Rastepladser i Østrig
Fra : Mogens Dammand

Dato : 12-04-07 18:49

Hvordan er det med overnatning på rastepladserne i Østrig?

Har hørt at det er ulovligt, men at mange gør det alligevel, kan det passe?

Mvh
Mogens

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 12-04-07 19:39

On Thu, 12 Apr 2007 19:49:17 +0200, "Mogens Dammand"
<dammand@honda-allroad.dk> wrote:

>Hvordan er det med overnatning på rastepladserne i Østrig?
>
>Har hørt at det er ulovligt, men at mange gør det alligevel, kan det passe?

>--

Ja, det skal nok passe.

De holder i hvert fald altid i vejen, når jeg skal parkere min lastbil
for at overholde køre- og hviletidsreglerne.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Jørgen L.

Dato : 12-04-07 23:53

> De holder i hvert fald altid i vejen, når jeg skal parkere min lastbil
> for at overholde køre- og hviletidsreglerne.

Og så køre den igen, campister må ikke sover når de er trætte, og samtidig
er det et stort problem for mange lastbilførere at campisterne sætter cven
bagpå og køre sydpå lige efter at de har været på arbejde en hel dag.

Vi skal da også overholde reglerne, godt nok er de ikke så firkantet som
jeres regler, da vi ikke har en bos der siger kør kør hele tiden, man må
ikke kører når man er træt, om man så er lastdebil eller eller en anden form
for trafikant.

Dermed ikke sagt at det er lastbilerne som er skævt på den, men heller ikke
os, det er simpelthen rastepladserne som ikke er fulgt med tiden, og hvis vi
stod sammen om problemmet i stedet for at slås om det tja så kunne det jo
være der var en løsning på sigt.

Vi campister ser jo også tit at der holder alm biler hvor vi skal holde, og
sågar har jeg lastbiler der holdt der, selv om der var plads længere henne
de normalt skulle holde, blot fordi det var lidt tættere på butikken.

--
Hilsen Jørgen
Toyota Landcruiser 3,0 D-4D

Fra : Bekan

Dato : 13-04-07 15:05

Jørgen L. wrote:

> [...]
> holde, og sågar har jeg lastbiler der holdt der, selv om der var
> plads længere henne de normalt skulle holde, blot fordi det var lidt

Det kan være, men det kan jo også være at den plads længere henne blev ledig
/efter/ at lastbilen parkerede i bilparkerings pladsen.

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 16-04-07 21:42

On Fri, 13 Apr 2007 00:53:07 +0200, "Jørgen L." <Noemail@noemail.dk>
wrote:

> [...]
>er det et stort problem for mange lastbilførere at campisterne sætter cven
>bagpå og køre sydpå lige efter at de har været på arbejde en hel dag.

Skal jeg forstå det sådan, at det synes du er helt i orden?

> [...]

>ikke kører når man er træt, om man så er lastdebil eller eller en anden form

Er det nødvendigt at trække en debat ned på et niveau, hvor man skal
kalde hinanden øgenavne?

> [...]

>sågar har jeg lastbiler der holdt der, selv om der var plads længere henne
>de normalt skulle holde, blot fordi det var lidt tættere på butikken.

Kernespørgsmålet er:

Er der nogensinde observeret en lastbil på en campingplads?

Der ligger ufattelige mængder af campingpladser over hele Europa, og
de behøver vel ikke at have Europas bedste udsigt, hvis der kun er
tale om en enkelt overnatning.

Næh, hele problematikken bunder i penge.

At køre ind på en campingplads koster jo pææææng..

Det er jo en kendt sag, at bønder og campister kæmper om førstepladsen
på listen over de mest fornærede.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Ivan Sparvath

Dato : 16-04-07 22:33

[klip]
> [...]
>
> At køre ind på en campingplads koster jo pææææng..
>
> Det er jo en kendt sag, at bønder og campister kæmper om førstepladsen

Hej Folmer, problemet er også, at campingpladser ikke har døgn-åbent.
Vi kører hjemmefra kl 20 og brager ind mellem kl. 4 og 6 til ca. 4 timers
lur.
Det plejer nu ikke at give problemer med hverken lastbiler eller
pladsmangel.
Er der mulighed for det, foretrækker vi en campingplads og på 2. pladsen (!)
et Autohof.

