Købe nu eller vente..
Fra : Peer K

Dato : 16-04-07 20:01

Hej,

Jeg står overfor en (ihvertfald for mig) stor investering.. En
veludstyret MacPro med 2stk. dualcore 2.66, 4gb ram o.s.v. - min drømme
billedbehandlingsmaskine

Men.. et par spørgsmål :

- Slipper jeg billigere ved at købe en rimelig "barebones" version på
Apple's netshop og så selv sætte ekstra ram og diske i? Eller skyder jeg
bare mig selv i foden?

- Jeg har en ganske ok PC (som dog er lidt sløv - desuden vil jeg
hellere ha' en Mac), så der er principielt ikke noget, der haster. Med
nyheden om Leopards udsættelse og deraf følgende spekulationer om nyt
hardware - gør jeg klogest i at vente? Jeg mener.. Falder den maskine,
jeg har tænkt mig at investere i nævneværdigt? Jeg er klar over, at vi
er ude i spekulationer - men måske nogen med indsigt i Apple's fortid
for hardwareopdateringer har kvalificerede bud...

pft!

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 16-04-07 20:59

Peer K <fotopeer@gmail.com> writes:

> - Slipper jeg billigere ved at købe en rimelig "barebones" version
> på Apple's netshop og så selv sætte ekstra ram og diske i? Eller
> skyder jeg bare mig selv i foden?

Køb det du skal bruge så er du sikker på tingene passer sammen.

Der er også noget med varmeudvikling og diskhastighed og sårn.
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Bruno

Dato : 16-04-07 23:20

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Køb det du skal bruge så er du sikker på tingene passer sammen.
>
> Der er også noget med varmeudvikling og diskhastighed og sårn.

Jeg er sikker på at fx. Crucial sagtens kan levere ram og diske er også
noget man skal kunne skifte selv, kabinettet er helt sikkert bygget til
at kunne tage dem, så jeg ville da spare de penge.

http://www.crucial.com/uk/store/listparts.aspx?model=Mac+Pro+%284%2Dcore%29

Mvh
Bruno

Fra : Erling Hansen

Dato : 17-04-07 06:41

Bruno <dont.use@this.address.ever> wrote:

> [...]
> noget man skal kunne skifte selv, kabinettet er helt sikkert bygget til
> at kunne tage dem, så jeg ville da spare de penge.

Hvis man nu har udskiftet eller suppleret indre dele, kommer man så ikke
i konflikt med bestemmelserne i den 1-årige garanti, og måske også hvis
man har handlet sig til 3 års service?
Mvh
Erling

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 17-04-07 06:53

Bruno <dont.use@this.address.ever> writes:

> Jeg er sikker på at fx. Crucial sagtens kan levere ram og diske er
> også noget man skal kunne skifte selv, kabinettet er helt sikkert
> bygget til at kunne tage dem, så jeg ville da spare de penge.

Naturligvis er det muligt at købe de rigtige ting, men det er også
muligt at købe de forkerte.

Min pointe var at hvis man gerne vil spare sig selv tvivlen, kan man
købe sig fra det.
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Bruno

Dato : 17-04-07 23:38

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:
> Naturligvis er det muligt at købe de rigtige ting, men det er også
> muligt at købe de forkerte.

Det er selvfølgelig korrekt - det var derfor jeg pegede på ram hos
Crucial da de giver garantier, det kan gøres endnu billigere hvis man
vælger det billigst mulige og selv kan finde ud af detaljerne.

Mht. diske så tilbyder Apple jo helt alm. SATA diske, det er blot
priserne som ikke er helt almindelige for Apple tager næsten 2500 kroner
for en 500 GB disk og går man uden om dem kan man let spare 1500 kroner.

http://www.anandtech.com/mac/showdoc.aspx?i=2811&p=6
(Bemærk gamel artikel = gamle og dermed høje priser)

Faktisk så kan man endda skifte CPU'er i dyret, det er dog måske lidt
hard core og vel mest aktuelt når maskinen er gamel og den så kan få fx.
dobbelt antal kerne ved at købe nogle CPU'er der på det tidspunkt er
blevet meget billige. Se dog alligevel:

http://www.anandtech.com/mac/showdoc.aspx?i=2832

> Min pointe var at hvis man gerne vil spare sig selv tvivlen, kan man
> købe sig fra det.

Bestemt, men det er DYRT!

Mht. Apple Care så kan jeg ikke finde noget om at de ikke dækker hvis
man montere opgraderinger selv, men selve det ekstra udstyr er
selvfølgelig ikke dækker ligesom at gør man noget dumt dækker de nok
heller ikke. Der var en gang computer producenterne forseglede deres
maskiner og ikke ville reparere hvis det havde været åbnet, men det er
for længst blevet kutyme man må opgradere så den slipper de ikke afsted
med længere.

