Multitrack live recorder
Fra : Leif Neland

Dato : 22-04-07 20:45

Jeg lavede lige en live-optagelse af knægtens strygeorkesterkoncert idag.

2 ægte kondensatormikrofoner i en iMic a/d-konverter ("lydkort") til usb, og
så ind i garageband.

http://koncert.neland.dk

Rent teknisk er jeg imponeret, hvis ungerne så bare kunne spille rent

Men så kom jeg til at tænke på, at det ser ud til at garageband kun har en
(stereo)-kanal, den kan optage på af gangen.

Hvis man nu havde flere a/d'er er, er der så noget software, der kan optage
mere end to kanaler live?

Jeg kan godt se, at man kan optage flere spor efter hinanden, og lave
overdubs på den måde, men det er altså ikke det, jeg mener.

Leif

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 22-04-07 22:00

Hej Leif

Leif Neland wrote:
> Jeg lavede lige en live-optagelse af knægtens strygeorkesterkoncert idag.
>
> 2 ægte kondensatormikrofoner i en iMic a/d-konverter ("lydkort") til usb, og
> så ind i garageband.

Ofte kan man nøjes med 2 gode mikrofoner fremfor flere halvdårlige.
Dengang jeg tog en del ud og optog koncerter eller kor til fx. DRs store
korkonkurrencer, brugte jeg altid en 2-punkts opstilling med 2 mics til
kor + 1 til evt. solist. - Og skulle det være 'det helt store', så
brugte jeg en 5-punkts - 4 til kor/orkester + 1 til solist. - Det hele
mixet ned og optaget på alm. 2-kanals stereo. - Så hellere lidt men godt...

> http://koncert.neland.dk
>
> Rent teknisk er jeg imponeret, hvis ungerne så bare kunne spille rent

Er det derfor, der kun står 'It works!', når man klikker på linket.?

> [...]
>
> Jeg kan godt se, at man kan optage flere spor efter hinanden, og lave
> overdubs på den måde, men det er altså ikke det, jeg mener.

Hvis du tænker på fx. at sætte 2 stk. iMic på 2 USB porte og så optage?
- Nej, det kan mig bekendt ikke lade sig gøre, da du jo skal vælge,
hvilken indgang, du vil bruge.

Men M-Audio laver et rigtig godt lille USB eller Firewire lydmodul med
MIC/LINE indgange + div. digitale IN/OUT...
Firewire Solo (24/96) Firewire til $249USd
http://www.m-audio.com/products/en_us/FireWireSolo-main.html
FastTrack Pro (24/96) USB til $249USd
http://www.m-audio.com/products/en_us/FastTrackPro-main.html

Disse har 4x analog IN, - jeg mener de alle kan sættes til MIC.
Modulerne er kompatible med både Garageband, Peak LE/Express, Peak,
Ableton Live, Amadeus Pro, Audacity, Cubase LE, SX 5.x VST(OS 9.2),
ProTools m.fl.

Eller en kombi af mixer + lydkort til Firewire på str. med en 17"
PowerBook...
M-Audio NRV10 analog/digital mixer/audiomodul (24/96) til $899USd
http://www.m-audio.com/products/en_us/NRV10-main.html

Kompatibel med de samme programmer som nævnt ovenfor.

Jeg kiggede selv på denne for ca. halvandet år siden, men den kan
desværre ikke arbejde sammen med mine maskiner, da den ikke kan bruges
med CPU opgraderede G3/G4 Macs. Og der er tilsyneladende ikke kommet
drivere, der er blevet kompatible til den.

Yamaha laver også et par stykker lignende NRV-10 til både Firewire og
USB, men hvorvidt de kan køre på Mac, aner jeg ikke. - Jeg har kun set
dem stå nede hos DanskAudioteknik her i Århus. Til gengæld er de på str.
med en iBook 12" og koster mellem 1500kr. for en 6 MIC/LINE IN med div.
inserts og andet inkl. 3-bånds semiparametrisk EQ - og 2800kr. for 12
MIC/LINE IN + div. inkl. 4-bånds semiparametris EQ. Begge kan i øvrigt
kobles me op til 4 moduler af samme type, så antal af spor udvides til
max. 24 hhv. 48 kanaler.

Behringer laver også tilsvarende med Firewire i både 6, 12, 16 og 24
kanaler i EuroRack str. - fx. en 12 MIC/LINE IN, der er på str. med en
15" PB til priser fra ca. 1000kr. og op. www.behringer.com

mvh. Erik Richard

<erikrichard_NOSP@M_stofanet.dk> <http://www.nisus.com>
NisusWriter Express - The Future In Multilingual Textprocessing

Fra : Leif Neland

Dato : 22-04-07 22:34

> Er det derfor, der kun står 'It works!', når man klikker på
> linket.?
Pokkers... det virker nu. En lille konfigfejl, da jeg også ville lave
www.koncert.neland.dk

> Hvis du tænker på fx. at sætte 2 stk. iMic på 2 USB porte og så
> optage? - Nej, det kan mig bekendt ikke lade sig gøre, da du jo skal
> vælge, hvilken indgang, du vil bruge.

Jeg tror heller ikke det bliver til mere end dette; det er bare imponerende,
hvad der er sket siden jeg slæbte min ReVox A77 ud og optage amtsgymnasiets
jule- og forårskoncerter...

Og for at blive i nostalgien, jeg har lige støvet PA-anlægget af, blot en
100W Jostykit, der driver to horn i parallel, med hhv 12" og 15"
FANE-enheder, synes knægten er højt.

Jeg glæder mig til at se om de andre forstærkere også virker, så bliver det
2x350w i bunden (15") 2x200 i lav mellemtone (12") og 100w i høj mellemtone
(støbejernshorn)+bullet tweeter diskant.

Så skal der gang i disco'en

Leif

Fra : tom

Dato : 23-04-07 11:53

On 2007-04-22 23:00:26 +0200, Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> said:

> [...]
>
> Behringer laver også tilsvarende med Firewire i både 6, 12, 16 og 24
> kanaler i EuroRack str. - fx. en 12 MIC/LINE IN, der er på str. med en

Generelt er det muligt at købe USB og firewirelydkort, hvor der følger
software med der kan optage multitrack..
Altså i princippet ligeså mange kanaler som der er indgange.
Heldigvis for den der køber et af de ovennævnte lydkort, følger der som
regel multitrack software med, når der investeret i lydkort.
Typisk cubase LE eller andet.
Jeg ved ikke om det er muligt at køre flere tracks ind i garage band,
men det tror jeg bestemt at det er..
Er det tilfældet er der i øjeblikket til bud på blandt andet motus
828MK2 og en masse andet.

Tjekkede lige og det nyeste garageband er en multitracker
http://www.apple.com/ilife/garageband/features/recording.html

Fra : Franz Berliner

Dato : 24-04-07 12:07

tom <spam@bam.dk> wrote:

> Jeg ved ikke om det er muligt at køre flere tracks ind i garage band,
> men det tror jeg bestemt at det er..

Det er det nemlig.
Jeg bruger et M-Audio Firewire 1814 sammen med Garageband hvilket gør
det muligt at optage 8 samtidige tracks.
http://www.m-audio.com/products/en_us/FireWire1814-main.html

--
Franz : http://www.berliner.dk