Ivan, Århus

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 16-04-07 22:56

On Mon, 16 Apr 2007 23:32:42 +0200, "Ivan Sparvath"
<ivan.sparvathNOSPAM@stofanet.dk> wrote:

> [...]
>pladsmangel.
>Er der mulighed for det, foretrækker vi en campingplads og på 2. pladsen (!)

Det er da helt i orden med mig, i hvert fald når talen falder på
Østrig/Schweiz.

Der må vi alligevel ikke køre efter kl. 22:00, så hvis I kan finde en
ledig plads ved 4-tiden, så er det fint med mig.

Hvis ikke campingpladserne er åbne om natten, så må I jo kæmpe for at
de bliver det.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Ukendt

Dato : 17-04-07 13:32

On Mon, 16 Apr 2007 23:55:32 +0200, Folmer Rasmussen
<folmer@rasmussen.mail.dk> wrote:

>Hvis ikke campingpladserne er åbne om natten, så må I jo kæmpe for at
>de bliver det.

Hvorfor dog det, der er da masser af offentlige rastepladser !

Fra : Bekan

Dato : 17-04-07 08:52

Ivan Sparvath wrote:
> [...]
> pladsmangel.
> Er der mulighed for det, foretrækker vi en campingplads og på 2.

Personligt har jeg det helt fint med rastepladser når jeg er på vej, og som
regel er der ingen problemer med hverken lastbilchauffører eller andre, bare
man tager lidt hensyn til hinanden.

Det kan da godt være at campister ikke altid er så bevidst omkring
placering - de kan f.x. holde midt på en p-plads med tre meter friplads
foran og syv bagved, dvs hvis de trak helt frem, ville der være plads til en
forvogn eller en anden campist bagved, osv. Dette med placering er
lastbilchauffører meget mere klar over.

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 20-04-07 17:43

Bekan wrote:

> [...]
> være plads til en forvogn eller en anden campist bagved, osv. Dette
> med placering er lastbilchauffører meget mere klar over.

Det kan på den anden side også tænkes at de er meget bevidste om at parkere
så bilen ikke rager ud på vejen. Det er trods alt nemmere at splitte en
campingvogn ad ved en påkørsel end en lastbil - vedkommende mærker det knapt
nok.

--
Per, Esbjerg

Fra : Jan Boegh

Dato : 17-04-07 17:30

Folmer Rasmussen skrev i ccn723dv8geoim4sg45m5vjevmhvudfhsq@4ax.com
dette:

> Kernespørgsmålet er:
>
> Er der nogensinde observeret en lastbil på en campingplads?

Hvad har det med sagen at gøre?

> [...]
>
> At køre ind på en campingplads koster jo pææææng..
>
> Det er jo en kendt sag, at bønder og campister kæmper om førstepladsen

Nu er det da vist dig, der trækker debatniveauet ned, er det ikke?
De fordomme, der måtte cirkulere om bønder og campister er det rene vand
sammenlignet med dem, der ligger til højrebenet ifht. lastvognschauffører.
Jeg tror vi er en hel der, der i vores daglige arbejde må dele lande- og
motorveje med chauffører som har ret mange dårlige oplevelser. Men det
betyder ikke nødvendigvis at vi derfor påstår at du skulle være en af de
hjernedøde typer, der bruger en halv snes km. på en overhaling - helst der,
hvor der er overhaling forbudt for lastbiler - og gerne med føderne oppe i
forruden mens side 9 pigen studeres intenst, hvis man da ikke er ved at
lave kaffe!

Men tilbage til emnet - rastepladser er foretrukket af campister af nøjagtig
de samme grunde som lastvognschaufførerne bruger dem. De er meget praktiske
og hurtige at bruge på turen sydover. Mon ikke det er grunden til at så
mange chauffører bruger dem i stedet for autohofs?

vh
jan

http://jan.boegh.net/foto.htm
Billeder fra en dansk 'ørken' http://jan.boegh.net/Album/Milen/index.html

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 17-04-07 19:49

On Tue, 17 Apr 2007 18:29:55 +0200, "Jan Boegh" <spamhater@nowhere>
wrote:

>Folmer Rasmussen skrev i ccn723dv8geoim4sg45m5vjevmhvudfhsq@4ax.com
>dette:

>Hvad har det med sagen at gøre?

