Tja, så skete det........
Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 22-04-07 02:45

Tja, så lykkedes det åbenbart at hacke en MacBook på regulær vis.

<http://news.zdnet.com/2100-1009_22-6178131.html>

Faktisk ret alvorlig, hvis det er sandt, hvad det ser ud til at være, -
selvom det også kommer via ZDNet, som just ikke er kendt for at være
særlig Mac-venlig...

Så jeg kan kun gentage, hvad jeg lige har skrevet som svar i tråden
'ADVARSEL! - Pas på, hvad I har liggende af følsomme oplysninger på
jeres maskiner.

mvh. Erik Richard
<erikrichard_NOSP@M_stofanet.dk> <http://www.nisus.com>
NisusWriter Express - The Future In Multilingual Textprocessing

Fra : Jon

Dato : 22-04-07 07:43

> [...]
>
> Så jeg kan kun gentage, hvad jeg lige har skrevet som svar i tråden
> 'ADVARSEL! - Pas på, hvad I har liggende af følsomme oplysninger på

Jo, men legg nå merke til at det skjedde som del av en konkurranse hvor
poenget var å cracke maskinen og med kontinuerlig åpen nettaksess. Og
hacket er ikke kjent og ikke utnyttet andre steder - og nå vet Apple om
det før noen andre. Men selvsagt - vær oppmerksomme og ikke naive på Mac
heller.
--
/Jon
Mail: echo 36199371860304980107073482417748002696458P|dc

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 22-04-07 07:51

Jon <see_signature@mac.com.invalid> wrote:

> [...]
> hacket er ikke kjent og ikke utnyttet andre steder - og nå vet Apple om
> det før noen andre. Men selvsagt - vær oppmerksomme og ikke naive på Mac

Mjaeh ... hacket var at sende maskinen en URL til et kompromiteret
websted via f.eks. email, brugeren skal så aktivt klikke på linket for
at aktivere hacket. Altså ikke noget der sker af sig selv. Og hvis man
tænker sig om inden man sanseløst klikker på links så er man sikret
nogenlunde allerede der. Derudover giver de informationerne til apple
istedet for at publicere dem ... dvs. næste security fix har nok lappe
de huller ..

/thomas

--
Thomas
Blog & Stuff: http://www.elements.dk/

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 22-04-07 14:41

Thomas von Hassel wrote:

> [...]
> at aktivere hacket. Altså ikke noget der sker af sig selv. Og hvis man
> tænker sig om inden man sanseløst klikker på links så er man sikret

Selvfølgelig skal man tænke sig om. Men hvad nu, hvis man som Henrik
skrev i sit opr. spørgsmål omkring en vedhæftet fil - angiveligt fra
FedEx, og hvis der sidder andre, der som ham, venter på at få noget
leveret via FedEx (eller et hvilket som helst andet kurerfirma), - så er
der nok ikke mange, der i første omgang vil checke afsender-ID med den
ID, der er på en orig. forsendelsesmail fra en leverandør....

Fx. er jeg da ikke sikker på, at jeg ikke, mens jeg havde min
forretning, bare ville have klikket - uden at kontrollere ID, - hvis jeg
ventede en forsendelse fx. fra OtherworldComputing, som jeg vidste,
ville komme med FedEx.... - Men det kan jeg garantere for, at jeg vil
gøre fremover.

> Derudover giver de informationerne til apple istedet for at publicere
> dem ... dvs. næste security fix har nok lappe de huller ..

Og det er al ære og respekt værd! - Bare lidt sjovt alligevel, at hullet
blev opdaget ca. en time efter den sidste SecurityUpdate blev frigivet...

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 22-04-07 16:40

> [...]
> der nok ikke mange, der i første omgang vil checke afsender-ID med den
> ID, der er på en orig. forsendelsesmail fra en leverandør....

Nej, men det ubehjælpsomme sprog bla. skulle få de flestes klokker til
at ringe ..

> [...]
> ventede en forsendelse fx. fra OtherworldComputing, som jeg vidste,
> ville komme med FedEx.... - Men det kan jeg garantere for, at jeg vil

Plejer FedEx at sende .exe filer ? ... nej vel.