Mvh
Bruno

Fra : Peer K

Dato : 18-04-07 21:07

> Køb det du skal bruge så er du sikker på tingene passer sammen.
> Der er også noget med varmeudvikling og diskhastighed og sårn.

Tak for svaret.. En del af motivationen var egentlig også, at jeg gerne
vil ha' 10.000 rpm diske (ihvertfald som systemdisk) - og så hader jeg
støj, så jeg vil gerne sætte nogle meget støjsvage i. Er der noget, jeg
skal være opmærksom på mht diskene? En sata disk er vel en sata disk,
eller hvad?

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 18-04-07 21:17

Peer K <fotopeer@gmail.com> writes:

> Tak for svaret.. En del af motivationen var egentlig også, at jeg
> gerne vil ha' 10.000 rpm diske (ihvertfald som systemdisk) - og så

Check strømforbruget - det bliver jo direkte til varme der skal
flyttes ud igen.... Af blæserne!

Mht diske, så overvej at bruge pengene på RAM i stedet.

> hader jeg støj, så jeg vil gerne sætte nogle meget støjsvage i. Er der
> noget, jeg skal være opmærksom på mht diskene? En sata disk er vel en
> sata disk, eller hvad?

Hvis du hader støj, så overvej lange kabler så du kan stille maskinen
langt nok væk til at kunne lukke døren...

--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Peer K

Dato : 18-04-07 22:10

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Mht diske, så overvej at bruge pengene på RAM i stedet.

Nu er diske jo væsentligt billigere end det RAM sådan en MacPro gerne
vil ha'...

> Hvis du hader støj, så overvej lange kabler så du kan stille maskinen
> langt nok væk til at kunne lukke døren...

Hvordan ER støjniveauet egentlig på sådan en MacPro? Jeg har kun G5 at
sammenligne med. Er det samme princip, hvor blæseren lige "gasser op"
engang imellem?

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 18-04-07 22:21

> Nu er diske jo væsentligt billigere end det RAM sådan en MacPro gerne
> vil ha'...

Diske er også væsentligt LANGSOMMERE end RAM. Jeg går ud fra der er
en grund til du gerne vil have 10000 RPM diske.

> Hvordan ER støjniveauet egentlig på sådan en MacPro? Jeg har kun G5 at
> sammenligne med. Er det samme princip, hvor blæseren lige "gasser op"
> engang imellem?

Ingen anelse. Du må hitte en butik der har dem stående.
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Ukendt

Dato : 18-04-07 22:40

Hej,

> Hvordan ER støjniveauet egentlig på sådan en MacPro? Jeg har kun G5 at
> sammenligne med. Er det samme princip, hvor blæseren lige "gasser op"
> engang imellem?

Det er langt mindre udtalt (læs: jeg har endnu ikke bemærket det).

Jeg havde en dual 2+ Ghz G5 PowerMac før, og er skiftet til en dual
dual-core 2.66 Ghz Xeon Mac Pro - og der er virkelig forskel på
støjniveauet. I den sammenligning er MacPro'en stort set lydløs.

jens@mermaidconsulting.dk,
http://www.mermaidconsulting.com/

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 25-04-07 03:07

Jens Kristian Søgaard <jens@mermaidconsulting.dk> wrote:
> [...]

> dual-core 2.66 Ghz Xeon Mac Pro - og der er virkelig forskel på
> støjniveauet. I den sammenligning er MacPro'en stort set lydløs.

Min 1.6GHz PM G5 var stort set lydløs da jeg købte den, blæserne i selve
kabinettet er stadig lydløse bortset fra at de gasser op en gang i
mellem. Blæserne i strømforsyningen er derimod ad åre blevet utroligt
støjende (jeg har renset PSU, men det er lejerne i de små 45mm blæsere
som altid spinner ved samme hastighed)
Det skyldes muligvis at det er en af de første eksemplare. Ingen af de
Dual og Qaud G5'ere vi har på arbejdet er så slemme, men de kan godt
høres.

Fra : Bruno

Dato : 19-04-07 18:56

Peer K wrote:
> [...]
> støj, så jeg vil gerne sætte nogle meget støjsvage i. Er der noget, jeg
> skal være opmærksom på mht diskene? En sata disk er vel en sata disk,

Der er SATA og SATAII, men næsten alle SATAII diske kan indstilles til
at køre i SATA tilstand.

Mht. til de 10.000 rpm SATA diske så er der ikke meget udvalg og den jeg
har er ikke lydløs, men den er meget mere stille end 10.000 rpm diske
var i gamle dage og faktisk ikke mere larmende end mange 7.200 rpm diske.

Mvh
Bruno