Billigste dataabb.?
Fra : Linde

Dato : 12-04-07 23:24

Hej

Da jeg står og skal mandag-fredag pendle til en landsdel langt, langt
herfra, kunne jeg tænke mig at høre lidt input til den billigste måde at
køre lidt data(mail, messenger, netbank, lidt surf) over mobiltelefonen. Jeg
har overvejet 3 mobilt bredbånd. Nogen der har erfaringer med dette, måske
endda i Sønderjylland(Vojens-området)? Andre input modtages også gerne.

Mvh
Linde

Fra : Carsten Riis

Dato : 12-04-07 23:32

Linde skrev den 13-04-2007 00:24:
> [...]
> endda i Sønderjylland(Vojens-området)? Andre input modtages også gerne.

Hvilken udbyder har du nu?

--
med venlig hilsen www.de3faktorer.dk
Carsten Riis Mere skal der ikke til

Fra : Linde

Dato : 12-04-07 23:55

"Carsten Riis" <carsten.riis@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Hvilken udbyder har du nu?

Telmore, der har fast 10/mb. Så har jeg et telia abb, hvor man kan købe
datapakker, så falder prisen lidt. Men jeg leder efter noget mere dedikeret
data, eller i hvert fald en noget billigere pris/mb.

Mvh
Linde

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 13-04-07 09:09

Linde wrote:
> [...]
> datapakker, så falder prisen lidt. Men jeg leder efter noget mere dedikeret
> data, eller i hvert fald en noget billigere pris/mb.

3 kører i øjeblikket en reklame for frit data hos dem, og 3,75 ved
roaming. De tager vidst 299 pr. måned. Men de har også nogle andre
som kan ses inde i butikken. Du betaler 199 eller 499, og det som
ændrer sig er hastigheden som du kan hente data med.

Desuden så jeg en brochure for data
1,0Mbit    10MB + 3,75/MB ud over      49+moms
1,5Mbit      frit, men romaning 3,-+moms   299+moms
3Mbit      frit, men roaming 3,-+moms   499+moms

Dem inde i butikken husker jeg ikke nærmere.

Kort sagt... det er skide pisse dyrt.

Fra : Jeppe Vestergaard

Dato : 13-04-07 16:00

> Kort sagt... det er skide pisse dyrt.

499 kroner for en 3 Mbit linje mobilt er da ikke dyrt. Samme hastighed som
ADSL koster 2-300 kroner om måneden.

--
Jeppe Vestergaard, København
Email: Jeppe at dailyrush denmark

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 13-04-07 17:44

Jeppe Vestergaard wrote:

> 499 kroner for en 3 Mbit linje mobilt er da ikke dyrt. Samme hastighed som
> ADSL koster 2-300 kroner om måneden.

Well, jeg har en fiber forbindelse der hjemme, og den har jeg ikke
lige tænkt mig at opgive. Derfor er det for mig 500 kroner extra om
måneden.

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 15-04-07 14:23

"Jeppe Vestergaard" <thismail@isfake.com> wrote in message

> 499 kroner for en 3 Mbit linje mobilt er da ikke dyrt. Samme hastighed som
> ADSL koster 2-300 kroner om måneden.

Det kan jo så diskuteres.. Priserne lyder måske rimeligt godt for nogle..
Men synes prisen ikke helt passer sammen.. altså at 1,5Mbit koster 299 og
3Mbit koster 499. Fordi der ved begge abonnementer er et maxgrænse på 10GB
traffik.. Og 10Gbit traffik koster jo det samme om det er med 1,5Mbit
hastighed eller 3mbit hastighed... og det er jo stadigt max hastigheder
også.

Men det er da klart en godt produkt for dem der bruger sådan noget meget
uden for kontoret/hjemmet som de siger. Prøvede det lige hurtigt i en
3butik... ikke den hurtigste svartid, men noget hurtigere end alm. 3g... ca.
80ms svartid ved ping til nærmeste hub.

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 15-04-07 14:31

"Bjarke Hansen" <bjarke_h@*.REMOVE*hotmail.com> wrote in message

> [...]
> traffik.. Og 10Gbit traffik koster jo det samme om det er med 1,5Mbit
> hastighed eller 3mbit hastighed... og det er jo stadigt max hastigheder

Hmm har de nu lavet om på det, ved jeg sku ikke.. kiggede lige igen.. Ser ud
til at de har ændret abonnementerne, inden for et par uger... Når men så er
der åbenbart frit fornbrug? Før skrev de også frit forbrug, men max 10GB

Fra : Niels Andersen

Dato : 15-04-07 16:06

Bjarke Hansen wrote:
> [...]
> 3Mbit koster 499. Fordi der ved begge abonnementer er et maxgrænse på 10GB
> traffik.. Og 10Gbit traffik koster jo det samme om det er med 1,5Mbit

Deres omkostninger er formentlig det samme, uanset hastighed, ligesom ADSL.

Men det passer fint med markedssegmentering. For nogle er det
ligegyldigt om det koster 300 eller 500, de giver naturligvis 500 kr.
for en hurtigere forbindelse.
Og så er der nogen, der synes 500 er for meget. De giver 300 for en
brugbar forbindelse.

På den måde tjener de mere, end hvis der kun var én forbindelse.

Markedssegmentering sker ufatteligt mange steder, det er helt normalt.

Vær bare glad for at du kan få en billigere forbindelse, som kan præcist
det samme, bare lidt langsommere, og at du i dette tilfælde nemt kan
overskue alternativerne.

