Hvilken mobil: Flydende video i 320x240
Fra : Niels Andersen

Dato : 08-04-07 11:20

Min næste telefon må gerne være noget jeg kan se videoklip på, men
hvilke telefoner kan:

1) Vise video i en kvalitet på mindst 320x240?
2) Gøre det flydende (mindst 24 fps, helst 30)
3) Kan spole

Jeg har fundet en Nokia der kan klare 1+2 (kan ikke lige huske hvilken),
men den kan ikke spole, det er der vist ingen Nokia'er der kan.

(Den kan lagre en hel spillefilm, men hvis telefonen ringer må man se
den fra starten igen.)

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 08-04-07 14:47

Niels Andersen wrote:
> [...]
> men den kan ikke spole, det er der vist ingen Nokia'er der kan.
>
> (Den kan lagre en hel spillefilm, men hvis telefonen ringer må man se

Det lyder som om at du skal have en telefon der kan multi taske. Det
plejer Symbian OS (som nokia bruger) da at kunne? Men måske
afspilleren ikke er god nok. Ellers kan windows mobile multi taske, og
endelig så kan Palm os noget simulering som kommer tæt nok på. Det
virker ved at Applicationen gemmer dens tilstand før der skiftes til
noget andet.

Jeg vil anbefale dig at kikke på slingplayer, som vidst er et udbredt
video optage/afspilnings program netop til PDA'er/telefoner/...

Ellers så har jeg selv set film på min gamle Palm treo 650. Den har
min far nu fået og jeg har købt både den nyere Palm treo 680
(kærestens) og en Palm Treo 750 (min). 680 kører palm os, og jeg tror
også godt at den kan køre film lige som min gamle 650. Min 750 har jeg
ikke prøvet på, men jeg tror godt at den kan.

Ellers er jeg ret glade for Palms Treo serie. 650 og 680 har en skærm
på 320x320, 750 desværrer kun 240x240. Specielt Palms SMS program
synes jeg er totalt lækkert. Det har pr. default et chat view (pr
person) og så kan man se hvad du har skrevet til kæresten, hvad hun
har svaret, og hvad du så har svaret på svaret osv. I oversigten over
alle personer man har modtaget fra kan man kun se en liste over
personen, og den seneste besked til/fra denne person. Hver person
optræder kun en gang.

Fuldt tastatur er også dejligt når man skal skrive sms, kalender
aftaler, nye kontakter osv.

Man kan få GPS via bluetooth og software fra TomTom.

JonB

Fra : Niels Andersen

Dato : 08-04-07 15:15

Jon Bendtsen wrote:
> Det lyder som om at du skal have en telefon der kan multi taske.

Det ville da være fint nok, men uanset om der er multitasking, så har
jeg stadig behov for at spole. :)

> Det plejer Symbian OS (som nokia bruger) da at kunne?

Spole eller multitaske?

> Jeg vil anbefale dig at kikke på slingplayer, som vidst er et udbredt
> video optage/afspilnings program netop til PDA'er/telefoner/...

Tak. Den er dog kun til PDA'er (Windows Mobile og Palm OS).

> Ellers så har jeg selv set film på min gamle Palm treo 650.

Jeg har overvejet at gå PDA-vejen. Men bortset fra de to ting jeg netop
har skrevet om (video-afspilning og usignerede midlets) dækker vist alle
ikke-low-end telefoner mine PDA-behov.

Så for mig er PDA'er bare en dyr måde at få en større bule i bukserne. :-/

Ifølge mobilpriser.dk er den billigste Palm en Treo 680 til 3.094 (kan
ikke fås med tilskud), og det synes jeg er for meget for en telefon.

> Fuldt tastatur er også dejligt når man skal skrive sms, kalender
> aftaler, nye kontakter osv.

Det fylder frygteligt meget, og ved almindeligt dansk har jeg det fint
med T9.

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Troels Plougmann-Ols~

Dato : 08-04-07 15:25

> Det ville da være fint nok, men uanset om der er multitasking, så har jeg
> stadig behov for at spole. :)

Nokia N-series (ihvertfald N73, som jeg har) kommer med RealPlayer.

Troels

Fra : Niels Andersen

Dato : 08-04-07 15:35

Troels Plougmann-Olsen wrote:
> Nokia N-series (ihvertfald N73, som jeg har) kommer med RealPlayer.

....og kan den så spole, eller skal man stadig se ting fra ende til
anden, selv om afspilleren har et fancy navn?

Kan den afspille 320x240 i mindst 24 fps?

