Virker køleskab mon?
Fra : Torben Brøndum

Dato : 20-04-07 16:57

Hej derude,

Jeg har netop købt en Knaus Süwind 530 TK 1989 model. Jeg har nu tilsluttet
220 til vognen for at prøve det hele af.

Angåedne køleskabet, så kan det (jo) køre på gas, men også 220 og 12 volt.
der er to knapper til strøm - det ene symbol viser en stikkontakt. Begge kan
tændes på samme tid.

Hvad sker der hvis begge kontakter er sat til "on"?

Hvor lang går der typisk f.s.a nedkøling føre jeg kan konstare om det virker
?

Hilsen Torben Brøndum

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 20-04-07 17:01

Torben Brøndum wrote:

> [...]
> stikkontakt. Begge kan tændes på samme tid.
>
> Hvad sker der hvis begge kontakter er sat til "on"?

Det kommer an på om der er strøm til. Hvis der ikke er strøm til sker der
intet. Hvis der er strøm på begge, så sker der ikke dobbelt så meget :)

> Hvor lang går der typisk f.s.a nedkøling føre jeg kan konstare om det
> virker ?

Du mærker bag køleskabet, ved udluftningen. Kommer der varme ud, virker det
:)

--
Per, Esbjerg

Fra : Per

Dato : 20-04-07 17:14

Hej Torben
Der er 2 elektriske varmelegemer og et gasfyret.
Hvis du ikke har bilen tilkoblet (korrekt) gør det ikke noget du har begge
kontakter tændt, men ellers brug kun en af gangen.
Efter en time eller to kan du mærke at elementerne i frostboxen er iskolde.
Efterhånden breder kulden sig til resten af skabet.
Husk at CV'en skal stå vandret både på tværs og langs, ellers kan det give
problemer.
Hvis det er rigtigt varmt i vejret skal man ikke stille termostaten for højt
ved 230 Volts drift, ellers koger væsken i rørene og skabet køler ikke.
Husk: Termostaten fungerer ikke ved 12 volt !!

Hilsen Per A.

Fra : Hans-Jørgen Sindholt

Dato : 20-04-07 17:28

"Per" <per-a@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ikke.
> Husk: Termostaten fungerer ikke ved 12 volt !!

-og et lille tip, dersom skabet ikke vil køle, når du sætter strøm eller gas

Afbryd energikilden.
Skrue støttebenene op.
Tag nu fat i trækstangen og vip vognen, så meget du kan. Pas på evt. løse
ting i vognen.
Nogle få ture af den slag, vil som regel skabe så megen "uro"
køleaggregatets væske,
at systemet atter vil virke, når energikilden sættes til.
Det er ikke en joke dette her. Men kendt er det, at absorptions-skabe kan
have
lidt "startproblemer" efter at have stået ubrugt i en længere periode.

Hans-Jørgen
www.sindholt.danmark.nu

Fra : J. Kragh

Dato : 22-04-07 09:35

Og hvis du ikke vil vippe med vognen, så kan du tage skabet ud og stille det
på hovedet en times tid. Hvis der ellers er væske i det, så burde det
fungere igen.

A propos at absorptionskabe er noget møg. Enig, men til gengæld larmer
kompressorskabe, og det er måske ikke lige lykken, når man skal sove ved
siden af. Jeg tror mere at det er pga. støjen fra kompressorskabe end
behovet for at kunne køre på gas i dag. De fleste minibarer på hotelværelser
indeholder et lille køleskab, og det er normalt et absorptionsskab netop pga
støjen fra kompressorskabene.

mvh

Jørgen

Fra : Hans-Jørgen Sindholt

Dato : 22-04-07 10:48

"J. Kragh" <Tailstrike@QRMwebspeed.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> det på hovedet en times tid. Hvis der ellers er væske i det, så burde det

Ja, det forslag havde jeg også i tankerne, men det er vistnok
for de fleste lidt bøvlet at demontere netop et absorptionsskab
i en campingvogn på grund af gasrør med mere. Jeg har dog
aldrig prøvet, så måske udtaler jeg mig på helt galt grundlag.
Men jeg ved fra tidligere, at man netop gjorde sligt ved køleskabe
af den type i sommerhuset, når man efter vinteren atter ville
tilbringe sin tid dér.