>--

Det har det med sagen at gøre, at der umanerligt ofte ses biler og
campingvogne der hvor vi skal holde vores påkrævede hvil.

>--

>Nu er det da vist dig, der trækker debatniveauet ned, er det ikke?

>--

Jeg beholder mit standpunkt.

> [...]

>forruden mens side 9 pigen studeres intenst, hvis man da ikke er ved at

Dem er der en guds velsignelse af, og de er heller ikke med i min
aftenbøn. Jeg beklager på standens vegne.

> [...]

>og hurtige at bruge på turen sydover. Mon ikke det er grunden til at så
>mange chauffører bruger dem i stedet for autohofs?

Jo, det er det sikkert, men ikke kun.

Det er helt tydeligt, at f.eks. lastbilchaufførerne østfra ikke
benytter de Autohofs der opkræver et mindre gebyr. Det samme synes jeg
at kunne konstatere mht. campister.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : jopa

Dato : 17-04-07 20:11

"Folmer Rasmussen" <folmer@rasmussen.mail.dk> skrev i meddelelsen

> Dem er der en guds velsignelse af, og de er heller ikke med i min
> aftenbøn. Jeg beklager på standens vegne.

Hvilken stand ?
Det er en kendt sag og faktum at chaufører for de flestes vedkommende ikke
har den "hurtigste knallert på havnen".
Men der kræves jo heller ikke den store raketvidenskab for at tøffe rundt i
en lastbil snakke i mobil drikke kaffe og blive fed af intet at lave

Fordomme hmmm nej det er fakta, ser dem hver dag og kender en del

--
Mvh. John

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 20-04-07 17:40

Folmer Rasmussen wrote:

> Er det nødvendigt at trække en debat ned på et niveau, hvor man skal
> kalde hinanden øgenavne?

Vi skal nok lade være med at skrive lastdebil hvis du lover at lade være med
at kalde os legobil ;)

Jamen .... det koster jo penge! :)

> [...]
>
> At køre ind på en campingplads koster jo pææææng..
>
> Det er jo en kendt sag, at bønder og campister kæmper om førstepladsen

Lastbilerne kunne jo køre væk fra motorvejen. Der er kun en til at betale -
dem i Legobilerne ;)

--
Per, Esbjerg

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 21-04-07 13:02

On Fri, 20 Apr 2007 18:40:15 +0200, "Per Henneberg Kristensen"
<phk_fjern_@esenet.dk> wrote:

>Vi skal nok lade være med at skrive lastdebil hvis du lover at lade være med
>at kalde os legobil ;)

>--

Du skal være velkommen til at påvise bare ét sted, hvor jeg har brugt
ordet "legobil".

Du skulle vel ikke forveksle mig med en vis Finn?

Det vil jeg meget have mig frabedt.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 21-04-07 21:57

Folmer Rasmussen wrote:

> Du skal være velkommen til at påvise bare ét sted, hvor jeg har brugt
> ordet "legobil".

> Du skulle vel ikke forveksle mig med en vis Finn?

> Det vil jeg meget have mig frabedt.

Så faldt den forhandling på gulvet. Har du et andet udtryk du vil undlade at
bruge så vi kan stoppe med at kalde din lastbil for en lastdebil?

Hvad med "campingskur på krogen"?

:)

--
Per, Esbjerg

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 21-04-07 22:23

On Sat, 21 Apr 2007 22:57:00 +0200, "Per Henneberg Kristensen"
<phk_fjern_@esenet.dk> wrote:

>Så faldt den forhandling på gulvet. Har du et andet udtryk du vil undlade at
>bruge så vi kan stoppe med at kalde din lastbil for en lastdebil?

> [...]

Det har jeg heller aldrig sagt.

Det nærmeste vi kan komme det, er vist nok at jeg ved et par
lejligheder har kaldt et telt for en bomuldsvilla.

Det kan jeg godt undlade, hvis du synes.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 22-04-07 05:42

Folmer Rasmussen wrote:

> Det har jeg heller aldrig sagt.
>
> Det nærmeste vi kan komme det, er vist nok at jeg ved et par
> lejligheder har kaldt et telt for en bomuldsvilla.
>
> Det kan jeg godt undlade, hvis du synes.