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Linde

Dato : 13-04-07 16:18

"Jon Bendtsen" <noone@example.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> 1,0Mbit 10MB + 3,75/MB ud over 49+moms
> 1,5Mbit frit, men romaning 3,-+moms 299+moms
> 3Mbit frit, men roaming 3,-+moms 499+moms

Tja det ender nok med en gang 3 med 512 kbit...det ser ikke ud til der er så
meget hul igennem på Vojens-kanten, så hastigheder over de 384 kan nok ikke
forventes alligevel. Egentlig synes jeg ikke det er så dyrt igen, 199/md for
frit forbrug mobilt...der må være en hage ved det. Worst case scenario er
vel at dækningen er hullet eller helt væk, på trods af at deres kort viser
stort set total dækning. Nogen fra Vojensområdet der kan oplyse om 3-dækning
dernede?

Mvh
Linde

Fra : Lars

Dato : 14-04-07 14:05

Linde skrev:
> [...]
> stort set total dækning. Nogen fra Vojensområdet der kan oplyse om 3-dækning

Jeg har 3´s tilbud om flatrate mobilt bredbånd til 299 pr. måned inkl.
moms (1,5 Mbit)- og bruger det dagligt sammen med en Windows Mobile PDA
i området fra Amager og op til Lyngby/Søllerød. Altså et område, der
iflg. dækningskortet i det store og hele er ideelt.

Men jeg er ret skuffet, så jeg dropper det, når abo. løber ud. Bruger
det p.t. mest til RSS og mail, da surfing bare er så langsomt, når man
er undervejs. Selv hvis jeg står stille på en station og venter på toget
(eller toget holder stille), kniber det ofte med ordentlig hastighed.

Der er godt nok det generelle problem v. UMTS/Turbo-3G teknologien, at
både rækkevidde og hastighed falder proportionalt med antallet af
brugere på samme mast. Hvis det er årsagen, så er 3's dækningskort nok
vel optimistisk.

I S-toget og busser i bevægelse er det praktisk taget umuligt at hente
data ved den lovede hastighed og jeg oplever ofte, at den springer over
på GPRS. Nogle steder roamer den endda på GPRS, selv om alm. 3G burde
virke over hele mit færdselsområde iflg. 3 dækningskort.

Jeg kan få nogenlunde den lovede hastighed hjemme, men det svinger
utroligt meget op og især ned. Og jeg tvivler stærk på det som
alternativ til alm. ADSL o. lign.

Man burde f.eks. kunne sidde hjemme og se online-TV i lav opløsning ved
1,5 Mbit, men det kniber gevaldigt med tilstrækkelig konsistent
datahastighed. Har prøvet at koble op til samme TV-kanal via alm. ADSL 1
Mbit, og det virker meget bedre.

I mit sommerhus på Orø (i Isefjorden), der ligger højt og 800 meter fra
åbent vand, får jeg kun alm. 3G-hastoghed, hvis jeg opholder mig
udendørs. Indendørs kniber det, selv om det blot er et træhus, men det
skyldes måske nærtstående fyrretræer. Mobilt bredbånd har jeg aldrig
oplevet virke deroppe.

Hvis man ikke surfer, ser eller hører tv/radio online eller henter RSS
med billeder o.lign, så kommer man ret langt på 10 MB, så det tilbud
burde du måske overveje. Det sælges dog kun sammen med andet abo. Og 3's
talepriser er jo ikke ligefrem markedet mest attraktive.

Lars

Fra : Uni Bull

Dato : 14-04-07 18:03

Jeg har mobilt bredbånd og jeg er yderst begejstret!
Jeg oplever gode forbindelseshastigheder!

Hvis min kære arbejdsgiver ikke betalte mit mobile
bredbånd, havde jeg gladeligt købt det selv!

--
Uni Bull
Vallensbæk

Fra : Jens U. K.

Dato : 16-04-07 10:44

"Lars" <jubija@yahoo.dk> wrote in message
> Der er godt nok det generelle problem v. UMTS/Turbo-3G teknologien, at
> både rækkevidde og hastighed falder proportionalt med antallet af
> brugere på samme mast.

Nåh... en eller anden jeg ikke lige kan huske (en sælger var det nok) har
påstået at en af forskellene på 3G og 3.5G vl.a. var at 3.5G ikke tabte
hastighed proportionalt med antallet af brugere på samme mast.

Hvad er rigtigt?

I øvrigt mener jeg at det var en Telia-person jeg snakkede med, som
argumenterede for at grunden til at de ikke havde brugt deres 3G-licens
var hastighedsfaldet ved flere brugere. Vedkommende snakkede også om at de
snart ville komme med et nyt produkt der baserede sig på 3.5G idet der
ikke var hastighedsfaldet irt antal brugere...

/Jens Ulrik

Fra : Lars

Dato : 16-04-07 17:35

Jens U. K. skrev:
> [...]

> de snart ville komme med et nyt produkt der baserede sig på 3.5G idet
> der ikke var hastighedsfaldet irt antal brugere...

Vedkommende har så ikke været særligt vidende om Telias planer (eller
også står der noget vrøvl på deres hjemmeside), for de er åbenbart i
gang med at opbygge et 3G netværk i DK. Og det Telia kalder 3.5G, er i
øvrigt det samme som 3 kalder for Turbo 3G.

Ifølge 3 er der ingen forskel mellem alm 3G og Turbo 3G hvad problemet
med sendestyrke og antal brugere angår.

Lars