Hans-Jørgen
www.sindholt.danmark.nu

Fra : Jan Boegh

Dato : 20-04-07 17:26

Torben Brøndum skrev i 4628e2a8$0$4152$ba624c82@nntp02.dk.telia.net
dette:

> [...]
> stikkontakt. Begge kan tændes på samme tid.
>
> Hvad sker der hvis begge kontakter er sat til "on"?

Hvis der ellers er tilsluttet både 220V og 12V risikerer du at dit køleskab
holder op med at virke. Det er dog en trøst, at det sandsynligvis virker
igen, når der er gået nogle timer og hele baduljen er kølet ned igen.

> Hvor lang går der typisk f.s.a nedkøling føre jeg kan konstare om det
> virker ?

Det kan du mærke efter et par minutter, hvor køleribberne inde i skabet
gerne skulle blive kolde. Det lidt triste er, at min erfaring siger mig at
fordamperskabe ikke har nogen specielt lang levetid - og er der ikke skiftet
skab i en vogn fra '89 kan du nok ikke forvente alverden af skabet. Ingen af
mine skabe har levet så længe.
I det hele taget er fordamperskabe noget lort - der er bare ikke rigtigt
nogle alternativer, hvis det skal køre på gas. I hvert fald ikke noget, jeg
har kunnet finde.

mvh
Jan

http://jan.boegh.net/foto.htm
Billeder fra en dansk 'ørken' http://jan.boegh.net/Album/Milen/index.html

Fra : Sten Bo

Dato : 22-04-07 10:09

"Torben Brøndum" <tbr@Xtorben-broendumX.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Hvad sker der hvis begge kontakter er sat til "on"?
>
> Hvor lang går der typisk f.s.a nedkøling føre jeg kan konstare om det

Der er en overordentlig god side her http://www.rvmobile.com/ der virkelig
kommer ud i krogene. Forklaring på alt så at sige. Bla på underside med
teknisk hjælp http://www.rvmobile.com/Tech/Technical.htm

I følge dem skader "tørkogning", hedeslag f.eks. ved at køre med for høj
varme, flere varmekilder nævnt , systemet, idet antirust og antifrostmidler
brænder fast på kritiske steder. De kan måske senere løsne sig som skaller
og grums i systemet og belægningen nedsætter under alle omstændigheder
ydeevnen.

Væsken inde i rørene er mest vand, ammoniak, brint og nævnte additiver -
der i følge Dometic ved længere stilstand kan udfældes. Men de skulle i
følge kilden opløses når skabet kommer i drift igen.

Henvendelsen opstod fordi der i vejledningen til vores boks rc 1600 står
noget om at vende den på hovedet (og tilbage hvis den ikke starter efter
lang stilstand. I princippet det samme med de store - og man kunne i nød
først prøve at afmontere luftristene og banke forsigtigt på rørene med en
gummihammer. - (Det er brugt med held af en spørger her i forum !!) Og
ellers er der det med at vippe vognen. men det er formentlig ikke så
effektivt mod udfældninger. Sidste udvej på et skab der i følge
fejlfindingen på siden jeg linker til - ikke virker - vil i gang, må så være
at pille skabet ud og vende det nogle gange.

Det her er IKKE det samme som damplommer sydpå pga. hedeslag.

Udfældningerne er autentisk forklaring fra Dometic. Og jeg kunne godt
forestille mig, at det er derfor at nogle skabe kan være uendelig længe om
at komme i gang. Vi plejer at sammenligne med et lokomotiv der skal fyres
op. Men plejer da at kunne mærke koldt frost på frostlegemet i løbet af en
½ times tid. Jeg tror man anbefaler at tænde skabet dagen før. Siden/linket
har også nogle betragtninger om det.