvejene. De er
> såmænd ikke ret dyre (kan købes i supermarkederne), og kattens pels

Ah-haaa, gærtabletter - det skal da prøves. Min langhårede lille dame
har jo ellers ikke gidet godbidder. P t har jeg lange, sorte Gia-hår i
mængde overalt, og tænkte på, om det så småt er vinterpelsen, der er ved
at ryge - der er nemlig ikke den store forskel på den afredte hårmængde,
men hun er bare mega-sur over at blive redt p t. Om det så er
'ny-indflytteren' eller fældningstiden, ved jeg ikke....
Med venlig hilsen
Siri
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Bjørn Larsen

Dato : 05-04-07 18:59

Kan man ved at rede katten, gøre "processen" med at skifte pels hurtigere?

Hvornår kan man fældningen er aftaget?

/Bjørn

Fra : Morten Siem

Dato : 05-04-07 20:02

> =?iso-8859-1?Q?Bj=F8rn_La... skrev:
> Kan man ved at rede katten, gøre
>
> Hvornår kan man fældningen er aftaget?
>
> /Bjørn
> JA! Absolut, mine katte elsker at blive børstet og venter ligefrem på det
hver dag - også uden for fældetiderne -. Hvornår det hurlumhej er aftaget?
Langhårskatte er jo længst om det, men ca. 2 - 4 uger, er mit slag på
tasken; når man reder dem hver dag, lægger man jo mindre mærke til det.