Da du ikke rigtigt har noget at forhandle med synes jeg du skal sætte dig ud
i din lastdebil.

:)

--
Per, Esbjerg

Fra : KHH

Dato : 22-04-07 06:15

> Det nærmeste vi kan komme det, er vist nok at jeg ved et par
> lejligheder har kaldt et telt for en bomuldsvilla.
>
> Det kan jeg godt undlade, hvis du synes.

Nu er det vel ikke noget forgjort i, at kalde et telt for bomuldsvilla, det
er faktisk en gammel tysk benævnelse for et telt "leinwandsvilla", og de
første telte var jo reelt lavet af bomuld.

Fra : kim jensen

Dato : 13-04-07 14:44

"Mogens Dammand" <dammand@honda-allroad.dk> skrev i en meddelelse
> Hvordan er det med overnatning på rastepladserne i Østrig?
>
> Har hørt at det er ulovligt, men at mange gør det alligevel, kan det
> passe?

Jeg tror nu ikke det er ulovligt i Østrig. Vi fandt selv en plads på
motorvejen, hvor det udelukket var til overnatning af campingvogne med en
utrolig flot udsigt.
Jeg husker desværre ikke helt hvor den ligger. Men det var på vej til Marina
di venezia, om det så siger nogle noget ved jeg ikke. Men jeg tror altså
ikke det er ulovligt.

Ja det er rigtigt at lastbilerne skal tros alt have lov til at overnatte,
men hvorfor kører lastbilerne ikke ind på AutoHof pladserne ?
Det kan campingfolket da også, men hvem gider og holde iml. 2 kølebiler hvor
kompressoen larmer som bag pokker.

Det kan godt være jeg er forkert på den men er disse AutoHof pladser ikke
beregnet til lastbiler.

mvh Kim

Fra : Bekan

Dato : 13-04-07 15:03

kim jensen wrote:
> [...]
> kølebiler hvor kompressoen larmer som bag pokker.
>
> Det kan godt være jeg er forkert på den men er disse AutoHof pladser

Ja, men CVog campere er kan saktens også holde på autohofer. Nogle steder
betaler man en lille sum for at holde over natten, tror jeg det var.

CVer kan også holde (overnatte) på rastepladser i Østrig, selv om det nogle
steder måske ikke er så velset - synes at huske noget med at det ikke var
nogen god idé et sted vi stoppet. Jeg har gjort det utallige gange, og hvis
det er imod nogle regler kan de jo bare komme og beklage sig, men man må
altså ikek køre videre hvis man er træt. Normalt køber man brændstof m.m. på
disse steder så det skulle da bare mangle, og til hvad nytte er de megastore
parkeringsanlæg, hvis det kun er til gennemfart.

Ulovlig og uønsket er ofte blandet sammen.

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 16-04-07 21:51

On Fri, 13 Apr 2007 16:03:25 +0200, "Bekan" <wishwelly2002@yahoo.dk>
wrote:

> [...]
>disse steder så det skulle da bare mangle, og til hvad nytte er de megastore
>parkeringsanlæg, hvis det kun er til gennemfart.

Hvis det skulle udløse særbehandling at købe brændstof på stedet,
hvilken kurfyrstelig behandling skulle jeg så have, når jeg har tanket
mellem 1000 og 1200 liter?

>--

>Ulovlig og uønsket er ofte blandet sammen.

>--

Holder du dig til campingpladserne, er du blandt venner, og behøver
slet ikke at spekulere på de store ting i livet.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 20-04-07 17:47

Folmer Rasmussen wrote:

> Hvis det skulle udløse særbehandling at købe brændstof på stedet,
> hvilken kurfyrstelig behandling skulle jeg så have, når jeg har tanket
> mellem 1000 og 1200 liter?

Du skal bare betale for overnatningerne alle de steder hvor du _ikke_
køberbrændstof ;)

--
Per, Esbjerg

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 21-04-07 13:03

Hvilket jeg gerne gør.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 16-04-07 21:46

On Fri, 13 Apr 2007 15:44:20 +0200, "kim jensen" <mail@mail.dk> wrote:

> [...]
>men hvorfor kører lastbilerne ikke ind på AutoHof pladserne ?
>Det kan campingfolket da også, men hvem gider og holde iml. 2 kølebiler hvor

Skulle du være uheldig at komme til at holde et sted hvor denne
facilitet mangler, kan vi hurtigt arrangere noget.