> Og det er al ære og respekt værd! - Bare lidt sjovt alligevel, at hullet
> blev opdaget ca. en time efter den sidste SecurityUpdate blev frigivet...

Nej .. slet ikke ... det er hele fidusen i en "ZeroDay" exploit ...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 22-04-07 18:31

Thomas von Hassel wrote:

> Nej, men det ubehjælpsomme sprog bla. skulle få de flestes klokker til
> at ringe ..

Måske, men du må jo tænke på, at det ikke altid er her fra den danske
afd. af fx. FedEx, mailen kommer, - oftest er det fra hovedkontoret i
USA, og de har ikke nødvendigvis danskere ansat til at oversætte /
skrive disse meddelelser.

> Plejer FedEx at sende .exe filer ? ... nej vel.

Og dog... Den sidste sending, jeg fik fra OWC, blev sendt med FedEx. Jeg
fik faktisk en meddelelse om afsendelsestidspunkt og forventet
leveringstidsunkt - i både PDF OG .exe format! - Sidste levering med DHL
derimod var kun ledsaget af en vedhæftet PDF fil...

> Nej .. slet ikke ... det er hele fidusen i en "ZeroDay" exploit ...

Det er kun sammenfald af tidspunkt, jeg tænker på og ikke spor andet...

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 22-04-07 19:36

Det ser ud til, at hacker-indbruddet rent faktisk godt kan være et
falsum - jvf. dette link
http://www.roughlydrafted.com/RD/RDM.Tech.Q2.07/616874CC-35CE-49D3-B859-C2719B6FF352.html
mvh. Erik Richard

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 25-04-07 03:09

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@nospam.dk> wrote:

> Det ser ud til, at hacker-indbruddet rent faktisk godt kan være et
> [...]

Nej, han anfører blot at der ikke er tale om et remote exploit som
visse mener har skrevet. Det er en lokal exploit.

Lokale exploits er det ganske svært at beskytte sig imod.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 25-04-07 09:54

> Nej, han anfører blot at der ikke er tale om et remote exploit som visse
> mener har skrevet. Det er en lokal exploit.
>
> Lokale exploits er det ganske svært at beskytte sig imod.

Jeps ... og som vi siger "There is no patch against social engineering"
Så snart du kan få folk at klikke på et link så er skaden sket.

/thomas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 22-04-07 20:34

> [...]
> afd. af fx. FedEx, mailen kommer, - oftest er det fra hovedkontoret i
> USA, og de har ikke nødvendigvis danskere ansat til at oversætte /

FedEx, UPS og TNT og alle andre "store" selskaber har danske afdelinger
med "rigige" danskere til at forfatte og oversætte mails af den type ...

> Det er kun sammenfald af tidspunkt, jeg tænker på og ikke spor andet...

Eh .. igen, det er lige netop det der er fidusen, nemlig at kendskab til
et sikkerheds hul kommer frem lige _efter_ at Apple eller Microsoft har
lavet en path cycle ...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 22-04-07 20:50

Thomas von Hassel wrote:

> FedEx, UPS og TNT og alle andre "store" selskaber har danske afdelinger
> med "rigige" danskere til at forfatte og oversætte mails af den type ...

Det hjælper jo bare ikke en hujende f.., når beskeden kommer fra
afsenderdestinationen.

> Eh .. igen, det er lige netop det der er fidusen, nemlig at kendskab til
> et sikkerheds hul kommer frem lige _efter_ at Apple eller Microsoft har
> lavet en path cycle ...

Som jeg har læst om det på comp.sys.mac.apps, så skete selve indbruddet
faktisk lige omkring tidspunktet, SU2007-004 blev frigivet, men vist nok
ikke installeret på de berørte maskiner....

Fra : Snorre Berg

Dato : 22-04-07 14:53

On 22-04-07 03:45, in article 462abe1b$0$4156$ba624c82@nntp02.dk.telia.net,
> [...]

> Så jeg kan kun gentage, hvad jeg lige har skrevet som svar i tråden
> 'ADVARSEL! - Pas på, hvad I har liggende af følsomme oplysninger på

Det er ikke lagt ut noen fix ennåŠ