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Troels Plougmann-Ols~

Dato : 08-04-07 15:39

> ...og kan den så spole, eller skal man stadig se ting fra ende til anden,
> selv om afspilleren har et fancy navn?

Den kan spole i lydfiler, så mon ikke også Video? Har ikke lige noget video
på den.

> Kan den afspille 320x240 i mindst 24 fps?

Den afspiller det i den framerate du smider det efter den.

Tjek det evt. op på nettet, jeg vil nødig sidde og fylde dig med løgn. :)

Troels

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 08-04-07 15:51

> Den kan spole i lydfiler, så mon ikke også Video? Har ikke lige noget
> video på den.

> Den afspiller det i den framerate du smider det efter den.

Det er ikke altid korrekt. Nogle gange kan CPU'en ikke følge med, og
så smider den frames for at det ikke hakker. Encoding af filmen vil
have en betydning for om den kan vise filmen i 24fps.

JonB

Fra : Niels Andersen

Dato : 08-04-07 16:09

> Den kan spole i lydfiler, så mon ikke også Video?

Spørger du nu mig?

> Den afspiller det i den framerate du smider det efter den.
> Tjek det evt. op på nettet, jeg vil nødig sidde og fylde dig med løgn. :)

Det er jo lige det jeg gør! Kender du måske et bedre sted at slå det op,
end at spørge i et mobil-forum? Det er ikke ligefrem noget de reklamerer
med den slags.

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Troels Plougmann-Ols~

Dato : 08-04-07 16:22

> Det er jo lige det jeg gør! Kender du måske et bedre sted at slå det op,
> end at spørge i et mobil-forum? Det er ikke ligefrem noget de reklamerer
> med den slags.

Google rundt efter nogle reviews?

Troels

Fra : Niels Andersen

Dato : 08-04-07 21:40

Troels Plougmann-Olsen wrote:
> Google rundt efter nogle reviews?

Hvor lang tid synes du jeg skal bruge pr. model, før jeg må spørge? Jeg
har allerede brugt timer på det.

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Troels Plougmann-Ols~

Dato : 08-04-07 20:57

> Hvor lang tid synes du jeg skal bruge pr. model, før jeg må spørge? Jeg
> har allerede brugt timer på det.

Tja indtil du finder noget...

http://www.ringnokia.com/2007/02/nokia_n73_revie.html
http://www.mobiletechreview.com/phones/Nokia-N73.htm

2 min på google gav mig dette:

http://www.s60tips.com/2006/12/06/divx-player-or-realplayer/

"I am not sure about Nokia 73ME. However for "standard" N73, you can use
left key to rewind the video."

- som svar på

"I just got my N73me but this one thing annoys me. it's that with realplayer
you cannot rewind (or am I so stupid that I cannot find the button? =D ) Is
there some solution to this?"

Så.. Den kan spole.

Troels

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 08-04-07 16:01

Niels Andersen wrote:

> Det ville da være fint nok, men uanset om der er multitasking, så har
> jeg stadig behov for at spole. :)

Hvis de kan multi taske plejer de at pause hvis man skifter til et
andet program. Men det afhænger sikkert også af afspilleren.

> Spole eller multitaske?

at kunne multi taske. Spole afhænger af afspiller programmet.

> Tak. Den er dog kun til PDA'er (Windows Mobile og Palm OS).

Ja, eller smartphones.

> Jeg har overvejet at gå PDA-vejen. Men bortset fra de to ting jeg netop
> har skrevet om (video-afspilning og usignerede midlets) dækker vist alle
> ikke-low-end telefoner mine PDA-behov.

Du kan også gå smartphone vejen, så slipper du for at slæbe både en
pda og en telefon.

> Så for mig er PDA'er bare en dyr måde at få en større bule i bukserne. :-/

"Rolig nu svigermor, det er en smartphone i mine bukser, jeg er ikke
glad for at se dig"

> Ifølge mobilpriser.dk er den billigste Palm en Treo 680 til 3.094 (kan
> ikke fås med tilskud), og det synes jeg er for meget for en telefon.

Ja, de er ikke helt billige. Der findes dog andre muligheder,

> Det fylder frygteligt meget, og ved almindeligt dansk har jeg det fint
> med T9.

Man kan også få smartphone med slide ud tastatur eller helt uden
tastatur. Jeg foretrækker dog et tastatur, men jeg sender også 150
SMS'er om ugen. De er dog ikke billige, men nogle af dem fås med
tilskud, det synes jeg dog ikke kan betale sig i det lange løb.