>--
>Det kan godt være jeg er forkert på den men er disse AutoHof pladser ikke
>beregnet til lastbiler.

>--

Der kan jo være fyldt op, også der.

Det kan jo også hænde, at der ikke lige er en i nærheden, når tiden er
inde.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Keld Rasmussen

Dato : 17-04-07 23:34

Folmer Rasmussen skrev:

> [...]
>
> Der kan jo være fyldt op, også der.
>
> Det kan jo også hænde, at der ikke lige er en i nærheden, når tiden er

Jeg har også i mange år brugt rastepladser til hurtige overnatninger, me
n efter sommeren 2006 har jeg vedtaget at det gider jeg ikke mere, det
er efterhånden umuligt at finde at sted at holde på rastepladserne,
presset på dem er simpelthen blevet for stort, kombinationen af ændrede
køre/hviletidsregler og flere lastbiler, specielt flere med østlige
plader, gør at der er lastbiler overalt, både der hvor de skal være og
der hvor de ikke skal være så som parkering forbeholdt personbiler og
CV, i rabatten langs kanten på tankstationen og alle andre steder hvor
der er plads, men hvor fanden skulle de ellers være, de vil nok ikke
blive modtaget med åbne arme på campingpladserne

Så selvom det hvert år er vores erklærede mål at komme igennem
transitland så hurtigt som muligt, vil vi fremover planlægge efter at
lande på en campingplads inden 18 og starte igen lige så snart bommen
går op, og så kun bruge rastepladserne til de korte hvil efter bedste Le
Mans stil (splash and dash)

--
Keld

Fra : Ivan Sparvath

Dato : 18-04-07 17:06

"Keld Rasmussen" <tridentrider@gmail.com> skrev i en meddelelse
[klip]

> [...]
> campingplads inden 18 og starte igen lige så snart bommen går op, og så
> kun bruge rastepladserne til de korte hvil efter bedste Le Mans stil

Hej Keld og andre.

En del campingpladser har transitpladser, hvor man ikke behøver koble fra
(vogntoget, altså).
Så kan man køre på et hvilket som helst ukristeligt tidspunkt.

Andre udleverer en mønt, som kan bruges til at komme ud ved bommen. Det har
vi brugt et par gange på hjemvejen mellem Hannover og Hamborg.

Hilsen
Ivan

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 18-04-07 19:21

On Wed, 18 Apr 2007 00:34:07 +0200, Keld Rasmussen
<tridentrider@gmail.com> wrote:

> [...]
>der er plads, men hvor fanden skulle de ellers være, de vil nok ikke
>blive modtaget med åbne arme på campingpladserne

Jeg er glad for at der er nogen der har lagt mærke til problemerne.

Og så har campisterne kun problemet inde på livet når de er
ferieramte. Jeg, og mine kolleger slås med skidtet året rundt.

Det ville være velsignet, hvis politikerne ville lave de fornødne
faciliteter først, og så lovgive senere.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Mogens Dammand

Dato : 16-05-07 20:49

Kære alle sammen

Jeg er næsten ked af, at jeg kom til at spørge. Håber ikke at der er kommet
nogle uvenskaber ud af det.

Hilsen
Mogens

Fra : Jan Boegh

Dato : 17-05-07 09:36

Mogens Dammand skrev i 464b6029$0$823$edfadb0f@dread12.news.tele.dk
dette:
> Kære alle sammen
>
> Jeg er næsten ked af, at jeg kom til at spørge. Håber ikke at der er
> kommet nogle uvenskaber ud af det.

LOL

Det skal du ikke tage dig af.
Lastbiler, campingpas og rastepladser er sikre emner, der fremkalder sikre
reaktioner - nærmest som når Pavlovs hunde savlede ved lyden af en klokke.

vh
Jan

--
Rejsedagbog fra tur i SW-USA kan ses på
http://jan.boegh.net/Rejser.htm.

Fra : Don't@mail

Dato : 17-05-07 16:50

Ja lastbilerne kan jo bare holde sig væk fra motorvejene og rastepalserne,
når vi campister skal til